abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 december 2009 @ 11:37:20 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76214323
Onder het mom van dat is niet eeeehwlijk,
http://www.telegraaf.nl/b(...)er_vuur__.html?p=1,1
Wil de PvdA en de Gristenunie de lasten flink verhogen, want het is niets anders. De hypotheekrente aftrek afschaffen. Maar daar niets tegenover zetten. Dat betekend een enorme stijging van de inkomsten voor de NL staat.
Fijn, denk daar maar aan als je weer eens mag stemmen hoe deze partijen te vertrouwen zijn.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_76214449
De linkse partijen helpen Nederland alleen maar verder naar de klote met hun krankzinnige waanideeen
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
pi_76214477
Uhm.. de PvdA wil de HRA al jaren aanpakken (en nee, niet afschaffen). Dus weet niet waarom ze niet te vertrouwen zouden zijn..
  woensdag 30 december 2009 @ 11:41:52 #4
45206 Pietverdriet
pi_76214485
quote:
Op woensdag 30 december 2009 11:40 schreef Stuart het volgende:
De linkse partijen helpen Nederland alleen maar verder naar de klote met hun krankzinnige waanideeen
Wees blij dat je in London zit
pi_76214491
Zeer terecht. De elite heeft jarenlang lopen graaien en profiteren, plus deze crisis veroorzaakt. Aanpakken die hap.

Nee rechtsjes, niet de moslims of bayboomers hebben de crisis veroorzaakt, dat zijn toch echt jullie zelf.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_76214509
quote:
Op woensdag 30 december 2009 11:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wees blij dat je in London zit
Dat ben ik ook. Maar ik ben nog steeds Nederlander en irriteer me wel aan de gang van zaken daar
  woensdag 30 december 2009 @ 11:42:40 #7
45206 Pietverdriet
pi_76214516
quote:
Op woensdag 30 december 2009 11:42 schreef Klopkoek het volgende:
Zeer terecht. De elite heeft jarenlang lopen graaien en profiteren, plus deze crisis veroorzaakt. Aanpakken die hap.

Nee rechtsjes, niet de moslims of bayboomers hebben de crisis veroorzaakt, dat zijn toch echt jullie zelf.
Bron?
pi_76214532
quote:
Op woensdag 30 december 2009 11:42 schreef Stuart het volgende:

[..]

Dat ben ik ook. Maar ik ben nog steeds Nederlander en irriteer me wel aan de gang van zaken daar
een nazi in londen, interessant...
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 30 december 2009 @ 11:44:40 #9
45206 Pietverdriet
pi_76214584
quote:
Op woensdag 30 december 2009 11:43 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

een nazi in londen, interessant...

Niet op de man spelen

[ Bericht 14% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 30-12-2009 17:21:26 ]
pi_76214632
quote:

Ook maar gelijk de huurtoeslag afschaffen dan. Laat de mensen zelf hun zaakjes maar regelen
pi_76214638
Dit betekent ook minder belastinginkomsten via de omzetbelasting.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_76214668
Ehm ze willen mensen stimuleren om hun hypotheek af te gaan lossen. Dit omdat het huidige systeem met aflossingsvrije hypotheken bepaalde ongewenst effecten heeft. Is dat zo heel erg raar?

Heb voor een verandering in dat stelsel mensen van links tot rechts horen pleiten.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_76214686
quote:
Op woensdag 30 december 2009 11:41 schreef Tja..1986 het volgende:
Uhm.. de PvdA wil de HRA al jaren aanpakken (en nee, niet afschaffen). Dus weet niet waarom ze niet te vertrouwen zouden zijn..
Het zijn in ieder geval draaikonten die teveel concessies blijven doen
pi_76214692
Als de hypotheekrenteaftrek wordt afgeschaft, is dat voor mij JUIST een argument om op deze partijen te stemmen. Zij snappen gelukkig dat het niet wenselijk is dat er jaarlijks miljarden euro's wegstromen naar mensen die dat geld helemaal niet nodig hebben. De HRA heeft ook nog eens een prijsopdrijvend effect. Kortom: geleidelijk afschaffen en vervangen door beleid dat alleen starters op de woningmarkt helpt.
  woensdag 30 december 2009 @ 11:47:57 #15
45206 Pietverdriet
pi_76214716
quote:
Op woensdag 30 december 2009 11:46 schreef du_ke het volgende:
Ehm ze willen mensen stimuleren om hun hypotheek af te gaan lossen. Dit omdat het huidige systeem met aflossingsvrije hypotheken bepaalde ongewenst effecten heeft. Is dat zo heel erg raar?

Heb voor een verandering in dat stelsel mensen van links tot rechts horen pleiten.
Als Bos dat met de staatsschuld had gedaan dan zou het geloofwaardig zijn
pi_76214720
quote:
Op woensdag 30 december 2009 11:47 schreef Boldface het volgende:
Als de hypotheekrenteaftrek wordt afgeschaft, is dat voor mij JUIST een argument om op deze partijen te stemmen. Zij snappen gelukkig dat het niet wenselijk is dat er jaarlijks miljarden euro's wegstromen naar mensen die dat geld helemaal niet nodig hebben. De HRA heeft ook nog eens een prijsopdrijvend effect. Kortom: geleidelijk afschaffen en vervangen door beleid dat alleen starters op de woningmarkt helpt.
Niet nodig hebben? Zonder deze aftrek kunnen vele mensen niet overgaan tot koop. Moeten ze dan maar duur gaan huren en huurtoeslag opstrijken?
pi_76214733
quote:
Op woensdag 30 december 2009 11:45 schreef Stuart het volgende:

[..]

Ook maar gelijk de huurtoeslag afschaffen dan. Laat de mensen zelf hun zaakjes maar regelen
ook die regeling kan best wat soberder uitgevoerd worden. Geheel afschaffen is net als bij de HRA volgens mij niet nodig.
  woensdag 30 december 2009 @ 11:49:15 #18
45206 Pietverdriet
pi_76214758
quote:
Op woensdag 30 december 2009 11:47 schreef Boldface het volgende:
Prima dat de HRA wordt afgeschaft, mits dan de belastingen worden verlaagd, anders is het een ordinaire belastingverhoging in een moralistisch jasje
pi_76214769
quote:
Op woensdag 30 december 2009 11:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Daar was hij mee bezig tot er een crisis tussendoor kwam . Dan is op dit punt Zalm toch een belangrijker aanspreekpunt.
pi_76214772
quote:

BOEHOE
quote:
“Suppose that every day, ten men go out for beer and the bill for all ten comes to $100.

If they paid their bill the way we pay our taxes, it would go something like this…

The first four men (the poorest) would pay nothing.
The fifth would pay $1.
The sixth would pay $3.
The seventh would pay $7.
The eighth would pay $12.
The ninth would pay $18.
The tenth man (the richest) would pay $59.

So, that’s what they decided to do..

The ten men drank in the bar every day and seemed quite happy with the arrangement, until one day, the owner threw them a curve.

“Since you are all such good customers,” he said, “I’m going to reduce the cost of your daily beer by $20.” Drinks for the ten now cost just $80.

The group still wanted to pay their bill the way we pay our taxes.

So the first four men were unaffected.

They would still drink for free. But what about the other six men? The paying customers?

How could they divide the $20 windfall so that everyone would get his fair share?’

They realized that $20 divided by six is $3.33. But if they subtracted that from everybody’s share, then the fifth man and the sixth man would each end up being paid to drink his beer.

So, the bar owner suggested that it would be fair to reduce each man’s bill by roughly the same amount, and he proceeded to work out the amounts each should pay.

And so the fifth man, like the first fou r, now paid nothing (100% savings)
The sixth now paid $2 instead of $3 (33% savings).
The seventh now pay $5 instead of $7 (28% savings).
The eighth now paid $9 instead of $12 (25% savings).
The ninth now paid $14 instead of $18 ( 22% savings).
The tenth now paid $49 instead of $59 (16% savings).

Each of the six was better off than before. And the first four continued to drink for free. But once outside the restaurant, the men began to compare their savings.

“I only got a dollar out of the $20,”declared the sixth man.

He pointed to the tenth man,” but he got $10!”

“Yeah, that’s right,” exclaimed the fifth man. “I only saved a Dollar, too. It’s unfair that he got ten times more than I!”

“That’s true!!” shouted the seventh man. “Why should he get $10 back when I got only two? The wealthy get all the breaks!”

“Wait a minute,” yelled the first four men in unison. “We didn’t get anything at all. The system exploits the poor!”

The nine men surrounded the tenth and beat him up.

The next night the tenth man didn’t show up for drinks, so the nine sat down and had beers without him. But when it came time to pay the bill, they discovered something important. They didn’t have enough money between all of them for even half of the bill!

And that, boys and girls, journalists and college professors, this is how our tax system works.

The people who pay the highest taxes g et the most benefit from a tax reduction.

Tax them too much, attack them for being wealthy, and they just may not show up anymore.

In fact, they might start drinking overseas where the atmosphere is somewhat friendlier.
  woensdag 30 december 2009 @ 11:49:54 #21
45206 Pietverdriet
pi_76214783
quote:
Op woensdag 30 december 2009 11:48 schreef Stuart het volgende:

[..]

Niet nodig hebben? Zonder deze aftrek kunnen vele mensen niet overgaan tot koop. Moeten ze dan maar duur gaan huren en huurtoeslag opstrijken?
Of lekker goedkoop blijven huren
pi_76214787
En als we het toch over afschaffen hebben ben ik een groot voorstander om de fokpremie (kindertoeslag) af te schaffen
pi_76214795
quote:

[..]

Die personen zullen dan ook geen huurtoeslag krijgen. Want als je nu iets kan kopen zit je vaak al boven de huurtoeslaggrens .
pi_76214811
quote:
Op woensdag 30 december 2009 11:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Of lekker goedkoop blijven huren
Als je in een koopwoning zat kun je niet zomaar goedkoop gaan huren. Je komt op een wachtlijst. De woningen die wel beschikbaar zijn (vrije sector) hebben vaak vrij hoge huren
pi_76214865
Dat moet dan maar electoraal afgestraft worden.
  woensdag 30 december 2009 @ 11:52:36 #26
45206 Pietverdriet
pi_76214873
quote:
Op woensdag 30 december 2009 11:49 schreef doubleyouteaare het volgende:

[..]

BOEHOE
[..]

klopkoek wil dat dan gelijk aanpakken met dwang en sancties, en iedere vorm van vrijheid op te heffen zodat hij kan blijven zuipen op de kosten van anderen.
pi_76214885
quote:
Je geeft zelf het antwoord al. Zonder die aftrek kunnen bepaalde mensen niet overgaan tot koop van een huis dat eigenlijk boven hun stand is qua prijs. En dat is precies de bedoeling, want het vermindert de vraag naar (te) dure huizen, waardoor de absurde huizenprijzen in dit land weer wat zakken.
pi_76214924
Wel een aardige column hierover.
quote:
Het spel en de knikkers - 07-11-2009

Een stevig plan voor de huizenmarkt

Twintig werkgroepen kijken in opdracht van het kabinet naar serieuze (en geld besparende) hervormingen, en de club die op voorhand de lastigste opdracht kreeg, de werkgroep Wonen, kreeg deze week een bijzonder cadeau.

Taco van Hoek, directeur van het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid (EIB), publiceerde het boekje Hervorming van de Woningmarkt. Hierin analyseert de voormalige onderdirecteur van het Centraal Planbureau een combinatie van beleidswijzigingen die precies doet wat de bedoeling is: de werking van de woningmarkt verbeteren én serieus belastinggeld besparen. De overgangsproblemen zijn overzichtelijk, zowel voor huiseigenaren en huurders (effecten op inkomen en vermogen) als voor de bouwsector (schommelingen in de vraag). De huizenmarkt, zo rot als een mispel, krijgt van Van Hoek weer een stevig fundament.

Eerst huur. De sociale huurmarkt in Nederland is groot: voor 41 procent van de huizen in Nederland is de prijs gereguleerd, en van deze huizen is 85 procent in handen van woningbouwcorporaties.

Hoewel bedoeld voor mensen met lage inkomens, hebben vier van de tien huishoudens in de sociale huursector een jaarinkomen hoger dan 25 duizend euro, de grens voor de van overheidswege verstrekte huurtoeslag. Zeven van de honderd bewoners van een sociale huurwoning hebben zelfs een jaarinkomen hoger dan een halve ton.

40 Procent van alle sociale huurders – grofweg een miljoen huishoudens – huurt ‘scheef’. Als het inkomen stijgt, schuift men niet op naar duurdere huurhuizen of de koopmarkt, maar blijft profiteren van de gereguleerde huurprijs.

Tegelijkertijd bestaan in de sociale huurmarkt lange wachtlijsten. Ter illustratie: op 16 november vindt in Nijmegen een debat plaats (Help – ik zoek een huis!), georganiseerd door de lokale corporatie Talis. Uit de aankondiging: ‘In Nijmegen is de wachttijd voor een huurhuis gemiddeld 13 jaar, in Wijchen zelfs 16 jaar.’

Van Hoek concludeert, met gevoel voor understatement: ‘Het systeem van huurprijsregulering is dus niet alleen inefficiënt, in termen van sociale rechtvaardigheid zijn deze uitkomsten ook weinig bemoedigend.’

Het kan efficiënter én eerlijker. Zijn voorstel is van een verbluffende eenvoud: toets het inkomen van huurders niet alleen als ze de woning voor het eerst huren, maar ook nadien. Wie meer is gaan verdienen gaat dan meer (marktprijsconforme) huur betalen, krijgt de kans zijn woning te kopen, of gaat verhuizen.

Zo ontstaat weer beweging in de stilstaande sociale huurmarkt. Om politiek en maatschappelijk gesodemieter voor te zijn, zegt Van Hoek: pas deze regel alleen toe voor nieuwe huurders. Van Hoek rekent voor dat dit op de lange termijn een serieuze berg euro’s oplevert.

De marktwaarde van de gemiddelde corporatiewoning is 150 duizend euro, terwijl de contante waarde van de netto huuropbrengsten gemiddeld slechts 40 duizend euro bedraagt. Verkoop of verhuur tegen marktconforme huur impliceert dus een winst van 110 duizend euro per gemiddeld huis. Afhankelijk van de gekozen inkomensgrens van de huidige scheefhuurders ontstaat een euroberg van 38 tot 75 miljard euro.

Deze waardesprong komt overigens terecht bij de woningbouwcorporaties, niet bij de schatkist. ‘Hierover zou in redelijkheid een goed akkoord met de corporaties te sluiten moeten zijn’, schrijft Van Hoek. Want: ‘Het leeuwendeel dient neer te slaan bij de publieke sector.’ Inderdaad.

Dan koop. Omdat het aanbod van nieuwe woningen in Nederland nauwelijks kan reageren op prijzen, leidt de hypotheekrenteaftrek vooral tot het omhoogstuwen van de prijzen. Hogere prijzen, hogere hypotheken, hogere renteaftrek – de schatkist lijdt eronder. Echter: afschaffen van de aftrek, ook stapsgewijs, lijdt tot allerlei nare overgangsproblemen.

Net als op de huurmarkt is Van Hoeks recept eenvoudig: vervang de huidige renteaftrek door een annuïteitenaftrek. Bij een annuïteitenhypotheek (vroeger zeer populair) blijft de som van rente en aflossing in de tijd constant, zodanig dat aan het einde van de looptijd de hypotheekschuld is afgelost. Het aandeel ‘rente’ is in de beginjaren hoog en daalt na vijf tot tien jaar snel.

Als de fiscus doet alsof alle hypotheken annuïteiten zijn, is de renteaftrek dus in de eerste jaren hoog, en later laag. Starters hebben meer renteaftrek dan arrivés. En: geen moeilijke overgangsproblemen.

Van Hoek schat dat deze ingreep 20 tot 25 procent van de hypotheekrenteaftrek scheelt. Hij zou die opbrengst graag gebruiken voor het verlagen van de overdrachtsbelasting en eventueel voor de invoering van een huuraftrek – een voorkeur die ik niet deel, maar dat doet er voor de hoofdlijn niet toe.

Ja, door deze hervormingen gaan scheefhuurders in de toekomst meer voor wonen betalen. Ja, (gesettelde) huiseigenaren gaan meer belasting betalen. Maar de woningmarkt knapt er behoorlijk van op, de schatkist wordt ontlast, en dat alles zonder onoverzienbare overgangsproblemen.

Iets slimmers verzinnen zal niet meevallen.

Frank Kalshoven (1965) is directeur van De Argumentenfabriek.
R E A G E R E N ?
F R A N K @ A R G U M E N T E N FA B R I E K . N L
  woensdag 30 december 2009 @ 11:53:39 #29
45206 Pietverdriet
pi_76214926
quote:
Op woensdag 30 december 2009 11:50 schreef Stuart het volgende:

[..]

Als je in een koopwoning zat kun je niet zomaar goedkoop gaan huren. Je komt op een wachtlijst. De woningen die wel beschikbaar zijn (vrije sector) hebben vaak vrij hoge huren
ik zei, blijven huren, dus helemaal niet beginnen aan kopen en zo iedere mobiliteit uit de woningmarkt te doen verdwijnen.
pi_76214958
quote:
Op woensdag 30 december 2009 11:52 schreef Boldface het volgende:

[..]

Je geeft zelf het antwoord al. Zonder die aftrek kunnen bepaalde mensen niet overgaan tot koop van een huis dat eigenlijk boven hun stand is qua prijs. En dat is precies de bedoeling, want het vermindert de vraag naar (te) dure huizen, waardoor de absurde huizenprijzen in dit land weer wat zakken.
Als het wordt afgeschaft blijven mensen met hoge restschulden zitten die ze niet kunnen afbetalen. Dan hebben de banken weer een probleem en komen mensen in de ongewenste WSNP terecht (wat ik ook het liefst afgeschaft zie worden)
pi_76214982
quote:
Op woensdag 30 december 2009 11:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

ik zei, blijven huren, dus helemaal niet beginnen aan kopen en zo iedere mobiliteit uit de woningmarkt te doen verdwijnen.
Dat is echt zo'n ouderwetse en bijna communistische gedachte
pi_76214991
quote:
Op woensdag 30 december 2009 11:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het beleid was ook terugdringen van de staatsschuld. Echter kwam er iets was ze de economische crisis noemen roet in het eten gooien. De staatsschuld is tijdelijk opgelopen, en dat heeft de economie een enorme impuls gegeven. Daardoor heeft Nederland relatief weinig last van de crisis, en is de werkloosheid ten opzichte van andere europese landen heel laag.
pi_76215023
quote:
Op woensdag 30 december 2009 11:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Prima dat de HRA wordt afgeschaft, mits dan de belastingen worden verlaagd, anders is het een ordinaire belastingverhoging in een moralistisch jasje
Dus als ik jou maandelijks een zak met geld geef en na verloop van tijd stel ik daar paal en perk aan (of stop ik daar helemaal mee), dan is dat een belastingverhoging? Wat een onzin. De HRA is feitelijk niks meer of minder dan geld dat juist wordt uitgedeeld aan mensen; veelal zonder dat daartoe een noodzaak bestaat. Verder zorgt de HRA voor verstoring van de huizenmarkt.
pi_76215024
quote:
Op woensdag 30 december 2009 11:52 schreef Westerling het volgende:
Dat moet dan maar electoraal afgestraft worden.
Ik hoop dat de verschillende partijen elk met stevige scenario's komen voor de verkiezingen in 2011. Geef de kiezers maar de keuze. Behoud van de HRA maar dan afschaffing van de AOW. Of behoud van de HRA maar dan een verdriedubbeling van het collegegeld en afschaffing van de gratis schoolboeken. Of afschaffen HRA in ruil voor AOW op 65. Als het maar zorgt voor een afgedekte begroting.

Er zijn voldoende scenario's te bedenken en dan moeten alle partijen met de billen bloot en niet enkel degenen die regeren.
  woensdag 30 december 2009 @ 11:56:57 #35
45206 Pietverdriet
pi_76215042
quote:
Op woensdag 30 december 2009 11:52 schreef Boldface het volgende:

[..]

Dat de huizenprijs in NL zo hoog is komt omdat er decennia lang te weinig huizen zijn gebouwd, omdat de overheid het bouwrijpmaken van de grond (een verandering in het bestemmingsplan) als enorme inkomstenbron gebruikte.
De Absurde huizenprijzen diende de overheid, eerst in het verdienen aan de grond, dan op de overdrachtsbelasting, ontroerend goed belasting.
pi_76215060
quote:
Op woensdag 30 december 2009 11:54 schreef Stuart het volgende:

[..]

Als het wordt afgeschaft blijven mensen met hoge restschulden zitten die ze niet kunnen afbetalen. Dan hebben de banken weer een probleem en komen mensen in de ongewenste WSNP terecht (wat ik ook het liefst afgeschaft zie worden)
Daarom pleit er ook niemand voor om het bij lopende hypotheken te doen.. wel goed onderzoek doen he..
  woensdag 30 december 2009 @ 11:59:10 #37
45206 Pietverdriet
pi_76215129
quote:
Op woensdag 30 december 2009 11:56 schreef Boldface het volgende:

[..]

Dus als ik jou maandelijks een zak met geld geef en na verloop van tijd stel ik daar paal en perk aan (of stop ik daar helemaal mee), dan is dat een belastingverhoging?
Als je meer belastingen gaat betalen, de staat meer belasting binnen krijgt is dat een belastingverhoging
Als het kwaakt als een eend, als het loopt als een eend, dan is het een eend
quote:
Wat een onzin.
Nee dat is het niet
quote:
De HRA is feitelijk niks meer of minder dan geld dat juist wordt uitgedeeld aan mensen; veelal zonder dat daartoe een noodzaak bestaat. Verder zorgt de HRA voor verstoring van de huizenmarkt.
De overheid veroorzaakte de verstoring op de huizenmarkt door deze kunstmatig krap te houden
pi_76215145
quote:
Op woensdag 30 december 2009 11:57 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Daarom pleit er ook niemand voor om het bij lopende hypotheken te doen.. wel goed onderzoek doen he..
Dan heb ik dat verkeerd begrepen
  woensdag 30 december 2009 @ 12:00:12 #39
45206 Pietverdriet
pi_76215168
quote:
Op woensdag 30 december 2009 11:57 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Net als de verhoging van de AOW leeftijd wordt de rekening niet bij de babyboomers neergelegd, maar bij de jongeren.
pi_76215218
quote:
Op woensdag 30 december 2009 11:59 schreef Stuart het volgende:

[..]

Dan heb ik dat verkeerd begrepen
Ik vind er wel wat voor te zeggen om dat toch te doen. Je moet het dan goed aanpakken maar als je daadwerkelijk effect wilt mag je het niet enkel bij de nieuwe kopers leggen.
pi_76215228
quote:
Op woensdag 30 december 2009 11:54 schreef Stuart het volgende:
Ben ik niet met je eens. De HRA zal geleidelijk worden afgeschaft, niet in één klap. En een dergelijke maatregel zal van tevoren worden aangekondigd. Het is niet zo dat je op een dag een brief op je deurmat vindt waarin staat dat je voortaan geen belastingteruggave meer krijgt.

Mensen die in een (te) duur huis wonen, hebben dus alle tijd om een ander huis te zoeken; om goedkoper te gaan wonen. En als je je schulden (lees: woonlasten) niet kunt betalen, zal er worden ingegrepen. Net zoals dat hij bedrijven gebeurt. Het huis wordt dan verkocht en je kunt in een huurhuis gaan zitten.
  woensdag 30 december 2009 @ 12:02:15 #42
45206 Pietverdriet
pi_76215237
quote:
Op woensdag 30 december 2009 11:55 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Het beleid was ook terugdringen van de staatsschuld. Echter kwam er iets was ze de economische crisis noemen roet in het eten gooien. De staatsschuld is tijdelijk opgelopen, en dat heeft de economie een enorme impuls gegeven. Daardoor heeft Nederland relatief weinig last van de crisis, en is de werkloosheid ten opzichte van andere europese landen heel laag.
De Economische groei van de jaren voor de crisis is vrijwel in zijn geheel bij Bos terecht gekomen, en dat geld is allemaal uitgegeven. De groei kwam niet terecht bij de huishoudens of de bedrijven.
Bos misbruikt nu de crisis om jarenlang wanbeleid te maskeren
pi_76215275
quote:
Op woensdag 30 december 2009 12:01 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ik vind er wel wat voor te zeggen om dat toch te doen. Je moet het dan goed aanpakken maar als je daadwerkelijk effect wilt mag je het niet enkel bij de nieuwe kopers leggen.
Het zou enorme gevolgen hebben voor mensen die zonder die aftrek de hypotheek niet meer kunnen betalen. Ik zie daar meer ellende van komen eigenlijk.
  woensdag 30 december 2009 @ 12:03:35 #44
45206 Pietverdriet
pi_76215283
quote:
Op woensdag 30 december 2009 12:02 schreef Boldface het volgende:

[..]

Ben ik niet met je eens. De HRA zal geleidelijk worden afgeschaft, niet in één klap. En een dergelijke maatregel zal van tevoren worden aangekondigd. Het is niet zo dat je op een dag een brief op je deurmat vindt waarin staat dat je voortaan geen belastingteruggave meer krijgt.

Mensen die in een (te) duur huis wonen, hebben dus alle tijd om een ander huis te zoeken; om goedkoper te gaan wonen. En als je je schulden (lees: woonlasten) niet kunt betalen, zal er worden ingegrepen. Net zoals dat hij bedrijven gebeurt. Het huis wordt dan verkocht en je kunt in een huurhuis gaan zitten.
En dat zodat de PvdA en de Christenen door kunnen gaan met allerlei leuke linkse plannetjes.
pi_76215318
quote:
Op woensdag 30 december 2009 12:02 schreef Boldface het volgende:

[..]

Wie regelt dat huurhuis dan voor je? En bij gedwongen verkoop blijf je natuurlijk met een flinke restschuld zitten wat ook maandelijks een last met zich meebrengt.
pi_76215441
quote:
Op woensdag 30 december 2009 12:03 schreef Stuart het volgende:

[..]

Het zou enorme gevolgen hebben voor mensen die zonder die aftrek de hypotheek niet meer kunnen betalen. Ik zie daar meer ellende van komen eigenlijk.
Dat is maar voor een beperkt deel van de mensen het geval natuurlijk. Het gaat pvdA en CU in deze volgens mij niet om het afschaffen van de HRA maar om het minder aantrekkelijk maken van de aflossingsvrije (en spaar)hypotheken. Dan heb je geen 30 jaar volledige aftrek meer maar een aftrek die in 30 jaar van hoog naar laag afloopt. Als je wat meer gaat verdienen en in tussentijd ook wat aflost is dat over het algemeen goed te doen volgens mij.
pi_76215468
quote:
Op woensdag 30 december 2009 11:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat de huizenprijs in NL zo hoog is komt omdat er decennia lang te weinig huizen zijn gebouwd, omdat de overheid het bouwrijpmaken van de grond (een verandering in het bestemmingsplan) als enorme inkomstenbron gebruikte. De Absurde huizenprijzen diende de overheid, eerst in het verdienen aan de grond, dan op de overdrachtsbelasting, ontroerend goed belasting.
Ik heb nergens gesteld dat de huizenprijs alleen door toedoen van de HRA zo hoog is. Maar een gunstig effect heeft de HRA zeker niet. De HRA zorgt voor een prijsopdrijvend effect.
quote:
Op woensdag 30 december 2009 11:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je meer belastingen gaat betalen, de staat meer belasting binnen krijgt is dat een belastingverhoging
Ik zie nergens een belastingverhoging; ik zie alleen het beperken van een voordeel. De belastingtarieven blijven ongewijzigd.
quote:
Op woensdag 30 december 2009 11:59 schreef Pietverdriet het volgende:
De overheid veroorzaakte de verstoring op de huizenmarkt door deze kunstmatig krap te houden
Markt is een kwestie van vraag en aanbod; dat zal niemand ontkennen. De overheid heeft daarin zeker een aandeel, maar de HRA ook. Zonder HRA kon jij je een huis verloorloven van 200.000 euro, maar omdat er een HRA is, kun jij je ineens een huis veroorloven van 260.000 euro. En je bent niet de enige: het geldt voor iedereen. Dus waarom zou die makelaar een huis dat 200.000 euro waard is, niet gewoon te koop zetten voor 260.000 euro?
  woensdag 30 december 2009 @ 12:09:21 #48
45206 Pietverdriet
pi_76215491
quote:
Op woensdag 30 december 2009 12:07 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat is maar voor een beperkt deel van de mensen het geval natuurlijk. Het gaat pvdA en CU in deze volgens mij niet om het afschaffen van de HRA maar om het minder aantrekkelijk maken van de aflossingsvrije (en spaar)hypotheken. Dan heb je geen 30 jaar volledige aftrek meer maar een aftrek die in 30 jaar van hoog naar laag afloopt. Als je wat meer gaat verdienen en in tussentijd ook wat aflost is dat over het algemeen goed te doen volgens mij.
Men wil meer belasting innen dus.
pi_76215528
quote:
Op woensdag 30 december 2009 12:04 schreef Stuart het volgende:
Wie regelt dat huurhuis dan voor je? En bij gedwongen verkoop blijf je natuurlijk met een flinke restschuld zitten wat ook maandelijks een last met zich meebrengt.
Daar zijn urgentieregelingen voor. Als ik morgen een vette lening afsluit om een dikke Ferrari te kopen en ik kan na een paar maanden die lening niet meer opbrengen, heb ik een identiek probleem. Waarom zouden we met huizen anders omgaan dan met auto's?
pi_76215671
Hoe dan ook, men zal iets moeten met de HRA. Het is een systeem wat niet deugt en zijn doel volledig voorbij is gestreeft. Het probleem in Nederland is dat we met veel mensen op een klein stukje grond wonen. Dat maakt die grond ook zo tering duur. Stel daar nu eerst eens perk en paal aan door bijvoorbeeld een immigratie-stop. Heb je dat doorgevoerd dan kan je eens gaan puinruimen en het huidige HRA systeem moderniseren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')