Klopt.quote:Op woensdag 23 december 2009 15:31 schreef Disana het volgende:
[..]
Zo op het oog doet de rechter er alles aan Laura tegemoet te komen. Heel anders dus dan de advocaat verwachtte.
Ik vind het best als mensen zich willen onttrekken aan wetten en regels die we als maatschappij hebben opgesteld, maar dan moeten ze voor de rest van hun leven ook geen aanspraak meer maken op voorzieningen en rechten die we ook kennen. Maar dat zal wel niet het geval zijn.quote:
Dus ook die rechters hebben inmiddels door dat JZ niet zaligmakend is. Maar goed we hebben nog geen uitspraak he.quote:Op woensdag 23 december 2009 15:31 schreef Disana het volgende:
[..]
Zo op het oog doet de rechter er alles aan Laura tegemoet te komen. Heel anders dus dan de advocaat verwachtte.
Denk ik ook. Dus eigenlijk is er geen klap veranderd. Ze mag bewijzen dat ze aan de voorwaarden voldoet en alles moet geregeld zijn, waaronder dat EHBO-diploma. En pas dan, en wanneer haar moeder ook overtuigd is dat alles geregeld is, mag ze vertrekken.quote:Op woensdag 23 december 2009 15:29 schreef Marrije het volgende:
[..]
De exacte voorwaarden zijn nog niet bekend denk ik. Die zullen niet zoveel verschillen als bij de vorige uitspraak, neem ik aan.
Dat hadden diezelfde rechters in oktober ook al. Daar hebben we dus die kinderrechters voor.quote:Op woensdag 23 december 2009 15:34 schreef iteejer het volgende:
[..]
Dus ook die rechters hebben inmiddels door dat JZ niet zaligmakend is. Maar goed we hebben nog geen uitspraak he.
Dat schijnt nog altijd te mogen. Ik geef ook geen juridisch oordeel. Dat zal best in orde zijn. Ik accepteer gewoon dat de wet niet feilloos is en met name bij bijzondere gevallen de neiging heeft geen oplossing voorhanden te hebben.quote:Op woensdag 23 december 2009 15:20 schreef voyeur het volgende:
Je hebt plots wel veel twijfels bij een gerechtelijke uitspraak die je niet gelezen hebt.
Ik vind dat dus niet relevant. Dan maar een jaartje verloren en later inhalen. Waarom zou je op je 18e wel een jaartje mogen reizen en op je 14e niet? Is dat nu echt zo overtuigend anders? Ik heb ook wel eens een jaartje gemist omdat ik bezig was met sport. Meer dan één zelfs. Ben aardig terecht gekomen, zonder jeugdzorg. Misschien wel omdat mijn omgeving begrip had dat ik mij elders op heb gericht. Net als toen ik mijn vader verloor en ik even de ene 1 met de andere 2 afwisselde en niemand mij op mijn donder gaf, maar men even de tijd gaf zodat ik weer op mijn voetjes kon staan.quote:´Een mening´ van een driekoppige raad? Zouden die niet gewoon gecontroleerd hebben of er al dan niet afspraken met de Wereldschool gemaakt zijn. Zou de advocaat van Laura anders niet op zijn achterste benen gestaan hebben als het niet waar was.
In beginsel niet, maar... misschien was het voor haar vader wel de minst slechte optie.quote:Haar vader is op veertienjarige leeftijd weggelopen van huis om over de wereld te zeilen. Heeft jaren geen contact meer met zijn ouders gehad. Vind je dat een wenselijke situatie?
Ja.quote:
In jouw tijd misschien. Ik ken een joch van, inmiddels 15, die elke dag met een bus wordt opgehaald om bij Feyenoord te gaan trainen en school te volgen. Het is tegenwoordig allemaal stukken beter geregeld dan vroeger, voor sporters. Maar onderwijs is wel erg belangrijk, schijnbaar.quote:Op woensdag 23 december 2009 15:32 schreef DS4 het volgende:
In theorie heb je gelijk. Of het moet tegenwoordig wezenlijk anders gaan, maar in mijn tijd kwam je overal mee gedraaid als je maar goed genoeg speelde.
JZ kan niet helpen bij het aanleren van slaapmanagement, bijvoorbeeld. Sowieso zijn het zaken die ze gewoon zelf moeten regelen. Hoe moeilijk is het om een EHBO-vereniging te bellen en mee te doen met een cursus? Ze zou zelfs nog kunnen gaan voor een verkorte EM-cursus. Duurt hooguit 3 maanden en je kent dan het hoognodige.quote:JZ zou, ipv dreigen, ook de helpende hand uit kunnen steken. Het schijnt een hulpverlenende instantie te zijn geweest in het verleden.
Die logica deel ik dus ook ten enen male niet. Het is dezelfde die m.i. achter de oproep op het verbod op vuurwerk zit: Doe jij rare dingen, die meer dan gemiddeld gevaarlijk zijn, dan betalen we niet!quote:Op woensdag 23 december 2009 15:33 schreef gelly het volgende:
Ik vind het best als mensen zich willen onttrekken aan wetten en regels die we als maatschappij hebben opgesteld, maar dan moeten ze voor de rest van hun leven ook geen aanspraak meer maken op voorzieningen en rechten die we ook kennen. Maar dat zal wel niet het geval zijn.
Als er wat met haar gebeurt, dan is het erg. Uiteraard. Maar het gaat er mij niet om dat wat een 14-jarige wil heilig is, maar dat men kijkt of, alhoewel het abnormaal is, in dit geval kan. (En de uitspraak van de rechter lijkt daarop te wijzen.) En dat men kijkt hoe het kan. En niet dat men zegt ‘dit is voor een 14-jarige niet normaal, dus we doen het maar niet’.quote:Stel dat Laura toestemming krijgt de wereld rond te varen en er gebeurt wat met haar, dan is de woede een stuk groter dan van een stel eigenwijze verlichte burgers die menen dat meisjes van 14 prima dit soort levensbepalende beslissingen kunnen maken. Uit niets blijkt dat ze ook maar enig volwassen ergens op kan reageren.
Maar de vorige uitspraak met dezelfde strekking (er is overigens nog geen nieuwe) keurde je af zonder hem gelezen te hebben en deze vind je al goed voordat hij er is? Weet je zeker dat je account niet gekaapt is.quote:Op woensdag 23 december 2009 15:42 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja.
Gelukkig heeft de rechter ingegrepen. Zo zie je maar weer: rechtsstaat is het beste wat er is. Jammer dat zovelen het willen afbreken.
Die bus reed in mijn tijd ook hoor. Ik ben 30-er, geen bejaarde...quote:Op woensdag 23 december 2009 15:43 schreef Gia het volgende:
In jouw tijd misschien. Ik ken een joch van, inmiddels 15, die elke dag met een bus wordt opgehaald om bij Feyenoord te gaan trainen en school te volgen. Het is tegenwoordig allemaal stukken beter geregeld dan vroeger, voor sporters. Maar onderwijs is wel erg belangrijk, schijnbaar.
Waarom zou JZ daar niet mee kunnen helpen? Waarom niet dat belletje plegen. Dat staat misschien niet in de taakomschrijving, maar we zijn mensen... in staat om ook buiten het dooske te denken.quote:JZ kan niet helpen bij het aanleren van slaapmanagement, bijvoorbeeld. Sowieso zijn het zaken die ze gewoon zelf moeten regelen. Hoe moeilijk is het om een EHBO-vereniging te bellen en mee te doen met een cursus? Ze zou zelfs nog kunnen gaan voor een verkorte EM-cursus. Duurt hooguit 3 maanden en je kent dan het hoognodige.
Dat dacht ik toch!quote:Op woensdag 23 december 2009 15:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Klopt. Ik heb het mij nog niet eigen weten te maken. Sorry.
[..]
kom opquote:
Met welk doel?
[..]
Dat kan zeker ook andere/meerdere oorzaken hebben.quote:Sorry, maar ze gleed ineens af. Wat is er veranderd?
[..]
Maar overtraden die wetten omdat ze vonden dat ze zo anders waren dat ze automatisch boven alle regelgeving stonden?quote:Het gaat erom dat mensen vrije wil hebben. De meesten zijn redelijk gemiddeld. Die kiezen bewust voor de groep, normaal meedoen. Dat maakt hen gelukkig. Niet iedereen is zo. Sommigen hebben andere prikkels nodig. Of dat nu op je 14e alles van Mozart op de piano pingelen is, op je 14e beginnen met de TU, op je 14e als braziliaantje naar Varkenoord verkassen (kraait ook geen haan naar!), of op je 14e de wereld rond zeilen.
[..]
Niet iedereen kan ertegen.quote:Die begeleiding valt enorm tegen (tenzij ik ben voorgelogen). Sommigen worden doodongelukkig en gaan terug naar paps en mams. Sommigen krijgen eetstoornissen (best veel eigenlijk, waarbij er dan wel wordt ingegrepen, maar een eetstoornis gaat in de meeste gevallen nooit voorbij, die onderdruk je slechts). Sommigen grijpen naar de drugs. En weet ik wat allemaal.
Het is ook ondoenlijk om ze 24/7 in de gaten te houden.
[..]
oh?quote:Ik dacht dat er duidelijk stond dat het een reactie was op de onzin over piraten.
[..]
Stoer! Maar ik geloof niet dat ik dat beweerd heb.quote:Ja, en ik spreek er ook mee. Moet je ook eens doen, dan weet je dat het echt niet zo is dat die 14 jarigen een vaste begeleider hebben die ze continu in de gaten houden.
[..]
Die zaak is gewoon beoordeeld door de rechter.quote:Blijft staan dat dat er later bijgehaald werd.
[..]
[
Ik niet.quote:Ik heb het dus wel over JZ.
[..]
Tegenstelling?quote:Ik zie geen tegenstelling hoor...
[..]
Alleen dat zij dan nu duidelijk omschreven worden door de rechter, waar BJ alleen kwam met vage omschrijvingen en opmerkingen als 'dat zoek je zelf maar uit' .. en dat is dus waar dit kind aan kapot ging, de onduidelijkheidquote:Op woensdag 23 december 2009 15:29 schreef Marrije het volgende:
[..]
De exacte voorwaarden zijn nog niet bekend denk ik. Die zullen niet zoveel verschillen als bij de vorige uitspraak, neem ik aan.
Punt is natuurlijk dat het een precedent gaat scheppen. Stel ze krijgt gelijk, volgend jaar komt er een 10-jarig joch dat op een step de Sahara wil doorploeteren, een 8-jarig meisje dat het te gek lijkt om onder een tros ballonnen de wereld in 80 dagen te zien.quote:Op woensdag 23 december 2009 15:44 schreef Iblis het volgende:
[..]
Als er wat met haar gebeurt, dan is het erg. Uiteraard. Maar het gaat er mij niet om dat wat een 14-jarige wil heilig is, maar dat men kijkt of, alhoewel het abnormaal is, in dit geval kan. (En de uitspraak van de rechter lijkt daarop te wijzen.) En dat men kijkt hoe het kan. En niet dat men zegt ‘dit is voor een 14-jarige niet normaal, dus we doen het maar niet’.
Dit gaat over normale zaken, die geregeld moeten zijn, voordat je aan een dergelijke onderneming begint.quote:Op woensdag 23 december 2009 15:46 schreef DS4 het volgende:
Waarom zou JZ daar niet mee kunnen helpen? Waarom niet dat belletje plegen. Dat staat misschien niet in de taakomschrijving, maar we zijn mensen... in staat om ook buiten het dooske te denken.
Wat ben je aan het zuigen vandaag...quote:Op woensdag 23 december 2009 15:46 schreef voyeur het volgende:
Maar de vorige uitspraak met dezelfde strekking (er is overigens nog geen nieuwe) keurde je af zonder hem gelezen te hebben en deze vind je al goed voordat hij er is? Weet je zeker dat je account niet gekaapt is.
Het stond toch allemaal al heel duidelijk in de uitspraak en in de toelichting op de uitspraak. Dus, BS.quote:Op woensdag 23 december 2009 15:48 schreef moussie het volgende:
[..]
Alleen dat zij dan nu duidelijk omschreven worden door de rechter, waar BJ alleen kwam met vage omschrijvingen en opmerkingen als 'dat zoek je zelf maar uit' .. en dat is dus waar dit kind aan kapot ging, de onduidelijkheid
Dan wacht ik morgen wel af voor ik weer op je reageerquote:Op woensdag 23 december 2009 15:51 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat ben je aan het zuigen vandaag...![]()
Het was bepaald niet dezelfde zaak. Ik sta nog steeds op het punt dat men haar had moeten laten gaan, maar dat oordeel is gepasseerd en nu een feit. Daar gaan ze niet op terugkomen.
Binnen het raamwerk vind ik hetgeen ik lees (heb ik ook netjes aangegeven, dat mag je oppikken) een goede zaak. Niet uit huis plaatsen en door met wat details te schuiven licht aan het eind van de tunnel creëren.
Het verschil tussen nee, tenzij en ja, mits is niet groot objectief bezien. Maar subjectief bezien soms een wereld van verschil.
Ps
Ik krijg wel eens het verwijt dat ik alles alleen maar als jurist kan benaderen. Doe ik het niet, krijg ik het verwijt dat ik het meer moet juridiseren. Soms ben ik toch net een mens. Morgen weer niet, ok?
Natuurlijk zal het een precedent scheppen. Hugo de Groot ging op z’n 11e naar de universiteit. Daar heb je al een precedent. Punt is dat men zulke zaken individueel bekijkt en niet denkt: dit wijkt af, dus moeten we proberen het normaal te krijgen.quote:Op woensdag 23 december 2009 15:49 schreef gelly het volgende:
[..]
Punt is natuurlijk dat het een precedent gaat scheppen. Stel ze krijgt gelijk, volgend jaar komt er een 10-jarig joch dat op een step de Sahara wil doorploeteren, een 8-jarig meisje dat het te gek lijkt om onder een tros ballonnen de wereld in 80 dagen te zien.
Waarom het 1 wel en het ander niet ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |