In het geval van de Joden is het in het begin van hun komst in Amsterdam wel degelijk groot geweest.quote:Op zondag 10 januari 2010 01:35 schreef DeParo het volgende:
[..]
Er is altijd een groepje dat het nooit lukt maar in de geval van de Joden is dit nooit echt groot geweest. Heel orthodoxe Joden zie je nu nog steeds veel in Antwerpen bijvoorbeeld. Maar dienen ze een belangrijk deel van de plaatstelijke economie. Maar ok, natuurlijk lukt het niet voor elke groep en iedereen, en dat zal voor sommige groepjes Joden ook wel het geval zijn geweest. Maar over het algemeen daarentegen lukte het ze vrij aardig.
Ik kan mijn eigen familie (vaderskant) teruggaan tot 1600 ongeveer, die leefden van de achterhoek (oma's kant), tot in Amsterdam (opa's kant). Ik weet dat ze hun eigen cultuur behielden tot WOII, daarna durfden ze het niet meer echt of zagen ze er alleen maar angst en het uitlokken van kwaad in. Maar goed, ik dwaal af, vanaf 1600 hebben ze altijd de meest normale banen gehad, ze zijn wel atlijd met andere Joden getrouwd, maar ze waren volledig ingeburgerd, spraken gewoon vloeiend Nederlands (wat varieerde van tijd tot tijd hoe het Nederlands werd uitgesproken natuurlijk) en ze zijn gewoon Joodse Nederlanders, zo zien ze zichzelf, ze hebben nooit de utopie gehad dat er zoiets als Israel zou ontstaan, dat was gewoon te mooi om waar te zijn, voor ze.quote:Op zondag 10 januari 2010 01:38 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
In het geval van de Joden was het in het begin van hun komst in Amsterdam wel degelijk groot geweest.
Nee hoor, de Joden spraken in het begin zeker niet vloeiend Nederlands.quote:Op zondag 10 januari 2010 01:42 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik kan mijn eigen familie (vaderskant) teruggaan tot 1600 ongeveer, die leefden van de achterhoek (oma's kant), tot in Amsterdam (opa's kant). Ik weet dat ze hun eigen cultuur behielden tot WOII, daarna durfden ze het niet meer echt of zagen ze er alleen maar angst en het uitlokken van kwaad in. Maar goed, ik dwaal af, vanaf 1600 hebben ze altijd de meest normale banen gehad, ze zijn wel atlijd met andere Joden getrouwd, maar ze waren volledig ingeburgerd, spraken gewoon vloeiend Nederlands (wat varieerde van tijd tot tijd hoe het Nederlands werd uitgesproken natuurlijk) en ze zijn gewoon Joodse Nederlanders, zo zien ze zichzelf, ze hebben nooit de utopie gehad dat er zoiets als Israel zou ontstaan, dat was gewoon te mooi om waar te zijn, voor ze.
quote:Opgejaagd door de Spaanse Inquisitie vluchtten eind zestiende eeuw de eerste joden naar Nederland. Vooral de rijke en bloeiende handelsstad Amsterdam trok. Hier werden zij minder vervolgd dan in veel andere landen: ze hoefden geen onderscheidende kleding te dragen en officiële getto's waren er niet. Toch stond ook hier niemand te juichen bij de grens als er weer een groep joden arriveerde.
Hoewel de joden hun geloof niet openlijk mochten uiten, werd het jodendom wel gedoogd in het streng gereformeerde Nederland. Zo mochten ze begin zeventiende eeuw een eigen begraafplaats aanleggen in Ouderkerk aan de Amstel. Maar soepele medewerking van de overheid was er zeker niet: Ouderkerk lag op twee uur reizen van Amsterdam, waar de meeste joden woonden. Dichterbij lukte niet: Amsterdam wees begin zeventiende eeuw meerdere aanvragen af.
Eeuwenlang waren joden minderwaardige burgers in Nederland: ze mochten bijna geen beroepen uitoefenen, stadsbesturen maakten hen het leven moeilijk en ze werden belachelijk gemaakt in spotprenten en liedjes. Pas in 1796 kreeg de Nederlandse jood burgerrechten. Maar ook dat ging niet zonder slag of stoot: 'Ze spreken niet eens de taal, en we kunnen niet controleren wat er gepredikt wordt,' argumenteerden de tegenstanders. Toch begonnen de joden langzamerhand te integreren: ze konden uit meer banen kiezen en leerden Nederlands. Maar pas na de ramp van de Tweede Wereldoorlog kwam de integratie echt op gang.
Ik had het ook niet over de Joden die uit Spanje en Portugal kwamen. Ik had het over de Joden uit het Rijnland, de Asjkenazische Joden, die uit Hongarije en Polen die naar Nederland kwamen waar overigens ook mijn familie van afstamt. Veruit de meeste Joden die vandaag de dag nog in Nederland wonen zijn Asjkenazische Joden en volgens mij zijn die ook altijd veruit in de meerderheid geweest in Nederland.quote:Op zondag 10 januari 2010 01:56 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Nee hoor, de Joden spraken in het begin zeker niet vloeiend Nederlands.
[..]
Als we in relatieve termen gaan spreken is Israël wel degelijk het democratische, vrije land in het Midden Oosten. Dat ook Israël niet kan tippen aan onze superieure natie is dan niet relevant.quote:Op zondag 10 januari 2010 00:00 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Whahaha, geloof je dat nou echt zelf?
De democratie en de vrijheid van geloof/herkomst zijn tamelijk beperkt.
-knip-
Het Jodendom is zowel een volk als een religie.quote:Op zondag 10 januari 2010 02:40 schreef RaXz het volgende:
Eigenlijk best vreemd, je kan toch niet weten dat een baby Joods is slechts omdat de ouders het zijn? Het is immers een geloofsovertuiging, Semitisch is natuurlijk een ander verhaal, ondanks dat Semitisme tegenwoordig Joods betekent zijn ook zat Arabieren Semitisch, ongeacht hun geloofsovertuiging. De nazi's hadden van Joden een ras gemaakt, en nu gaan ze daar gewoon in mee, lijkt het wel.
Anders zou je ook als Christen geboren kunnen worden, ze dopen wel baby's, maar dat maakt ze nog niet christelijk. Tenzij het natuurlijk meer het 'meer woorden dan daden' christenen zijn, gewoon puur als een status symbool, daar zijn veel mensen nogal verzot op, status met een groot 'kijk mij eens!' gehalte. Maar als het puntje bij paaltje komt is het opeens net iets anders.
Bijvoorbeeld Christenen die boos worden als je hun god lastert, en je niet kunnen vergeven. Wat zijn sommige toch standvastig in hun geloof, poeh he.
Jij begrijpt dan ook he-le-maal niets van het Islamitische principe. Jezus was een profeet, d.w.z. een boodschapper van God. Er is volgens moslims maar een God. Dat wil zeggen dat zowel Mozes, Jezus als Mohammed dezelfde boodschap van (een en dezelfde) God verkondigden, volgens dat principe was Jezus inderdaad een moslim. Net als mensen die nooit van de religieuze boodschap hebben kunnen horen trouwens - d.w.z. de mensen die gestorven zijn voordat de boodschappen kenbaar waren gemaakt. Het begrip moslims is dan ook veel breder dan menigeen denkt.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 20:35 schreef Enchanter het volgende:
[..]
En Hitler heeft in het verzet gezeten
De Christenen, ze zitten zelfs in de regering.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 14:01 schreef Kees22 het volgende:
Heel bijzonder, want hoeveel volken uit die tijd zijn nu nog steeds herkenbaar als volk?
Een rampzalige tendentie: behalve religieuze geschillen, zijn met name geschillen over grondstoffen de doodsteek voor de regio. De totstandkoming van een aparte Palestijnse staat bevordert men er ook niet mee.quote:In Israël ligt dat heel anders. De angst voor oorlog en voor Palestijnse overheersing heeft in Israël geleid tot een ongebreidelde wildgroei aan IVF-behandelingen. Elke vrouw die nog geen 45 jaar oud is kan zich onbeperkt, en op staatskosten kunstmatig laten bevruchten. Ook daarna bieden Israëlische artsen nog veel mogelijkheden om een kind te krijgen. Vrouwen die meer dan twintig vruchtbaarheidsbehandelingen ondergaan, zijn geen uitzondering. Onder het motto; hoe meer Joodse kinderen, hoe beter. Er zijn dan ook meer IVF-klinieken per hoofd van de bevolking dan in elk ander land. Maar niet iedereen is het daar mee eens
Wat een zelfkennis! Hulde!quote:Op zondag 10 januari 2010 01:05 schreef DeParo het volgende:
[..]
Vertel eens, waar ken je die trucjes van, van de Joden van de laatste 2000 jaar???? Is dat niet wat ene Adolf H. 70-80 jaar geleden ook riep in Duitsland, dat "De Jood" alles verdraaide, en de mensheid besmette.
Waarom zou ik? Ik ben onschuldig tot mijn schuld overtuigend bewezen is.quote:Smaad en laster, laat me niet lachen, zeg dan voor eens en altijd duidelijk dat die moordpartij in Hebron, die jij notabene had aangehaald, nooit had mogen plaatsvinden hm.
JIJ bent degene die kritiek gelijk stelt aan afhakken van een hoofd, niet ik.quote:Dit soort zaken, dit soort moordpartijnen, waren nutteloos, als de arabieren in eerste instantie zich met de Joden tegen de Britten had gekeerd, dan hadden ze waarschijnlijk nu een gedeelde staat gehad.
[..]
Oh, je bedoelt Geert Wilders, anders praat je koeterwaals.
Nogmaals, je keurt dus opnieuw de moordpartij goed, Wilders heeft geen recht om kritiek te hebben maar de arabieren hadden dat toentertijd wel (overigens stem ik niet rechts). Dus nogmaals keur jij hier goed dat een arabier een hoofd van een kind z'n romp probeerde af te slaan, wat blijkbaar niet in een keer lukte, want deze moord Kees22 staat symbool voor de hele moordpartij.
Ik snap niet goed wat je hier betoogt. Illegaal volgens de vigerende wetten.quote:Bovendien wat versta jij onder 'illegale' immigratie. De immigratiestandaard gezien door de Britten of door de Arabieren. Want de Arabieren hadden vrij weinig te vertellen hierover dunkt me, en als het illegaal was volgens de Britse standaard, dan hadden de Arabieren al helemaal hierover niks te zeggen.
Zie de discussie die ondertussen al gevoerd is.quote:[..]
Hebben Joden zich nooit ingeburgerd???? Volgens mij heeft Nederland nooit een centje last gehad van de Joden. Volgens mij hebben heel weinig volken ooit last gehad van de Joden. Waarom, omdat ze zich perfect aanpaste, maar telkens werden ze om andere redenen uitgekost, dat heet xenofobie, en een zondebok zoeken. Toch waren en zijn Joden geen Nederlanders, geen Fransen, geen Russen, ze zijn Joods. Het Jodendom staat gelijk aan zowel een volk als een religie. Dan bewaar je je eigen cultuur. Daarom is het ook heel moeilijk om Joods te worden als je dit niet bent, ze raden het je zelfs af, dit te doen.
Dezelfde kaart komt op veel plaatsen terug. Ook zijn er kaarten met bewoningsdichtheid voor die tijd. Eerst checken voor je gaat schelden.quote:[..]
Lekkere bron![]()
. Bovendien staan hele stukken onbewoond gebied opgegeven als Palestijns. Lijkt me dus vrij sterk. Check voortaan je bronnen.
Het aandeel christenen was klein, zodat er hoe dan ook een grote meerderheid Arabieren was, aan het begin van de 20ste eeuw.quote:[..]
Blijkbaar wel.
Dat is onzin, want jij maakt geen onderscheid tussen Arabieren en Palestijnen, iets wat je nalaat.
Bovendien waren vele toenmalige Palestijnen Christen die zich wel degelijk schaarde achter Israel.
Het is maar dat je het ff weet nietwaar.![]()
![]()
Dat was de vraag niet. Althans niet de vraag waar ik op inging.quote:[..]
Tien-Twintig jaar na het overlijden van Jezus. Dat impliceert dus wel degelijk dat men hem en zijn volgers zag als Joods. Dat geeft ons ook een indruk dat Jezus zichzelf als Joods mens zag. Zijn apostelen.
Maar die laatsten leverden maar al te graag een bijdrage.quote:De Joden hebben de Christenen verdacht gemaakt bij de Romeinen, ah, ik dacht toch echt dat de Romeinen zelf al een pesthekel hadden aan dit veel te populaire geloof. Hadden ze de Joden echt niet voor nodig.
Je gaat er totaal aan voorbij dat een deel van de Jodenhaat juist ontstaan is als gevolg van het zionisme. Het idee dat een ander volk dan het jouwe van plan is op jouw woongebied een eigen staat te stichten, is niet een prettige. Dat kun je wel zien aan de populariteit van de PVV.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 14:21 schreef 311258 het volgende:
[..]
Onzin zonder de jodenhaat (en de gevolgen daarvan) had Israel nooit bestaan.
Dan hadden de joden geen reden om weg te trekken uit europe om de autochtone bevolking van Palestina met moord en geweld te verjagen.
Door hun bijzondere lichaamsbouw ook zeer geschikt voor nasale seks.quote:Op zondag 10 januari 2010 18:41 schreef truebastard het volgende:
[ afbeelding ]
niks mis met dat plan, joodse dames zijn jummie.
En dan dp?quote:Op zondag 10 januari 2010 19:04 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Door hun bijzondere lichaamsbouw ook zeer geschikt voor nasale seks.
Jij vindt het natuurlijk fantastisch als Moslims in Israel de meerderheid zijn en alle Joden tegen de muur zetten, niet? En dan te denken dat jouw soort consevatieven en rechts voor NSB'ers uitmakenquote:Op vrijdag 8 januari 2010 01:04 schreef Bleekscheet het volgende:
Vandaag in NOVA uitzending
[ afbeelding ]
Hoe meer Joodse baby's, hoe beter
IVF kent in Nederland een leeftijdsgrens. Vrouwen boven de 40 jaar komen maar mondjesmaat in aanmerking voor de vruchtbaarheidsbehandeling. Ook het aantal behandelingen kent een maximum. Daarna vergoedt de verzekeringsmaatschappij niet meer.
Motto
In Israël ligt dat heel anders. De angst voor oorlog en voor Palestijnse overheersing heeft in Israël geleid tot een ongebreidelde wildgroei aan IVF-behandelingen. Elke vrouw die nog geen 45 jaar oud is kan zich onbeperkt, en op staatskosten kunstmatig laten bevruchten. Ook daarna bieden Israëlische artsen nog veel mogelijkheden om een kind te krijgen. Vrouwen die meer dan twintig vruchtbaarheidsbehandelingen ondergaan, zijn geen uitzondering. Onder het motto; hoe meer Joodse kinderen, hoe beter. Er zijn dan ook meer IVF-klinieken per hoofd van de bevolking dan in elk ander land. Maar niet iedereen is het daar mee eens.
http://www.novatv.nl/page(...)n+in+Isra%26euml%3Bl
bron http://www.timesonline.co.uk/tol/life_and_style/article458210.ece?token=null&offset=0&page=1
IVF in Israel: http://www.hinnovic.org/c(...)ng-of-ivf-in-israel/
Kortom zodat ze een excuse hebben om meer landje pik te kunnen doen van de Palestijnen en de Palestijnen te verdrijven uit onder Oost Jeruzalem en meer uitbreidingen van bezettingen op Palestijns grond gebied.
15 miljoen maar de enige manier oim Israel te laten bestaan is een Palestijnse staat te regelenquote:Op vrijdag 8 januari 2010 01:12 schreef waht het volgende:
Wat raar zeg. Als 5,5 miljoen Joden tussen een miljard andersgezinden moet toch heel veilig aanvoelen.
Israelische politieagenten hebben het meer op Palestijnse mannen qua sexquote:Op zondag 10 januari 2010 18:41 schreef truebastard het volgende:
[ afbeelding ]
niks mis met dat plan, joodse dames zijn jummie.
beter dan die behaarde moslim vrouwtjes
Het is natuurlijk een combinatie. Als Joden geen 2000 jaar vervolging achter de rug hadden gehad maar overal welkom waren geweest met hun (onze) eigenaardigheden was die behoefte aan een eigen staat veel minder sterk geweest. Die is in de 19e eeuw toch vooral gestimuleerd door pogroms in Rusland en antisemitische incidenten in het vooruitstrevende Frankrijk. De holocaust is het laatste zetje geweest om Israël mogelijk te maken.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 14:01 schreef Kees22 het volgende:
[blaat]
Wat ik hiermee wil zeggen? Dat het de joden zelf zijn die de staat Israel nagestreefd, ingepikt en afgedwongen hebben. Niks Europees schuldgevoel. Of wijzen naar de holocaust. Ook niks zielig doen alsof ze overal weggejaagd zijn.
Er is jou al vaker aangeraden om eens een geschiedenisboek open te slaan. Jodenhaat bestaat al sinds het Christendom de staatsgodsdienst van het Romeinse rijk is geworden.quote:Op zondag 10 januari 2010 18:38 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Je gaat er totaal aan voorbij dat een deel van de Jodenhaat juist ontstaan is als gevolg van het zionisme. Het idee dat een ander volk dan het jouwe van plan is op jouw woongebied een eigen staat te stichten, is niet een prettige. Dat kun je wel zien aan de populariteit van de PVV.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |