abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76029940
Borstvoeding deel 60

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_76030021
Laatste reacties:
quote:
Op woensdag 23 december 2009 18:25 schreef Tinuviel het volgende:
GWS en Mrien beterschap voor je bijtplekken.

Mrien door wat heb je de voedingen dan vervangen of wat kwam daarvoor in de plaats? Alleen melk is denk ik meer voor het vocht, niet voor een volwaardige voeding. Ik las in andere topics, dat de kinderen om 17/17.30 uur warm eten krijgen. Als wij dat zouden kunnen doen zou misschien 1 voeding komen te vervallen en zou de laatste voeding (nu 22/22.30 uur) naar voren schuiven. Alleen is dat met de tijd niet echt goed te doen omdat wij hem pas rond 17.15/17.30 uur van het kdv ophalen. Daarnaast is zijn schema nu zo, dat hij rond 16 uur op het kdv een fles krijgt.
quote:
Op donderdag 24 december 2009 10:52 schreef Jelief het volgende:
Tinu, kunnen ze Jair niet iets anders geven dan een fles om 16.00 uur? Een beker sap en fruit of rijstewafel oid?
quote:
Op donderdag 24 december 2009 19:46 schreef amaranta het volgende:
Hallo!
Daar zijn we weer. Dit meer met Fabian aan de borst.
Fabian drinkt goed, hij hapt super goed en drinkt heerlijk. Hi heeft een enorme zuigbehoefte, maarja, mama kán niet 24 uur de borst geven dus krijgt hij zo soms een pinkje, vindt ie heerlijk, en soms als mama en papa niet willen pinken krijgt hij een speen.
Was daar geen voorstander van maar heb ide mening maar bijgesteld. Hij fgooit hem ook vaak nog weg, dan wil hij wat anders.
Sinds een uurke of heb ik een dikke schijf in allebei mn borsten dus de stuwing is goed op gang.
Ga Fabian zo maar aanleggen om de druk eraf te halen, twijfel nog of ik de druk eraf zal kolven. Maar ja..eerst kijken of Fabian het wil doen.
quote:
Op donderdag 24 december 2009 20:15 schreef Claudia_x het volgende:
Waarom was je geen voorstander van een speen?
pi_76030047
quote:
Op donderdag 24 december 2009 20:15 schreef Claudia_x het volgende:
Waarom was je geen voorstander van een speen?
ivm tepel speen verwarring.
Weet eigenlijk niet.
Maar ik merk dat bij Fabian de zuigbehoefte zo sterk is, dat ik van mn geloof ben gevallen. EN hij drinkt heus wel aan de borst.
pi_76030351
Ik had precies hetzelfde. Nou ja, ik had er vantevoren geen mening over, want ik was me niet bewust van een mogelijk dilemma. Ineens vroeg iedereen of ik misschien iets tegen een speen had. Géén idee! Maar goed, Ivan had ook een sterke zuigbehoefte en heeft in zijn eerste week al een speen gekregen. Ik zou niet weten wat we zonder speen moesten.

In het ziekenhuis deden ze trouwens helemaal niet panisch om tepel-speenverwarring. Ik heb Ivan daar een paar dagen bijvoeding gegeven d.m.v. fingerfeeding, maar ik mocht van de verpleegkundigen thuis wel overstappen op de fles. Hij dronk goed aan de borst en ze zagen geen enkel probleem. Elders lees ik het advies om de eerste weken contact met een speen te vermijden, maar in het ziekenhuis leken ze dus eerder enkele dagen als termijn te hanteren.
pi_76030743
Ja, dat had ik dus ook gehoord/gelezen, van de 1e weken geen speen dus. Maar goed, het is ff niet anders.
Eva heeft hem ook vrij laat gekregen pas. Weet eigenlijk niet hoe dat bij haar is gegaan want zo sterk was haar zuigbehoefte niet. Maar die is inmiddels helemaal speenvrij.

Ik heb overigens wel een ronde speen en niet een met een platte onderkant.
pi_76030947
Ohjee, wat is er mis met een platte onderkant? Ik dacht: ik koop een speen waar 0+ op staat en dan zal het wel goed zijn.

Ik heb zelf altijd geduimd en mijn broertje had een speen. Ik kan me niet herinneren dat hij veel moeite had om eraf te geraken - hij had wel een oma die haar bestaan zo'n beetje ontleend had aan het kopen van spenen en die de verslaving maar wat graag in stand wilde houden - maar ik zit nu wel mooi met een scheve wijsvinger van het duimen.
pi_76031026
quote:
Op donderdag 24 december 2009 20:41 schreef Claudia_x het volgende:
Ohjee, wat is er mis met een platte onderkant? Ik dacht: ik koop een speen waar 0+ op staat en dan zal het wel goed zijn.

Ik heb zelf altijd geduimd en mijn broertje had een speen. Ik kan me niet herinneren dat hij veel moeite had om eraf te geraken - hij had wel een oma die haar bestaan zo'n beetje ontleend had aan het kopen van spenen en die de verslaving maar wat graag in stand wilde houden - maar ik zit nu wel mooi met een scheve wijsvinger van het duimen.
Volgens mij is daar helemaal niks mee. Maar ik dacht... een ronde speen lijkt meer op de vorm van een tepel dan een platte.
Maar een platte heeft ook een functie neem ik aan.
Maar hij drintk toch goed ana je borst? Dan zou ik me niet druk maken om de vorm van de speen.
pi_76031229
quote:
Op donderdag 24 december 2009 20:43 schreef amaranta het volgende:
Maar hij drintk toch goed ana je borst? Dan zou ik me niet druk maken om de vorm van de speen.
Hij drinkt prima. Ik moet zo lachen om zijn buien tijdens het drinken. Soms is hij duidelijk sloom, dan weer is hij driftig, en soms heb ik zelfs het idee dat hij gewoon zit te geinen.

Ik vind mezelf behoorlijk goed op de hoogte, maar het is ongelooflijk hoeveel dingen er zijn waar je een mening over moet vormen of waar je een methode voor moet hanteren als het gaat om de opvoeding van je kind. Nou ja, het moet natuurlijk niet, maar het is als je voor het eerst moeder wordt niet makkelijk om daar nonchalant in te zijn.
  donderdag 24 december 2009 @ 21:13:34 #9
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_76032102
Methodes? Ik doe geloof ik niets met methodes, behalve de 'dat zien we dan wel weer' methode.
Hier merkte ik wel dat Annicka last kreeg van tepel/speen-verwarring door de speen. Die hebben we dan ook vrij snel de deur weer uitgedaan. Later wel weer gebruikt, en nu wil ze geen speen meer.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_76045297
BJ fijn dat het zo goed gaat, Evi weer boven geboortegewicht is en je hopelijk binnenkort al vergeten bent dat het eerste begin een beetje moeilijk was.

Bij ons kreeg hij zelfs eerder een fles bv als bijvoeding voordat hij een speen kreeg. Omdat de bijvoeding in de eerste week was, gaven wij die deels ook uit een spuitje. De speen heeft hij voor het eerst op dag 9 of 10 gekregen. Maar als een kind heel veel zuigbehoefte heeft en je niet altijd je pinkje in zijn mond kan houden of wilt houden, is een speen wel de uitkomst.
quote:
Op donderdag 24 december 2009 10:52 schreef Jelief het volgende:
Tinu, kunnen ze Jair niet iets anders geven dan een fles om 16.00 uur? Een beker sap en fruit of rijstewafel oid?
Zij geven sowieso rond 4/4.30 uur cracker en wat diksap voor de kleintjes. Jair krijgt het nu ook al met smeerkaas want anders hoeft hij de cracker meestal niet. Ik had gisteren een gesprek met een van de leidsters en die zei, dat de ene fles misschien binnenkort vervangen kan worden met een grotere fles met de lunch na zijn broodje. Hij krijgt nu 180cc rond 11 uur. Maar rond 11.30 uur is het dan weer lunchtijd. Dus als zij dat een beetje kunnen rekken, zou dat perfect zijn. Zij zei ook, dat de grotere kinderen rond 4/4.30 uur dan een vlaflip of joghurt met wat fruit krijgen. Ik zit alleen te twijfelen of ik dat wel wil doen voordat hij echt een jaar oud is. Ook in verband met de opgebouwde voorraad bv. Ik weet niet hoe lang ik het zou redden met een fles van 210 cc bv in de middag. Als zij met een jaar oud eraan konden beginnen, lijkt me dat wel goed. Het stomme is gewoon, dat ik in verband met lange reistijd naar mijn werk zo vroeg moet voeden. Ik geef hem meestal dan rond 6.15 uur de borst. Dat is wel zonde, wat hij kan langer doorslapen en later eten, was het niet voor mijn reistijd. Als ik hem naar het kdv breng is de eerste voeding pas rond 6.45 uur. En op weekenden is het vaak zelfs pas 8.30 uur of zo.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_76105160
Meneer heeft net zelf zijn laatste voeding afgebouwd, die rond 22.30 uur. Wij moesten hem de laatste tijd er voor wakker maken. En blijkbaar heeft hij hem niet echt meer nodig. Dus ik ga nog maar even wachten met meer voedingen afbouwen, ook omdat ik yoghurt liever pas met zijn 1e verjaardag begin. Ik vind het zelf wel moeilijk. En nou juist een van de voedingen, die ik op werkdagen ook nog zelf kon geven.

Kleurdoos, hoe loopt het bij jou met afbouwen?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_76105634
oh en weer een tvp hier!

tepel-speen verwarring werd door mijn kraam ook niet spastisch over gedaan gelukkig. Ik had er wel over gelezen van tevoren maar ik had geen idee in welke mate zoiets dan op zou gaan. Toen ik doodop was heeft mijn kraam me naar bed gestuurd en terwijl ik lag te slapen en Amélie begon een beetje te pruttelen heeft ze een flesje afgekolfde melk klaargemaakt en B. dat laten geven. En ook vanaf het begin eigenlijk een speen vanwege de zuigbehoefte. De eerste paar dagen niet, en daarna op aanraden van de kraam wel.
Waarom die eerste paar dagen niet, geen idee... gewoon omdat het niet bij me op was gekomen om zo'n kleintje een speen te geven in mijn hoofd was dat meer iets voor grotere baby's.

En zo'n platte onderkant is geloof ik om het gebit te ontzien ofzo. Of in elk geval de kaak en de stand van de kaak dacht ik.

Hier loopt de voeding nog steeds prima en ik geniet er echt van. Het gemak van gewoon even aanleggen, maar ook het knusse, even samen knuffelen, even dat hele innige (oog)contact. Haar handje dat over mn borst en borstkas heen en weer fladdert (al dan niet met te scherpe nageltjes ) ik hou dr allemaal van
en we gaan hier dus nog stug even zo door
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_76105933
Ik ben sinds een week ook gezwicht voor de speen Ze heeft zoveel moeite met die krampen en met poepen en zuigen bleek te helpen bij het persen. Nou wordt ze morgen 5 weken, dus het zal hopelijk wel loslopen. Maar ik moet wel bekennen dat ik het een stom gezicht vind, zo'n speen in een kind

En nog even een hoera voor de syntospray! Dat spul werkt als een tiet
pi_76110105
Ik ga die spray nook maar eens proberen voor het afkolven. Bij mij is echter niet het probleem dat de melk niet komt, maar dat er zo weinig komt. Zou de spray dan ook helpen? Ik heb begrepen dat sommigen meerdere toeschietreflexen per kolfsessie hebben. Helpt de spray daar misschien bij?

Ik vind 60cc afkolven tussen voedingen in echt heel weinig, Ik hoop dat ik ooit de 100 weer ga halen.
pi_76110488
quote:
Op zondag 27 december 2009 15:36 schreef huuphuup het volgende:

Waarom die eerste paar dagen niet, geen idee... gewoon omdat het niet bij me op was gekomen om zo'n kleintje een speen te geven in mijn hoofd was dat meer iets voor grotere baby's.
Ik had precies hetzelfde, hoor. Ik wist niet dat je bij zo'n kleine baby al een speen kon gebruiken. Ik heb er zelf in ieder geval helemaal geen moeite mee. Hij blij, ik blij. De speen gebruik ik alleen om het opvangen van krampen en in slaap vallen makkelijker te maken.
quote:
Hier loopt de voeding nog steeds prima en ik geniet er echt van. Het gemak van gewoon even aanleggen, maar ook het knusse, even samen knuffelen, even dat hele innige (oog)contact. Haar handje dat over mn borst en borstkas heen en weer fladdert (al dan niet met te scherpe nageltjes ) ik hou dr allemaal van
en we gaan hier dus nog stug even zo door
Wat fijn dat het zo goed bevalt!

Ik vind het regelmatig wel onpraktisch, met de borst voeden. Gister waren we net aangekomen op onze kerstlocatie en ik kon meteen 45 minuten afgezonderd in een kamer gaan voeden omdat Ivan een haast onstilbare honger had - ik had hem net ervoor gevoed - en ik het flesje met afgekolfde melk voor later wilde bewaren. Ik baalde daar best van. Hij begon ookal met regelen net tijdens mijn verjaardag. Zolang ik verlof heb zet ik me maar over het onpraktische heen, maar ik moet nog maar zien hoe het gaat als ik fulltime werk. Zul je zien dat hij op m'n eerste werkjdag weer gaat regelen.

Achja, ik bekijk het per moment. Misschien gaat het wel steeds makkelijker. En (bijna) elke voeding is inderdaad zo'n verdomd fijn intiem moment.
pi_76110625
quote:
Op zondag 27 december 2009 17:56 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ga die spray nook maar eens proberen voor het afkolven. Bij mij is echter niet het probleem dat de melk niet komt, maar dat er zo weinig komt. Zou de spray dan ook helpen? Ik heb begrepen dat sommigen meerdere toeschietreflexen per kolfsessie hebben. Helpt de spray daar misschien bij?

Ik vind 60cc afkolven tussen voedingen in echt heel weinig, Ik hoop dat ik ooit de 100 weer ga halen.
Bij mij scheelt het 70cc per kolfsessie
pi_76110822
quote:
Op zondag 27 december 2009 18:12 schreef WupWup het volgende:

[..]

Bij mij scheelt het 70cc per kolfsessie

Hoeveel kolf je zonder af? En is het verkrijgbaar bij een drogist, of moet ik naar een apotheek?
pi_76110874
Huup wat heerlijk dat jullie er zo van genieten! Het is ook geweldig om met je kleine meid te mogen frutten en die momenten die helemaal van jullie 2 zijn... Dat gaat niemand me voorlopig afnemen!
pi_76110927
Ik kolf na een voeding en ik kreeg er dan nog 30 uit. Met spray dus 100. Je hebt een receptje nodig van je huisarts voor het spul.
  zondag 27 december 2009 @ 18:21:42 #20
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_76110948
quote:
Op zondag 27 december 2009 15:36 schreef huuphuup het volgende:
tepel-speen verwarring werd door mijn kraam ook niet spastisch over gedaan gelukkig. Ik had er wel over gelezen van tevoren maar ik had geen idee in welke mate zoiets dan op zou gaan. Toen ik doodop was heeft mijn kraam me naar bed gestuurd en terwijl ik lag te slapen en Amélie begon een beetje te pruttelen heeft ze een flesje afgekolfde melk klaargemaakt en B. dat laten geven. En ook vanaf het begin eigenlijk een speen vanwege de zuigbehoefte. De eerste paar dagen niet, en daarna op aanraden van de kraam wel.
Ik had die kraam de deur uitgeschopt, denk ik, als ze dat hier had gedaan. (Specifiek in mijn situatie dan, hoor, ik heb het niet over jouw situatie.) Ze probeerde achter mijn rug om mijn man over te halen kv te halen. Gelukkig vond ook mijn man dat dit niet kon en heeft hij eerst met mij overlegd en ik heb natuurlijk nee gezegd. Het drinken ging op dat moment eigenlijk alleen slecht als die kraam erbij was. Ze moest eens weten dat ik nog een maand gevingervoed heb om het allemaal op de rails te krijgen. Ze vond mij in de kraamtijd al zo vasthoudend aan de bv... En maar goed ook: ik ben nu bijna langvoedster.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_76111005
Dank voor de informatie! Bel ik morgen wel even.

Dat je na een voeding nog zoveel eruit krijgt, joh! Drinkt ze uit beide borsten flink?
pi_76111394
Nee ze krijgt één borst per voeding. Ik heb een hyperlactatie, dus ik kolf max 1 keer per dag om de boel te 'resetten'. Anders zitten we weer terug aan de groene luiers
pi_76111491
GWS ook al zo'n leuke kraam De mijne wilde water bijvoeden, want Emma had last van krampjes Ik snap de logica nog steeds niet, maar goed.
pi_76111696
huh wat raar van je kraam GWS??

ik had echt een superlieve kraam en ik weet ook wel zeker dat ze dat voeden "achter mn rug om" echt gedaan heeft omdat ik wel heel erg hard aan een uurtje slaap toe was. Als het niet nodig was geweest had ze het vast niet gedaan. Daarnaast hadden we al een tommee tippee fles in huis toevallig (gekregen bij de luieremmer ) en had ik die ochtend voor het eerst wat afgekolfd, dus het was geen kunstvoeding ofzo.

Claudia dat is ook lastig ja, maar het voeden wordt echt makkelijker, echt waar! Hoewel ik wel moet zeggen dat Amélie eigenlijk vanaf het begin al heel snel vrij kort dronk. Heel effectief zeg maar drinkt ze, grote slokken weinig lucht en weinig sabbelen. Prima, we zijn hier met een kwartiertje hooguit meestal wel klaar. Dat maakt het wel een stuk handzamer natuurlijk.
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  zondag 27 december 2009 @ 18:50:08 #25
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_76111952
Wat klinken jullie heerlijk liefdevol
hier opperde de vk dat ik bij kon voeden. Nee. En de kraam was het met haar eens.
Nee dus. De kraam vond mij nogal standvastig. Maar dat is het probleem niet. Het probleem is dat ik nog altijd zelf bepaal wat ik met m'n tieten doe...

Fabian is overigens z'n geboortegewicht alweer voorbij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')