Arnhem helemaal niksquote:Op donderdag 7 januari 2010 08:02 schreef leroytje het volgende:
Behoorlijke sneeuw toch in Nijmegen
Wat daarstraks boven Nijmegen hing is alweer volledig ingekakt, aldus de buienradar.quote:
Bron: Weerplaza.nlquote:Spannend weer in het weekeinde
Donderdag 7 januari
Winter in Nederland
Voorlopig zitten we diep in de kou. Het wintert volop en het is nog relatief rustig. Soms valt een sneeuwbui, maar meer niet. In het weekeinde wordt het winterweer een stuk spannender.
Zaterdag ligt er een diepe depressie boven Italië. Een tegenhanger vinden we in de vorm van een hogedrukgebied boven Oslo. Deze combinatie zorgt sowieso voor veel wind in ons land. De noordoostenwind trekt langs de kust aan tot krachtig of hard, 6 tot 7 Bft en ook landinwaarts waait het (vrij) krachtig, kracht 5 tot 6. Nu is de wind alleen niet zo vervelend, maar wel in combinatie met het overige weer.
Laten we beginnen met de temperatuur. In het hele land vriest het zaterdag. Het kwik ligt in de ochtend een graad of 4 onder nul. Nemen we -4 en windkracht 6, dan zien we in het tabelletje dat de gevoelstemperatuur in de buurt van de -15 graden komt! In de loop van de dag loopt het kwik op tot -2, maar het blijft waaien. Landelijk gaan we er van uit het voor het gevoel de hele dag streng vriest! We zijn het in Nederland misschien niet zo gewend, maar dit is echt potentieel gevaarlijk.
Maar het weer brengt nog meer. Met wind en lage temperaturen houdt het niet op. Om het genoemde lagedrukgebied heen probeert namelijk zachte lucht vanuit Griekenland helemaal over centraal Europa heen, een aanval te doen op ons winterweer. De aanval slaagt zeer waarschijnlijk niet, maar het heeft wel gevolgen in de vorm van neerslag. Van Oost-Frankrijk over Midden-Duitsland, naar Tsjechië en Polen ligt in de vroege ochtend een heel groot neerslaggebied. Er valt veel sneeuw, plaatselijk meer dan 30cm in Duitsland. Langzaam komt de sneeuw ook voor ons dichterbij. De kans op sneeuw is het grootst in het zuidoosten en oosten van het land. Het plaatje voor Zuidoost-Nederland geeft voor zaterdag een kans van 80% op meer dan 3cm.
ongelovelijk, die kou blijft er maar inquote:Op donderdag 7 januari 2010 10:20 schreef horned_reaper het volgende:
En die nieuwe 15 daagse![]()
[ afbeelding ]
Wat een prutsersquote:
Heb idd het verkeerde plaatje erbij gedaan, moest deze zijn:quote:Op donderdag 7 januari 2010 10:23 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Wat een prutsersdat laatste plaatje klopt niet eens.....
80% kans op meer dan 0,3 CM sneeuw en niet op meer dan 3CM sneeuw....
Lekkerquote:Op donderdag 7 januari 2010 10:26 schreef basst2005 het volgende:
[..]
Heb idd het verkeerde plaatje erbij gedaan, moest deze zijn:
(regio zuidoost ipv midden)
[ afbeelding ]
Lekker koud morgenquote:Op donderdag 7 januari 2010 10:20 schreef horned_reaper het volgende:
[ afbeelding ]
De winter waarin ik ben geboren scheen leuk mee te doen ('81-'82). Verder zou ik het zo niet weten.quote:Op donderdag 7 januari 2010 11:03 schreef Gwywen het volgende:
Hoe lang geleden is 't dat het zo lang koud en wit was in NL? Weet iemand dat?
Ik vind 't wel tof hoor
Volgens buienradar komt er helemaal niks meer aan, ik zie alles op zee hangenquote:Op donderdag 7 januari 2010 08:00 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Vanmiddag pittige buien in het zuidwesten
Eerst leek het idd alleen voor het zuidoosten. Maar de nieuwe run tekent nu dus ook sneeuw voor het rest van het land in, met nog steeds de meeste sneeuw voor het oosten en het minste voor het noordwesten. In het noordwesten ook kans op dooi door de ZW wind en voor Limburg wordt haast voor de hele dag neerslag berekend. Kan dus best een pak vallen. En vergeet die wind ook niet.quote:Op donderdag 7 januari 2010 11:30 schreef Jor_Dii het volgende:
Klopt het dat het neerslaggebied dat dit weekend aanvankelijk met name Duitsland aandoet steeds westelijker gaat liggen volgens de modellen? Wat zullen we dan wel niet krijgen in het zuidoosten? 20 - 30 cm sneeuw?
Ik mag het hopen want de voorspellingen verwachtingen nu zijn maar een paar cmquote:Op donderdag 7 januari 2010 11:30 schreef Jor_Dii het volgende:
Klopt het dat het neerslaggebied dat dit weekend aanvankelijk met name Duitsland aandoet steeds westelijker gaat liggen volgens de modellen? Wat zullen we dan wel niet krijgen in het zuidoosten? 20 - 30 cm sneeuw?
Misschien wordt de sneeuw er mooi afgewaaid op grotere ijsvlaktesquote:Op donderdag 7 januari 2010 11:42 schreef Jor_Dii het volgende:
Heeft harde wind eigenlijk ook nog effect op de ijslaag?
Ik wacht ook in spanning af. Ik woon in Limburg en wil wel eens zien wat het weer gaat brengen. Nadeel van de sneeuw is dat mijn schaatsmogelijkheden kleiner worden.quote:Op donderdag 7 januari 2010 11:49 schreef MassimO het volgende:
Zou wel een een apart dagje kunnen worden , Zaterdag , als alles uitkomt.
ik wacht vol spanning af iig
Helaas ligt er hier in de buurt een laagje sneeuw op het ijs. De ijsgroei wordt daarmee echt sterk geremd.quote:Op donderdag 7 januari 2010 11:50 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Misschien wordt de sneeuw er mooi afgewaaid op grotere ijsvlaktes. Verder is wind wel goed voor de groei van het ijs. Het zorgt namelijk voor meer warmteuitstraling.
Hier meer informatie over de invloed van bewolking, wind, vochtigheid, etc op het ijs:
http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=738584&tid=738584&exp=1
Dat zegt niet altijd alles. Gisteren ontstonden er ook een paar buien "vanuit het niets". En de bui die in de middagspits Amsterdam overhoop gooide, hing eerst héél lang boven de kop van NH.quote:Op donderdag 7 januari 2010 11:30 schreef Maver24 het volgende:
[..]
Volgens buienradar komt er helemaal niks meer aan, ik zie alles op zee hangen
quote:Op donderdag 7 januari 2010 10:20 schreef horned_reaper het volgende:
[ afbeelding ]
Ik had enorm snel last van mijn enkels terwijl ik daar vroeger nooit last van hadquote:Op donderdag 7 januari 2010 12:06 schreef Laakie het volgende:
Had graag ff willen schaatsen zaterdag maar denk dat het verstandig is om dat even uit te stellenZeker als je al 13 jaar niet hebt geschaatst!
Misschien volgende week maar eens een dag vrij nemen. De afmosfeer lijkt na het weekend wat rustiger te worden ...
Ik kom uit Tholen ja, maar het knmi spreekt niet meer van buien in het zuidwesten.quote:Op donderdag 7 januari 2010 08:32 schreef JDude het volgende:
Hm, "het zuidwesten". Zal me benieuwen of we daar in Breda wat van gaan merken. Zat er niet iemand uit Tholen in deze reeks? Hou die zooi eens tegen!.
En daarom heb ik dus altijd een deken en wat flesjes water in de auto liggen, het zal je maar gebeuren.quote:Op donderdag 7 januari 2010 13:12 schreef kepler het volgende:
http://www.wetteronline.d(...)e/2008/12/29_sk1.htm
Dit is pas een sneeuwstorm
quote:Op donderdag 7 januari 2010 13:14 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
En daarom heb ik dus altijd een deken en wat flesjes water in de auto liggen, het zal je maar gebeuren.
Niet echt slim als je uitlaat onder de sneeuw ligt he. Ben je bekend met koolmonoxyde vergiftiging?quote:Op donderdag 7 januari 2010 13:22 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Met een volle tank kan je de motor ongeveer 48 uur stationair laten draaien. Zolang de motor draait zal het echt niet koud worden in de auto.
Als het echt moet gewoon een vuurtje stoken in je wagen, dat werkt ook prima.quote:Op donderdag 7 januari 2010 13:23 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Niet echt slim als je uitlaat onder de sneeuw ligt he. Ben je bekend met koolmonoxyde vergiftiging?
Oeh, dat is wel een goede vraag ja. Hopen dat Rijkswaterstaat zich dat ook realiseert.quote:Op donderdag 7 januari 2010 13:37 schreef style het volgende:
Waar ik inmiddels benieuwd naar ben is wat er met de waterstanden van de grote rivieren als alle sneeuw in Europa straks weer gaat smelten.
Krijgen we dan een herhaling van 1995?
Zo had er eentje weleens zelfmoord gepleegt hier.quote:Op donderdag 7 januari 2010 13:23 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Niet echt slim als je uitlaat onder de sneeuw ligt he. Ben je bekend met koolmonoxyde vergiftiging?
Zie ook: http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/00039929.htm
Jij ziet ook wel dagelijks vlokjes voorbij komen he.quote:Op donderdag 7 januari 2010 13:47 schreef SpeedyGJ het volgende:
Hier nog altijd een volle 6cm sneeuwEn weet je, inmiddels ook nu weer een sneeuwdag want het begint zojuist weer licht te sneeuwen!
vreemd, volgens dat kaartje ligt er in Utrecht vrijwel niks, maar in het zuidoosten van de stad ligt sinds vannacht toch bijna 5 cm.quote:Op donderdag 7 januari 2010 13:44 schreef Frutsel het volgende:
[ afbeelding ]
Leuk sneeuwdek![]()
in drenthe blijft veel liggen![]()
en Noord Holland heeft ook veel extra's gehad
Geen volkjes gewon serieuze sneeuwquote:Op donderdag 7 januari 2010 13:50 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Jij ziet ook wel dagelijks vlokjes voorbij komen he.
idd, luchtdruk stijgt, trekt helemaal open, en hier vriest het nog drie graden boven een sneeuwdek van enkele centimeters.quote:Op donderdag 7 januari 2010 14:19 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Het wordt hier een koude nacht denk ik, nu -2,2 en trekt helemaal open.
Sinds (of misschien zelfs naar aanleiding van) het hoogwater van 1995 zijn heel wat dijken opgehoogd. Dus zo nijpend als toen zal het niet snel worden. Was wel gaaf ja, over de dijk fietsen met een halve meter naast (en beneden) je de rivier Waal voor zover het oog reikt.quote:Op donderdag 7 januari 2010 13:38 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Oeh, dat is wel een goede vraag ja. Hopen dat Rijkswaterstaat zich dat ook realiseert.
48uur vind ik wel kort.quote:Op donderdag 7 januari 2010 13:22 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Met een volle tank kan je de motor ongeveer 48 uur stationair laten draaien. Zolang de motor draait zal het echt niet koud worden in de auto.
Wat voor autootje is dat? Ik zie bij auto's met zo'n verbruiksmeter meestal zo rond de 1,0 liter/uur. Ook diesels.quote:Op donderdag 7 januari 2010 14:29 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
48uur vind ik wel kort.
De benzinedieselverbruiksmeter geeft hier bij stationair 0,3liter per uur aan. 3 uur en 20 minuten per liter, 50 liter tank. Komt overeen met 166 uur..
Net alsof je langer dan 48 uur in Nederland vast zou komen te staanquote:Op donderdag 7 januari 2010 14:29 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
48uur vind ik wel kort.
De benzinedieselverbruiksmeter geeft hier bij stationair 0,3liter per uur aan. 3 uur en 20 minuten per liter, 50 liter tank. Komt overeen met 166 uur..
Volgens mij kun je in die tijd naar huis lopenquote:Op donderdag 7 januari 2010 14:42 schreef Radio-silence het volgende:
[..]
Net alsof je langer dan 48 uur in Nederland vast zou komen te staan
Een Ford Focus 1.8 TDDI, bij koud stationair doet ie 0,8l per uur, maar eenmaal warmgelopen 0,3quote:Op donderdag 7 januari 2010 14:37 schreef JDude het volgende:
[..]
Wat voor autootje is dat? Ik zie bij auto's met zo'n verbruiksmeter meestal zo rond de 1,0 liter/uur. Ook diesels.
waxinelichtjes ook mee in de basis uitrustingquote:Op donderdag 7 januari 2010 13:22 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Tis goed wit hier in Utrecht idd.quote:Op donderdag 7 januari 2010 13:50 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
vreemd, volgens dat kaartje ligt er in Utrecht vrijwel niks, maar in het zuidoosten van de stad ligt sinds vannacht toch bijna 5 cm.
Zolang ik nog geen weekend heb vind ik alle sneeuwval maar matigquote:Op donderdag 7 januari 2010 16:17 schreef SpeedyGJ het volgende:
Het sneeuwt indd, lijkt steeds meer naar matige sneeuwval te gaan
Het is vies koud op die fiets. Met -5, zonder handschoenen, 10 minuten fietsen is nu geen pretjequote:Op donderdag 7 januari 2010 16:20 schreef appelsientje het volgende:
Het is nu al weer kouder dan vanochtend.... zal wel weer koud zijn op de fiets
harder fietsen, krijg je vanzelf warme handen (en afwisselend 1 hand in je (jas)zak houden ;-) )quote:Op donderdag 7 januari 2010 16:25 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Het is vies koud op die fiets. Met -5, zonder handschoenen, 10 minuten fietsen is nu geen pretje.
Het is altijd koud op de fietsquote:Op donderdag 7 januari 2010 16:20 schreef appelsientje het volgende:
Het is nu al weer kouder dan vanochtend.... zal wel weer koud zijn op de fiets
Daarom heb ik ook een muts, sjaal en handschoenen meequote:Op donderdag 7 januari 2010 16:25 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Het is vies koud op die fiets. Met -5, zonder handschoenen, 10 minuten fietsen is nu geen pretje.
Is juist lekkerquote:
Mietjequote:Op donderdag 7 januari 2010 16:53 schreef appelsientje het volgende:
[..]
Daarom heb ik ook een muts, sjaal en handschoenen mee
[..]
Dat is hier dus 5 tot 15cm sneeuw, een max. temperatuur van rond het vriespunt en meer/veel wind.quote:Op donderdag 7 januari 2010 17:05 schreef Radio-silence het volgende:
De Duitser voorspellen dit over de hoeveelheid sneeuw aankomend weekend
Deutschland versinkt am Wochenende im Schnee!
[ afbeelding ]
• Die heftigsten Schneefälle: Dresden muss mit Neuschnee von bis zu 45 cm rechnen.
• Die geringsten Schneefälle: in Bremen rechnen die Meteorologen nur mit 5 bis 10 cm.
• Es wird stürmisch: Windgeschwindigkeiten im Flachland von bis zu 88 km/h, auf Gipfeln bis 122 km/h.
• Dauerfrost im ganzen Land: Die Höchsttemperaturen liegen zwischen minus fünf bis minus zwei Grad. Nachts kann es im Extremfall bis zu minus 20 Grad kalt werden.
40 minuten fietsen met -3quote:Op donderdag 7 januari 2010 16:25 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Ik was pas in Rusland, eerste keer -20 is even raar maar daarna begint het toch aardig gauw te wennenquote:Op donderdag 7 januari 2010 17:18 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Zelfs winterweer went, betrap mezelf erop het normaal te vinden dat het om 17.00 al -4.2 is
Bij mij treedt ook gewenning toequote:Op donderdag 7 januari 2010 17:18 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Zelfs winterweer went, betrap mezelf erop het normaal te vinden dat het om 17.00 al -4.2 is
-38.quote:Op donderdag 7 januari 2010 17:39 schreef lithoijen het volgende:
Hier in Oss daalt de temperatuur met ongeveer een halve graad per uur.
En dat sinds 14:15 vanmiddag. Ben benieuwd hoe koud het gaat worden vannacht.
bij leren schoenen wel 1 tot 2 maten kleiner dan je normale maat. Ik heb zelf maat 44, soms 45 en met de racefiets schoenen zelf 46. Maar ik heb 2 weken terug nieuwe Viking's gekocht, en bleek na het passen in de schaatswinkel maat 42 te moeten hebben. Verwacht je nietquote:Op donderdag 7 januari 2010 17:49 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Toevallig iemand die weet of schaatsmaten hetzelfde zijn als je schoenmaat, of dat je groter moet nemen?
Waarschijnlijk het zelfde als je schoenmaat. Ik iig wel. Heb maat 46, en me nieuwe Vikings maat 46 passen perfect. Ze moeten lekker 'strak' zitten.quote:Op donderdag 7 januari 2010 17:49 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Toevallig iemand die weet of schaatsmaten hetzelfde zijn als je schoenmaat, of dat je groter moet nemen?
Kou is niet erg op de fiets. Tenminste, woon/werk fiets, wielrennen wordt een ander verhaalquote:Op donderdag 7 januari 2010 17:48 schreef Falco het volgende:
[..]
Bij mij treedt ook gewenning toe. Het fietsen door -3 vind ik nu wel goed te doen
.
vandaag maat 47 gepast.quote:Op donderdag 7 januari 2010 17:49 schreef Tonio-mcdo het volgende:
In Wezep waren er volgens mij nog genoeg grote maten. Kiek maar eens: http://www.stouwdam.nl/.quote:Op donderdag 7 januari 2010 18:39 schreef marcel-o het volgende:
[..]
vandaag maat 47 gepast.
Die krengen waren nóg te klein voor mij![]()
48 is nergens te vinden en denk k stervens duur
Hmm, mijn buitensensor doet het niet, misschien te koud voor de batterijen aan dit plaatje te zien.quote:Op donderdag 7 januari 2010 17:48 schreef Burnie88 het volgende:
Het is alweer fokking koud aan het worden
[ afbeelding ]
Hier in Twente is het behoorlijk mistig. Sommige stukken zelfs 10 à 20 meter zicht. Ik moest echt stapvoets rijden.quote:Op donderdag 7 januari 2010 18:53 schreef i2Them2 het volgende:
Mist, mist, mist...
-20,4.... het zal mij verbazen als we daar overheen gaanquote:Op donderdag 7 januari 2010 19:57 schreef Burnie88 het volgende:
Heerlijk die kouHoe koud was het vorig jaar in Ell ook alweer? -18? Ben benieuwd hoe dicht we in de buurt gaan komen.
Nou, ik woon zo'n 80km van Köln af, dus ik verwacht wel watquote:Op donderdag 7 januari 2010 17:09 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Fijn voor onze oosterbuurtjes.
Afijn, bij ons zal het wel niks worden met de sneeuw!
Ach, je merkt er binnen toch niets vanquote:Op donderdag 7 januari 2010 20:16 schreef Meddo het volgende:
Overal is het koud![]()
Hier is het nog gewoon -4,0 volgens de thermometer.. (-3,7 volgens knmi)
Maar het ging zo mooiquote:Op donderdag 7 januari 2010 20:20 schreef Asgard het volgende:
[..]
Ach, je merkt er binnen toch niets van
Ik vraag me af waar je woontquote:Op donderdag 7 januari 2010 20:21 schreef Meddo het volgende:
[..]
Maar het ging zo mooi![]()
[ afbeelding ]
Om half vier een echte "temperature drop" maar toen ging ie weer omhoog
Waar is hier dan?quote:Op donderdag 7 januari 2010 20:40 schreef horned_reaper het volgende:
Ik weet echt niet wat het is... er ligt hier al sinds half December sneeuw en bijna dagelijks walt er wel wat bij... maar het is altijd gewoon wit geweest.
Nu heeft het de hele avond een beetje gesneeuwd hier en het lijkt wel of de Breezah engeltjes bezig zijn geweest op de wolken... de hele omgeving is glitter and glamour...
Ik moet bijna een zonnebril opzetten als ik naar buiten kijk....
Meteorologisch inzichtquote:Op donderdag 7 januari 2010 21:40 schreef Jumparound het volgende:
hmm, weer.nl geeft 2 dagen met lichte sneeuw aan...
hoe komt iedereen dan bij zware sneeuwval?
En wie geeft jou de autoriteit om je aan zulke voorspellingen te wagen?quote:Op donderdag 7 januari 2010 21:42 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Meteorologisch inzicht![]()
In dit soort uitzonderlijke situaties is alleen maar ervaring een middel om voorspellingen te doen
Oh, dat doe ik ook nietquote:Op donderdag 7 januari 2010 21:44 schreef nodisch18 het volgende:
[..]
En wie geeft jou de autoriteit om je aan zulke voorspellingen te wagen?
En de "meeste" weermannen hebben op de verschillende weerfora per definitie gelijkquote:Op donderdag 7 januari 2010 21:46 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Oh, dat doe ik ook niet![]()
Dat hebben de meeste weermannen vandaag al voor me voorspeld op weerforums.
Nee zeer zeker niet, het is en blijft altijd giswerk.quote:Op donderdag 7 januari 2010 21:48 schreef nodisch18 het volgende:
[..]
En de "meeste" weermannen hebben op de verschillende weerfora per definitie gelijk
Je hoeft er niks mee te doen hoorquote:Op donderdag 7 januari 2010 21:48 schreef nodisch18 het volgende:
[..]
En de "meeste" weermannen hebben op de verschillende weerfora per definitie gelijk
Je haalt de woorden uit mijn mond.quote:Op donderdag 7 januari 2010 22:02 schreef -CRASH- het volgende:
Gewoon afwachten...... Das de beste methode
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |