Meer dan 12.000 reacties en de eerste zijn al niet al te best.quote:Op vrijdag 1 januari 2010 21:45 schreef Santello het volgende:
[..]
Wat helemaal schokken is dat mensen niet willen geloven dat dat de realiteit is. Als je de comments even doorneemt ''fake fake'' '' on 0:59 you can see him using a tube with a red substance''
l
Ik denk echt niet dat het filmpje nep is en bovendien zou dat ding bij zijn schouder nooit zo veel nepbloed kunnen bevatten. En dan ook nog de reacties van de mensen eromheen. Dit is echt.quote:Op vrijdag 1 januari 2010 21:55 schreef DeParo het volgende:
Ik wil niet zeggen dat het nep is, iing schokkend, maar wat heeft hij inderdaad daar bij z'n rechterschouder zitten. Het lijkt wel een staaf dynamiet en er steekt een draad uit.
Maar wat is het dan wel. Heeft hij zich proberen voor te doen als een zelfmoordterrorist ofzo. Maja ik neem aan dat het echt is. Alhoewel ik niemand zie wegvluchten voor kogels ofzo.quote:Op vrijdag 1 januari 2010 22:00 schreef Appelknaller het volgende:
[..]
Ik denk echt niet dat het filmpje nep is en bovendien zou dat ding bij zijn schouder nooit zo veel nepbloed kunnen bevatten. En dan ook nog de reacties van de mensen eromheen. Dit is echt.
Volgens mij is dat gewoon een parapluquote:Op vrijdag 1 januari 2010 21:55 schreef DeParo het volgende:
Ik wil niet zeggen dat het nep is, iing schokkend, maar wat heeft hij inderdaad daar bij z'n rechterschouder zitten. Het lijkt wel een staaf dynamiet en er steekt een draad uit.
De Gelderlander heeft natuurlijk een aantal verslaggevers rondlopen in Teheran die alle kopjes hebbenquote:Op vrijdag 1 januari 2010 19:05 schreef Tevik het volgende:
[..]
UIteraard kan ik toevoegen aan wat ik eerder zei dat de oppositie natuurlijk ook de 'meeste' aanhang heeft. 50.000 zeg jij, de gelderlander en nog wat andere kranten spreken over honderduizenden. Je mag er ook 10 van maken, maar dan val je natuurlijk snel door de mand. Wat betreft je filmpjes, lekker selectief, niet alleen daar hebben ze gedemonstreerd.
=quote:Op vrijdag 1 januari 2010 19:17 schreef DeParo het volgende:
[..]
De oppositie, nee, die laat een lekker betrouwbare kant zien. Natuurlijk zullen zij ook overdrijven;););).
Laatst zei de regering van Iran dat er 5 doden waren, maar de demonstranten spraken over 8 doden, wat later ook werd bijgesteld door de regering. Nou dat vind ik dus niet zo'n enorm discussiepunt haha. Iran is niet zo ontzettend gesloten dat de buitelandse media geen goed beeld kunnen krijgen.
Een paar posts verder zie je dat ik dat helemaal niet heb gezegd. Ik zeg dat het open genoeg is om een realistisch beeld te schetsen voor onze media zonder de specifieke details uiteraard.quote:Op vrijdag 1 januari 2010 23:58 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Je zet je zelf gewoon telkens compleet voor schut met je gebrek aan kennis over wat er allemaal gaande is.
De regering kon niets anders dan toegeven dat er minstens acht doden zijn gevallen, aangezien het bewijs - foto's en filmpjes - duidelijk is. Bovendien zijn er veel meer dan acht doden gevallen: minstens 40. En Iran is niet zo afgesloten voor buitenlandse media? Jij verwacht hier een serieus antwoord op te krijgen?
Er liepen toch volgens mij 75.000 + man bij de pro-regering demonstratie?quote:Op vrijdag 1 januari 2010 23:54 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
De Gelderlander heeft natuurlijk een aantal verslaggevers rondlopen in Teheran die alle kopjes hebben
Nee, de Gelderlander en andere kranten zijn voornamelijk afhankelijk van wat het regime naar buiten brengt. Dus wanneer het regime zegt dat honderdduizenden de demonstratie hebben bijgewoond, dan wordt dat natuurlijk klakkeloos overgenomen. En dit terwijl foto's en filmpjes tonen dat er onmogelijk honderdduizenden de demonstratie hebben bijgewoond. En de filmpjes die ik heb gepost zeggen wel degelijk wat. Het toont aan dat het regime in een stad met 1.3 miljoen mensen nauwelijks 500 man op de been kan krijgen. Wie neemt ze nog serieus?
De rol van het leger, inclusief de paramilitairen ed., is crusiaal. En er is geen enkel teken van onrust in de ranken, sterker het leger staat pal achter het regime want het is er onderdeel van.quote:Op donderdag 31 december 2009 03:47 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Het is allang geen strijd meer tussen Rafsanjani en Khamenei. Het is nu een strijd geworden van de burgers tegen het regime. Rafsanjani of Mousavi kunnen hoog of laag springen, maar zelfs zij krijgen de demonstranten niet meer onder controle.
Kleine groep? De mensen die tegen Khamenei zijn, zijn ver in de meerderheid. Het is juist een kleine groep doe pro-Khamenei zijn. Niet zomaar iets zeggen als je het niet kan onderbouwen.quote:Op donderdag 31 december 2009 13:36 schreef DeParo het volgende:
Kijk, je hebt de mensen die tegen Khomeinie en Khameinie en de hele huppelepup zijn, maar dat is slechts een kleine groep.
Theoretisch gezien hebben de Raad der Hoeders niet, maar de Raad van Experts de macht om Khamenei af te zetten, ware het niet dat de Raad der Experts gecontroleerd worden door Khamenei en de mensen die binnen in de Raad der Experts zitten marionetten van Khamenei zijn. De Raad der Hoeders/Experts hebben dus geen enkel macht in Iran! De echte macht ligt bij de rahbar, Khamenei dus.quote:De echte macht ligt in Iran tegenwoordig bij de Raad der Hoeders. Als het perse moet zijn zij nog steeds in staat in geval van hoogste nood een nieuwe spirituele leider aan te wijzen en een nieuwe president. Tevens de Iraanse Revolutionaire Garde zal de Islamitische Staat koste wat kost beschermen en dat moment is nog lang niet aangebroken.
Ten eerste: de meeste Iraniers zijn sinds 1988 altijd al ontevreden geweest. Mousavi zal wellicht een aanhang hebben die zich enkel druk maakt over de uitslag van de verkiezingen, maar die zijn in de minderheid. De mensen maken zich allang niet meer druk om wat er tijdens de verkiezingen is gebeurd. De mensen willen vrijheid en zij weten dat het regime ze dat niet kan geven.quote:De tweede groep is de mensen die hun stem uitbrachten puur op Mousavi en die zeker weten dat er gesjoemeld is. Maar wie krijgt van deze groep de schuld. Inderdaad, de huidige president, de raad der Hoeders stelt hypothetisch Mousavi aan de macht en de grootste groep zal zich niet meer tonen.
Nee, dat is het veel te laat voor. De mensen hebben voor hun ogen hun kameraden zien worden afgeslacht door het regime. De haat en woede bij de mensen is nu veel te groot en geen enkele beslissing van de regering - behalve wanneer ze besluiten af te treden - kan die haat en woede wegnemen.quote:Als de relschoppers doorgaan tegen de huidige staat op zichzelf zal een groot deel van de oude groep, waaronder Mousavi en gevolg, zich keren tegen deze mensen let op m'n woorden.
Mousavi krijgt nooit de macht en Mousavi weet dit zelf ook.quote:Mousavi hoeft de staat niet te redden Mousavi is slechts een uitvoerder van de staat. Als hij de macht krijgt, nouja, dat heb ik hierboven dus al uiteengezet.
De verliezers van de revolutie in 1979 zijn voornamelijk de linksen en monarchisten. Die zullen zich wellicht tussen de demonstranten bevinden, maar zij vormen slechts een kleine minderheid. De mensen die tegen het regime zijn vind je terug in alle lagen van de bevolking.quote:Weet je wie de mensen met de grootste mond in deze demonstratie zijn: de verliezers van de vorige Revolutie.Tijdens de revolutie van 1979 sloegen alle partijen hun handen ineen maar de religieuze groep overwon.
De mensen zijn zich allang tegen de Islamitische Republiek gekeerd. Zie dat toch eens in. Dit zie je gewoon aan alles terug. En ik ben niet de enige die dit ziet; de meeste politieke analytici zien dit.quote:De andere groepen zagen het probleem zich weer van voren af aan afspelen. Dezelfde mensen en hun nakomelingen zij zijn degene die zich richten tegen de Islamitische staat. Maar nogmaals, dat is niet het gros van de mensen, die zich nu op straat bevindt. Dat bedoel ik met relativeren, je moet de groepen van elkaar kunnen onderscheiden, voor het grootste deel zal wanneer Mousavi aan de macht is dat voldoende zijn. Tot het moment dat er blijkt niks te veranderen en dan zal men zich langzaam met z'n alleen gaan richten tegen de Islamitische staat maar dat moment is nu nog niet aangebroken.
Je weet helemaal niets van de Iraanse geschiedenis. Ik ben in al je post niet n feit tegengekomen. Volgens jou waren de landbouwhervormingen van de sjah een reactie op protesten. Dit is COMPLETE onzin, aangezien tijdens de landbouwhervormingen en daarvoor geen enkele demonstratie tegen de sjah had plaatsgevonden. De landbouwhervormingen werden ingevoerd vanwege economische en sociale redenen. Je hebt wel mijn verslag gelezen, alleen compleet verkeerd. Dit zie ik terug aan hoe je het tracht te brengen. Iemand die een dergelijke grote fout maakt - denken dat de landbouwhervormingen aan antwoord op protesten waren - toont aan niets te weten. De mensen die wel weten wat er had plaatsgevonden zullen zo'n fout nooit maken. Als je werkelijk enig kennis van de Iraanse geschiedenis hebt en bekend bent met de landbouwhervormingen dan is mijn vraag aan jou:quote:Nee ik heb niet je verslag gelezen en ja ik weet aardig wat van de Iraanse GS. Ik zei ook niet dat ze als reactie waren op demonstratie. Maar wel op protesten door de slechte omstandigheden op sommige plekken. De landbouwhervormingen waren helaas voor de sjah geen groot succes. Waarom denk je dat Teheran nu zo'n miljoenenstad is. Omdat het platteland door de Sjah een grote modderpoel werd.
Je hebt het telkens over relativeren, maar volgens mij weet jezelf niet wat het woord inhoudt. Het juist moment voor een revolutie is wel degelijk aangebroken en de Iraniers weten dit zelf ook.quote:Maar nogmaals je moet relativeren en het juiste moment voor een echte revolutie is nog niet aangebroken.
Mousavi een marionet van de Raad der Hoeders? Haha, dit is wel het meest lachwekkende dat ik ooit heb gehoord! Bovendien spreek jij jezelf tegen. Je claimt dat wanneer Mousavi aan de macht is de mensen niet meer zullen demonstreren of iniedergeval de meerderheid niet, maar nu zeg jezelf dat Mousavi dan geen enkele macht zal bezitten. En jij denkt dat de mensen dat ook niet zullen inzien?quote:Mousavi is op dit moment niets minder dan een handpop van de raad der hoeders.
Zijn aantreden zal zeer weinig veranderen vooral omdat hij niet eens de echte macht heeft.
quote:Stop de executies van demonstranten in Iran
Teheran, donderdag 31 december. Vroeg in de ochtend gaf Khamenei opdracht aan de Revolutionaire Garde om 22.000 zwaar bewapende troepen naar Teheran te verplaatsen. Namens de Garde vroeg men aan Khamenei wat ze moeten doen. Khamenei antwoordde: ‘Niemand mag demonstreren. Arresteren of doodschieten!’
De troepen werden vanuit de stad Karaj, niet ver van Teheran naar het hart van de hoofdstad verplaatst. In de middag waren een paar schermutselingen tussen deze troepen en burgers. Verder gebeurde niets. Vreemd h.
Vrees
Waarom gaf Khamenei zo’n bevel? Had hij concrete informatie dat op 31 december een volksopstand zou plaatshebben? Als hij op basis van een dergelijke informatie heeft gehandeld, dan is hij totaal bedrogen. Er was immers niets gepland voor die dag. Kennelijk is de grote leider gefopt. Rond 22.00 uur moesten alle troepen weer worden teruggetrokken. Als de grote leider nog een paar keer dit soort geintjes uithaalt met zijn troepen, dan zal hij zelfs door zijn trouwe aanhang als een krankzinnige man worden bestempeld.
Vrees is het enige fenomeen waarvoor de islamitische tirannen nog bereid zijn om hun hoeden of tulbanden af te doen. De apocalyptische ayatollahs hebben nog alleen maar achting voor vrees. Vreesachtige ayatollahs moet vrees worden aangejaagd. Een volksopstand komt als een dief in de nacht: 22.000, nee zelfs 220.000 troepen zullen als sneeuw voor de zon verdwijnen.
China
De Chinese vrienden van Khamenei moesten in alle haast het nieuwe wapentuig leveren voor de onderdrukking van de demonstranten. Het zijn grote gepantserde auto’s voor waterkanonnen. Gemaakt in China door Dalian Eagle-Sky Co.
Ze zijn deze week geleverd in de havens van Bandar Abas in het zuiden van Iran. Uit deze foto, gemaakt door de oppositie blijkt inderdaad dat China al deze wapens heeft geleverd waaruit water, verf en chemicalin met hoge druk kan worden gespoten.
Het begrip China-model wat ik ooit heb bedacht, wordt nu erg reel tastbaar. Nogmaals het China-model is het harde, brute, snelle en omvangrijke optreden tegen burgers. Daarbij moeten de regeerders bereid zijn om in een korte tijd duizenden te executeren. Ik heb al gezegd dat Khamenei twijfelt aan de loyaliteit van zijn gewapende eenheden, en daarom heeft hij nog niet besloten om China-model compleet te gaan toepassen.
Executie
Maar Khamenei heeft wel besloten om de executies van tegenstanders (al dan niet openbaar) te gaan starten. In Sirjan werden twee jonge mannen openbaar ophangen. Daar gebeurde iets wat ik, en geen enkele mensenrechtenaanhanger, ooit durfde te hopen. De burgers hebben getracht om de opgehangen personen te redden. Daarna werden de agenten van Khamenei boos en zijn ze op de burgers gaan schieten waardoor nog drie onschuldige burgers om het leven zijn gekomen.
Ali Sarmi, een politieke gevangene werd op 31 december ter dood veroordeeld. Hij werd bijna twee jaar geleden aangehouden omdat hij aan een herdenking van de massa-executies in de jaren tachtig van de vorige eeuw had deelgenomen.
Hoe oud is hij? Sarmi is 62 jaar oud. Welke misdrijven heeft hij gepleegd? Niks, hij houdt alleen van vrijheid. Hoe lang heeft hij al in de gevangenis gezeten? In totaal 23 jaar. Drie jaar ten tijde van Sjah en twintig jaar ten tijde van de islamitische republiek. In de afgelopen dertig jaar werd hij vier keer gearresteerd. Echt een Nelson Mandela!
De laatste foto van Ali Sarmi De laatste foto van Ali Sarmi
De Iraanse heersers, de voorzitter van de rechterlijke macht, de voorzitter van het parlement en de generaals van de Revolutionaire Garde vroegen in de afgelopen dagen om de executie van de oppositieleden en de demonstranten. Zelfs ayatollah Janati opperde op 1 januari dat daarvoor hetzelfde soort rechters uit de jaren tachtig van vorige eeuw aan het werk moet worden gezet. Wat waren zij? Zij waren rechters die binnen tien minuten een doodstraf konden uitspreken. Kunnen wij, de vrije mensen, de bedreigden in Iran helpen? Ja, in ieder geval kunnen we het proberen.
Opstand tegen Iran
De politieke partijen in de Kamer moeten in beweging komen. Verhagen moet zich uitspreken over de mogelijke executies van tegenstanders in Iran. Tevens moet ons Kamer Verhagen verzoeken om samen met andere Europese landen een verklaring op te stellen tegen deze misdadige plannen. Tegelijkertijd moeten ze aan de Iraanse staat eisen om alle politieke gevangen onmiddellijk vrij te laten. Ook in Amerika moeten de Republikeinen en Democraten de president onder druk zetten om de mensenrechtenschendingen in Iran binnen de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties ter discussie stellen.
De nucleaire onderhandelingen met Iran zijn mislukt. Het door president Obama gestelde ultimatum aan het islamitische Iran is al verstreken. De Europeanen en Amerikanen moeten uit eigen belang opkomen voor deze weerloze mensen. Ook u moet in beweging komen: schrijf, bel, sms de politici en ambtenaren om de wrede executies in Iran tegen te gaan.
Afshin Ellian
Nee, ze hebben het gewoon uit hun duim gezogen, nou goed.quote:Op vrijdag 1 januari 2010 23:54 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
De Gelderlander heeft natuurlijk een aantal verslaggevers rondlopen in Teheran die alle kopjes hebben
Als je op sjiietische fora kijkt dan krijg je toch een heel andere beeld dan wat jij hier mensen aan het wijs maken bent. En sjiieten maken toch wel 90% uit van heel Iran, terwijl de minderheid waartoe jij behoort niet eens een minderheid is in Iran, omdat de meeste van jullie in de VS/GB/Europa zitten. Het onderstaande heb ik van sjiietische fora.quote:Nee, de Gelderlander en andere kranten zijn voornamelijk afhankelijk van wat het regime naar buiten brengt. Dus wanneer het regime zegt dat honderdduizenden de demonstratie hebben bijgewoond, dan wordt dat natuurlijk klakkeloos overgenomen. En dit terwijl foto's en filmpjes tonen dat er onmogelijk honderdduizenden de demonstratie hebben bijgewoond. En de filmpjes die ik heb gepost zeggen wel degelijk wat. Het toont aan dat het regime in een stad met 1.3 miljoen mensen nauwelijks 500 man op de been kan krijgen. Wie neemt ze nog serieus?
De meesten op sjiitische fora zijn geen Iraniers. Serieus. Mochten ze wel Iraniers zijn, dan zijn dat de mensen die in het buitenland op kosten van Iraanse regering studeren. Zogenoemde: basiji-studenten.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 13:24 schreef Tevik het volgende:
Als je op sjiietische fora kijkt dan krijg je toch een heel andere beeld dan wat jij hier mensen aan het wijs maken bent. En sjiieten maken toch wel 90% uit van heel Iran, terwijl de minderheid waartoe jij behoort niet eens een minderheid is in Iran, omdat de meeste van jullie in de VS/GB/Europa zitten. Het onderstaande heb ik van sjiietische fora.
Complete onzin. Waar is het bewijs?quote:What really happened during Ashura in Iran?
Find out by watching this video. Green terror:
(1) stoning people whilst praying.
(2) stoning people for wearing black clothes.
(3) Stoning people for having beards.
(4) Illegal posession of firearms.
(5) Disrespecting Ashura and Imam Hussein's memory.
(6) Calling Muslims who disagree with their movement Rapists, Basiji's, Arabs, Palestinians and Lebanese and paid-government employees.
(7) Disturbance of public order.
(8) Burning of the sacred Quran.
(9) Burning of Imam Khomeini pictures.
(10) During Ashura, burning and tearing up posters of Imam Hussein and Imam Khomeini on the streets of Tehran.
(11) Setting to fire and stoning civilian shops, bikes, civilian and police cars, banks, public and private property paid by Iranian taxes.
(12) Calling Iranian religious leaders Rapists.
(13) Attacking women for wearing Chador (Black full veil).
(15) Arrogantly cheering, laughing and enjoying themselves during Ashura.
Prachtig propaganda filmpje van IRIB (oftwel de Iraanse staatszender). Ze gebruiken beelden van Ashura van een paar jaar geleden en laten zien hoe demonstranten iets in de brand steken of kapot maken, maar laten zien wat er daarvoor had plaatsgevonden. Slim, maar doorzichtig.quote:http://www.youtube.com/watch?v=KizcjVjit4M
Prachtig. Laat een paar pro-regering mensen op TV spreken en net doen alsof de meerderheid van de Iraniers er net zo over denkt. In Teheran gingen in juni ongeveer 3 miljoen mensen de straat op, maar gek genoeg zie ik niemand die zij interviewen die kritisch is? Je zou toch denken dat de mensen die aan het demonstreren zijn gewoonweg niet bestaan? Wellicht zijn het wel spoken.quote:http://www.youtube.com/watch?v=S5iu4OQ9QT4
Prachtig alweer. Laat een paar pro-regering mensen aan het woord, die de demonstreren afschilderen als mensen die tegen imam Hoessein zijn. In de hoop om de religieuzen aan de kant van de regering te krijgen, terwijl iedereen ziet dat er zelfs in steden als Qom de mensen zich tegen de regering keren. De mensen beginnen nu zelfs Khamenei te zien als een ''Yazid''.quote:Iranians reaction to Green Terror Attacks p2
]http://www.youtube.com/watch?v=xA4asYPBfg0[/quote][/url]quote:http://www.youtube.com/watch?v=zGwpVvvBs6I[/quoet]
Ten eerste is de MEK al van de Europese terroristenlijst afgehaald dus dat klopt niet echt.
[quote]Terrorist Group MKO and US Sponsored Terrorists Kill Eight in Ashura Day Unrest in Tehran
[url=http://www.youtube.com/watch?v=xA4asYPBfg0
Miljoenen? Laat me niet lachen. Het is op een dusdanig manier gefilmd dat het net lijkt alsof er veel meer mensen aanwezig waren, terwijl de foto's heel iets anders laten zien. In de grootste stad van Iran lukte ze het niet eens om meer dan 100.000 mensen op de been te krijgen. Kijk eens hoe de pro-regering demonstranten gemotiveerd waren. Ze reageren niet eens op de leuzen die worden omgeroepen:quote:Millions Across Islamic Iran Come Out In Support of Government and Leadership
Ach gut, iedere Iranier die niet gestemd heeft op Mousavi of niets heeft met secularisme is een basiji, verkrachter, arabier, palestijn (hamas), libanees (hezbollah), en door de regering betaalde werknemer. Zie punt 6 van wat ik eerder citeerde:quote:Op zaterdag 2 januari 2010 13:44 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
De meesten op sjiitische fora zijn geen Iraniers. Serieus. Mochten ze wel Iraniers zijn, dan zijn dat de mensen die in het buitenland op kosten van Iraanse regering studeren. Zogenoemde: basiji-studenten.
Complete onzin? Veel van die punten zijn zelfs terug te vinden in je filmpjes.quote:[..]
Complete onzin. Waar is het bewijs?
Ja, kijk maar goed in de spiegel.quote:[..]
Prachtig propaganda filmpje van IRIB (oftwel de Iraanse staatszender).
Nogmaals punt 6 van wat ik eerder citeerde.quote:[..]
Prachtig. Laat een paar pro-regering mensen op TV spreken en net doen alsof de meerderheid van de Iraniers er net zo over denkt.
Als je het hebt over "net doen alsof de meerderheid ..."quote:In Teheran gingen in juni ongeveer 3 miljoen mensen de straat op,
Spiegeltje, spiegeltje. Nee, 70 miljoen Iraniers hebben massaal gestemd op Mousavi en zijn massaal tegen de regering.quote:Miljoenen? Laat me niet lachen. Het is op een dusdanig manier gefilmd dat het net lijkt alsof er veel meer mensen aanwezig waren, terwijl de foto's heel iets anders laten zien.
Natuurlijk zijn ze er niet uit vrije wil, want alleen Arya-"Mehr" en degenen die het eens zijn met hem doen alles uit 'vrije wil'.quote:Ze lopen gewoon Ahmadinejad belachelijk te maken. Niet gek wanneer studenten, arbeiders en ambtenaren gedwongen mee te lopen in de demonstratie. De meeste zijn er niet eens uit vrije wil!
Kijk maar goed in de spiegel.quote:En zij willen de mensen wijsmaken alsof het volk achter het regime staat?![]()
Kijk maar goed in de spiegel.quote:Vooralsnog zie ik je alleen propaganda posten die door het regime verspreid wordt.
Kleine groep die pro-Khamenei is???? Nou, ik ben met m'n vingertje langs al die pro-demonstranten geweest, en dat waren er toch wel meer dan 1. De groepen doen niet voor elkaar onder.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 12:44 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Kleine groep? De mensen die tegen Khamenei zijn, zijn ver in de meerderheid. Het is juist een kleine groep doe pro-Khamenei zijn. Niet zomaar iets zeggen als je het niet kan onderbouwen.
Right, het is een luxepositie die Khamenei heeft, waarin hij zowel heel veel heeft te zeggen als helemaal niks. Of denk jij dat ze alles in de hand van een persoon in Iran overlaten. Waarom denk je dat de president alle kritiek over zich heen krijgt en niet de geestelijke leider of de raad der hoeders. Waarom denk je dat Khamenei nu alles over zich heen krijgt en de raad en de garde onaangetast lijken te zijn. Iran is een staat ingericht om alles wat 1979 heeft veroorzaakt niet opnieuw te laten plaatsvinden. Een beetje als Nazi-Duitsland, waar de holocaust volledig in de schoenen werd geschoven van de SS, maar zoveel andere instanties waaronder de Werhmacht net zoveel schuld hadden. In Iran kiest iedereen iedereen en ik geloof ook wel dat Khamenei macht heeft gehad. Maar de raad der hoeders heeft zoveel meer verantwoordelijkheid gekregen, hun macht is niet te ontkennen, zij gebruiken de geestelijke leider net zo hard als hij hun.Vergeet vooral niet de Abadgaran. Denk je dat die opeens niets meer te vertellen zullen hebben of zich zomaar de macht uit handen laten nemen. Kort geleden had deze alliantie nog 51% van de stemmen en dan ga jij zeggen dat opeens heel Iran tegen is. Dat geloof je toch zelf niet.quote:[..]
Theoretisch gezien hebben de Raad der Hoeders niet, maar de Raad van Experts de macht om Khamenei af te zetten, ware het niet dat de Raad der Experts gecontroleerd worden door Khamenei en de mensen die binnen in de Raad der Experts zitten marionetten van Khamenei zijn. De Raad der Hoeders/Experts hebben dus geen enkel macht in Iran! De echte macht ligt bij de rahbar, Khamenei dus.
Hoor je het jezelf zeggen, 'zouden er verschillende officieren zijn ontslagen', je weet helemaal niet of dit waar is of niet. Je weet niet of er frictie is, de demonstranten verspreiden net zo graag hun nieuws, wat overigens hun goed recht is, als de regering, tsja. In de garde kom je niet zomaar en dat weet jij net zo goed als ik, laat staan dat je een hoger ambt gaat bekleden, raar he. De garde is loyaal aan 1 persoon, Ayatollah Ali Khamenei, dan kunnen ze misschien nog wel Mousavi in de verkiezingen steunen maar dat heeft al helemaal niets meer te maken met de punten die jij opsomt.quote:Alweer maak je dus een grote fout.
De Revolutionaire Garde zal inderdaad de Islamitische Republiek beschermen, aangezien zij daar ook voor in de wereld is geroepen. Maar ook binnen in de Revolutionaire Garde is frictie ontstaan. Tijdens de demonstraties in juni zouden er verschillende officieren zijn ontslagen, aangezien zij weigerden om excessief geweld te gebruiken jegens de demonstranten. Zo lang de demonstranten relatief gezien zich rustig gedragen en vreedzaam blijven demonstreren zal er alleen maar nog meer frictie ontstaan in de Revolutionaire Garde en het leger. De mensen die de Islamitische Republiek tot haar laatste adem zullen verdedigen zijn de hardliners binnen in het regime: de club mensen rond Ahmadinejad.
[..]
1) Zijn die in de minderheid, waar maak je dat uit op, heb je het ze allemaal persoonlijk gevraagd. Ik ben heel benieuwd, wat er dadelijk gebeurd, wanneer er een grote verandering plaatsvindt. Zullen de mensen zich tegen de hele staat inclusief de ayatollah keren. Het lijkt me vrij sterk nog om eerlijk te zijn. Daar is het de tijd nog niet voor. Ik zeg niet nooit maar zeker niet nu. Jij verwart een kleine groep mensen die tegen het hele regime in het algemeen is met mensen die slechts hervormingen willen qua vrijheden. Vergeet niet dat Khamenei die ook heeft proberen door te laten voeren in zeer beperkte mate. Alhoewel met de komst van de huidige president dit weer teniet werd gedaan. Het slaat dus volkomen nergens op dat jij in je 2e punt stelt dat Mousavi niet de macht alsnog zou kunnen krijgen.quote:Ten eerste: de meeste Iraniers zijn sinds 1988 altijd al ontevreden geweest. Mousavi zal wellicht een aanhang hebben die zich enkel druk maakt over de uitslag van de verkiezingen, maar die zijn in de minderheid. De mensen maken zich allang niet meer druk om wat er tijdens de verkiezingen is gebeurd. De mensen willen vrijheid en zij weten dat het regime ze dat niet kan geven.
Ten tweede: het regime zal Mousavi nooit aanstellen. De geloofwaardigheid van het regime is dan compleet weg. De hardliners binnen in het regime - die momenteel aan de macht zijn - zullen dit nooit toestaan. Je begrijpt overigens de mentaliteit van de mensen binnen in het regime totaal niet. Khamenei en Ahmadinejad zullen nooit buigen voor mensen als Mousavi, Khatami en Rafsanjani. Als Khamenei gehoor geeft aan de demonstraties zullen de mensen voortaan voor elke scheet de straat opgaan om steeds meer eisen te stellen. Dat gaat dus nooit gebeuren.
[..]
Nee, dat is het veel te laat voor. De mensen hebben voor hun ogen hun kameraden zien worden afgeslacht door het regime. De haat en woede bij de mensen is nu veel te groot en geen enkele beslissing van de regering - behalve wanneer ze besluiten af te treden - kan die haat en woede wegnemen.
[..]
Mousavi krijgt nooit de macht en Mousavi weet dit zelf ook.
[..]
De linkse en de monarchisten, nou in mijn veronderstelling vormen de linksen nooit een kleine groep, zeker niet tegenover een uiterst conservatief regime. Daar is het ook misgegaan met Iran in 1979. Alle groepen sloegen de handen ineen, maar nog steeds onder de spirituele leiding van de Ayatollah, die dus ook zo de lof kreeg en alle macht naar zich toe kreeg geschoven. Linkse bewegingen, ook in Iran, vind je ook in alle lagen van de bevolkingen. Dat heeft niks meer te maken met alleen 'het proletariaat' maar net zo goed de middenklasses in hoeverre je daarvan te Iran nog over kan spreken.quote:De verliezers van de revolutie in 1979 zijn voornamelijk de linksen en monarchisten. Die zullen zich wellicht tussen de demonstranten bevinden, maar zij vormen slechts een kleine minderheid. De mensen die tegen het regime zijn vind je terug in alle lagen van de bevolking.
[..]
De meeste analytici dachten ook daadwerkelijk dat Irak massavernietigingswapens had. De meeste analytici dachten dat de Sovjet-Unie een agressieve positie tegenover Europa wilden innemen met als vooruitzicht een vernietigende oorlog. Met betrekking tot Iran hoor ik 'politieke analytici' heel veel dingen zeggen over Iran. Het loopt inderdaad uiteen van Mousavi tot het omver werpen van de hele republiek. Jij kan hier simpelweg niet uit concluderen dat mensen dat ook willen. Aan de hand van je eigen argumenten kan je dat al niet want jij vindt dat Iran te gesloten is voor de media om daar achter te kunnen komen. De Iraanse beweging voor hervorming blijft namelijk te verdeeld net als in het verleden. Verschillende mensen maken er onderdeel uit met allemaal hun eigen beweegredenen die gewoon te veel verschillen. Neem bv een belangrijke groep, de conservatieve vrouwen, hun enige doel is meer vrijheden voor de vrouw te winnen. Daarbij hoort echt niet dat de hele staat wordt omgegooid.quote:De mensen zijn zich allang tegen de Islamitische Republiek gekeerd. Zie dat toch eens in. Dit zie je gewoon aan alles terug. En ik ben niet de enige die dit ziet; de meeste politieke analytici zien dit.
[..]
Zeg ik dat er demonstraties tegen de Sjah hebben plaatsgevonden. Nee, ik zeg dat er protesten en demos waren, hoe klein dan ook, voor hulp en hervormingen. Ik zeg niet dat mensen met z'n honderdduizenden op straat gingen maar wel dat er oproepen op kleine en grotere manieren werden gedaan voor veranderingen. Een van de belangrijkste punten van de Witte Revolutie uit 1962 als reactie op een economische crisis waren de landhervormingen. Het bestuur kocht van een elitegroep het land en verkocht het vervolgens door aan kleinere boeren. Het was echter bij lange na niet genoeg voor de boeren om zichzelf voldoende te kunnen voorzien. De overheid besteedde meer aandacht aan de grote gemechaniseerde units. Hierin werden de boeren overgehaald om hun land in te stoppen terwijl ze door de mechanisatie er geen gebruik van mochten maken. In een tijd met een arbeidsoverschot op het land besloot de overheid dus te mechaniseren. Vele boeren migreerden naar de steden.De consumptieprijzen waren in het voordeel van de stadsbewoners. Het bestuur betaalde buitenlandse graanproducenten de globale marktprijzen en deed dit niet bij hun eigen producenten. De overheid bleef zich bemoeien met de gehele economie gedurende de jaren 70. De combinatie van een dalend agrarische output, een inefficinte industrie, en grote aankopen van buitenlandse goederen met een sterke olie economie leidden tot inflatie. De inflatie hield flink huis en maakte het leven qua onderdak en voedsel veel duurder terwijl steeds meer mensen naar de steden kwamen. Steden als Teheran hadden niet eens de mogelijkheden om al deze mensen op te vangen of van een baan te voorzien. Enorme sloppenwijken ontstonden en de werkeloos lag hoog. Daarom is Teheran bijvoorbeeld zo'n broeinest geworden.quote:Je weet helemaal niets van de Iraanse geschiedenis. Ik ben in al je post niet n feit tegengekomen. Volgens jou waren de landbouwhervormingen van de sjah een reactie op protesten. Dit is COMPLETE onzin, aangezien tijdens de landbouwhervormingen en daarvoor geen enkele demonstratie tegen de sjah had plaatsgevonden. De landbouwhervormingen werden ingevoerd vanwege economische en sociale redenen. Je hebt wel mijn verslag gelezen, alleen compleet verkeerd. Dit zie ik terug aan hoe je het tracht te brengen. Iemand die een dergelijke grote fout maakt - denken dat de landbouwhervormingen aan antwoord op protesten waren - toont aan niets te weten. De mensen die wel weten wat er had plaatsgevonden zullen zo'n fout nooit maken. Als je werkelijk enig kennis van de Iraanse geschiedenis hebt en bekend bent met de landbouwhervormingen dan is mijn vraag aan jou:
Nogmaals, ik heb je stuk niet gelezen, want ik ken de geschiedenis van Iran. Het wetsvoorstel is natuurlijk iets anders dan de daadwerkelijke invoering van de landbouwhervormingen bovendien is het een onderdeel van de Witte Revolutie van de sjah maar iing beantwoord het vorige stukje mijn kennis voldoende naar mijn mening. Of heb je liever de sjah terug in Iran lijkt me ook niet echt een vooruitgang, alhoewel hij natuurlijk wel westers gezind was, dat is positief.quote:In welk jaar lanceerde de sjah het wetsvoorstel voor landhervormingen?
[..]
Als je dat wilt geloven ben je dus niet goed wijs. Bovendien zal de garde de Ayatollah blijven steunen. Pas als er een grote burgeroorlog uitbreekt tussen beide kanten zie ik een revolutie als mogelijkheid. Niet eerder.quote:Je hebt het telkens over relativeren, maar volgens mij weet jezelf niet wat het woord inhoudt. Het juist moment voor een revolutie is wel degelijk aangebroken en de Iraniers weten dit zelf ook.
[..]
Ja, ik denk dat de mensen dat niet zullen inzien, want de demonstranten in Iran zijn ook maar gewoon mensen en dit soort zaken is een uitstekend voorbeeld van politiek wanbeleid in de historische context van onze wereld. Mousavi wil ook niet de hele staat omver werpen check zijn geschiedenis en dat hij sowieso aan de verkiezingen mee mocht doen. Degene die hervormingen willen en die zich kandidaat mogen stellen zijn nog steeds uiterst conservatief. Relativeren, een echte leider is iemand die is uitgekakt door het regime, niet iemand die is goedgekeurd.quote:Mousavi een marionet van de Raad der Hoeders? Haha, dit is wel het meest lachwekkende dat ik ooit heb gehoord! Bovendien spreek jij jezelf tegen. Je claimt dat wanneer Mousavi aan de macht is de mensen niet meer zullen demonstreren of iniedergeval de meerderheid niet, maar nu zeg jezelf dat Mousavi dan geen enkele macht zal bezitten. En jij denkt dat de mensen dat ook niet zullen inzien?
Misschien moet jij je hoop niet zo vestigen op een paar protesten die nog compleet in de hand te houden zijn ondanks de slachtoffers. Je kan zeggen wat je wilt maar je zal heftig worden teleurgesteld.quote:Je hele post zit gewoon vol met onzin. Je blijkt ten eerste niets van de Iraanse geschiedenis ten weten en ten tweede weet je niet eens hoe de meeste Iraniers denken. lees je eerst maar eens in, voordat je mij tracht te vertellen wat er allemaal gaande is.
Je hoeft hem niet serieus te nemen. Waarschijnlijk heeft hij net als Ahmadinejad en Khamenei weinig aandacht gekregen in zijn jeugd en probeert hij door middel van onzin en leugens aandacht te krijgen.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 14:34 schreef AryaMehr het volgende:
Je reactie zegt wat dat betreft genoeg.
quote:Op zaterdag 2 januari 2010 15:39 schreef Human82 het volgende:
Het is bewezen dat de cia 400 miljoen dollar heeft overgemaakt vanuit Dubia naar Iran net voor de juni verkiezingen. dit gaat nog steeds door. Meer dan 80 instellingen en fondsen en een er van heeft een budget van 1.7 miljard dollar!!!
Vs, eu, navo proberen de regime te veranderen. Waarom zou het westen nou anders zo vaak zijn neus in andermans zaken steken? Zij hebben er baat bij.
Hahaha deze gast denkt echt dat het westen vrede gaat brengen in Iran. Hhahaaa, of je bent echt een dwaas of je bent een simpele omgekochte cia agentje.quote:
En waar is dit voor nodig? AryanMehr voorziet ons van informatie en dat wordt op prijs gesteld. Niemand maakt er een probleem van dat hij logischerwijs het beste wil voor zijn land. Dus waarom zo zieken.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 16:06 schreef Human82 het volgende:
[..]
Hahaha deze gast denkt echt dat het westen vrede gaat brengen in Iran. Hhahaaa, of je bent echt een dwaas of je bent een simpele omgekochte cia agentje.
Iran heeft hervormingen nodig, met of zonder hulp van het Westen, dit regime moet gewoon weg of plaatsmaken voor een meer effectieve rationele regering met het oog op het Westen en Israel in positieve zin. Het enige probleem is dat de poster op wie jij reageert veel te snel denkt, hij ziet protesten en demonstraties, maar hij denkt meteen dat dit het einde is van de Iraanse staat, dat is helaas, incorrect.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 16:06 schreef Human82 het volgende:
[..]
Hahaha deze gast denkt echt dat het westen vrede gaat brengen in Iran. Hhahaaa, of je bent echt een dwaas of je bent een simpele omgekochte cia agentje.
Dus we hebben nu ook CIA agenten op fok?quote:Op zaterdag 2 januari 2010 16:06 schreef Human82 het volgende:
[..]
Het begin van het einde heb ik altijd gezegd. Het proces is begonnen. Dat zie je alleen al terug aan het feit dat veel mensen niet meer bang zijn om hun stem te vereffenen. Het probleem met jou is dat je de Iraanse mentaliteit niet begrijpt, waar een aantal andere posters hier ook last van hebben.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 16:11 schreef DeParo het volgende:
[..]
Iran heeft hervormingen nodig, met of zonder hulp van het Westen, dit regime moet gewoon weg of plaatsmaken voor een meer effectieve rationele regering met het oog op het Westen en Israel in positieve zin. Het enige probleem is dat de poster op wie jij reageert veel te snel denkt, hij ziet protesten en demonstraties, maar hij denkt meteen dat dit het einde is van de Iraanse staat, dat is helaas, incorrect.
Op grond van mijn kennis over de Iraanse Geschiedenis, zoals ik 2 posts geleden heb bewezen als je de moeite hebt gedaan om te kijken, bewijst dat ik best een inschatting kan maken over het Iraanse volk. Misschien ben jij wel van Iraanse afkomst, misschien weet jij beter dan ik hoe erg 'mishandeld' de mensen zich voelen, desondanks is een revolutie nog altijd niet in de maak. Ik snap heel goed dat jij dit zou willen en sterker nog ik hoop ook dat je gelijk krijgt. Echter ik betwijfel het, maar, ik zie het inderdaad wel als een volgende stap richting de revolutie. Maar verwacht de revolutie maar niet in de komende 2 jaar.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 16:16 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Het begin van het einde heb ik altijd gezegd. Het proces is begonnen. Dat zie je alleen al terug aan het feit dat veel mensen niet meer bang zijn om hun stem te vereffenen. Het probleem met jou is dat je de Iraanse mentaliteit niet begrijpt, waar een aantal andere posters hier ook last van hebben.
En jullie denken 'verandering' te kunnen brengen in Iran? Jullie vertrappen hier al iedereen die het oneens is met jullie. Moet je voorstellen wat jullie zouden doen als jullie een beetje macht zouden hebben.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 15:33 schreef Hafez het volgende:
[..]
Je hoeft hem niet serieus te nemen. Waarschijnlijk heeft hij net als Ahmadinejad en Khamenei weinig aandacht gekregen in zijn jeugd en probeert hij door middel van onzin en leugens aandacht te krijgen.
Op wie denk je dat je nu lijkt met zulke uitspraken? Denk je dat er een verschil is tussen jou en een tiran? Jij hebt daar niets over te zeggen. Als het volk zich niet wil onderwerpen aan de Tirannen in Washington en Brussel en ze zich willen ontwikkelen zoals zij dat zelf willen dan moet je dat gewoon respecteren. Helaas is het zo dat het Westen alle volkeren op de wereld de les voorleest en als ze zich niet onderwerpen dan worden ze uitgemaakt voor alles en nog wat en worden ze gebombardeerd, dwingen andere landen om die land te boycotten, worden geheime operaties uitgevoerd om chaos in het land te creeren, etc. Haal eerst de balk uit je eigen oog, voordat je de splinter aanwijst in het oog van een andere.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 16:11 schreef DeParo het volgende:
[..]
dit regime moet gewoon weg of plaatsmaken voor een meer effectieve rationele regering met het oog op het Westen en Israel in positieve zin.
Nee, volgens mij niet.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 19:07 schreef Monidique het volgende:
Wordt er morgen nog wat verwacht?
Juist ja.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 18:36 schreef Tevik het volgende:
[..]
En jullie denken 'verandering' te kunnen brengen in Iran? Jullie vertrappen hier al iedereen die het oneens is met jullie. Moet je voorstellen wat jullie zouden doen als jullie een beetje macht zouden hebben.
[..]
Op wie denk je dat je nu lijkt met zulke uitspraken? Denk je dat er een verschil is tussen jou en een tiran? Jij hebt daar niets over te zeggen. Als het volk zich niet wil onderwerpen aan de Tirannen in Washington en Brussel en ze zich willen ontwikkelen zoals zij dat zelf willen dan moet je dat gewoon respecteren. Helaas is het zo dat het Westen alle volkeren op de wereld de les voorleest en als ze zich niet onderwerpen dan worden ze uitgemaakt voor alles en nog wat en worden ze gebombardeerd, dwingen andere landen om die land te boycotten, worden geheime operaties uitgevoerd om chaos in het land te creeren, etc. Haal eerst de balk uit je eigen oog, voordat je de splinter aanwijst in het oog van een andere.
Nog een keer dan maar:quote:Op zaterdag 2 januari 2010 19:11 schreef Human82 het volgende:
[..]
Juist ja.
Hoor hem praten: "dit regime moet gewoon weg of plaatsmaken voor een meer effectieve rationele regering met het oog op het Westen en Israel in positieve zin".
Effectief en rationeel voor het westen ja. Voor de emperialistische oorloghoeren. Pomp de ene en andere kant vol met geld en haat en laat ze gewoon lekker oorlog voeren. Lekker baby's en kinderen dood, maar wat maakt het voor hun uit? Als ze maar hun zin krijgen. Olie, gas, opium en al het andere wat ze niet kunnen vinden in hun eigen landen.
Al die oorlogen hebben alleen maar die ashkanian joden (nep joden afkomstig uit Khazaria, ik heb alleen respect voor echte joden) steeds meer macht gegeven. Met als gevolg al die internationale bankiers die het voor het zeggen hebben over heel de wereld. Ik heb het over de Rothschilds, Rockefellers etc.
In Iran leven er meer dan 30 miljoen Azeri en Kaskay Turken. Deze worden ook allemaal geassimileerd.
Ik weet dat dictatuur niet goed is, maar denk je echt dat het Westen voor vrede zal zorgen? NEEN. Herinner je nog jaren voor Khomeini (grote cia agent)? Toen er nog wel vrede was op de straten?
De westerse machten spelen gewoon jarenlang de good cop bad cop rol. Eerst zelf al die extreem fundamentalisten aan de macht brengen en wanneer het hen uitkomt en/of wanneer men niet luistert dan het regime veranderen. Hahha!!
Deze luciferians hebben hun plannen voor 50 jaar later allaaaaang gemaakt.
Zoveel woede.quote:
En de Youtube maakt ook wel heel mooi propaganda met al die beelden uit Iran. Wowwww nu geloof ik echt dat het regime moet veranderen en vooraal Obama moet het doen!!!!! Wowwww kijk die Iran eens. Kijk die Moslims nou!!!!! Wij almachtige vredestichters moeten NU ingrijpen. He wereld, kijk eens hoe slecht die moslims zijn!!!!!!!!!!!!!!! NOT!!!!!!quote:
Vind je het gek dat ik zo reageer. Je bent allemaal leugens aan het verspreiden van het Islamitische Republiek, wat ben je voor een kutmongool, denk je dat ik niet weet wat er aan de hand is in Iran ofzo? Behalve een oom, tante, nichtje en neefje heb ik hier geen familie en woont mijn familie in Iran, dus als er iemand weet wat daar aan de hand is dan ben ik het wel en niet jij.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 18:36 schreef Tevik het volgende:
[..]
En jullie denken 'verandering' te kunnen brengen in Iran? Jullie vertrappen hier al iedereen die het oneens is met jullie. Moet je voorstellen wat jullie zouden doen als jullie een beetje macht zouden hebben.
Ze hebben allemaal het recht om demonstraties uit te voeren. Maar je moet wel weten dat dit niet de oplossing is voor het probleem in Iran. Al die miloenen dollars die worden gepompt in al deze demonstraties door het westen is niet voor vrede in Iran!!!! Als je iets doet, doe het dan goed zou ik zeggen. Zonder hulp van al die fk westerse media en co. Jullie zullen zelfs de Ahmedinejad tijden gaan zoeken net zoals men nu in Irak de Saddam tijden zoekt.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 19:49 schreef Hafez het volgende:
[..]
Vind je het gek dat ik zo reageer. Je bent allemaal leugens aan het verspreiden van het Islamitische Republiek, wat ben je voor een kutmongool, denk je dat ik niet weet wat er aan de hand is in Iran ofzo? Behalve een oom, tante, nichtje en neefje heb ik hier geen familie en woont mijn familie in Iran, dus als er iemand weet wat daar aan de hand is dan ben ik het wel en niet jij.
De neefje van een vriend van me was net na de verkiezingen opgepakt net als vele andere studenten. Hij was daar verkracht en mishandeld, nadat hij was vrijgelaten heeft hij zelfmoord gepleegd en dan heb jij het lef om hier te komen en tegen mij te beweren dat de demonstranten fout bezig zijn?
Zoals met de meeste Iraniers hier in Westen hebben jullie weinig gemeen met het gros van de Iraniers in Iran. Jij en je familie zitten niet voor niets hier in Europa. De meerderheid in Iran is gelovig en willen momenteel de theocratie helemaal niet afgeschaft zien. Vergeet niet dat een groot aantal Mousavi-aanhangers de theocratie aanhangen, waaronder Mousavi zelf. Ik geloof best dat de neefje van je vriend mishandeld is, misschien wel terecht als ik die beelden zie waarin de "demonstranten" zich gedragen als beesten, maar dat hij verkracht is geloof ik niet, tenzij je natuurlijk daar onomstotelijk bewijs voor hebt.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 19:49 schreef Hafez het volgende:
[..]
Vind je het gek dat ik zo reageer. Je bent allemaal leugens aan het verspreiden van het Islamitische Republiek, wat ben je voor een kutmongool, denk je dat ik niet weet wat er aan de hand is in Iran ofzo? Behalve een oom, tante, nichtje en neefje heb ik hier geen familie en woont mijn familie in Iran, dus als er iemand weet wat daar aan de hand is dan ben ik het wel en niet jij.
De neefje van een vriend van me was net na de verkiezingen opgepakt net als vele andere studenten. Hij was daar verkracht en mishandeld, nadat hij was vrijgelaten heeft hij zelfmoord gepleegd en dan heb jij het lef om hier te komen en tegen mij te beweren dat de demonstranten fout bezig zijn?
quote:Op zaterdag 2 januari 2010 20:37 schreef Tevik het volgende:
[..]
Zoals met de meeste Iraniers hier in Westen hebben jullie weinig gemeen met het gros van de Iraniers in Iran. Jij en je familie zitten niet voor niets hier in Europa. De meerderheid in Iran is gelovig en willen momenteel de theocratie helemaal niet afgeschaft zien. Vergeet niet dat een groot aantal Mousavi-aanhangers de theocratie aanhangen, waaronder Mousavi zelf. Ik geloof best dat de neefje van je vriend mishandeld is, misschien wel terecht als ik die beelden zie waarin de "demonstranten" zich gedragen als beesten, maar dat hij verkracht is geloof ik niet, tenzij je natuurlijk daar onomstotelijk bewijs voor hebt.
Je bent n grote grap, net zoals Tevik. Gewoon niet reageren op deze sukkeltjes.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 20:15 schreef Human82 het volgende:
[..]
Ze hebben allemaal het recht om demonstraties uit te voeren. Maar je moet wel weten dat dit niet de oplossing is voor het probleem in Iran. Al die miloenen dollars die worden gepompt in al deze demonstraties door het westen is niet voor vrede in Iran!!!! Als je iets doet, doe het dan goed zou ik zeggen. Zonder hulp van al die fk westerse media en co. Jullie zullen zelfs de Ahmedinejad tijden gaan zoeken net zoals men nu in Irak de Saddam tijden zoekt.
Over Ahmedinejad ben ik nog niet steeds zeker van. Is hij een puppet van usa/israel, was hij het uberhaupt geweest? Ik weet het niet. aan de andere kant hij maakt het westen wel boos nu.
Irak is helemaal verdeeld, Iran gaat sterk die kant op. Net zoals Turkije maar dan in veel mindere mate.
Iran speelt een belangrijke rol net zoals Turkije in het midden oosten. Deze twee landen moeten een soort eenheid vormen samen met Rusland en andere oosterse landen. Ik zeg NEE tegen vs, NEE tegen navo en NEE tegen eu.
Wil je details horen? Ze hebben aan zijn geslachtsdeel gezeten en zijn geslachtsdeel was ook deels misvormd (of hoe je dat ook zegt) met een mes. Moet ik daar een foto van regelen voor je? Wat ben je voor een ongelofelijke idioot. Ik zou jou graag in het echt willen ontmoeten en dan mag jij mij vertellen dat hij het verdiende om zo behandeld te worden. Ik neem jou niet meer serieus. Je bent al lachwekkend als je zoiets over Iranirs zegt en denkt beter te weten hoe de Iranirs binnen Iran zijn.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 20:37 schreef Tevik het volgende:
[..]
Zoals met de meeste Iraniers hier in Westen hebben jullie weinig gemeen met het gros van de Iraniers in Iran. Jij en je familie zitten niet voor niets hier in Europa. De meerderheid in Iran is gelovig en willen momenteel de theocratie helemaal niet afgeschaft zien. Vergeet niet dat een groot aantal Mousavi-aanhangers de theocratie aanhangen, waaronder Mousavi zelf. Ik geloof best dat de neefje van je vriend mishandeld is, misschien wel terecht als ik die beelden zie waarin de "demonstranten" zich gedragen als beesten, maar dat hij verkracht is geloof ik niet, tenzij je natuurlijk daar onomstotelijk bewijs voor hebt.
Jezus man, kom je echt uit 1982?quote:Op zaterdag 2 januari 2010 19:14 schreef Human82 het volgende:
[..]
En de Youtube maakt ook wel heel mooi propaganda met al die beelden uit Iran. Wowwww nu geloof ik echt dat het regime moet veranderen en vooraal Obama moet het doen!!!!! Wowwww kijk die Iran eens. Kijk die Moslims nou!!!!! Wij almachtige vredestichters moeten NU ingrijpen. He wereld, kijk eens hoe slecht die moslims zijn!!!!!!!!!!!!!!! NOT!!!!!!
Ja he, je kan niet tegen de grote waarheid. Dan ben ik een grote grap volgens jou. Waarom ben jij juist degene die op iedereen reageert? Waarom word jij bang als iemand jou een stoot geeft met de keiharde waarheid.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 20:41 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Je bent n grote grap, net zoals Tevik. Gewoon niet reageren op deze sukkeltjes.
Rustig aan jongen, ik weet dat ik je gekwetst heb. Ik weet dat jij voorstander van vs bent en een loyale Islam basher.quote:
Je hebt gelijk. Ik reageer te veel op mensen die geen enkele weet hebben.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 20:48 schreef Human82 het volgende:
[..]
Ja he, je kan niet tegen de grote waarheid. Dan ben ik een grote grap volgens jou. Waarom ben jij juist degene die op iedereen reageert? Waarom word jij bang als iemand jou een stoot geeft met de keiharde waarheid.
Ga jij maar lekker door met je westerse propaganda. Mij zal je niet beinvloeden net zoals ik jouw gemanipuleerde soort niet kan beinvloeden.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 20:56 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Ik reageer te veel op mensen die geen enkele weet hebben.
Gelijk heb jij het is een heel mooi land ,quote:Op zaterdag 2 januari 2010 21:02 schreef Human82 het volgende:
[..]
Ga jij maar lekker door met je westerse propaganda. Mij zal je niet beinvloeden net zoals ik jouw gemanipuleerde soort niet kan beinvloeden.
Wel heeft de gemiddelde burger het recht om het verhaal van beide kanten te lezen,zien,horen.
Gaan we hier niet meer op reageren AryaMehr of vind je dat ik mijn expertise nu wel genoeg heb bewezen. Haha.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 14:34 schreef DeParo het volgende:
[..]
Kleine groep die pro-Khamenei is???? Nou, ik ben met m'n vingertje langs al die pro-demonstranten geweest, en dat waren er toch wel meer dan 1. De groepen doen niet voor elkaar onder.
Daarnaast beschouw jij de pro-Mousavi als anti-Khamenei. Jij bent absoluut niet in de gelegenheid dat te stellen want dat is helemaal niet wat de mensen willen. Hervormingen of een andere eerlijk gekozen leider is totaal iets anders. Misschien ben jij anti-Khamenei wat niet zo gek is natuurlijk.
[..]
Right, het is een luxepositie die Khamenei heeft, waarin hij zowel heel veel heeft te zeggen als helemaal niks. Of denk jij dat ze alles in de hand van een persoon in Iran overlaten. Waarom denk je dat de president alle kritiek over zich heen krijgt en niet de geestelijke leider of de raad der hoeders. Waarom denk je dat Khamenei nu alles over zich heen krijgt en de raad en de garde onaangetast lijken te zijn. Iran is een staat ingericht om alles wat 1979 heeft veroorzaakt niet opnieuw te laten plaatsvinden. Een beetje als Nazi-Duitsland, waar de holocaust volledig in de schoenen werd geschoven van de SS, maar zoveel andere instanties waaronder de Werhmacht net zoveel schuld hadden. In Iran kiest iedereen iedereen en ik geloof ook wel dat Khamenei macht heeft gehad. Maar de raad der hoeders heeft zoveel meer verantwoordelijkheid gekregen, hun macht is niet te ontkennen, zij gebruiken de geestelijke leider net zo hard als hij hun.Vergeet vooral niet de Abadgaran. Denk je dat die opeens niets meer te vertellen zullen hebben of zich zomaar de macht uit handen laten nemen. Kort geleden had deze alliantie nog 51% van de stemmen en dan ga jij zeggen dat opeens heel Iran tegen is. Dat geloof je toch zelf niet.
[..]
Hoor je het jezelf zeggen, 'zouden er verschillende officieren zijn ontslagen', je weet helemaal niet of dit waar is of niet. Je weet niet of er frictie is, de demonstranten verspreiden net zo graag hun nieuws, wat overigens hun goed recht is, als de regering, tsja. In de garde kom je niet zomaar en dat weet jij net zo goed als ik, laat staan dat je een hoger ambt gaat bekleden, raar he. De garde is loyaal aan 1 persoon, Ayatollah Ali Khamenei, dan kunnen ze misschien nog wel Mousavi in de verkiezingen steunen maar dat heeft al helemaal niets meer te maken met de punten die jij opsomt.
[..]
1) Zijn die in de minderheid, waar maak je dat uit op, heb je het ze allemaal persoonlijk gevraagd. Ik ben heel benieuwd, wat er dadelijk gebeurd, wanneer er een grote verandering plaatsvindt. Zullen de mensen zich tegen de hele staat inclusief de ayatollah keren. Het lijkt me vrij sterk nog om eerlijk te zijn. Daar is het de tijd nog niet voor. Ik zeg niet nooit maar zeker niet nu. Jij verwart een kleine groep mensen die tegen het hele regime in het algemeen is met mensen die slechts hervormingen willen qua vrijheden. Vergeet niet dat Khamenei die ook heeft proberen door te laten voeren in zeer beperkte mate. Alhoewel met de komst van de huidige president dit weer teniet werd gedaan. Het slaat dus volkomen nergens op dat jij in je 2e punt stelt dat Mousavi niet de macht alsnog zou kunnen krijgen.
2) Want om dan meteen met het 2e punt door te gaan. De mensen weten dat ze hervormingen kunnen krijgen wanneer de situatie op z'n gevaarlijkst is voor het regime. Natuurlijk is Khamenei hoogst conservatief en dat zal hij ook wel blijven maar dat betekent dat hij niet weet hoe hij z'n positie moet verdedigen. In 2009 verschenen er leuzen in Teheran op de muren: "Dood aan Khamenei". Beetje vreemd dat dit in 2008 nog onvoorstelbaar was. Kortom, het zijn de hardliners binnen de demonstranten, die juist meer lef tonen. De grote groepen zijn bozer geworden maar dat betekent niet dat ze Khamenei ook dood willen zien. Rome is ook niet op een dag gebouwd. Vooralsnog is het voor het gros van het mensen puur om hervormingen en een eerlijke verkiezing te Iran.
[..]
De linkse en de monarchisten, nou in mijn veronderstelling vormen de linksen nooit een kleine groep, zeker niet tegenover een uiterst conservatief regime. Daar is het ook misgegaan met Iran in 1979. Alle groepen sloegen de handen ineen, maar nog steeds onder de spirituele leiding van de Ayatollah, die dus ook zo de lof kreeg en alle macht naar zich toe kreeg geschoven. Linkse bewegingen, ook in Iran, vind je ook in alle lagen van de bevolkingen. Dat heeft niks meer te maken met alleen 'het proletariaat' maar net zo goed de middenklasses in hoeverre je daarvan te Iran nog over kan spreken.
[..]
De meeste analytici dachten ook daadwerkelijk dat Irak massavernietigingswapens had. De meeste analytici dachten dat de Sovjet-Unie een agressieve positie tegenover Europa wilden innemen met als vooruitzicht een vernietigende oorlog. Met betrekking tot Iran hoor ik 'politieke analytici' heel veel dingen zeggen over Iran. Het loopt inderdaad uiteen van Mousavi tot het omver werpen van de hele republiek. Jij kan hier simpelweg niet uit concluderen dat mensen dat ook willen. Aan de hand van je eigen argumenten kan je dat al niet want jij vindt dat Iran te gesloten is voor de media om daar achter te kunnen komen. De Iraanse beweging voor hervorming blijft namelijk te verdeeld net als in het verleden. Verschillende mensen maken er onderdeel uit met allemaal hun eigen beweegredenen die gewoon te veel verschillen. Neem bv een belangrijke groep, de conservatieve vrouwen, hun enige doel is meer vrijheden voor de vrouw te winnen. Daarbij hoort echt niet dat de hele staat wordt omgegooid.
[..]
Zeg ik dat er demonstraties tegen de Sjah hebben plaatsgevonden. Nee, ik zeg dat er protesten en demos waren, hoe klein dan ook, voor hulp en hervormingen. Ik zeg niet dat mensen met z'n honderdduizenden op straat gingen maar wel dat er oproepen op kleine en grotere manieren werden gedaan voor veranderingen. Een van de belangrijkste punten van de Witte Revolutie uit 1962 als reactie op een economische crisis waren de landhervormingen. Het bestuur kocht van een elitegroep het land en verkocht het vervolgens door aan kleinere boeren. Het was echter bij lange na niet genoeg voor de boeren om zichzelf voldoende te kunnen voorzien. De overheid besteedde meer aandacht aan de grote gemechaniseerde units. Hierin werden de boeren overgehaald om hun land in te stoppen terwijl ze door de mechanisatie er geen gebruik van mochten maken. In een tijd met een arbeidsoverschot op het land besloot de overheid dus te mechaniseren. Vele boeren migreerden naar de steden.De consumptieprijzen waren in het voordeel van de stadsbewoners. Het bestuur betaalde buitenlandse graanproducenten de globale marktprijzen en deed dit niet bij hun eigen producenten. De overheid bleef zich bemoeien met de gehele economie gedurende de jaren 70. De combinatie van een dalend agrarische output, een inefficinte industrie, en grote aankopen van buitenlandse goederen met een sterke olie economie leidden tot inflatie. De inflatie hield flink huis en maakte het leven qua onderdak en voedsel veel duurder terwijl steeds meer mensen naar de steden kwamen. Steden als Teheran hadden niet eens de mogelijkheden om al deze mensen op te vangen of van een baan te voorzien. Enorme sloppenwijken ontstonden en de werkeloos lag hoog. Daarom is Teheran bijvoorbeeld zo'n broeinest geworden.
[..]
Nogmaals, ik heb je stuk niet gelezen, want ik ken de geschiedenis van Iran. Het wetsvoorstel is natuurlijk iets anders dan de daadwerkelijke invoering van de landbouwhervormingen bovendien is het een onderdeel van de Witte Revolutie van de sjah maar iing beantwoord het vorige stukje mijn kennis voldoende naar mijn mening. Of heb je liever de sjah terug in Iran lijkt me ook niet echt een vooruitgang, alhoewel hij natuurlijk wel westers gezind was, dat is positief.
[..]
Als je dat wilt geloven ben je dus niet goed wijs. Bovendien zal de garde de Ayatollah blijven steunen. Pas als er een grote burgeroorlog uitbreekt tussen beide kanten zie ik een revolutie als mogelijkheid. Niet eerder.
[..]
Ja, ik denk dat de mensen dat niet zullen inzien, want de demonstranten in Iran zijn ook maar gewoon mensen en dit soort zaken is een uitstekend voorbeeld van politiek wanbeleid in de historische context van onze wereld. Mousavi wil ook niet de hele staat omver werpen check zijn geschiedenis en dat hij sowieso aan de verkiezingen mee mocht doen. Degene die hervormingen willen en die zich kandidaat mogen stellen zijn nog steeds uiterst conservatief. Relativeren, een echte leider is iemand die is uitgekakt door het regime, niet iemand die is goedgekeurd.
[..]
Misschien moet jij je hoop niet zo vestigen op een paar protesten die nog compleet in de hand te houden zijn ondanks de slachtoffers. Je kan zeggen wat je wilt maar je zal heftig worden teleurgesteld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |