abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76322730
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 13:29 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Nee, maar als daar cijfers van zijn dan zullen die best ergens op internet terug te vinden zijn.

Ik waag ze op voorhand al te betwijfelen, dat wel. Maar ik sta geheel open voor gedegen argumentatie. Het gaat me er niet om wie gelijk heeft, meer om wat de waarheid is.
Ik ben er geen fan van, maar hier een grafiek van Wikipedia, zie de invloed van de industrialisatie:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:World_GDP_Capita_1-2003_A.D.png

Je moet je goed beseffen dat voor de industrialisatie de economie heel erg statisch was. Er was amper te spreken van groei of daling.

Zowel Engeland als de Republiek verdienden hun geld als vrachtvaarder, niet als uitbuiter, hoewel ze wel als uitbuiter hebben opgetreden.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  zaterdag 2 januari 2010 @ 13:51:59 #202
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_76322871
Uit welke boeken heb je die wijsheid Steeven?
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_76322944
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 13:51 schreef Klopkoek het volgende:
Uit welke boeken heb je die wijsheid Steeven?
Hoezo, ben je het er niet mee eens? Ik heb nog wel wat quotemateriaal uit mijn boekenplank hoor.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  zaterdag 2 januari 2010 @ 14:04:01 #204
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_76323219
Nee, ik ben gewoon benieuwd.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_76323318
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 14:04 schreef Klopkoek het volgende:
Nee, ik ben gewoon benieuwd.
Ik heb het in meerdere boeken teruggezien, en aangezien ik bezig ben met mijn scriptie heb ik niet veel zin om heel erg te gaan spitten, maar ter bevestiging toch even gekeken in dit boek:

Dit handboek is een inleiding op de demografische, economische en sociaal-mentale geschiedenis van West-Europa tussen 1450 en 2000. Hierbij staan vier landen centraal: Engeland, Nederland, Duitsland en Frankrijk. In de periode tussen het midden van de vijftiende eeuw en het einde van de achttiende eeuw waren de eerste twee landen het meest ontwikkeld, terwijl de samenleving in Duitsland en Frankrijk minder ‘modern’ was. De verschillen, maar ook de overeenkomsten tussen deze twee groepen en de situatie in elk van de landen afzonderlijk krijgen in het eerste deel van het boek ruime aandacht.
Het tweede deel van dit boek behandelt dezelfde onderwerpen in de vier landen sedert het einde van de achttiende eeuw. Tot ongeveer 1880 worden de onderlinge verschillen groter, omdat de industrialisatie in deze landen op verschillende tijdstippen plaatsvond. Daarbij behouden de samenlevingen nog lang ‘agrarische trekken’. Pas na 1880 groeien de landen op demografisch, economisch en sociaal gebied naar elkaar toe. De verzorgingsstaat, die na de Tweede Wereldoorlog ontstond, laat deze sterke overeenkomsten duidelijk zien.

Het gaat onder meer in waar het idee vandaan komt dat het kolonialisme zorgde voor rijkdom en waarom dat onjuist is, sowieso niet als aanjager ervan. Natuurlijk werden er mensen rijk van, maar niet hele landen.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 14:23:20 #206
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_76323727
Is dat zo'n tekstboek wat je krijgt bij je studie (voorgeschreven stof)
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_76323822
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 14:23 schreef Klopkoek het volgende:
Is dat zo'n tekstboek wat je krijgt bij je studie (voorgeschreven stof)
Min of meer, dit moest ik bestuderen voor mijn colloquium doctum.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')