Ok, lagere school rekenen, en we concentreren ons op het ondergestreepte:quote:Op dinsdag 19 januari 2010 15:34 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ermm...de cijfers en conclusies komen van het Congressional Budget Office, maar goed, dat zullen dan ook wel droeftoeters zijn of zo...
Het is leuk als je alleen gegevens wilt accepteren die je welgevallig zijn maar het is niet echt een basis voor discussie.
Als je eerst 5% van je inkomsten moet afdragen aan de staat, en later 2.9%, dan is dat een reductie van (5-2.9)/5 = 42%quote:Families in the middle fifth of annual earnings, who had average incomes of $56,200 in 2004, saw their average effective tax rate edge down to 2.9 percent in 2004 from 5 percent in 2000. That translated to an average tax cut of $1,180 per household, but the tax rate actually increased slightly from 2003.
Tax cuts were much deeper, and affected far more money, for families in the highest income categories. Households in the top 1 percent of earnings, which had an average income of $1.25 million, saw their effective individual tax rates drop to 19.6 percent in 2004 from 24.2 percent in 2000. The rate cut was twice as deep as for middle-income families, and it translated to an average tax cut of almost $58,000.
In its report, the Congressional Budget Office estimated that the overall effective federal tax rate edged up to 20 percent in 2004, from 19.8 percent the year before.
But even with that increase, Americans faced lower tax rates than any time since 1979. If President Bush has his way, those rates could decline even more as the estate tax on inherited wealth is gradually phased out by the start of 2010.
Omdat de gemiddelde Nederlander er net zo weinig van begrijpt als het gemiddelde Amerikaanse congreslid, en voor ons is het helemaal verspilde moeite.quote:Op woensdag 20 januari 2010 04:57 schreef RQPS het volgende:
Er loopt trouwens geen topic over health care reform. Raar.
Waarom kunnen alle andere fatsoenlijke landen wel een universeel gezondheidszorgstelsel optuigen en de VS niet?quote:Op woensdag 20 januari 2010 04:47 schreef Lyrebird het volgende:
Anyway, natuurlijk geniet ik helemaal niet van het leed van anderen. Ik geloof echter niet in de sprookjes van onze linkse vrinden (die keer op keer niet uit blijken te komen, en toch blijven ze het proberen), en ben van mening dat een "rechts" stelsel kouder, maar wel werkbaar is. De Amerikanen hebben heel goed door dat de ideeen van het congres over Obamacare niet gaan werken.
Het is dus nu zelfs zo dat Brown - Coakley in Taxachusetts naar Brown, de Republikeinse kandidaat, lijkt te gaan. Let wel, dit is de "zetel van Ted Kennedy", waar we het nu over hebben. Of zoals Brown het zelf mooi zei, dit is niet de zetel van Ted Kennedy, maar de zetel van het volk. En het volk heeft ondanks speeches van Clinton (meesterlijk) en Obama (zwak) toch een voorkeur voor Brown laten zien. Waarom? Er is maar 1 reden voor: het gekut van de Democraten als het om healthcare gaat.
Het grootste verschil is MI de claimcultuur in de VS: als er iets fout gaat, dan staan advokaten in de rij om een zeikenhuis/verzekering aan te klagen. Als gevolg daar van regeert het gezonde verstand niet meer, en voeren artsen veel te veel onnodige testen uit. Door die mentaliteit gaan miljarden verloren.quote:Op woensdag 20 januari 2010 10:25 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Waarom kunnen alle andere fatsoenlijke landen wel een universeel gezondheidszorgstelsel optuigen en de VS niet?
Ik denk zelf dat het in de VS wel wat duurder zal zijn gezien de grote problemen aan de onderkant van het land, wat je dan ook gedeeltelijk de gezondheidszorg binnen zult brengen.
Ik vind dat ook belachelijk maar zeg ik dan: het zorgt nog voor een beetje gerechtigheid. Wanneer je er voor kiest om geen regels, toezicht e.d. in te stellen en alles maar over te laten aan het privaatrecht dan moet het wel zo zijn dat iedereen bij echt ernstige fouten zijn recht kan halen. Ik zie wel de logica erachter ook al keur ik het af.quote:Op woensdag 20 januari 2010 10:38 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het grootste verschil is MI de claimcultuur in de VS: als er iets fout gaat, dan staan advokaten in de rij om een zeikenhuis/verzekering aan te klagen. Als gevolg daar van regeert het gezonde verstand niet meer, en voeren artsen veel te veel onnodige testen uit. Door die mentaliteit gaan miljarden verloren.
Ah, zoals de tandarts hier tegenwoordig dus...quote:Daarnaast draait in de VS alles om geld. Alles. Ik merk in Nederland (en Japan) dat mensen ook nog op hun eigen goede naam letten, maar dat telt in de VS niet. Het gevolg is dat iedereen elkaar probeert te neppen, waardoor er een gigantisch bureaucratisch systeem nodig is om alle betalingen te kunnen volgen. Ook daar zitten heel wat advokaten tussen. Als je wel eens een gepeperde rekening van een Amerikaans ziekenhuis hebt gezien, en een week lang naar het ziekenhuis en je verzekering hebt gebeld, dan weet je waar ik het over heb.
Obama had dan ook de werkgever eruit moeten halen maar dat doet hij niet omdat hij bang is voor nog fiksere weerstand.quote:Als laatste is het Amerikaanse ziektenkostensysteem totaal niet transparant. Ik betaalde $1 per maand voor mijn verzekering, maar ik had geen flauw benul hoe veel mijn werkgever er voor uittrok. Switchen kon ik niet, er was geen keuze. Marktwerking? Ik dacht het niet.
Daar zou je mee kunnen beginnen ja.quote:De oplossing ligt MI in budgetten, waar mensen belastingvrij voor hun eigen ziektenkosten kunnen sparen, en slechts in catastrofale gevallen beroep mogen doen op een centraal geregelde verzekering, bijvoorbeeld voor uitgaven boven de $10k. Op die manier dwing je mensen om keuzes te maken, en zorg je er voor dat iedereen wel zorg heeft, als het echt fout gaat.
Ik heb in een Amerikaans ziekenhuis gewerkt, en heb de problematiek van dichtbij gezien. Er zijn een aantal hele simpele dingen, die rijke mensen wel doen, en arme mensen niet. Rijke mensen eten over het algemeen gezonder dan arme mensen, ze bewegen meer en ze drinken minder.quote:Op woensdag 20 januari 2010 10:51 schreef Klopkoek het volgende:
Het kernprobleem is denk ik toch de immense ongelijkheden. En dan vooral dat alle problemen samenballen in één groep. Niet alleen zijn 'arme' amerikanen sneller versleten, ze zijn ook eerder moe, veel dikker, eerder psychisch belast enzovoorts. Veel meer dan in de meeste europese landen waar dit soort problemen ook wel zijn maar veel minder extreem en/of niet allemaal tegelijk. Het is een enorme belasting op je systeem wanneer dat wel zo is. Het zal snel het draagvlak ondermijnen bovendien want 'de winnaars' zullen snel door hebben dat zij disproportioneel betalen.
Ja, maar ook welvarender Amerikanen hebben meer gezondheidsklachten dan Britten met een vergelijkbaar inkomen en het zijn de gebruikelijke ziektes zoals hartklachten, hoge bloeddruk en diabetes dus het is geen probleem van alleen de lagere inkomens.quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:17 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb in een Amerikaans ziekenhuis gewerkt, en heb de problematiek van dichtbij gezien. Er zijn een aantal hele simpele dingen, die rijke mensen wel doen, en arme mensen niet. Rijke mensen eten over het algemeen gezonder dan arme mensen, ze bewegen meer en ze drinken minder.
Dat ben ik volledig met je eens, voor het overgrote deel van obesitas of clinical obesity ligt de oorzaak in gedrag, niet in inkomen of zelfs maar in een andere aandoening. Het is een kwestie van teveel eten en te weinig bewegen.quote:Men geeft nu vaak de fastfood industrie de schuld van de problematiek, maar mensen eten zelf die troep (ik kan er trouwens best van genieten). Ook arme Amerikanen kunnen zelf thuis stamppot maken, maar leven MI iets te gemakzuchtig. Liever bij de Mac een hamburger van $1 naar binnen werken, dan zelf koken. Ik heb zelf trouwens jarenlang minstens 5 dagen van de week buiten de deur gegeten, en ben geen kilo aangekomen. Kwestie van keuzes maken.
Supersizen FTL. Ga eens bij Outback een biefstuk eten, dan krijg je toch een lap vlees op je bord, daar hoef je in NL niet om te komen en dan het buiten de deur lunchen wat ook veelal een gewoonte is, dat is vaak genoeg voor een maaltijd alleen al.quote:Een groot probleem in de VS is instant gratification. Mensen zijn altijd op zoek naar het stillen van hun honger of dorst. Niet wachten, nee nu! En wel zo gulzig mogelijk. Er wordt me daar wat afgeschranst zeg..
Macro-factoren kunnen dit toch weldegelijk beinvloeden? Ik denk niet dat amerikanen genetisch anders in elkaar zitten oid. Er moeten factoren zijn die deze onstilbare honger aanwakkeren.quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:29 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, maar ook welvarender Amerikanen hebben meer gezondheidsklachten dan Britten met een vergelijkbaar inkomen en het zijn de gebruikelijke ziektes zoals hartklachten, hoge bloeddruk en diabetes dus het is geen probleem van alleen de lagere inkomens.
[..]
Dat ben ik volledig met je eens, voor het overgrote deel van obesitas of clinical obesity ligt de oorzaak in gedrag, niet in inkomen of zelfs maar in een andere aandoening. Het is een kwestie van teveel eten en te weinig bewegen.
Het ligt niet aan McD of Dairy Queen, het ligt aan mensen die nog te lui zijn om hun auto uit te komen om te gaan eten. Toen ik net in de VS was ging ik met een vriendien naar DQ, ik wilde uitstappen en ze keek mij aan of ik gek geworden was, binnen eten bij een fastfood place? Dat doen alleen sloebers.
Tijd voor de familie noemen ze niet voor niets 'quality time'.... zou er niet toch een kern van waarheid zijn dat ze constant in tijdsgebrek zijn? Zes dingen tegelijk aan hun hoofd hebben?quote:[..]
Supersizen FTL. Ga eens bij Outback een biefstuk eten, dan krijg je toch een lap vlees op je bord, daar hoef je in NL niet om te komen en dan het buiten de deur lunchen wat ook veelal een gewoonte is, dat is vaak genoeg voor een maaltijd alleen al.
Toen ik in de VS woonde kookte ik 5/6 van de 7 dagen gewoon zelf, daar keken veel van mijn vrienden raar van op die riepen dan dat ze daar geen tijd voor hadden, pure flauwekul natuurlijk maar die houding is wel usance.
Niks genetisch aan, vanaf dag een word je in Amerika op alle mogelijke manieren aangespoord om te consumeren, of dat nu voedsel is of consumer goods. Voeg daarbij de trend van de laatste 30 jaar in (al dan niet fast food) om steeds grotere porties voor dezelfde of zelf lagere prijzen aan te bieden en hey presto.quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:36 schreef Klopkoek het volgende:
Macro-factoren kunnen dit toch weldegelijk beinvloeden? Ik denk niet dat amerikanen genetisch anders in elkaar zitten oid. Er moeten factoren zijn die deze onstilbare honger aanwakkeren.
Hm, ik denk dat het een uitvloeisel is van een hoogst geindividuliseerde maatschappij en het kan wel zo zijn dat het ook gerelateerd is aan het feit dat werkende amerikanen langere uren maken (in sommige sectoren) en vaak ook langere woon-werkverkeer reistijden hebben. Ik ben geen socioloog of antropoloog dus ik raad maar wat, ik geef alleen mijn ervaringen weer en dan moet ik nog zeggen dat Silicon Valley een totaal andere wereld was als Georgia.quote:Tijd voor de familie noemen ze niet voor niets 'quality time'.... zou er niet toch een kern van waarheid zijn dat ze constant in tijdsgebrek zijn? Zes dingen tegelijk aan hun hoofd hebben?
Daar heb je sowieso een punt. Het aanbod is veel te groot en te overdadig en de prijzen zijn te laag. Laatst was ik met mijn dokter aan het discussieren omdat ik een griepje had en daar onderzocht wilde worden.quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Niks genetisch aan, vanaf dag een word je in Amerika op alle mogelijke manieren aangespoord om te consumeren, of dat nu voedsel is of consumer goods. Voeg daarbij de trend van de laatste 30 jaar in (al dan niet fast food) om steeds grotere porties voor dezelfde of zelf lagere prijzen aan te bieden en hey presto.
Ik kan me goed voorstellen dat dat een reden voor je is om te vertrekken. Ik heb het hier ook ontzettend naar mijn zin maar ik kan absoluut niet tegen de mentaliteit van sommige mensen.quote:[..]
Hm, ik denk dat het een uitvloeisel is van een hoogst geindividuliseerde maatschappij en het kan wel zo zijn dat het ook gerelateerd is aan het feit dat werkende amerikanen langere uren maken (in sommige sectoren) en vaak ook langere woon-werkverkeer reistijden hebben. Ik ben geen socioloog of antropoloog dus ik raad maar wat, ik geef alleen mijn ervaringen weer en dan moet ik nog zeggen dat Silicon Valley een totaal andere wereld was als Georgia.
Het punt is dat het koken van een normale, gezonde maaltijd nauwelijks meer tijd kost als wachten op de pizza besteller en dat het niet zelden goedkoper en gezonder is.
Ik ben terug naar Nederland gegaan omdat ik gewoon geen zin meer had in het gejaagde leven daar, ik ambieerde meer quality of life dan ik daar onvervond. Hou mij ten goede, ik heb een fantastische tijd gehad en ik heb nooit een probleem gehad om mij thuis te voelen in de VS.
Maar hoe is dat mogelijk? Hoe is het mogelijk dat je er mee wordt doodgegooid? Hoe kan het dat je steeds meer voor een lagere prijs krijgt? Krijgen de boeren meer subsidie oid?quote:Op woensdag 20 januari 2010 11:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Niks genetisch aan, vanaf dag een word je in Amerika op alle mogelijke manieren aangespoord om te consumeren, of dat nu voedsel is of consumer goods. Voeg daarbij de trend van de laatste 30 jaar in (al dan niet fast food) om steeds grotere porties voor dezelfde of zelf lagere prijzen aan te bieden en hey presto.
Daar dacht ik ook aan en het gegeven dat ze meer dingen aan hun hoofd hebben. Hier in Europa en Nederland zijn heel veel dingen netjes geregeld, ook al wordt dat steeds minder, in de VS moet je meer zelf doen en zoals Lyrebird al zei wordt je daar ook aan alle kanten genaaid als je niet op past. Ik gok maar; een gegeven wat ik weet is dat de stress en mentale belasting onder amerikanen in vergelijkend perspectief zeer hoog is.quote:[..]
Hm, ik denk dat het een uitvloeisel is van een hoogst geindividuliseerde maatschappij en het kan wel zo zijn dat het ook gerelateerd is aan het feit dat werkende amerikanen langere uren maken (in sommige sectoren) en vaak ook langere woon-werkverkeer reistijden hebben. Ik ben geen socioloog of antropoloog dus ik raad maar wat, ik geef alleen mijn ervaringen weer en dan moet ik nog zeggen dat Silicon Valley een totaal andere wereld was als Georgia.
Het punt is dat het koken van een normale, gezonde maaltijd nauwelijks meer tijd kost als wachten op de pizza besteller en dat het niet zelden goedkoper en gezonder is.
Er zijn ook wel dingen goed aan de VSquote:Ik ben terug naar Nederland gegaan omdat ik gewoon geen zin meer had in het gejaagde leven daar, ik ambieerde meer quality of life dan ik daar onvervond. Hou mij ten goede, ik heb een fantastische tijd gehad en ik heb nooit een probleem gehad om mij thuis te voelen in de VS.
Reclame, reclame, reclame? Credit cards worden je te pas en te onpas aangeboden, vrienden van mij hadden 8-10 credit cards en vonden dat doodnormaal. De cultuur van de VS is gewoon zodanig,quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:20 schreef Klopkoek het volgende:
Maar hoe is dat mogelijk? Hoe is het mogelijk dat je er mee wordt doodgegooid? Hoe kan het dat je steeds meer voor een lagere prijs krijgt? Krijgen de boeren meer subsidie oid?
Hm, ja, dat gaat soms wel op, het hangt sterk af van waar je woont en werkt, sommige bedrijven bieden niet alleen ziektekosten verzekering aan maar hebben ook gewoon huisartspraktijk in huis compleet met apotheek en behandelkamers.quote:Daar dacht ik ook aan en het gegeven dat ze meer dingen aan hun hoofd hebben. Hier in Europa en Nederland zijn heel veel dingen netjes geregeld, ook al wordt dat steeds minder, in de VS moet je meer zelf doen en zoals Lyrebird al zei wordt je daar ook aan alle kanten genaaid als je niet op past. Ik gok maar; een gegeven wat ik weet is dat de stress en mentale belasting onder amerikanen in vergelijkend perspectief zeer hoog is.
Oh zeker, het zijn over het algemeen ontzettend aardige en vriendelijke mensen en hier kunnen ze nog wat leren van amerikaanse customer service.quote:Er zijn ook wel dingen goed aan de VS
Wie zegt dat die mensen van hun geld willen genieten? Ik spreek uit ervaring, ik werk echt niet voor het geld.quote:Op woensdag 20 januari 2010 16:16 schreef reem het volgende:
Wat ik me dan afvraag over mensen die 50+ uur per week werken: wanneer kun je dan in godsnaam genieten van dat geld wat je binnenhaalt?
Jij vergeet dat veel ouders flink moeten dokken om kinderen naar college te sturen, niet iedereen komt in aanmerking voor een beurs tenslotte dus het komt vaak voor dat een gedeelte gaat naar college funds.quote:Op woensdag 20 januari 2010 16:16 schreef reem het volgende:
Wat ik me dan afvraag over mensen die 50+ uur per week werken: wanneer kun je dan in godsnaam genieten van dat geld wat je binnenhaalt?
Jij bent geen Amerikaanquote:Op woensdag 20 januari 2010 16:38 schreef Lyrebird het volgende:
Wie zegt dat die mensen van hun geld willen genieten? Ik spreek uit ervaring, ik werk echt niet voor het geld.
Maar dat is wel een echte en harde realiteit vandaag de dag en ongeveer 20% van die gezinnen heeft ook nog eens geen fatsoenlijke ziektekosten verzekering.quote:Op woensdag 20 januari 2010 16:49 schreef reem het volgende:
Wat ik bedoelde met 'genieten' kun je ruim interpreteren. Dat kan inderdaad materieel bezit zijn. Het lijkt mij bijzonder schrijnend om - wanneer je tot de middenklasse behoort - meer dan 50 uur p.p. te moeten werken om je kinderen naar een fatsoenlijke uni te sturen of 2 weekjes per jaar op vakantie te kunnen gaan. Maar dat is wellicht mijn eurocentrische invalshoek
Tja, als ik het je kon uitleggen zou ik het doenquote:Op woensdag 20 januari 2010 16:59 schreef Klopkoek het volgende:
Ik kan daar ook niet met mijn verstand bij maar diezelfde middenklasse stemt weer massaal op de republikeinen en kotsen op 'iedereen die hun handje op houdt'. Op een gegeven moment heb ik dan zoiets van 'ze willen het blijkbaar echt ipv dat ze het niet zien'. En als mensen er echt bewust voor kiezen dan houdt het al gauw op.
Waar kun je met je verstand niet bij? Ik begrijp het even niet meerquote:Op woensdag 20 januari 2010 16:59 schreef Klopkoek het volgende:
Ik kan daar ook niet met mijn verstand bij maar diezelfde middenklasse stemt weer massaal op de republikeinen en kotsen op 'iedereen die hun handje op houdt'. Op een gegeven moment heb ik dan zoiets van 'ze willen het blijkbaar echt ipv dat ze het niet zien'. En als mensen er echt bewust voor kiezen dan houdt het al gauw op.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |