http://www.newsweek.com/id/210665quote:President George W. Bush's administration, for all its flaws, truly brought to change to Africa through its PEPFAR program, which injected billions of dollars of money into nearly every aspect of the fight against HIV/AIDS, from prevention to critical antiretroviral (ARV) treatment programs. Outside of the war on terrorism, Bush made it the centerpiece of his foreign policy, and it animated a great deal of time and attention from the executive branch. Projects like PEPFAR take years to show results and a steady influx of billions to maintain. But they pay off. Last month, South Africa began clinical trials in the first-ever AIDS vaccine on the continent. That never would have been possible without PEPFAR. Admittedly, it's early, but for now it's clear that Bush was better than Obama for Africa.
Waarom Nazi Review als ik een rechts tijdschrift quote???quote:
De dollar en de goudprijs werden onder Reagan losgekoppeld van elkaar, omdat men massaal dollars inwisselden voor goud. Ik denk alleen dat dit beter uitgelegd kan worden door een econoom dan door een middelbaar scholier.quote:
En de waarheid is natuurlijk dat de verkeerde regels de crisis hebben veroorzaakt. Je kunt onder dereguleren verstaan een verruiming van de solvabiliteitseisen aan banken bijv. Dat wordt in elk geval vaak genoemd door critici. Maar in essentie kun je het juist ook zien als een vorm van de hand boven het hoofd van bankiers houden door (uiteindelijk) de overheid, dus als expansie ipv deregulering.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 21:29 schreef Klopkoek het volgende:
Ah ja.... George Bush... de man die dacht dat niet te weinig maar te veel regels de crisis hebben veroorzaakt. De man die Paulson had aangesteld... Die man.
Dat was Nixon in 1971quote:Op vrijdag 8 januari 2010 21:41 schreef JoaC het volgende:
[..]
De dollar en de goudprijs werden onder Reagan losgekoppeld van elkaar, omdat men massaal dollars inwisselden voor goud. Ik denk alleen dat dit beter uitgelegd kan worden door een econoom dan door een middelbaar scholier.
Onder Reagan is er zelfs eventjes overwogen de goudstandaard te herstellen, maar het is niet gedaan. Wel was zijn doelstelling om de inflatie terug te dringen. Hij was dan ook sterk beïnvloed door het denken van Friedman. Maarja dat is geen nieuws voor jequote:
Het paleo-conservatisme is op papier ook nog mijn grote voorbeeld. In de praktijk zal echter, vooral in de 21e eeuw, de overheid veel moeten reguleren en conflicten beheersen. Daardoor zal de overheid groeien, of je het wilt of niet.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 21:43 schreef sneakypete het volgende:
QED jij had toch eerst in je onderschrift staan dat je paleo-conservatief was? Hieruit zo IMO moeten volgen dat je geen supporter van Bush bent.
Hij heeft volgens mij ethisch en politiek-filosofisch gelijk wat betreft de democratisering van het Midden-Oosten. Echter de manier waarop hij het gedaan heeft (geprobeerd heeft) verdient geen schoonheidsprijs.quote:Ik vind persoonlijk dat Bush erg gedemoniseerd is.
In principe was de crisis al 20 jaar in aanbouw, door slordige wetgeving en hebzucht. Toch is er uiteindelijk ook enorm veel welvaart gecreëerd sinds de jaren '80.quote:Er zijn altijd kritieken te leveren, zeker ook op Bush. Maar dat afschilderen als de allerachterlijkste, slechtse, meest rechtse kutpresident ooit is natuurlijk waanzin. Zeker de economische crisis is bijv. niet volledig op Bush af te wentelen.
Daar ben ik het mee eens. Echter, als Bush zo slecht is als de linkse media beweert, waarom deed te economie van de VS het dan bovengemiddeld goed vergeleken met de van de twintigste eeuw?quote:Daarnaast vind ik -bij linkse en rechtse politiek- dat het posten van grafieken doorgaans niet zoveel zin heeft. Of de economie groeit of krimpt hangt af van wat je als groei en krimp definieert en bovendien van ontzettend veel factoren die lang niet altijd correleren met het beleid. Mondiale gebeurtenissen, gevolgen van beleid voor de zittende president enz. spelen ook een rol. Je kunt op zich wel meten wat het effect is in een bepaalde situatie van maatregel X, maar je moet daar erg voorzichtig mee zijn.
Niet voor niets vind ik nog steeds dat qua economie de Oostenrijkse school wel iets verfrissends heeft met haar afkeer van logisch-positivisme en een voorkeur voor het zoeken naar de essentie van economische fenomenen.
Dan zou ik je toch niet in het paleo-hokje plaatsen. Dat zijn juist grote sceptici van het democratisch imperialisme van Bush. Ben je niet ook gewoon een neocon?quote:Op vrijdag 8 januari 2010 22:00 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Het paleo-conservatisme is op papier ook nog mijn grote voorbeeld. In de praktijk zal echter, vooral in de 21e eeuw, de overheid veel moeten reguleren en conflicten beheersen. Daardoor zal de overheid groeien, of je het wilt of niet.
[..]
Hij heeft volgens mij ethisch en politiek-filosofisch gelijk wat betreft de democratisering van het Midden-Oosten. Echter de manier waarop hij het gedaan heeft (geprobeerd heeft) verdient geen schoonheidsprijs.
Mits de juiste maatregelen genomen worden. Het kan ook aanleiding zijn (bij Obama bijv) om nog meer ellende te creeëren. Je hebt gelijk hoor: in principe is een crisis een herallocatie van markten en dus een correctie. Maar dan moet je dat wel zijn gang laten gaan en hooguit wat opvangen hier en daar. Stimulus is de economische variant van een kater wegdrinken.quote:In principe was de crisis al 20 jaar in aanbouw, door slordige wetgeving en hebzucht. Toch is er uiteindelijk ook enorm veel welvaart gecreëerd sinds de jaren '80.
Een crisis helpt ook om de ziektes eruit te halen.
Ik ben het dus wel met je eens dat ten onrechte wordt gedaan in (linkse) media alsof Bush zo slecht is en bijv Obama zo goed. Erg ongenuanceerd en kortzichtig. Maar de Amerikaanse politiek is zo bepalend en zo complex dat je gewoonweg geen eenzijdig oordeel kunt vellen. Je moet dat per aspect aanpakken en zelfs dan nog is het (zoals je opmerkt bij bijv het geopolitieke verhaal, of de vraag hoe groot een overheid mag zijn) enorm lastig er iets zinnigs over te zeggen.quote:Daar ben ik het mee eens. Echter, als Bush zo slecht is als de linkse media beweert, waarom deed te economie van de VS het dan bovengemiddeld goed vergeleken met de rest van de twintigste eeuw?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |