vr 26 feb 2010, 05:30
Terror Jaap betaalde voor bekentenis'We zijn samen naar Bubalieplas gereden' Van onze verslaggevers
AMSTERDAM - Joran van der Sloot is in zijn nieuwe bekentenis expliciet over hoe hij haar lichaam heeft gedumpt: "We hebben haar achterin, gewoon achter de passagierstoel neergelegd, en zijn samen naar de Bubalieplas gereden." De tocht naar het moerasgebied in het noorden van het eiland gebeurde in paniek. Eerder die nacht was hij samen met Natalee op het strand zijn medeplichtige A. tegengekomen, die beiden thuis uitnodigde voor cocaïne en whisky. "Natalee wilde na het zoenen en knuffelen op het strand niet terug naar haar hotel", stelt hij. "We waren bij A. thuis, dus ik denk dat, eh, wij allebei wouden..." Daarop stelt Joran dat hij wel vaker meisjes meenam. "We hebben eerder met drie vrienden een hotelkamer gehuurd, en ja meerdere meisjes mee terug genomen. Dat is wel gebeurd." En: "Je moet er ook bij bedenken dat het meestal gewoon een feesteiland is... Ze gaan gewoon extra los."
Volgens Van der Sloot stond de auto bij het hek van de woning, waar de dodelijke val plaatsvond. Na de val stond hij met A. "compleet te trippen", zegt hij zeer emotioneel. "We hebben ook echt aan haar gezeten, voelen en alles. Maar ze was echt honderd procent dood."
"Ik was zeventien en moest eigenlijk over een week naar Amerika. Het is allemaal zo snel gegaan. Bijna half Nederland denkt dat ik een moordenaar ben." Ook wijst hij zijn vriend A. aan als iemand die niet wilde dat Natalee bij hem thuis gevonden zou worden. A. zou een kleine dealer zijn in de hotels op Aruba. "We moesten haar weg krijgen, want het was zijn vaders huis. En hij had hartstikke veel coke in zijn kamer... Ik dacht dat we naar de gevangenis zouden gaan, als we niets deden." Beiden reden daarop naar het moeras verderop, met slechts een toegangsweg. Volgens hem was deze plek vlak bij een toren, waar naar vogels kon worden gekeken. "We brachten haar zo ver mogelijk het moeras in. We zijn door het water zo ver mogelijk door al die sprieten het moeras ingelopen, hebben de diepste plaats gezocht en haar daar neergelegd."
Bloedvlek
Van der Sloot stelt dat hij in het moeras ook een van zijn schoenen kwijtraakte, die in de modder bleef steken. "Ik kon hem niet meer vinden." De andere gooide hij op de terugweg weg. Op de achterbank van de auto bevond zich een bloedvlek. "A. heeft me naar huis gebracht. En ik denk dat hij verder zelf zijn auto heeft schoongemaakt, en noem maar op, zodat zijn ouders er niks van zouden merken."
De genoemde medeplichtige is in het onderzoek naar de verdwijning tweemaal als getuige gehoord. A. zweeg daarin altijd. "Hij heeft al die jaren zijn mond gehouden, terwijl het eigenlijk mijn schuld is...", aldus Van der Sloot. Dat haar lichaam tijdens de grootschalige zoektochten nooit is gevonden, stelt Joran niet te kunnen verklaren. "Ik denk dat ik gewoon mazzel heb gehad, dat ik een geluksengeltje op mijn schouder heb gehad."
Voor justitie op Aruba is de uiterst emotionele tv-bekentenis, net als bij de undercoveroperatie van De Vries, een groot dilemma, in verband met de totstandkoming. De voormalige winnaar van de Gouden Kooi, Terror Jaap, legde het contact met Van der Sloot en betaalde meermalen sommen geld aan Joran. In de maanden voorafgaand aan de emotionele bekentenis werden vele uren video opgenomen van 'interviews', die nauwelijks serieus zijn te nemen.
Ook nam hij Van der Sloot mee naar het gerenommeerde recherchebureau Schalken & Partners om hem aan de leugendetector te leggen. Deze acties zijn door justitie betiteld als "van nul en generlei waarde". De makers bij RTL benaderden daarom extra externe deskundigen voor een oordeel over de waarde van de bekentenis. Justitie heeft de verklaring als onbetrouwbaar terzijde gelegd, ook omdat Joran weigert mee te werken aan nader onderzoek. Wel heeft Van der Sloot nog een kaart getekend waar Natalee werd achtergelaten. Zoeken in het moeras bleek echter na jaren niet meer zinvol. Van der Sloot legde de bekentenis, naar eigen zeggen, af omdat hij zei "schoon schip te willen maken". "Ik voel me er niet honderd procent goed bij, maar ik weet toch dat het een goede beslissing is." Zijn vader zou hij nooit hebben betrokken bij zijn misdrijf. "Mijn vader heeft me altijd verteld dat als er iets was gebeurd, dat ik het gewoon moest vertellen."
http://www.telegraaf.nl/b(...)plas_gereden___.html[ Bericht 3% gewijzigd door peeet1 op 26-02-2010 07:33:05 ]
[img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/10/15/1255630722-40.gif[/img]