abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76433679
quote:
President IJsland weigert Icesave-akkoord

De IJslandse president Olafur Ragnar Grimsson tekent het omstreden Icesave-akkoord met Nederland en Groot-Brittannië niet. Dat maakte hij dinsdag op een persconferentie bekend.

Daarmee komt de terugbetaling door IJsland van 1,3 miljard euro aan Nederland en 2,5 miljard euro aan Groot-Brittannië op losse schroeven te staan. Dat geld leenden beide landen aan IJsland om gedupeerde spaarders van de omgevallen spaarbank Icesave tegemoet te komen.

Het parlement van IJsland stemde vorige week in met de wet die de terugbetaling moest regelen. Door de weigering van de president om de wet te bekrachtigen, wordt het voorstel nu in een referendum aan de bevolking voorgelegd.
En in het referendum wijst de bevolking het akkoord natuurlijk af en zijn we weer terug bij nul.

Ik mag hopen dat de Nederlandse regering in dat geval voet bij stuk houdt en de EU-toetreding van IJsland blokkeert (ijdele hoop zeker).
pi_76434057
Nou, oorlog dan maar!
  dinsdag 5 januari 2010 @ 12:57:05 #3
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76434262
Mariniers er op af, Reykjavik innemen, centrale bank bestormen, goudvoorraad meenemen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 12:58:29 #4
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_76434327
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 12:51 schreef JohnLocke het volgende:
Nou, oorlog dan maar!
Idd gewoon binnenvallen en die 1.5 miljard zelf halen
pi_76434472
Uhm, Wouter Bos heeft IJsland toch geld geleend zodat ze Icesave klanten kunnen terugbetalen
pi_76434527
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 12:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Mariniers er op af, Reykjavik innemen, centrale bank bestormen, goudvoorraad meenemen.
en meteen de vrouwen
Bjork mogen ze houden
pi_76434564
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:01 schreef Mylene het volgende:
Uhm, Wouter Bos heeft IJsland toch geld geleend zodat ze Icesave klanten kunnen terugbetalen
Was het niet zo dat Nederland het compensatiegeld voor gedupeerde Nederlandse klanten heeft voorgeschoten, en dit voorgeschoten bedrag nu terug wil van IJsland, dat garant stond voor Icesave?
pi_76434718
Björk kidnappen.
pi_76434724
Nou laten we als Nederlandse staat maar zovast sancties gaan opleggen.

Ik hoop dat die softies van de regering nu eens een keer hard zijn. Oftewel, een veto voor toetreding van Ijsland tot de EU. En hopelijk kunnen ze ook niet toetreden tot de IMF om een lening te krijgen.
Keihard terugpakken.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:10:07 #10
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_76434802
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:01 schreef Mylene het volgende:
Dat geld is voorgeschoten door de Nederlandse staat. De staat heeft de schuld dus min of meer overgenomen.

Verder lijkt het me niet dat IJsland daadwerkelijk een keus heeft. Ze kunnen maar beter het (coulante) voorstel ondertekenen, want ik denk dat het alternatief erger zal zijn. De schuld is er nu eenmaal, die kun je niet ineens wegwuiven, ook al heeft de bevolking nooit gesnapt waar hun rijkdom vandaan kwam...
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:11:03 #11
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_76434829
Tja, wel te begrijpen.
De IJslandse bevolking moet jaren kromliggen, omdat een bank is omgevallen. Zij hebben hier geen schuld aan.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:11:49 #12
279329 GSP
Pound for pound the greatest.
pi_76434853
Zou het daadwerkelijk binnenvallen van Ijsland een laatste optie zijn of zal dat nooit gebeuren?
I am not impressed by your performance
pi_76434855
Je moet natuurlijk gewoon je schulden betalen in de internationale economie, anders kun je er niet aan meedoen. Net als de Russen in 1917 die besloten dat alle buitenlandse vorderingen niet meer geldig waren.

Dus ik zou zeggen, hard erin met de hele EU. Geen IJslander die er nog in komt, beslag op alle IJslandse bezittingen, schepen aan de ketting, ambassadeurs weg, dat soort dingen. De bevolking daar snapt het niet helemaal, de staat heeft de hele bevolking aansprakelijk gemaakt zodat bankiers de mogelijkheid hadden om met geld te stoeien. Daar hebben een heleboel IJslanders van geprofiteerd.

Sommigen ook nauwelijks, ik snap best dat het onrechtvaardig is voor de IJslanders die al jaren hun brood verdienen met het laten fermenteren van haaienrug of het fabriceren van keukengeysers of wat ze daar ook deden voordat ze het bankwezen in gingen, maar dat is dan iets wat intern maar rechtvaardig opgelost moet worden. Zonder dat de staat zich garant stelde had IJsland nooit zo rijk kunnen worden van het bankieren. De staat had zich natuurlijk niet garant moeten stellen voor bedragen die met 300.000 inwoners nauwelijks op te brengen zijn, maar dat is nu eenmaal gebeurd. Daar heeft die bevolking toch voor gekozen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:12:33 #14
45206 Pietverdriet
pi_76434878
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:11 schreef BasEnAad het volgende:
Tja, wel te begrijpen.
De IJslandse bevolking moet jaren kromliggen, omdat een bank is omgevallen. Zij hebben hier geen schuld aan.
Beter dat zij moeten kromliggen dan wij. Zij hebben de regering gekozen die de Landesbanki aan een oplichter gaf.
pi_76434883
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:11 schreef BasEnAad het volgende:
Tja, wel te begrijpen.
Alternatief is dat wij als Nederlanders allemaal krom liggen om die paar mensen te compenseren omdat ze in een hebberige bui al hun spaarcentjes naar het buitenland overmaakten.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_76434904
IJsland gaat kapot.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:14:05 #17
136343 BasEnAad
pi_76434923
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:12 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Alternatief is dat wij als Nederlanders allemaal krom liggen om die paar mensen te compenseren omdat ze in een hebberige bui al hun spaarcentjes naar het buitenland overmaakten.
Ik zeg alleen dat het wel te begrijpen is.
Het is overigens niet zo dat Nederland krom hoeft te liggen voor die 1,3 miljard. Voor IJsland is dat een torenhoog bedrag. Voor Nederland zeker niet.
pi_76434930
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:13 schreef tho_Omas het volgende:
IJsland gaat kapot.
"Olé, olé"?
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_76434942
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:14 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Het is overigens niet zo dat Nederland krom hoeft te liggen voor die 1,3 miljard. Voor IJsland is dat een torenhoog bedrag. Voor Nederland zeker niet.
Dat hadden ze eerder moeten bedenken imo.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:16:16 #20
45206 Pietverdriet
pi_76434987
quote:

[..]

En? Geld is geld, je wordt niet welvarend door 1,3 miljard te laten liggen
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:26:34 #21
279329 GSP
Pound for pound the greatest.
pi_76435288
Is toch een ruwe 100 euro per persoon in Nederland. Is toch een aardig bedrag om zo even weg te geven al zeg ik het zelf.

Daarbij mogen we van geluk spreken dat de UK er ook bij betrokken is, met een dominant land aan de zijde sta je toch sterker.
I am not impressed by your performance
pi_76435347
quote:

[..]

Je mag het ook op mijn rekening storten als het peanuts is.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_76435794
Maar hoezo beslissen ze nu pas dat ze het niet terug betalen? ik neem aan dat dat voordat Nederland dat geld voor schoot al duidelijk op papier heeft gestaan dat IJsland het netjes terug betaald.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:42:56 #24
136343 BasEnAad
pi_76435819
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:28 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Je mag het ook op mijn rekening storten als het peanuts is.
Dingen in perspectief zien
pi_76435867
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:42 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Dingen in perspectief zien
In perspectief is het in de orde van 100 euro per inwoner, ik vind het nogal wat eerlijkgezegd
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')