Een gezin (2 ouders die gehuwd zijn + 1 kind) krijgt 1.1000 euro per maand in de bijstand. Afhankelijk van een aantal factoren kan daar nog wat bijkomen. Het bruto modale gezinsinkomen ligt tussen de 22.000 en 30.000 per jaar. (dus zo rond de 2100 euro per maand). Daarvan zou met gemak rond te komen moeten zijn, hoewel ook gezinnen die modaal verdienen goed op de kleintjes moeten letten.quote:Op zondag 27 december 2009 17:33 schreef LXIV het volgende:
Wat verdient krijgt een uitkeringstrekkend gezin nu netto per maand? Iets van 2100 euro geloof ik. Ik weet zeker dat ik met mijn gezin daar gemakkelijk van rond zou komen, zonder dat het me zelfs veel pijn zou doen.
Zeker wanneer je jezelf bedenkt dat je ook allerlei arbeidsgerelateerde kosten niet meer hoeft te maken (auto, kinderopvang, etc) en tegelijkertijd heb je ook nog tijd over om te kijken waar de aanbiedingen zijn en om zelf dingen te maken.
Als je dan ook nog die paar honderd euro meepakt die je legaal mag bijverdienen dan kun je ook nog sparen ook! (Maar niet meer dan 42000 euro want dan moet je wel gaan betalen, dat moet dus zwart worden weggezet)
Je moet natuurlijk alles meerekenen en niet enkel de bijstand. Er is ook nog zorgtoeslag, langdurigheidstoeslag, huurtoeslag, kindertoeslag, kinderbijslag, vrijstelling van allerlei heffingen, het potje voor onvoorziene uitgaven en ga zo maar door. Pas stond daarover een artikel in de Volkskrant. Een alleenstaande ouder met 2 kinderen had 1700 netto te besteden. Voor een twee-ouder gezin zal dat dus ca. 400 euro meer zijn. Daar komt dat bedrag van.quote:Op zondag 27 december 2009 17:47 schreef Ryon het volgende:
[..]
Een gezin (2 ouders die gehuwd zijn + 1 kind) krijgt 1.1000 euro per maand in de bijstand. Afhankelijk van een aantal factoren kan daar nog wat bijkomen. Het bruto modale gezinsinkomen ligt tussen de 22.000 en 30.000 per jaar. (dus zo rond de 2100 euro per maand). Daarvan zou met gemak rond te komen moeten zijn, hoewel ook gezinnen die modaal verdienen goed op de kleintjes moeten letten.
[..]
Terecht, maar goed met geld om kunnen gaan is niet iets dat je geboren mee krijgt, maar is iets dat je aangeleerd wordt. Simpele dingen zoals het opmaken van een huishoedboekje is voor veel mensen al lastig. Ook gezinnen die hun inkomsten onregelmatig krijgen (zelfstandigen, mensen die met werkovereenkomsten werken ipv arbeidsovereenkomsten of mensen die in een zwakke sector werken) kunnen ernstige problemen krijgen met de financieen vanwege het gebrek aan overzicht of zekerheid.quote:Op zondag 27 december 2009 17:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je moet natuurlijk alles meerekenen en niet enkel de bijstand. Er is ook nog zorgtoeslag, langdurigheidstoeslag, huurtoeslag, kindertoeslag, kinderbijslag, vrijstelling van allerlei heffingen, het potje voor onvoorziene uitgaven en ga zo maar door. Pas stond daarover een artikel in de Volkskrant. Een alleenstaande ouder met 2 kinderen had 1700 netto te besteden. Voor een twee-ouder gezin zal dat dus ca. 400 euro meer zijn. Daar komt dat bedrag van.
http://www.geenstijl.nl/m(...)ntnlvkonlinevk2.html
Dat je ongeveer 2100 euro per maand nodig hebt om je gezin een beetje comfortabel op te voeden klopt wel, maar je moet dan ook niet gaan zeuren dat het veel te weinig is. Er is namelijk prima van rond te komen, zeker als je dus ook nog een beetje verstandig met je geld omgaat.
Het probleem van mensen die met 2100 euro netto hun gezin niet kunnen runnen is niet dat die 2100 euro te weinig is, maar dat zij niet handig met geld kunnen omgaan.
Bull, ze moeten dat zelf maar eens gaan doen.quote:Op zondag 27 december 2009 17:32 schreef fokjunk het volgende:
Toch blijft het triest dat deze groep in een hoekje wordt geplaatst en hogeropgeleiden en kinderen die van goede huize komen meer mogelijkheden in het leven hebben dan armen.
De overheid moet meer doen om de onderkant van de samenleving meer te stimuleren en meer kansen geven. Daarnaast moet heel het VMBO en MBO op de schop want het imago is om te huilen.
Dat was een erg suggestief artikel in de VK. Daarbij komt nog dat veel extraatjes al flink zijn ingeperkt en daar terecht strenger op wordt gecontroleerd. Bijzondere bijstand bestaat officieel niet eens meer.quote:Op zondag 27 december 2009 17:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je moet natuurlijk alles meerekenen en niet enkel de bijstand. Er is ook nog zorgtoeslag, langdurigheidstoeslag, huurtoeslag, kindertoeslag, kinderbijslag, vrijstelling van allerlei heffingen, het potje voor onvoorziene uitgaven en ga zo maar door. Pas stond daarover een artikel in de Volkskrant. Een alleenstaande ouder met 2 kinderen had 1700 netto te besteden. Voor een twee-ouder gezin zal dat dus ca. 400 euro meer zijn. Daar komt dat bedrag van.
http://www.geenstijl.nl/m(...)ntnlvkonlinevk2.html
Dat je ongeveer 2100 euro per maand nodig hebt om je gezin een beetje comfortabel op te voeden klopt wel, maar je moet dan ook niet gaan zeuren dat het veel te weinig is. Er is namelijk prima van rond te komen, zeker als je dus ook nog een beetje verstandig met je geld omgaat.
Het probleem van mensen die met 2100 euro netto hun gezin niet kunnen runnen is niet dat die 2100 euro te weinig is, maar dat zij niet handig met geld kunnen omgaan.
Goh, toch hadden de dames daar toch echt zulke inkomens.quote:Op zondag 27 december 2009 19:07 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat was een erg suggestief artikel in de VK. Daarbij komt nog dat veel extraatjes al flink zijn ingeperkt en daar terecht strenger op wordt gecontroleerd. Bijzondere bijstand bestaat officieel niet eens meer.
2100 euro is voor een compleet gezin natuurlijk ook niet een echte vetpot, zelfs niet als ze voor weinig sociaal kunnen huren. Je kunt dat niet vergelijken met een 22-jarige FOK!-er die alleen zichzelf hoeft te bedruipen van dat geld, je moet niet vergeten dat er dan 4 mensen van eten moeten.quote:Op zondag 27 december 2009 19:07 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat was een erg suggestief artikel in de VK. Daarbij komt nog dat veel extraatjes al flink zijn ingeperkt en daar terecht strenger op wordt gecontroleerd. Bijzondere bijstand bestaat officieel niet eens meer.
Ik hoop dat je dit ironisch bedoelt maar 2100 euro vind ikzelf wel veel geld, voor een bijstandsgerechtigde. Ik zei dat het een suggestief verhaal in de VK was. Dus ik doel o.a. op het feit dat maar heel weinigen van alle regelingen gebruik maken en de VK ook nog eens een verkeerd rekensommetje maakte. Kan ook niet anders omdat regelingen steeds regiospecifieker worden.quote:Op zondag 27 december 2009 19:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
2100 euro is voor een compleet gezin natuurlijk ook niet een echte vetpot, zelfs niet als ze voor weinig sociaal kunnen huren. Je kunt dat niet vergelijken met een 22-jarige FOK!-er die alleen zichzelf hoeft te bedruipen van dat geld, je moet niet vergeten dat er dan 4 mensen van eten moeten.
Maar dan nog denk ik dat ik er gemakkelijk van rond zou kunnen komen.
2100 euro voor een gezin van 4 is minder dan bijv. 1800 euro voor iemand die alleen is. Al die personen moeten gekleed worden, eten, op sport en ga zo maar door.quote:Op zondag 27 december 2009 20:04 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik hoop dat je dit ironisch bedoelt maar 2100 euro vind ikzelf wel veel geld, voor een bijstandsgerechtigde. Ik zei dat het een suggestief verhaal in de VK was. Dus ik doel o.a. op het feit dat maar heel weinigen van alle regelingen gebruik maken en de VK ook nog eens een verkeerd rekensommetje maakte. Kan ook niet anders omdat regelingen steeds regiospecifieker worden.
Dat was omdat er slechts een kabel was en die was van KPNquote:Op zondag 27 december 2009 20:42 schreef Klopkoek het volgende:Vroeger zat iedereen bij de KPN en had iedereen dezelfde grijze telefoon. Niet dat ik daar terug zou willen maar er zit een achterkant aan het gelijk.
quote:Op zondag 27 december 2009 18:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bull, ze moeten dat zelf maar eens gaan doen.
vaste lasten rond de 850 euro....per maand!quote:Op zondag 27 december 2009 17:47 schreef Ryon het volgende:
[..]
Een gezin (2 ouders die gehuwd zijn + 1 kind) krijgt 1.1000 euro per maand in de bijstand. Afhankelijk van een aantal factoren kan daar nog wat bijkomen. Het bruto modale gezinsinkomen ligt tussen de 22.000 en 30.000 per jaar. (dus zo rond de 2100 euro per maand). Daarvan zou met gemak rond te komen moeten zijn, hoewel ook gezinnen die modaal verdienen goed op de kleintjes moeten letten.
Bedenk wel dat de standaard - bijstand of niet - vaste lasten voor een gezin vrij hoog zijn. Een gezin in de bijstand heeft zeer weinig te besteden, en op de dagelijkse vaste lasten zoals eten kan snel worden bezuinigd.
Naar mijn mening hebben met name jonge mensen de verantwoordelijkheid om eerst hun zaken op orde te stellen voordat ze aan kinderen beginnen. Maar goed, de realiteit is dat dit nou eenmaal niet zo is. Wat mij betreft zakken die ouders dan ook maar lekker in de stront, helaas heeft dit ook effect op het leven en de toekomst van zo'n kind. Als je als samenleving wil verkomen dat die dezelfde fout maakt als hun ouders dan moet daar wel het een en ander aan gedaan worden.
We HADDEN een structuur met private partijen, weet je nog???quote:Op zondag 27 december 2009 21:13 schreef Klopkoek het volgende:
Het idee van private verzekeraars met sterke overheidssturingkartelvorming klinkt leuk maar zorg dan dat je het beste uit twee werelden krijgt. Bijvoorbeeld door een overzichtelijke vergelijking en structuur. Ik bedoel maar te zeggen dat het soms niet zo makkelijk is en vaak is dat natuurlijk precies de bedoeling van private marktpartijen
Mag ik vragen waar je die 2100 voor een bijstandsgerechtigde weg haalt?quote:Op zondag 27 december 2009 20:04 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik hoop dat je dit ironisch bedoelt maar 2100 euro vind ikzelf wel veel geld, voor een bijstandsgerechtigde. Ik zei dat het een suggestief verhaal in de VK was. Dus ik doel o.a. op het feit dat maar heel weinigen van alle regelingen gebruik maken en de VK ook nog eens een verkeerd rekensommetje maakte. Kan ook niet anders omdat regelingen steeds regiospecifieker worden.
Ik keek laast naar een serie, probleemwijken, dat zijn gasten die ik nooit iets gezonds zie eten of überhaupt iets zinnigs zie doen. De hele dag een flesje bier in de (vette) handen:quote:Op maandag 28 december 2009 08:32 schreef Hanoying het volgende:
Arme mensen = relatief meer tokkies = meer zware shag/bier/frituur/etc. = kortere levensverwachting.
Ik denk dat je de plank enorm mis slaat. Immers, het inkomen van de minima is in NL nog altijd genoeg om je gezin te geven wat men nodig heeft. Het kan wel een probleem worden als je meer wil, want continue op je tenen lopen is wel stressvol.quote:Op donderdag 24 december 2009 12:23 schreef cinnamongirl het volgende:
Ik denk eerder aan stress als factor van eerder overlijden. Stress over het kunnen betalen van de huur. Stress om je kinderen behoorlijk te voeden en te kleden. Stress voor je baan, vaak zijn ook de werkomstandigheden van laagopgeleiden niet goed: ze hebben echte ´bazen´die op een weinig respectvolle wijze met hen omgaan. Continu onder stress staan is echt niet best voor je mentale en lichamelijke gezondheid.
Waarom zou je depressief worden als je van het minimum rond moet komen. In ken aardig wat mensen met een laag inkomen, maar ik kan niet zeggen dat ze gemiddeld gezien minder gelukkig zijn.quote:Op maandag 28 december 2009 00:16 schreef Zhe-AnGeL het volgende:
Gevolg is men is ongelukkig, wordt depressief, en dan?
Bron?quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |