Eehm nee, dan heb je de openingspost niet goed gelezen of begrepen.quote:Op zondag 27 december 2009 19:41 schreef Blackf1re het volgende:
Dus je wilt alle gelovigen 'genezen'?
... en geen psycholoog die zich daar (religie) aan waagd.quote:Op zondag 27 december 2009 20:53 schreef Sakura het volgende:
Hersenspoeling is in ieder geval zeer moeilijk vanaf te komen, kijk maar naar de hardnekkigheid van religie wat alleen maar bestaat dankzij hersenspoeling tijdens de opvoeding.
Daar gaat het in dit geval in dit topic niet over. Het gaat niet over mensen die ergens in geloven of (zoals ik al schreef) af en toe een spookje of een kaboutertje zien, maar over mensen die volledig de grip op de werkelijkheid kwijt zijn en daardoor bij de geestelijke gezondsheidszorg belanden.quote:Op maandag 28 december 2009 01:20 schreef R0N1N het volgende:
Het is ALLEMAAL hersenspoeling, en er is niets prima aan, imho.
Maar wie durft er tegenin te gaan ? Wie durft te erkennen dat we allemaal vanaf onze geboorte worden gehersenspoelt binnen onze lokale structuur, cultuur en gedachte goed ?
Mensen die volledig de grip op de werkelijkheid kwijt zijn, die zijn er zat.quote:Op maandag 28 december 2009 06:53 schreef JoepiePoepie het volgende:
Daar gaat het in dit geval in dit topic niet over. Het gaat niet over mensen die ergens in geloven of (zoals ik al schreef) af en toe een spookje of een kaboutertje zien, maar over mensen die volledig de grip op de werkelijkheid kwijt zijn en daardoor bij de geestelijke gezondsheidszorg belanden.
quote:VIII. Hersenspoeling, snapping of bekering?
Nieuwe religieuze bewegingen wordt nogal eens verweten hersenspoeling op hun leden toe te passen en in feite mensen door middel van hersenspoeling van zich afhankelijk te maken. Het verwijt wordt meestal ondersteund met een verwijzing naar het onderzoek dat Lifton heeft gedaan naar de hersenspoelingsmethoden van de Chinezen ten tijde van de Koreaanse oorlog. Aangetoond wordt dat deze verwijzing ten onrechte geschiedt. Lifton schreef over mensen die niet wilden, maar moesten veranderen en de uit zijn boek aangehaalde passages hebben geen betrekking op hersenspoeling, maar op de kenmerken van ideologisch totalisme. De in Nederland actieve nieuwe religieuze bewegingen vertonen die kenmerken maar in zeer beperkte mate.
Een moderne variant van de hersenspoelingstheorie is de ‘snapping’ hypothese van Conway en Siegelman: terugval in een staat van totale afhankelijkheid als oplossing voor een verstoring van de normale informatieverwerkende kanalen. Aangetoond wordt dat Conway en Siegelman hun hypothese niet empirisch hard kunnen maken.
De conclusie van het hoofdstuk is dat er onvoldoende argumenten zijn om ten aanzien van het lidmaatschap van een nieuwe religieuze beweging te spreken van hersenspoeling of snapping: de bekeringstheorie van Lofland en Stark daarentegen voldoet uitstekend en laat de bekering tot een sekte zien als het resultaat van het samengaan van een aantal dispositionele en situationele factoren.
Bron: Tussen Stigma en Charisma. Een analyse van de relatie tussen nieuwe religieuze bewegingen en geestelijke volksgezondheid.
Maar wanneer ben je, volgens jou, de greep op de realiteit werkelijk kwijt dan? Het lijkt mij dat die stelling niet objectief te verdedigen is.quote:Op maandag 28 december 2009 06:53 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Daar gaat het in dit geval in dit topic niet over. Het gaat niet over mensen die ergens in geloven of (zoals ik al schreef) af en toe een spookje of een kaboutertje zien, maar over mensen die volledig de grip op de werkelijkheid kwijt zijn en daardoor bij de geestelijke gezondsheidszorg belanden.
Dit zeker.quote:Op maandag 28 december 2009 14:41 schreef Hechter het volgende:
Denk dat als je gehersenspoeld bent dat ergens ook wel wil blijven, het is immers veilig en vertrouwd.
Ik heb eventjes zitten lezen over Falun Gong en het komt inderdaad erg creepy op mij over.quote:
Ik heb er niet voor doorgeleerdquote:Op maandag 28 december 2009 11:07 schreef RvLaak het volgende:
Maar wanneer ben je, volgens jou, de greep op de realiteit werkelijk kwijt dan? Het lijkt mij dat die stelling niet objectief te verdedigen is.
Naar mijn mening, is iemand die heilig gelooft in een onzichtbare man die op ons allen neerkijkt, de grip op de realiteit al behoorlijk kwijt. Voor een ander is iemand die regelmatig met ET belt rijp voor het gesticht.
Falun Gong is inderdaad creepy (ik ken van ver iemand die zijn leven heeft verloren door zo'n idioot). Maar het enige voordeel aan de FG en dergelijke Chinese clubs is dat het niet heel moeilijk is eruit te stappen (ze hebben genoeg leden). Gewoon contact verbreken. Ik zat er nogal diep in (ook in de familie van de leraar, wat nogal uitzonderlijk is). Ik denk dat ze me te kritisch vonden en ik iets teveel wist zeg maar, dus ze waren me liever kwijt dan rijk... Het enige wat je krijgt is dat je nogal zwart gemaakt wordt maar ach, care...quote:Op maandag 28 december 2009 21:35 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Ik heb eventjes zitten lezen over Falun Gong en het komt inderdaad erg creepy op mij over.
Was het makkelijk om uit die club te stappen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |