Maar je hoeft de appel niet van de haven naar de winkel te brengen dan?quote:Op woensdag 30 december 2009 19:25 schreef kawotski het volgende:
[..]
Als een vrachtauto met 1 container naar China gaat dan is de vrachtauto vervuilender dan een schip omdat een schip meer containers mee kan nemen. Maar volgens mij moet je om een schip minder vervuilend te noemen meer factoren meenemen in de cijfers dan alleen de hoeveelheid containers per kilometer. Bijv. het kopen van een appel uit Nederland of uit Nieuw Zeeland, de Nederlandse appel wordt vervoerd over een afstand van 20-100 km per vrachtauto, indien die appel uit Nieuw-Zeeland komt dan veranderd dat de zaak lijkt mij..

Laat wel zien hoe geweldig de EU is, de kromheid van bananen normeren, dat kan men, maar scheepvaart regelen..quote:Op maandag 4 januari 2010 09:29 schreef Lyrebird het volgende:
Zoals een andere poster al opmerkte: hoe schoner de benzine die op land verbrand wordt in auto's, hoe goorder het spul dat op zee verbrand wordt. Uiteindelijk is dit dus een zerosum probleem.

Dat is natuurlijk niet helemaal waar, er zijn namelijk ook grote zwavelvoorraden aan het ontstaan door de ontzwaveling van normale brandstoffen.quote:Op maandag 4 januari 2010 09:29 schreef Lyrebird het volgende:
Zoals een andere poster al opmerkte: hoe schoner de benzine die op land verbrand wordt in auto's, hoe goorder het spul dat op zee verbrand wordt.

Eigendomsrecht is nu opeens niet meer heilig.quote:Op maandag 4 januari 2010 10:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Laat wel zien hoe geweldig de EU is, de kromheid van bananen normeren, dat kan men, maar scheepvaart regelen..
Toen de US na de grote olieramp in Alaska enkelwandige tankers verbood kwam alle oude troep op europa varen. Deed de EU toen wat? Welnee, ook na meerdere rampen niet.
Het probleem is eenvoudig op te lossen, gewoon alle schepen die naar op uit EU havens vertrekken verplichten te voldoen aan moderne brandstof eisen die ook voor autos gelden, op straffe van in beslagname.
Issue opgelost.

Maken ze in china weer vuurwerk van, die wij weer de lucht injagen met oud en nieuwquote:Op maandag 4 januari 2010 10:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet helemaal waar, er zijn namelijk ook grote zwavelvoorraden aan het ontstaan door de ontzwaveling van normale brandstoffen.
[ afbeelding ]

Niet door het koken op hout in de hut en dat daarbij er ook veel rook in de hut bij 2/3 van de wereldbevolking blijft hangen?quote:Op maandag 4 januari 2010 08:10 schreef RemcoDelft het volgende:
Wist je dat er (wereldwijd) 10 keer zoveel mensen doodgaan aan luchtvervuiling binnenshuis dan buiten?
Pluspuntje is wel dat het voornamelijk rokers zijn

Ach kijk, nu reageer je ineens welquote:Op maandag 4 januari 2010 10:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Eigendomsrecht is nu opeens niet meer heilig.

Die zure regen valt op zee, niet op het land. En op zee gaan geen bossen dood.quote:Op maandag 4 januari 2010 09:29 schreef Lyrebird het volgende:
Zoals een andere poster al opmerkte: hoe schoner de benzine die op land verbrand wordt in auto's, hoe goorder het spul dat op zee verbrand wordt. Uiteindelijk is dit dus een zerosum probleem.
Volgens mij hebben we ons met ons allen een enorm oor aan laten naaien.
Wat ik niet helemaal snap: was het niet zo dat we vanwege katalysatoren en zwavelarme benzine het probleem van zure regen onder controle hebben gekregen? Ik kan begrijpen dat door katalysatoren (die niet werken met zwavelhoudende brandstoffen) de uitstoot van NOx en SOx verlaagd is. Maar als diezelfde rotzooi die we niet op land verbranden op zee verbrand wordt, dan zou het betekenen dat we nog steeds zure regen moeten hebben.
Of niet??

Leuk. Voer dat volgende week in, en volgende maand zijn de winkels vrij leeg...quote:Op maandag 4 januari 2010 10:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het probleem is eenvoudig op te lossen, gewoon alle schepen die naar op uit EU havens vertrekken verplichten te voldoen aan moderne brandstof eisen die ook voor autos gelden, op straffe van in beslagname.
Issue opgelost.

Twijfelgevalletje, want ik kan me goed voorstellen dat die mensen hele andere doodsoorzaken hebben. Tenslotte moet je voor "dood door luchtverontreiniging" nog vrij oud worden...quote:Op maandag 4 januari 2010 10:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Niet door het koken op hout in de hut en dat daarbij er ook veel rook in de hut bij 2/3 van de wereldbevolking blijft hangen?

http://en.wikipedia.org/wiki/Ocean_acidificationquote:Op maandag 4 januari 2010 10:59 schreef RemcoDelft het volgende:
Die zure regen valt op zee, niet op het land. En op zee gaan geen bossen dood.

En het gevolg daarvan kan op de duur weer zijn dat we grote anoxic events krijgen.quote:Op maandag 4 januari 2010 11:23 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Ocean_acidification

quote:http://lacitybeat.com/cms/story/detail/?id=5816&IssueNum=214
For years, of course, we thought past extinctions were all Armageddon and Deep Impact - just impact, impact, impact. It's only been the past few years we've found out about these nasty sulfur bacteria that filled up the oceans during these past extinctions. At first it was thought that's a coincidence - we had a mass extinction, and then the oceans filled with this sludge of sulfur bacteria. Then the discovery was made what kind of sulfur bacteria they are. They're forms that can only thrive when the ocean is super-saturated in hydrogen sulfide. We have found bugs that can only exist if there's so much hydrosulfide in the oceans that it's going to leak into the atmosphere and poison things on land. So that was the major discovery of the past couple years that had people so horrified.

Volgens de links die Dennismoore en ik gepost hebben stiekum toch wel.quote:Op maandag 4 januari 2010 12:25 schreef Ralphmeister het volgende:
En de zee zal ook niet gaan verzuren zoals een meer wel doet.

pH van 8.179 naar 8.104 in 250 jaar is niet echt indrukwekkend, er zijn ergere dingen op milieugebied...quote:Op maandag 4 januari 2010 12:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Volgens de links die Dennismoore en ik gepost hebben stiekum toch wel.

Je moet er eens aan gaan rekenen dan is het opeens onverstelbaar hoeveel rotzooi we als mensheid wel niet uitgestoten hebben om zo'n groot volume zeewater zoveel van PH te laten veranderen.quote:Op maandag 4 januari 2010 12:49 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
pH van 8.179 naar 8.104 in 250 jaar is niet echt indrukwekkend, er zijn ergere dingen op milieugebied...

Onzin,quote:Op maandag 4 januari 2010 11:01 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Leuk. Voer dat volgende week in, en volgende maand zijn de winkels vrij leeg...
Op langere termijn is het te regelen, maar dan wordt transport aanzienlijk duurder. En alle afval wat nu verbrandt wordt in zeeschepen, moet je dan alsnog elders zien kwijt te raken...

Dat zuur, dat zal allemaal wel, daar lig ik (nu nog) niet echt wakker van. Ik maak me meer zorgen om al die andere gore troep, zoals zware metalen, die ze in de stookolie laten zitten. Dat komt uiteindelijk toch als vis weer terug.quote:Op maandag 4 januari 2010 12:25 schreef Ralphmeister het volgende:
Maar is de zwavel waar dit over gaat wel zo gevaarlijk op open zee?
Ik weet wel dat die grote schepen in een haven en vanaf een stukje daarvoor over moeten schakelen op diesel ipv van die stookolie troep.
Dus misschien is zwavel op open zee wel geen probleem? Ik bedoel als het zure regen veroorzaakt heeft op zee geen bos / gebouw daar last van. En de zee zal ook niet gaan verzuren zoals een meer wel doet.

Dan geven de vissen licht, dat is makkelijk bij het vissenquote:Op maandag 4 januari 2010 13:14 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat zuur, dat zal allemaal wel, daar lig ik (nu nog) niet echt wakker van. Ik maak me meer zorgen om al die andere gore troep, zoals zware metalen, die ze in de stookolie laten zitten. Dat komt uiteindelijk toch als vis weer terug.

Hiermee ga je voorbij aan diverse dingen... Bij het kraakproces van ruwe olie blijft simpelweg zware stookolie over, daar is niet eenvoudig diesel van te maken. Als je het te gek maakt met eisen aan schepen die de havens binnenlopen, gaat de vervoerder de lading wel elders overslaan, zodat het laatste stukje met schone schepen wordt afgelegd. Je kan geen eisen stellen aan schepen die op de oceaan varen.quote:Op maandag 4 januari 2010 12:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Onzin,
Ten eerste doe je het natuurlijk langere termijn, en schonere brandstof betekend dat je ook veel optimalisatie kan gaan toepassen in de scheepsmotoren. Dacht je dat moderne diesel auto motoren konden lopen op smerige stookolie? Nope.
Als je eisen gaat stellen op gebied van schoonheid ga je innovatie afdwingen en komen scheepsmotoren ook met Injectie, roetfilters, etc etc
Aangezien scheepsmotoren eigenlijk 95% van hun tijd in het zelfde toerental lopen kan je ook zaken als Homogeneous Combustion gaan toepassen. Er is enorm veel ruimte voor verbetering en innovatie, die nu niet gebeurt omdat het niet nodig is.
|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |