Sorry hoor, maar als de HSL met V250 geheel in dienst is, dan is de snelste verbinding Asd-Rtd ca. 1:05; de auto haalt dat alleen buiten de spits en Fyra doet er 0:33 over. Een half uur tijdwinst is heel wat waard; zelfs met een uurloon van 15 euro! (Een toeslag kost immers 7,40 per enkeltje). En een HSL wordt gemikt op de wat hogere inkomens, zoals accountants, consultants, ingenieurs etc. Zeg maar met een uurloon rond de 50 euro: dan is een halfuur je wel 25 euro waard, en is 7,40 dus gewoon een koopjequote:Op maandag 11 januari 2010 11:30 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Onzin. Het voordeel van de fyra is te nihiel om ook maar enig extra geld te vragen.
Ik vraag me ook serieus af hoe ze(ook met de v250) ooit winst willen halen uit zo'n dure treindienst.
Ja, die blijven er. Er vervallen treinen, en er rijden treinen via een andere route.quote:Op maandag 11 januari 2010 11:56 schreef Ascendancy het volgende:
Ik zeg misschien iets heel doms hoor, maar de HSL-zuid is geen onderdeel van het hoofdnet, dan moeten er toch alternatieven blijven.
Noord-Hollandquote:* De Intercity Amsterdam Centraal - Schiphol - Vlissingen, serie 2100, gaat rijden via Haarlem in plaats van via Schiphol. Deze serie zal extra gaan stoppen te Amsterdam Sloterdijk, Heemstede-Aerdenhout, Den Haag Laan van NOI, Delft, Schiedam Centrum en Rotterdam Blaak. Hierdoor verschuiven de vertrektijden vanaf Rotterdam Centraal naar Vlissingen en vanaf Vlissingen tot Rotterdam met 6 tot 7 minuten.
* De sneltrein Amsterdam Centraal - Haarlem - Dordrecht (- Breda), serie 2200, wordt een Intercity. 's Avonds vanaf 22.00 uur zal deze starten/eindigen te Leiden Centraal in plaats van Amsterdam Centraal. Deze treinserie start/eindigt te Dordrecht en stopt niet meer te Rotterdam Lombardijen.
* De stoptrein Leiden - Dordrecht zal gaan rijden tussen Den Haag Centraal en Dordrecht en 1 maal per uur - tijdens de spits 2 maal per uur - doorrijden naar en van Breda. De tijden tussen Dordrecht en Breda worden aangepast, zodat er te Breda aansluiting ontstaat op de intercity naar en van Zwolle. Na ca. 20.00 uur, vanaf Dordrecht na 21.00 uur, wordt deze trein ingekort tot het traject Dordrecht - Breda. De laatste trein uit Breda blijft wel doorrijden naar Rotterdam. Tussen Den Haag Centraal en Dordrecht vormt deze trein samen met de treinen serie 5100 tot ca 20.00 uur een kwartierdienst.
* De Stoptrein (Amsterdam Centraal -) Haarlem - Den Haag Centraal, serie 6300, zal in de spits niet meer starten/eindigen te Amsterdam Centraal. Bovendien vervalt te Leiden Centraal de aansluiting op de serie 2100. Van maandag t/m vrijdag vormt deze trein samen met de stoptrein naar Amsterdam Centraal via Schiphol en verder richting Almere tussen Den Haag Centraal en Leiden een kwartierdienst.
* De doorgaande verbinding tussen Schiphol en Rotterdam via Den Haag HS vervalt. Voortaan rijdt er vier keer per uur een Intercity tussen Amsterdam, Haarlem, Den Haag HS en Rotterdam, en vier keer per uur een Intercity tussen Schiphol en Den Haag Centraal: 1 maal de Intercity Den Haag C - Schiphol - Groningen/Leeuwarden (serie 700), 1 maal de Intercity Den Haag C - Schiphol - Berlijn (serie 140/240) of Den Haag C - Schiphol - Enschede (serie 1600) en tweemaal de Intercity Den Haag C - Schiphol - Amsterdam C (serie 2600). Het oorspronkelijke idee om de internationale treinserie 140/240 alvast in december 2009 (voorlopig zonder stop in Leiden) naar Den Haag door te trekken, heeft men laten varen. De serie 2600 rijdt net zoals nu door als stoptrein naar Amsterdam Centraal en zal extra stoppen te Hoofddorp. De Intercity's van/naar Rotterdam geven in Leiden Centraal aansluiting op de Intercity's naar/van Schiphol.
Flevo- en Gooilijnquote:* De Sneltrein Hoorn - Haarlem - Den Haag Centraal, serie 3400, zal starten/eindigen te Haarlem in plaats van Den Haag Centraal.
* De Intercity Amsterdam Centraal - Zandvoort aan Zee, serie 5400, zal omgezet worden in een stoptrein en gaat dus ook stoppen te Haarlem Spaarnwoude.
quote:* De Intercity Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Hoofddorp, serie 3900, zal starten/eindigen te Amsterdam Centraal in plaats van Hoofddorp.
* De Sprinter Almere Oostvaarders - Amsterdam Centraal (serie 4600), zal in Amsterdam worden gekoppeld aan de nieuwe stoptrein Amsterdam Centraal - Schiphol - Leiden (- Den Haag Centraal), serie 13900.
* De Stoptrein Utrecht Centraal - Hilversum - Leiden Centraal, serie 5700, zal starten/eindigen te Hoofddorp in plaats van Leiden Centraal.
Dat zijn geen alternatieven, maar de natte dromen van Michiel van Roozendaalquote:Op maandag 11 januari 2010 12:38 schreef greavy het volgende:
[..]
Ja, die blijven er. Er vervallen treinen, en er rijden treinen via een andere route.
De normale, vertrouwde verbindingen komen door de HSL-Zuid te vervallen, en je bent dan langer onderweg tussen Amsterdam en Rotterdam.
Hieronder een lijstje met wijzigingen:
Oude lijn & Schiphol lijn
[..]
Noord-Holland
[..]
Flevo- en Gooilijn
[..]
Ja Schiphol gaat er inderdaad flink op achteruit. Naar Amsterdam krijg je de IC die overal stopt en een stoptrein. Je zou dan eventueel nog de Fyra kunnen nemen (dat is toch 2 euro toeslag ofzo?), maar die overstap in Leiden is inderdaad 3 keer niks.quote:Op maandag 11 januari 2010 14:13 schreef Peterselieman het volgende:
Het is wel zo dat de reizigers tussen Schiphol en Amsterdam Centraal er in de nieuwe situatie flink op achteruit zullen gaan.
Voor reizigers van Schiphol richting Den Haag HS of Rotterdam Centraal zal er in Leiden een overstap van 7 of 8 minuten zijn.
Leg uit...quote:Op maandag 11 januari 2010 14:11 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Dat zijn geen alternatieven, maar de natte dromen van Michiel van Roozendaal
Dat klinkt mooi, maar dan moet je wel eerst op het station zien te komen en na aankomst van de trein moet je ook nog naar je eind bestemming. Dat kost je ook al gauw twee keer 20 minuten extra (zeker als de bus/tram/trein/metro niet helemaal aansluit). Dan ben je dus langer onderweg, voor meer geld.quote:Op maandag 11 januari 2010 11:59 schreef davidov2009 het volgende:Sorry hoor, maar als de HSL met V250 geheel in dienst is, dan is de snelste verbinding Asd-Rtd ca. 1:05; de auto haalt dat alleen buiten de spits en Fyra doet er 0:33 over. Een half uur tijdwinst is heel wat waard; zelfs met een uurloon van 15 euro!
Dat die wijzigingen op de Oude Lijn alleen maar tijdsverlies als gevolg heeft, wat slechts gunstig is voor één man met z'n bedrijf.quote:Op maandag 11 januari 2010 14:18 schreef KapiteinT het volgende:
[..]
Ja Schiphol gaat er inderdaad flink op achteruit. Naar Amsterdam krijg je de IC die overal stopt en een stoptrein. Je zou dan eventueel nog de Fyra kunnen nemen (dat is toch 2 euro toeslag ofzo?), maar die overstap in Leiden is inderdaad 3 keer niks.
[..]
Leg uit...
waar willen ze die treinen gaan laten in Den Haag? Pas in 2012 zijn spoor 11 en 12 weer beschikbaar voor de NS.quote:Op maandag 11 januari 2010 12:38 schreef greavy het volgende:
[..]
Ja, die blijven er. Er vervallen treinen, en er rijden treinen via een andere route.
De normale, vertrouwde verbindingen komen door de HSL-Zuid te vervallen, en je bent dan langer onderweg tussen Amsterdam en Rotterdam.
Hieronder een lijstje met wijzigingen:
Oude lijn & Schiphol lijn
* De stoptrein Leiden - Dordrecht zal gaan rijden tussen Den Haag Centraal en Dordrecht en 1 maal per uur - tijdens de spits 2 maal per uur - doorrijden naar en van Breda. De tijden tussen Dordrecht en Breda worden aangepast, zodat er te Breda aansluiting ontstaat op de intercity naar en van Zwolle. Na ca. 20.00 uur, vanaf Dordrecht na 21.00 uur, wordt deze trein ingekort tot het traject Dordrecht - Breda. De laatste trein uit Breda blijft wel doorrijden naar Rotterdam. Tussen Den Haag Centraal en Dordrecht vormt deze trein samen met de treinen serie 5100 tot ca 20.00 uur een kwartierdienst.
* De doorgaande verbinding tussen Schiphol en Rotterdam via Den Haag HS vervalt. Voortaan rijdt er vier keer per uur een Intercity tussen Amsterdam, Haarlem, Den Haag HS en Rotterdam, en vier keer per uur een Intercity tussen Schiphol en Den Haag Centraal: 1 maal de Intercity Den Haag C - Schiphol - Groningen/Leeuwarden (serie 700), 1 maal de Intercity Den Haag C - Schiphol - Berlijn (serie 140/240) of Den Haag C - Schiphol - Enschede (serie 1600) en tweemaal de Intercity Den Haag C - Schiphol - Amsterdam C (serie 2600). Het oorspronkelijke idee om de internationale treinserie 140/240 alvast in december 2009 (voorlopig zonder stop in Leiden) naar Den Haag door te trekken, heeft men laten varen. De serie 2600 rijdt net zoals nu door als stoptrein naar Amsterdam Centraal en zal extra stoppen te Hoofddorp. De Intercity's van/naar Rotterdam geven in Leiden Centraal aansluiting op de Intercity's naar/van Schiphol.
En voor iedereen die woont/werkt in Amsterdam Sloterdijk, Haarlem, Heemstede-Aerdenhout, Den Haag Laan van NOI, Delft, Schiedam en Rotterdam Blaak. Dat zijn toch ook nog wel een aantal mensen...quote:Op maandag 11 januari 2010 14:30 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Dat die wijzigingen op de Oude Lijn alleen maar tijdsverlies als gevolg heeft, wat slechts gunstig is voor één man met z'n bedrijf.
Reizigers vanuit Vlissingen naar Schiphol zijn bijna een halfuur langer onderweg, dat is niet mijn idee van treinreizen aantrekkelijker maken. Verder zijn al die stations heel interessant hoor, maar zij kunnen niet verliezen wat ze in eerste instantie niet hadden. Ik gun ze best een betere, snellere verbinding, maar dat moet niet ten koste gaan van de aanzienlijk grotere hoeveelheid reizigers tussen de grote stations.quote:Op maandag 11 januari 2010 14:53 schreef KapiteinT het volgende:
[..]
En voor iedereen die woont/werkt in Amsterdam Sloterdijk, Haarlem, Heemstede-Aerdenhout, Den Haag Laan van NOI, Delft, Schiedam en Rotterdam Blaak. Dat zijn toch ook nog wel een aantal mensen...
Je bent dus slechts 8 minuten langer onderweg, terwijl je veel meer mensen van dienst kan zijn. En de mensen die sneller willen reizen kunnen met de Fyra.
De route via Haarlem is helemaal niet sneller dan de schiphollijn. Het stopt om meer stations, en is 2 rechte stukken ipv de schuine lijn van een driehoek.quote:Op maandag 11 januari 2010 14:06 schreef KapiteinT het volgende:
De route via Haarlem is sneller, dus dat is het probleem niet. Daarnaast stopt hij extra in Heemstede-Aerdenhout, Den Haag Laan van NOI, Delft, Schiedam en Blaak. Dat kost inderdaad tijd voor de doorgaande reizigers, maar de reizigers naar deze stations gaan er juist op vooruit. Bovendien is er voor de doorgaande reizigers een alternatief: de Fyra.
Je kan het dus zien als reizigers de Fyra in pesten, maar je kan het ook zien als een voordeel voor een heleboel mensen, zonder dat dat persé ten kosten moet gaan van de doorgaande reizigers.
En ja, je betaald dus wel voor die snellere route, maar als je niet wilt betalen heb je dus ook nog een aardig alternatief.
Oja, tot slot krijg je nu ook nog een goede kwartier dienst tussen Amsterdam en Dordrecht, daar is nu geen plek voor op de Oude Lijn. Sowieso wordt de dienstregeling op en rond de Oude Lijn een stuk duidelijker.
En voor die groep reizigers tussen de grotere stations is er straks de Fyra...quote:Op maandag 11 januari 2010 14:59 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Reizigers vanuit Vlissingen naar Schiphol zijn bijna een halfuur langer onderweg, dat is niet mijn idee van treinreizen aantrekkelijker maken. Verder zijn al die stations heel interessant hoor, maar zij kunnen niet verliezen wat ze in eerste instantie niet hadden. Ik gun ze best een betere, snellere verbinding, maar dat moet niet ten koste gaan van de aanzienlijk grotere hoeveelheid reizigers tussen de grote stations.
De route via Haarlem is wel sneller. De extra stops zorgen voor de extra reistijd. De lijn is volgens mij 8 kilometer langer, maar er kan harder gereden worden.quote:Op maandag 11 januari 2010 15:04 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
De route via Haarlem is helemaal niet sneller dan de schiphollijn. Het stopt om meer stations, en is 2 rechte stukken ipv de schuine lijn van een driehoek.
Daarnaast is die fyra helemaal geen alternatief. Want er komen meer stations op het hoofdnet.
Ik moet bijvoorbeeld dagelijks van Dordrecht naar Delft. Dat gaat nu dus langer duren omdat er 2 stations extra bijkomen. En dat is over het gehele traject zo. Heemstede hoort toch geen IC station te zijn
Net als Blaak en Schiedam overigens. Schiedam en blaak liggen allebei op 3km afstand van Rotterdam centraal en hebben allebei ruime trein en metro verbindingen met Rotterdam centraal.
Nee. Gewoon nee. 't Is volkomen geschift dat fatsoenlijke, bestaande lijnen zo ernstig mogelijk worden verneukt zodat mensen worden gedwongen om meer te betalen voor een dienst die gewoon vanzelfsprekend hoort te zijn. Fyra ís geen alternatief en zal het nooit worden, mist de overstappen in Rotterdam of Schiphol hooguit 2 minuten zijn.quote:Op maandag 11 januari 2010 15:05 schreef KapiteinT het volgende:
[..]
En voor die groep reizigers tussen de grotere stations is er straks de Fyra...
Dit kan je helemaal niet weten. Er wordt waarschijnlijk nog flink met tijden geschoven, dus of dit zo is weet je pas tegen de tijd dat de hele dienstregeling bekend is. Zo gaat de Fyra tegen die tijd bijvoorbeeld 4 keer per uur rijden.quote:Op maandag 11 januari 2010 15:21 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Nee. Gewoon nee. 't Is volkomen geschift dat fatsoenlijke, bestaande lijnen zo ernstig mogelijk worden verneukt zodat mensen worden gedwongen om meer te betalen voor een dienst die gewoon vanzelfsprekend hoort te zijn. Fyra ís geen alternatief en zal het nooit worden, mist de overstappen in Rotterdam of Schiphol hooguit 2 minuten zijn.
De vele tijdwinst die belooft wordt is een farce, als ik van Schiphol naar Roosendaal ga, kan ik;
1) Met Fyra naar Rotterdam, dan na een overstap van 5 minuten met de gewone intercity verder.
2) 10 minuten langer op Schiphol blijven, de Beneluxtrein nemen en een kwartier na de gewone intercity in Rsd arriveren.
Niemand met gezond verstand gaat meer betalen voor 5 minuten tijdwinst. Het enige wat daar straks aan verandert, is dat ik gedwongen wordt om met Fyra te reizen als de Beneluxtrein niet meer rijdt.
Daarnaast mogen reizigers uit Vlissingen straks meer betalen om note bene dezelfde reistijd te hebben als nu, om nog maar te zwijgen van alle ellende die een overstap met vliegreisbagage met zich meebrengt.
De idioot die de nieuwe dienstregeling over de Oude Lijn heeft bedacht, heeft het voor elkaar gekregen om de reistijd vanaf elk zuidelijk station langer te maken dan ruim 25 jaar geleden. Petje af voor die klootviool.
Helemaal mee eens, een trein maakt nu eenmaal tussenstops en als je er niet tegen kan dat dat er wat meer worden ga je maar lekker met de auto.quote:Op maandag 11 januari 2010 15:33 schreef Sjoegerd het volgende:
Dat gezeur over dat het wat langer duurt. Op mijn traject is Vathorst er bij gekomen en tussen Amersfoort en Utrecht is het een stopper ipv een IC. Ik ben allang blij dat ik vanaf hier met de trein kan.
Hij reed trouwens op tijd vanochtend en kon de volle tijd voor mijn tentamen benutten
En dan krijgt iedereen een boete... En dan?quote:Op maandag 11 januari 2010 15:38 schreef Cothen het volgende:
Zullen we een actie starten om massaal zonder toeslagkaart in de Fyra te reizen?
Erg kansloze uitspraak ditquote:Op maandag 11 januari 2010 15:38 schreef KapiteinT het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, een trein maakt nu eenmaal tussenstops en als je er niet tegen kan dat dat er wat meer worden ga je maar lekker met de auto.
Nou hij ging wat minderquote:Op maandag 11 januari 2010 15:38 schreef KapiteinT het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, een trein maakt nu eenmaal tussenstops en als je er niet tegen kan dat dat er wat meer worden ga je maar lekker met de auto.
Hopelijk ging je tentame ook nog goed.
Nee en dit is wel een zinvolle opmerking.quote:Op maandag 11 januari 2010 15:40 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Erg kansloze uitspraak ditMail de NS even dat ze alleen nog maar stoptreinen moeten rijden. De rest gaat wel met de auto.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |