Ja, dat moet dan.quote:Op zondag 28 februari 2010 20:38 schreef Hondenbrokken het volgende:
Ik gebruik ghostscript, dus de lange route.
Kan het helpen als ik de afbeelding naar eps weet te converteren?
Met compilen bedoel je omzetten in pdf? Dat gaat altijd wel soepel, ook zonder aux. Weet je ook of je ervoor kan zorgen dat winedt deze bestanden niet opslaat of automatisch weer verwijdert?quote:Op dinsdag 2 maart 2010 22:53 schreef Iblis het volgende:
Dat .bak bestand is van je editor zelf, het .log bestand ontstaat bij een run en bevat wat meer details. Het .aux bestand is meestal wel nuttig, daar staat info in, b.v. als je een \ref{...} gebruikt, dan staat in de .aux op welke pagina de bijbehorende \label{...} staat.
Er zijn zo nog wat hulpbestanden, b.v. voor BibTeX, .bbl.
Je kunt dus inderdaad alles weghalen, maar als je dan opnieuw compilet moet je soms een keer vaker compilen omdat het .aux-bestand eerst weer gevuld moet worden.
Het zijn gewoon allemaal tekstbestanden trouwens, dus je kunt ze openen met je editor en bekijken, dan krijg je een beetje een idee.
Het kan ook wel zonder .aux, maar dan doet-ie er denk ik wat langer over. Geen idee hoe je ’m dat automatisch laat verwijderen onder Windows, dat gebruik ik nooit.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 22:56 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Met compilen bedoel je omzetten in pdf? Dat gaat altijd wel soepel, ook zonder aux. Weet je ook of je ervoor kan zorgen dat winedt deze bestanden niet opslaat of automatisch weer verwijdert?
Oké, misschien weet iemand anders hetquote:Op dinsdag 2 maart 2010 22:59 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het kan ook wel zonder .aux, maar dan doet-ie er denk ik wat langer over. Geen idee hoe je ’m dat automatisch laat verwijderen onder Windows, dat gebruik ik nooit.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De echte pro's doen het gewoon in kladblok?quote:Op dinsdag 2 maart 2010 23:44 schreef Iblis het volgende:
Het is een editor-instelling, LaTeX zelf doet het niet, en ik heb weinig verstand van Windows-editors.
Waar haal ik die afbrekingspatronen dan vandaan?quote:Op dinsdag 2 maart 2010 23:51 schreef Iblis het volgende:
Als je \usepackage[dutch}{babel} doet, moet het afbreken goed gaan, tenzij je de afbrekingspatronen voor het Nederlands niet hebt geïnstalleerd. Dat zou je kunnen zien in de meldingen die Babel geeft. Nu heb je gewoon standaardafbreking van het Engels, en die breekt daar wel af.
Dit vind ik voor nieuwe MiKTeXs:quote:Op dinsdag 2 maart 2010 23:54 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Waar haal ik die afbrekingspatronen dan vandaan?
quote:On a MiKTeX distribution v2.0 or later, the whole procedure can be done via the GUI. To select the new language, do:
Start-> Programs-> MiKTeX 2-> MiKTeX Options, and select the Languages tab. Select your language from the list, press the Apply button, and then the OK button. Then select the General tab and press the Update Now button.
Ja, maar daarbij heb je toch ook nog een TeX-distributie nodig? WinEdt is toch alleen de editor?quote:Op woensdag 3 maart 2010 00:07 schreef BasementDweller het volgende:
Ik gebruik dus WinEdt, en daar vind ik geen dergelijke optie. Maar ik zal er wel een keer naar gaan zoeken/googelen. Het zal er ook wel iets mee te maken hebben dat ik ook geen nederlandse spellingscontrole heb.
Ah, sorry, was even in de war. Ik dacht even dat MikTeX een andere editor was. Ik heb het gevonden en de regelafbreking is nu wel correctquote:Op woensdag 3 maart 2010 00:11 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja, maar daarbij heb je toch ook nog een TeX-distributie nodig? WinEdt is toch alleen de editor?
Ja, maar dat is in principe alleen voor die gevallen wanneer de afbreking voor een bepaalde taal het alsnog fout doet (of een woord niet herkent).quote:Op woensdag 3 maart 2010 12:44 schreef Toryu het volgende:
Ik weet alleen dat je een afbreekpartroon voor moeilijke worden aan je tex kunt toevoegen met \hyphenation (buiten je \begin{document}). Dus bijvoorbeeld:
\hyphenation{satel-lite orien-tation}
Zie ook:
http://en.wikibooks.org/wiki/LaTeX/Formatting#Hyphenation
Hij doet nu opeens wel (heb volgens mij niks veranderd)quote:Op zaterdag 6 maart 2010 14:15 schreef BasementDweller het volgende:
Ik krijg die nederlandse dictionary maar niet geïnstalleerd op WinEdt. Ik heb het nl.dic bestand in de dictionary map gezet. Bij options>Dictionary manager staat er nu onder definition: %b\Dict\nl.dic. Maar toch staat ie nog steeds op Engels ingesteld. Ook op de FAQ van hun site is niks te vinden
Ik denk niet dat dat kan. Wat wil je precies bereiken?quote:Op zaterdag 6 maart 2010 15:56 schreef ReWout het volgende:
Vraagje ik heb een tabel van bijvoorbeeld 4 rijen en 3 kolomen.
Nu wil ik bijvoorbeeld dat de 3de rij de 1ste en 2de kolom worden samengevoegd (als 1 cel wordt gezien). Hoe doe ik dat?
Je kunt multicolumn gebruiken, daarvoor zet je in de eerste rij in de eerste kolom b.v.: \multicolumn{2}{l}{tekst}. Je kunt ook b.v. {|l|} doen voor verticale lijnen. Of {c} voor centreren.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 15:56 schreef ReWout het volgende:
Vraagje ik heb een tabel van bijvoorbeeld 4 rijen en 3 kolomen.
Nu wil ik bijvoorbeeld dat de 3de rij de 1ste en 2de kolom worden samengevoegd (als 1 cel wordt gezien). Hoe doe ik dat?
Je gebruikt [dutch]{babel}, en dat maakt " actief, d.w.z. je kunt door "e te doen een ë typen. Ik weet niet wat je doel is, maar "test" zou je normaliter als ``test'' typen (de uitvoer is dan “test”), rechte aanhalingstekens gebruikt LaTeX niet.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 16:02 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Ik denk niet dat dat kan. Wat wil je precies bereiken?
Ik heb zelf ook een probleempje. Ik wil de volgende output: "test" en. Maar wat ik krijg is: testën. Extra spaties tussen de " en de e helpen niet, wat moet ik doen?
Een beetje lastig om uit te leggen, omdat het verwarrend is wat ik met de aanhalingstekens bedoel. Met aanhalingstekens hier bedoel ik niets; het is precies wat ik typ of krijg als output.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 16:22 schreef Iblis het volgende:
[..]
Je gebruikt [dutch]{babel}, en dat maakt " actief, d.w.z. je kunt door "e te doen een ë typen. Ik weet niet wat je doel is, maar "test" zou je normaliter als ``test'' typen (de uitvoer is dan “test”), rechte aanhalingstekens gebruikt LaTeX niet.
| 1 2 3 4 5 6 7 | xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx |
Zie:quote:Op zondag 7 maart 2010 14:18 schreef Tegan het volgende:
Ik heb zo'n stuk tekst in een presentatie.
[ code verwijderd ]
Nu wil ik in dat gat een klein plaatje. Hoe doe ik dat?
Teveel ruimte boven en onder? Dan moet je even een kopje lager kijken bij Tip for figures with too much white spacequote:Op zondag 7 maart 2010 14:52 schreef Tegan het volgende:
De tekst loopt niet helemaal zoals in mijn gedachten, maar het werkt. Thanks.
Nouja.quote:Op zondag 7 maart 2010 14:54 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Teveel ruimte boven en onder? Dan moet je even een kopje lager kijken bij Tip for figures with too much white space.
Het lijkt erop dat dat komt doordat LaTeX in feite meer ruimte reserveert voor het plaatje dan nodig, dit kan je dan tegengaan met die \vspace -10pt of iets dergelijksquote:Op zondag 7 maart 2010 14:56 schreef Tegan het volgende:
[..]
Nouja.
MIjn tekst was een opsomming van punten waarbij de eerste twee toevallig heel kort waren. Daar staat dus het plaatje naast.
Maar de drie punten daaronder worden ook afgekapt (terwijl dat helemaal niet nodig is, plaatje staat daar helemaal boven).
En de laatste twee punten vullen wel gewoon de hele breedte.
Maar het ziet er niet echt vervelend uit, dus geen ramp.
Ja hij doet het gewoon niet :S ik heb precies dezelfde commando's gebruikt als daar maar ik zie geen voetnoten... De voetnoot nummers bij het item dat een voetnoot moet hebben verschijnt wel trouwens.quote:Op donderdag 11 maart 2010 12:10 schreef Iblis het volgende:
Wat werkt er niet aan? Je kunt ook de tabular in een minipage zetten, of de package threeparttable gebruiken.
Zie ook deze TeX-FAQ.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 | \centering \begin{tabular}{lc||cccccccc} \toprule & & \multicolumn{8}{c}{\textbf{Alternatieven}} \\ \cline{3-10} & & \multicolumn{2}{c}{\textit{A}} & \multicolumn{2}{c}{\textit{B}} & \multicolumn{2}{c}{\ldots} & \multicolumn{2}{c}{\textit{N}} \\ \midrule \textbf{Criteria} & GF\footnotemark[1] & EG\footnotemark[2] & NW\footnotemark[3] & EG & NW & \ldots & \ldots & EG & NW \\ \midrule Investering & 31 & 25 & 775 & 13 & 403 & \ldots & \ldots & EG$_{Nn}$ & NW$_{Nn}$ \\ Intergratie moeite & 6 & 6 & 36 & 6 & 36 & \ldots & \ldots & EG$_{Nn}$ & NW$_{Nn}$ \\ Hoge belasting & 13 & 12 & 156 & 13 & 169 & \ldots & \ldots & EG$_{Nn}$ & NW$_{Nn}$ \\ Product flexibiliteit & 6 & 6 & 36 & 5 & 30 & \ldots & \ldots & EG$_{Nn}$ & NW$_{Nn}$ \\ Onderhoud & 19 & 16 & 304 & 11 & 209 & \ldots & \ldots & EG$_{Nn}$ & NW$_{Nn}$ \\ Investerings risico & 25 & 20 & 500 & 21 & 525 & \ldots & \ldots & EG$_{Nn}$ & NW$_{Nn}$ \\ \vdots & \vdots & \vdots & \vdots & \vdots & \vdots & \vdots & \vdots & \vdots & \vdots \\ criterium[n] & GF$_{n}$ & EG$_{A}$ & NW$_{A}$ & EG$_{B}$ & NW$_{B}$ & \ldots & \ldots & EG$_{Nn}$ & NW$_{Nn}$ \\ \midrule $\sum$ & 100 & & 1807 & & 1372 & & \ldots & & $\sum$ NW$_{Nn}$ \\ \bottomrule \end{tabular} \footnotetext[1]{GF = Gewichtsfactor} \footnotetext[2]{EG = Mate van vervulling} \footnotetext[3]{NM = iets\ldots (NW = GF * EG)} \caption{Vergelijking van verschillende alternatieven.} \label{tab:alternatieven-vergelijking} \end{table} |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 | \usepackage{booktabs} \begin{document} \begin{table}[htbp!] \centering \begin{minipage}{\textwidth} \noindent\makebox[\textwidth]{\begin{tabular}{lc||cccccccc} \toprule & & \multicolumn{8}{c}{\textbf{Alternatieven}} \\ \cline{3-10} & & \multicolumn{2}{c}{\textit{A}} & \multicolumn{2}{c}{\textit{B}} & \multicolumn{2}{c}{\ldots} & \multicolumn{2}{c}{\textit{N}} \\ \midrule \textbf{Criteria} & GF\footnotemark[1] & EG\footnotemark[2] & NW\footnotemark[3] & EG & NW & \ldots & \ldots & EG & NW \\ \midrule Investering & 31 & 25 & 775 & 13 & 403 & \ldots & \ldots & EG$_{Nn}$ & NW$_{Nn}$ \\ Intergratie moeite & 6 & 6 & 36 & 6 & 36 & \ldots & \ldots & EG$_{Nn}$ & NW$_{Nn}$ \\ Hoge belasting & 13 & 12 & 156 & 13 & 169 & \ldots & \ldots & EG$_{Nn}$ & NW$_{Nn}$ \\ Product flexibiliteit & 6 & 6 & 36 & 5 & 30 & \ldots & \ldots & EG$_{Nn}$ & NW$_{Nn}$ \\ Onderhoud & 19 & 16 & 304 & 11 & 209 & \ldots & \ldots & EG$_{Nn}$ & NW$_{Nn}$ \\ Investerings risico & 25 & 20 & 500 & 21 & 525 & \ldots & \ldots & EG$_{Nn}$ & NW$_{Nn}$ \\ \vdots & \vdots & \vdots & \vdots & \vdots & \vdots & \vdots & \vdots & \vdots & \vdots \\ criterium[n] & GF$_{n}$ & EG$_{A}$ & NW$_{A}$ & EG$_{B}$ & NW$_{B}$ & \ldots & \ldots & EG$_{Nn}$ & NW$_{Nn}$ \\ \midrule $\sum$ & 100 & & 1807 & & 1372 & & \ldots & & $\sum$ NW$_{Nn}$ \\ \bottomrule \end{tabular}} \footnotetext[1]{GF = Gewichtsfactor} \footnotetext[2]{EG = Mate van vervulling} \footnotetext[3]{NM = iets\ldots (NW = GF * EG)} \end{minipage} \caption{Vergelijking van verschillende alternatieven.} \label{tab:alternatieven-vergelijking} \end{table} \end{document} |
Super nicequote:Op donderdag 11 maart 2010 13:58 schreef Iblis het volgende:
[ code verwijderd ]
Zonder minipage moet je de footnotetext buiten de table-omgeving gebruiken, maar dan komen ze onderaan de pagina waar je footnotetext staat. Ik denk dat dit meer is wat je wilt. Met \makebox{} om de tabel kun je de boel tot de tekstbreedte beperken, eventuele overlap wordt dan links en rechts ‘eerlijk verdeeld’.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 | \renewcommand{\footnoterule}{\relax} % Haalt de footnoterule weg \noindent\makebox[\textwidth]{\begin{tabular}{lc||cccccccc} \toprule % Knip \midrule \textbf{Criteria} & GF\footnote{GF = Gewichtsfactor} & EG\footnote{EG = Mate van vervulling} & NW\footnote{NM = iets\ldots (NW = GF * EG)} & EG & NW & \ldots & \ldots & EG & NW \\ \midrule % Knip \bottomrule \end{tabular}} \end{minipage} % Knip \end{table} |
Nicequote:Op donderdag 11 maart 2010 14:39 schreef Iblis het volgende:
Oh ja, ik zie het. Het makkelijkste is gewoon \footnotes te gebruiken als je toch de minipage-omgeving gebruikt:
[ code verwijderd ]
Door het \renewcommand{} in de minipage te doen houd je daarbuiten wel gewoon een lijntje voor je voetnoten.
LaTeXquote:Op zondag 14 maart 2010 22:39 schreef Mindstream het volgende:
"huiswerk", scripties, presentaties, CV. Ik doe er echt alles mee.
LATEX
In principe heb je op de middelbare school toch niet zo heel veel te doen, dus past dit er mooi bij. Bovendien is het inderdaad wel iets wat valt onder de noemer voorbereidend wetenschappelijk onderwijsquote:Op maandag 15 maart 2010 01:04 schreef Tegan het volgende:
Volgens mij niet hoor.
Maar ik heb nooit informatica gehad.
In principe leer je het vrij snel, dus het is ook niet echt nodig om er een aantal lessen aan te besteden.
Ik schrok, want ik dacht even dat je niet sarcastisch wasquote:Op maandag 15 maart 2010 01:16 schreef Tegan het volgende:
Nouja, dat zou niet kloppen. Want dan zou je op de middelbare iets leren waar je daadwerkelijk iets aan hebt op de universiteit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |