Hoi allemaal,
Sinds een half jaartje zijn wij de 'trotse' bezitters van een burgerswoning in een 13e eeuws stadje in België. Omdat ik een aantal mensen al nieuwsgierig had gemaakt hierbij dan mijn eigen topic

.
We weten dat het huis rond 1895 gebouwd is, omdat we kranten hebben gevonden uit die tijd. Helaas hebben de vorige bewoners er een heel mooi jaren 80 huis van gemaakt en werkelijk alle originele elementen eruit gesloopt

. Aan ons om het nu terug in de oude stijl te brengen. Lees: ornamenten, wand- en plafondlijsten, antieke lampen etc., maar dan ook weer niet zo dat je oma er direct weer in kan gaan wonen

.
We hebben al een hoop gedaan (voornamelijk breken) en zijn dus nu langzaam aan het beginnen met opbouwen. Zo moet er een nieuw trappenhuis komen, dat manlief zelf gaat construeren (handig zo'n meubelmaker in de familie

), er moet overal gestuct worden (gipswanden, isolatie), er komen overal nieuwe ramen, de electriciteit wordt opnieuw aangelegd, de badkamer zal naar een andere kamer verhuisd worden (zit nu in de keuken), de keuken zal volledig verbouwd worden (die gaan we ook zelf maken). Verder: nieuwe vloeren, nieuwe plafonds, verven, daken vernieuwen...
Eigenlijk alles behalve de riolering... En dan te bedenken dat we geen casco-woning wilden kopen omdat ons dat te ingrijpend leek

.
Waarschuwing: het gaat een aantal jaren duren, dus ik hoop dat jullie een beetje geduld hebben...
Hier alvast wat foto's van hoe we het huis gekocht hebben (inrichting/meubels van de vorige bewoners vanzelfsprekend)...
De gevel (let op de zwarte platen boven de ramen. Dit waren mdf platen, ivm het verlagen van het plafond, stelletje prutsers

)
begane grondDe woonkamer (voorkant huis) Het plafond was een meter verlaagd! Let ook op de 'mooie' zelfgebouwde trap: hier stond voorheen een prachtig trappenhuis
![]()
Woonkamer van de andere kant:
![]()
De eetkamer (direct achter de woonkamer:
![]()
De keuken (achter de eetkamer). De keuken is nog best groot (4.10 x 3.80) alleen hebben ze daar ook de badkamer in gemaakt. Wij gaan de badkamer naar de eerst verdieping verplaatsen, dus dan komt er ruimte voor de keuken vrij:
![]()
Detail van de badkamer. Let op de mooie tegeltjes. De rest van de badkamer is van dat ongelakte bruine kurk. Heel hygiënisch ook (je wilt niet weten hoe de vorige bewoners hun badkamer hebben achtergelaten

)::
tussenverdieping:Hier is nog een kleine kamer ( ca. 3 bij 4). Heb ik effe geen foto's van. We zullen hem als inloopkast gebruiken ofzo.
1e verdieping: 2 slaapkamers, waarvan er 1 de badkamer wordt.
De andere ligt aan de voorzijde van het huis (de gehele breedte van het huis):
![]()
En dan is er nog de zolder (of hoe wij hem liefdevol noemen: de boomhut, jullie begrijpen waarom):
![]()
Een hoop werk aan dus. Waarom we dit in godsnaam hebben gekocht? De ligging is prachtig (een stille straat middenin het historisch centrum vlakbij een oud klooster, tegenwoordig muziekacademie). De sfeer van het huis en alle oude shit die je erin ontdekt (muurankers, kranten).
Ik zal regelmatig foto's posten met de vooruitgang. Alvast bedankt voor het lezen! (meer foto's onderweg).
Groetjes,
Siface
Ps: Had ik al gezegd dat we er al wonen? IK bedoel: Kamperen... We wonen in de eetkamer en slapen op de tussenverdieping. Sinds kort geeft onze douche geen heet water meer

.
I'm a soprano. I have resonance where my brains ought to be.
64= Monoton + Minimal