En in het referendum wijst de bevolking het akkoord natuurlijk af en zijn we weer terug bij nul.quote:President IJsland weigert Icesave-akkoord
De IJslandse president Olafur Ragnar Grimsson tekent het omstreden Icesave-akkoord met Nederland en Groot-Brittannië niet. Dat maakte hij dinsdag op een persconferentie bekend.
Daarmee komt de terugbetaling door IJsland van 1,3 miljard euro aan Nederland en 2,5 miljard euro aan Groot-Brittannië op losse schroeven te staan. Dat geld leenden beide landen aan IJsland om gedupeerde spaarders van de omgevallen spaarbank Icesave tegemoet te komen.
Het parlement van IJsland stemde vorige week in met de wet die de terugbetaling moest regelen. Door de weigering van de president om de wet te bekrachtigen, wordt het voorstel nu in een referendum aan de bevolking voorgelegd.
quote:Op dinsdag 5 januari 2010 12:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Mariniers er op af, Reykjavik innemen, centrale bank bestormen, goudvoorraad meenemen.
Was het niet zo dat Nederland het compensatiegeld voor gedupeerde Nederlandse klanten heeft voorgeschoten, en dit voorgeschoten bedrag nu terug wil van IJsland, dat garant stond voor Icesave?quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:01 schreef Mylene het volgende:
Uhm, Wouter Bos heeft IJsland toch geld geleend zodat ze Icesave klanten kunnen terugbetalen
Dat geld is voorgeschoten door de Nederlandse staat. De staat heeft de schuld dus min of meer overgenomen.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:01 schreef Mylene het volgende:
Uhm, Wouter Bos heeft IJsland toch geld geleend zodat ze Icesave klanten kunnen terugbetalen
Beter dat zij moeten kromliggen dan wij. Zij hebben de regering gekozen die de Landesbanki aan een oplichter gaf.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:11 schreef BasEnAad het volgende:
Tja, wel te begrijpen.
De IJslandse bevolking moet jaren kromliggen, omdat een bank is omgevallen. Zij hebben hier geen schuld aan.
Alternatief is dat wij als Nederlanders allemaal krom liggen om die paar mensen te compenseren omdat ze in een hebberige bui al hun spaarcentjes naar het buitenland overmaakten.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:11 schreef BasEnAad het volgende:
Tja, wel te begrijpen.
De IJslandse bevolking moet jaren kromliggen, omdat een bank is omgevallen. Zij hebben hier geen schuld aan.
Ik zeg alleen dat het wel te begrijpen is.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:12 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Alternatief is dat wij als Nederlanders allemaal krom liggen om die paar mensen te compenseren omdat ze in een hebberige bui al hun spaarcentjes naar het buitenland overmaakten.
"Olé, olé"?quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:13 schreef tho_Omas het volgende:
IJsland gaat kapot.
Dat hadden ze eerder moeten bedenken imo.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:14 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ik zeg alleen dat het wel te begrijpen is.
Het is overigens niet zo dat Nederland krom hoeft te liggen voor die 1,3 miljard. Voor IJsland is dat een torenhoog bedrag. Voor Nederland zeker niet.
En? Geld is geld, je wordt niet welvarend door 1,3 miljard te laten liggenquote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:14 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Het is overigens niet zo dat Nederland krom hoeft te liggen voor die 1,3 miljard. Voor IJsland is dat een torenhoog bedrag. Voor Nederland zeker niet.
Je mag het ook op mijn rekening storten als het peanuts is.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:14 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Dingen in perspectief zienquote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:28 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Je mag het ook op mijn rekening storten als het peanuts is.
In perspectief is het in de orde van 100 euro per inwoner, ik vind het nogal wat eerlijkgezegdquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |