abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78226438
Ik probeer een pagina te maken met een titel en daaronder een subtitel. Ik wil dat die titel niet genummerd is. Is er een mooie manier om dit te doen?

De titel moet een iets groter lettertype hebben dan de subtitel en gewone tekst.
  zaterdag 20 februari 2010 @ 13:16:22 #77
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_78226554
\center{\LARGE Titel}\par\center{\large Subtitel}\vskip 1cm? Ik weet niet precies wat je wilt beogen, ms moet je wat meer details geven anders.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_78226763
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 13:16 schreef V2 het volgende:
\center{\LARGE Titel}\par\center{\large Subtitel}\vskip 1cm? Ik weet niet precies wat je wilt beogen, ms moet je wat meer details geven anders.
Dat helpt al heel veel . Ik dacht dat ik bijvoorbeeld iets moest aanpassen waardoor \section niet meer genummerd wordt, maar dit is wel zo makkelijk. Was even vergeten dat je grote tekst kan krijgen met \large

Nog een vraagje. Die accolades voor center worden weer gesloten, maar de tekst eronder wordt nog steeds automatisch gecentreerd. Hoe fix ik dit?

Een soortgelijk probleem heb ik met boldface. Ik wil x en v dikgedrukt hebben, dus gebruik ik de volgende code:
$\bf{x}=\sum_{k=1}^{n}\alpha_k \bf{v}_k$. Maar nu worden alle subscripts k dikgedrukt en de k=1 en de n in de som ook.

[ Bericht 11% gewijzigd door BasementDweller op 20-02-2010 13:33:36 ]
pi_78227616
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 13:21 schreef BasementDweller het volgende:
Een soortgelijk probleem heb ik met boldface. Ik wil x en v dikgedrukt hebben, dus gebruik ik de volgende code:
$\bf{x}=\sum_{k=1}^{n}\alpha_k \bf{v}_k$. Maar nu worden alle subscripts k dikgedrukt en de k=1 en de n in de som ook.
Opgelost, bij \mathbf{...} doet het probleem zich niet voor.

Nu het centreren nog.
  zaterdag 20 februari 2010 @ 13:54:26 #80
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78227835
Ah, dat is wat verwarrend. \center en \bf nemen niet echt een parameter (wat jij denkt). Ze schakelen over naar centering en bold-face, totdat de groep afloopt.

Doe je:

1{\bf dan is dit vet} maar dit niet.

Daarin verschilt het met textbf:

1\textbf{dit is vet} maar dit niet

Wat jij doet heeft eigenlijk niet zoveel zin, als je \bf{...} doet, zijn die accolades eigenlijk overbodig.

Je moet dus:
{\centering ....} en {\bf ...} gebruiken. Voor vet in Mathmode heb je overigens specifiek \mathbf{...}

Dit is dus nette LaTeX:

1\mathbf{F} = m\cdot\mathbf{a}

Terwijl dit wel werkt, maar niet zo netjes is:

1{\bf F} = m\cdot {\bf a}

Want eigenlijk is \bf deprecated.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_78228049
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 13:54 schreef Iblis het volgende:
Ah, dat is wat verwarrend. \center en \bf nemen niet echt een parameter (wat jij denkt). Ze schakelen over naar centering en bold-face, totdat de groep afloopt.

Doe je:
[ code verwijderd ]

Daarin verschilt het met textbf:
[ code verwijderd ]

Wat jij doet heeft eigenlijk niet zoveel zin, als je \bf{...} doet, zijn die accolades eigenlijk overbodig.

Je moet dus:
{\centering ....} en {\bf ...} gebruiken. Voor vet in Mathmode heb je overigens specifiek \mathbf{...}

Dit is dus nette LaTeX:
[ code verwijderd ]

Terwijl dit wel werkt, maar niet zo netjes is:
[ code verwijderd ]

Want eigenlijk is \bf deprecated.
Je bent een held
  zaterdag 20 februari 2010 @ 14:06:30 #82
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_78228262
Ohja, excuses, ik ben altijd in de war met center/centering. Center is het environment, \centering is de declaration. Dus je doet óf {\centering tekst}, óf \begin{center}Hai dit is een environment\end{center}. Er is dus (blijkbaar?) geen variant zoals textbf werkt, alleen een variant zoals bfseries.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  zaterdag 20 februari 2010 @ 14:10:59 #83
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78228408
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 14:06 schreef V2 het volgende:
Ohja, excuses, ik ben altijd in de war met center/centering. Center is het environment, \centering is de declaration. Dus je doet óf {\centering tekst}, óf \begin{center}Hai dit is een environment\end{center}. Er is dus (blijkbaar?) geen variant zoals textbf werkt, alleen een variant zoals bfseries.
Maar, \begin{center} ... \end{center} voegt nare witruimtes toe voor en na, die wil je eigenlijk niet gebruiken.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_78231448
Ik probeer een aantal formules te alignen bij het =-teken. Als voorbeeld vond ik op een site het volgende:

\begin{equation}
\begin{align}
(a+b)^3 &= (a+b)^2(a+b)\\
&=(a^2+2ab+b^2)(a+b)\\
&=(a^3+2a^2b+ab^2) + (a^2b+2ab^2+b^3)\\
&=a^3+3a^2b+3ab^2+b^3
\end{align}
\end{equation}

Ik gebruik het package amsmath. Toch krijg ik een error (bad environment delimiter). Wat moet ik dan doen?
  zaterdag 20 februari 2010 @ 16:08:02 #85
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78231550
Je moet een align niet in een equation zetten volgens mij.

1
2
3
4
5
6
\begin{align}
(a+b)^3 &= (a+b)^2(a+b)\\
&=(a^2+2ab+b^2)(a+b)\\
&=(a^3+2a^2b+ab^2) + (a^2b+2ab^2+b^3)\\
&=a^3+3a^2b+3ab^2+b^3
\end{align}

Moet in principe gewoon dit leveren:

pi_78231605
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 16:08 schreef Iblis het volgende:
Je moet een align niet in een equation zetten volgens mij.
[ code verwijderd ]

Moet in principe gewoon dit leveren:

[ afbeelding ]
Oh inderdaad. HIj schakelt automatisch over op mathmode. Wederom bedankt
pi_78231722
quote:
Op dinsdag 29 december 2009 21:22 schreef eleusis het volgende:
Semi-related vraagje: kent iemand een visuele diff/merge-tool (voor Windows of Mac) die goed omgaat met intra-line diffs i.c.m. lange regels? Dit omdat ik een hele paragraaf in principe op 1 regel heb staan...

Sourcegear DiffMerge heeft een prachtig algoritme en visuele weergave van intra-line diffs. Maar er is GEEN optie om "line wrap" o.i.d. aan te zetten, dus als er op positie 100+ van een lange regel een verschil optreedt, kun je dat niet (goed) zien...

Aangezien ik met een paar mensen nu aan een paper samenwerk via een Subversion repository, is het essentieel dat ik ook dat soort changes goed kan reviewen, op dit moment word ik compleet gestoord...
Iedere zin op een nieuwe regel typen lijkt mij een simpele oplossing.
Zegmaar zo.
Enzo.
Snap je?
pi_78262393
Ik ben opzoek naar een pijltje met een deelverzamelingsymbool eraan. Dus zoiets: maar dan aan elkaar vast
  zondag 21 februari 2010 @ 14:21:14 #89
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78263107
Je kunt zoiets proberen:

1    $\supset\kern-.18em\to$

Resultaat:

Een apart symbool kan ik er zo niet voor vinden.
pi_78263618
Ik kon het ook niet vinden, maar dit is eigenlijk ook wel prima! Heb hem even onder \newcommand gezet, zodat ik hem later nog kan veranderen als ik hem vind. Begin steeds handiger te worden met LaTeX

Bedankt!
pi_78265441
Ok, ik heb problemen met het importeren van figuren in LaTeX. Is er een manier om automatisch bounding boxes aan png-bestanden toe te voegen? Ik heb bijzonder weinig zin om dat voor elk bestand met de hand te gaan doen.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
\documentclass{article}
\usepackage{graphicx}
\begin{document}

\begin{figure} [tb]
\includegraphics{Lennard-Jones.png}
\end{figure}

\end{document}

geeft:
quote:
! LaTeX Error: Cannot determine size of graphic in Lennard-Jones.png (no BoundingBox).
Ik gebruik TexShop op de Mac en heb die ingesteld om pdftex te gebruiken.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
  zondag 21 februari 2010 @ 17:16:05 #92
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78269237
Ik krijg die error echt alleen als ik latex en niet pdflatex gebruik.
pi_78270298
Ik had in de Preferences het "standaard script" op pdftex gezet, maar het moet dus blijkbaar gewoon in het "Typeset" menu. Het werkt nu, bedankt!
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_78310848
Ik probeer een caption bij een table te krijgen zonder een table environment te gebruiken (wegens de plaatsing). Ik heb het volgende geprobeerd maar dat werkt niet:

\begin{tabular}{|c|c|}
\hline
a & b \\
c & d \\
\hline
\captionof{tabular}{captiontekst hier}
\end{tabular}
  maandag 22 februari 2010 @ 17:47:09 #95
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78311336
\captionof moet buiten de tabular, en het moet \captionof{table} zijn. Immers, je maakt wel een tabular, maar de omgeving waar je caption normaliter instaat (de float) is een table. Je laat nu \begin{table} … \end{table} weg.

Verticale (of staande) lijnen in een tabel zijn overigens een typografisch gezien niet een keus die doorgaans toegejuicht wordt. De hoofdregel is: niet, tenzij. De witruimte tussen kolommen is doorgaans duidelijk genoeg, soms kun je een staande lijn gebruiken om b.v. een duidelijk onderscheid te maken tussen twee groepen van meerdere kolommen.

Ik zal even uit een oude topic een voorbeeld zoeken.

[edit]
[LaTeX #4] TeXnici helpen bij TeXnische problemen.
pi_78311764
Ah, zo. Ik had zo'n beetje alles geprobeerd, behalve die caption na de \end{tabular} te zetten .

En zonder die lijnen ziet het er inderdaad wel een stuk 'cleaner' uit
pi_78433527
Ik gebruik LEd, en ik heb nu het probleem dat de spell check niet goed werkt. Haast ieder woord wordt onderstreept, ook de woorden die goed geschreven zijn.

Zowel in de project options als in de algemene options staat de goede main dictionary geselecteerd. Ik heb al van alles geprobeerd, maar krijg de oorzaak niet gevonden. Iemand suggesties?

edit:
Overigens heb ik alleen problemen met dat project. Meestal schrijf ik korte verslagen, dan gebruik ik een alleen een los .tex-bestand. Hierbij werkt de spell check nog gewoon.

[ Bericht 22% gewijzigd door Toryu op 25-02-2010 13:47:05 ]
  zondag 28 februari 2010 @ 20:17:22 #98
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_78564113
Ik wil gewoon een plaatje krijgen

Ik probeer:
1
2
3
\section*{2}
   \includegraphics[scale=1]{grafiek.png}
   \lstinputlisting{"Opdracht2.m"}

Ik krijg
1
2
3
4
5

l.41    \includegraphics[scale=1]{grafiek.png}

! LaTeX Error: Cannot determine size of graphic in grafiek.png (no BoundingBox)

Om de een of andere reden heb ik altijd problemen met het invoegen van plaatjes.
Wat is in 's hemelsnaam een boundingbox?
Jesus hates you.
  zondag 28 februari 2010 @ 20:28:15 #99
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78564639
Gebruik je latex of pdflatex?
quote:
Op zondag 21 februari 2010 17:16 schreef Iblis het volgende:
Ik krijg die error echt alleen als ik latex en niet pdflatex gebruik.
  zondag 28 februari 2010 @ 20:38:53 #100
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_78565219
Ik gebruik ghostscript, dus de lange route.
Kan het helpen als ik de afbeelding naar eps weet te converteren?
Edit: Naar eps converteren werkt.

[ Bericht 14% gewijzigd door Hondenbrokken op 28-02-2010 20:59:23 ]
Jesus hates you.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')