abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76077052
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 14:32 schreef Molurus het volgende:
Mijn stelling --> Menselijke moraliteit is vooral het resultaat van sociale en culturele evolutie
En hoe ontstaat sociale en culturele evolutie?

Je verlegt de vraag enkel, je beantwoordt het niet.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_76077066
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 14:33 schreef Sjaakz het volgende:
Het is dan ook geen gesloten systeem. De enige die dit steeds lijkt te beweren ben jij hoor.
Het enige dat ik zeg is dat je dit systeem zelf niet kunt aanwijzen als een verklaring voor moraliteit en veranderingen daarin op zich. Het kan dus geen gesloten systeem zijn, anders zou het statisch zijn.

Mijn stelling --> Menselijke moraliteit is vooral het resultaat van sociale en culturele evolutie, en als zodanig veel ouder dan religie.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_76077108
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 14:36 schreef koningdavid het volgende:

Je verlegt de vraag enkel, je beantwoordt het niet.
Ik pretendeer ook niet het antwoord te hebben. Ik trek slechts de conclusie dat moraliteit waarschijnlijk veel ouder is dan religie, en dat religie niet veel meer is dan een culturele expressie van moraliteit.
pi_76077231
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 14:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik pretendeer ook niet het antwoord te hebben. Ik trek slechts de conclusie dat moraliteit waarschijnlijk veel ouder is dan religie
Ik denk dat moraliteit en religie beide op een bepaalde manier onlosmakelijk verbonden is met de mensheid. Welke van de twee ouder is, is volgens mij niet te beantwoorden en niet eens zo relevant als jij het nu doet lijken. Het gaat niet om de vraag wie wat heeft uitgevonden, het gaat om de vraag wie wat beinvloedt.
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 14:37 schreef Molurus het volgende:en dat religie niet veel meer is dan een culturele expressie van moraliteit.
Dit vind ik nogal een merkwaardige definitie van religie, maar dat terzijde. Hoezo zou die 'culturele expressie', die religie volgens jou is, niet op haar beurt weer de moraliteit kunnen beïnvloeden?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_76077246
quote:
Deze lezing kan wellicht wat meer licht werpen op deze vraag:

Religie bezien vanuit evolutie.
pi_76077281
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 14:41 schreef koningdavid het volgende:
Dit vind ik nogal een merkwaardige definitie van religie, maar dat terzijde. Hoezo zou die 'culturele expressie', die religie volgens jou is, niet op haar beurt weer de moraliteit kunnen beïnvloeden?
Als een terugkoppelingseffect wel, niet als een op zichzelf staande factor.
  zaterdag 26 december 2009 @ 14:48:30 #257
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_76077402
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 14:36 schreef Molurus het volgende:
Mijn stelling --> Menselijke moraliteit is vooral het resultaat van sociale en culturele evolutie, en als zodanig veel ouder dan religie.
Er is niet zoveel mis met je gedachten over "oer-moraliteit" of moraliteit als resultaat van sociale en culturele evolutie. Waar je de fout in gaat is in de gedachte dat omdat moraliteit ouder is dan religie, religie geen bron van moraliteit kan zijn. Dat is als beweren dat een kalf geen koe kan zijn, omdat zijn moeder er ook één was.
pi_76077480
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 14:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als een terugkoppelingseffect wel, niet als een op zichzelf staande factor.
Je erkent nu dus wel dat religie invloed heeft op moraliteit? En wat is een 'op zichzelf staande factor'?
pi_76077638
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 14:51 schreef koningdavid het volgende:
Je erkent nu dus wel dat religie invloed heeft op moraliteit? En wat is een 'op zichzelf staande factor'?
Geen directe op zichzelf staande invloed op moraliteit. Een op zichzelf staande factor is een factor die het proces veroorzaakt en aanstuurt, en niet uitsluitend een gevolg van het proces is. Religie kan werken als een catalysator, maar kan als zodanig geen directe oorzaak van (veranderingen in) moraliteit zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 26-12-2009 15:02:19 ]
pi_76077810
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 14:56 schreef Molurus het volgende:

[..]

Geen directe op zichzelf staande invloed op moraliteit. Een op zichzelf staande factor is een factor die het proces veroorzaakt en aanstuurt, en niet uitsluitend een gevolg van het proces is. Religie kan werken als een catalysator, maar is als zodanig geen oorzaak van (veranderingen in) moraliteit.
Ik vind het zo knap dat jij dat allemaal precies weet.

Aantal dingen:
1. Bestaan er wel op zich zelf staande factoren volgens jouw definitie? Kan je er aantal noemen?
2. Je noemt religie nu impliciet een catalysator van 'moraliteit'. Dat klinkt alweer heel anders dan "Moraliteit en religie hebben niets met elkaar te maken".
  zaterdag 26 december 2009 @ 15:04:21 #261
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_76077821
quote:

[..]

Door biologie en natuurlijke omstandigheden. Net als "gewone" evolutie dus.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 26 december 2009 @ 15:04:44 #262
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_76077828
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 14:56 schreef Molurus het volgende:

[..]

Geen directe op zichzelf staande invloed op moraliteit. Een op zichzelf staande factor is een factor die het proces veroorzaakt en aanstuurt, en niet uitsluitend een gevolg van het proces is. Religie kan werken als een catalysator, maar is als zodanig geen oorzaak van (veranderingen in) moraliteit.
Maak dat de fanatieke bekeerling maar eens wijs.

• De vrouw die ineens in nikab over straat gaat en mannen geen hand meer geeft.
  • De man die alle contact met zijn "zondige familie" verbreekt en zich volledig terugtrekt binnen de gemeenschap.
  • De ouders die hun dochter van 13 door de kerkleider laten naaien
  • Of het stel dat al hun bezittingen aan een liefdadige stichting geeft om de rest van hun leven mediterend in het himalaya-gebergte door te brengen.
  • pi_76077882
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 15:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Door biologie en natuurlijke omstandigheden. Net als "gewone" evolutie dus.
    Kan je uitleggen hoe biologie culturele evolutie veroorzaakt?
    pi_76077976
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 15:04 schreef koningdavid het volgende:
    Aantal dingen:
    1. Bestaan er wel op zich zelf staande factoren volgens jouw definitie? Kan je er aantal noemen?
    Ik heb er al 1 genoemd: evolutie op zich, de ontwikkeling van sociale concurrentie binnen de menselijke soort. Welvaart is eveneens een factor, zoiets als "democratische normen en waarden" is uitsluitend effectief in het soort maatschappij dat voldoende welvaart kent om die normen en waarden te kunnen beschermen. Maar goed, het ontstaan van en de veranderingen en variatie in de menselijke moraliteit is, het kan niet genoeg benadrukt worden, een buitengewoon complex vraagstuk. Er zijn ongetwijfeld heel veel factoren die bepalen wat voor moraliteit precies goed werkt.
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 15:04 schreef koningdavid het volgende:
    2. Je noemt religie nu impliciet een catalysator van 'moraliteit'. Dat klinkt alweer heel anders dan "Moraliteit en religie hebben niets met elkaar te maken".
    Haushofer merkte dat ook al terecht op. Het verband werkt wel de andere kant op, religie is een expressie van moraliteit. Religie kan een gevolg zijn van moraliteit en veranderingen in religie, die er onmiskenbaar ook zijn, zijn het gevolg van een veranderende moraliteit, en niet zozeer (direct) van een veranderende religie.
    pi_76078004
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 15:04 schreef Sjaakz het volgende:

[..]

Maak dat de fanatieke bekeerling maar eens wijs.

• De vrouw die ineens in nikab over straat gaat en mannen geen hand meer geeft.
  • De man die alle contact met zijn "zondige familie" verbreekt en zich volledig terugtrekt binnen de gemeenschap.
  • De ouders die hun dochter van 13 door de kerkleider laten naaien
  • Of het stel dat al hun bezittingen aan een liefdadige stichting geeft om de rest van hun leven mediterend in het himalaya-gebergte door te brengen.
  • Zie het als een evolutie-experiment. De tijd zal uitwijzen of dit goede normen en waarden zijn.
    pi_76078078
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 15:07 schreef koningdavid het volgende:
    Cultuur wordt eveneens van generatie op generatie doorgegeven aan leden van de eigen groep. Een groep die een 'effectieve' cultuur heeft zal die cultuur eerder doorgeven en verspreiden dan een groep die een minder effectieve cultuur heeft. Het is geen genetische evolutie, maar er gaan wel evolutie-principes achter schuil. Culturele evolutie lijkt zelfs een stuk sneller te gaan, want in de tijd dat wij ons hebben ontwikkeld van holbewoners tot een technologische beschaving die naar de maan vliegt zijn wij genetisch vrijwel niet veranderd. Die ontwikkeling is een mooi voorbeeld van culturele evolutie.

Het is geen wonder dat landen die vijandig staan tegenover wetenschap en technologie veel minder succesvol zijn. Culturele evolutie werkt dus wetenschap en technologie in de hand.

PS: hoewel ze niet bepaald naar de maan vliegen komt dit soort culturele evolutie ook bij een aantal diersoorten voor.
      zaterdag 26 december 2009 @ 15:22:49 #267
    274062 Sjaakz
    Teflonbuikspreekpop
    pi_76078233
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 15:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zie het als een evolutie-experiment. De tijd zal uitwijzen of dit goede normen en waarden zijn.
    Goede normen en waarden zijn namelijk die normen en waarden die degenen die ze omarmen, en zich erdoor laten leiden, het beste in staat stellen in hun eigen voortbestaan te voorzien?

Dan kom je toch al snel terecht bij niets ontziende, onbarmhartige, egoïstische veroveraars die zoveel mogelijk kinderen bij zoveel mogelijk vrouwen krijgen, lijkt me.

De "evolutie" van onze moraliteit lijkt zich nou niet bepaald deze kant op te ontwikkelen...
    pi_76078351
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 15:22 schreef Sjaakz het volgende:
    Goede normen en waarden zijn namelijk die normen en waarden die degenen die ze omarmen, en zich erdoor laten leiden, het beste in staat stellen in hun eigen voortbestaan te voorzien?

Dan kom je toch al snel terecht bij niets ontziende, onbarmhartige, egoïstische veroveraars die zoveel mogelijk kinderen bij zoveel mogelijk vrouwen krijgen, lijkt me.

De "evolutie" van onze moraliteit lijkt zich nou niet bepaald deze kant op te ontwikkelen...
    De voor de hand liggende conclusie is dat een niets ontziende, onbarmhartige, egoïstische veroveraar toch minder effectief is in termen van voortplanting en voortbestaan. En eerlijk gezegd verbaast mij dat helemaal niets: Wij zijn voor ons succes heel erg afhankelijk van een complexe sociale maatschappij.

Het soort maatschappij dat onherroepelijk het gevolg zou zijn van niets ontziende, onbarmhartige, egoïstische veroveraars is anarchistisch en ongestructureerd, en zou nooit een bloeiende economie zoals wij die nu kennen kunnen ontwikkelen.
      zaterdag 26 december 2009 @ 15:38:45 #269
    pi_76078655
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 14:41 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ik denk dat moraliteit en religie beide op een bepaalde manier onlosmakelijk verbonden is met de mensheid.
    Dat is niet waar. Ik ben niet religieus en ik heb wel moraal en ik ben een mens. \
    quote:
    Welke van de twee ouder is, is volgens mij niet te beantwoorden en niet eens zo relevant als jij het nu doet lijken.
    Dat is het wel als je claimt dat religie een belangrijke bron van moraliteit is. Als moraal er eerder was heeft religie slechts iets bestaands geïncorporeerd.
    quote:
    Het gaat niet om de vraag wie wat heeft uitgevonden, het gaat om de vraag wie wat beinvloedt.
    Dan beïnvloed moraal religie, en religie beïnvloed gelovigen.
    quote:
    [..]

Dat kan wel, maar dan kan je helemaal niet claimen dat religie een belangrijke bijdrage levert aan moraal. Dan is religie alleen maar een mechanisme.
    [b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
      zaterdag 26 december 2009 @ 15:43:46 #270
    274062 Sjaakz
    Teflonbuikspreekpop
    pi_76078761
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 15:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

De voor de hand liggende conclusie is dat een niets ontziende, onbarmhartige, egoïstische veroveraar toch minder effectief is in termen van voortplanting en voortbestaan. En eerlijk gezegd verbaast mij dat helemaal niets: Wij zijn voor ons succes heel erg afhankelijk van een complexe sociale maatschappij.

Het soort maatschappij dat onherroepelijk het gevolg zou zijn van niets ontziende, onbarmhartige, egoïstische veroveraars is anarchistisch en ongestructureerd, en zou nooit een bloeiende economie zoals wij die nu kennen kunnen ontwikkelen.
    Je hangt nu ineens een heleboel zaken aan moraliteit op, alsof alles wat we doen hieruit voortkomt. Vaak is het juist ons vermogen praktisch met moraliteit om te gaan, en indien nodig immoreel te handelen wat ons verder brengt.

Een paar posts terug was moraliteit trouwens nog maar een soort oer-instinct. Beiden is denk ik niet juist en we zijn inmiddels erg ver afgedwaald van mijn insteek in dit topic: religie kan weldegelijk als bron van moraliteit dienen.

Ik doe daarom graag een stapje terug en herhaal deze post waar je nog niet op reageerde:
    quote:
    Er is niet zoveel mis met je gedachten over "oer-moraliteit" of moraliteit als resultaat van sociale en culturele evolutie. Waar je de fout in gaat is in de gedachte dat omdat moraliteit ouder is dan religie, religie geen bron van moraliteit kan zijn. Dat is als beweren dat een kalf geen koe kan zijn, omdat zijn moeder er ook één was.
      zaterdag 26 december 2009 @ 15:45:06 #271
    pi_76078797
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 15:07 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Dat doet het niet. Culturele evolutie is een combinatie van verschillende culturele uitingsvormen (religie, dansen, politiek) die door natuurlijke factoren uitgeselecteerd worden. Biologie is slechts 1 element.
    pi_76078807
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 14:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Deze lezing kan wellicht wat meer licht werpen op deze vraag:

Religie bezien vanuit evolutie.
    Ik heb het helemaal gekeken en het gaat niet in op wat wij hier bediscussiëren. Ik snap de relevantie niet helemaal.

Ik vind het bovendien niet zo'n indrukwekkende presentatie. Dat religieuze ervaringen en religieuze gedachtes terug te koppelen zijn naar vergelijkbare hersenactiviteiten laat toch niet zien dat religieuze ervaringen niet kunnen kloppen? Ik heb niet zoveel problemen met de conclusies van de neurobiologische constateringen die hij doet, voor zover hij al duidelijke conclusies trekt.
    pi_76078904
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 15:43 schreef Sjaakz het volgende:
    Je hangt nu ineens een heleboel zaken aan moraliteit op, alsof alles wat we doen hieruit voortkomt. Vaak is het juist ons vermogen praktisch met moraliteit om te gaan, en indien nodig immoreel te handelen wat ons verder brengt.
    Hee, dat zeg ik nergens. Moraliteit heeft heel veel oorzaken, maar ik reken religie daar niet toe. Ik zie religie vooral als een bijverschijnsel.
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 15:43 schreef Sjaakz het volgende:
    Ik doe daarom graag een stapje terug en herhaal deze post waar je nog niet op reageerde:

Moraliteit is, zoals koningdavid ook al opmerkte, onlosmakelijk verbonden met mensen. En trouwens niet alleen met mensen maar met zo'n beetje alle sociale diersoorten. Maar kan hetzelfde worden gezegd van religie? Dat denk ik niet. Ten eerste zijn niet alle mensen religieus, ten tweede lijkt religie een zekere mate van ontwikkeling van intelligentie te vereisen: bij mijn weten komt religie bij de meeste andere sociale diersoorten niet voor.

Als wij werkelijk een gemeenschappelijke voorouder hebben met chimpansees en de andere primaten dan is het volstrekt redelijk om te veronderstellen dat moraliteit veel ouder is dan religie.
    pi_76078933
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 15:11 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik heb er al 1 genoemd: evolutie op zich, de ontwikkeling van sociale concurrentie binnen de menselijke soort. Welvaart is eveneens een factor, zoiets als "democratische normen en waarden" is uitsluitend effectief in het soort maatschappij dat voldoende welvaart kent om die normen en waarden te kunnen beschermen. Maar goed, het ontstaan van en de veranderingen en variatie in de menselijke moraliteit is, het kan niet genoeg benadrukt worden, een buitengewoon complex vraagstuk. Er zijn ongetwijfeld heel veel factoren die bepalen wat voor moraliteit precies goed werkt.
    Exact. En ik snap niet dat als je de complexiteit van de materie erkent, en je daarin enige terughoudendheid lijkt te betrachten, je vervolgens wel stelligt durft te beweren dat religie de moraliteit niet direct beïnvloedt. Des te meer omdat dit iets is wat wij duidelijk kunnen waarnemen. Je kan er donder op zeggen dat met de intrede van het christendom in China ook de moraliteit van China gaat veranderen. Het zal m.i. moreel christelijker worden, zoals dat ook gebeurd is in Europa nadat het christelijker werd. Dat de moraliteit van China ook weer invloed heeft op het Chinese christendom zul je mij niet zien ontkennen, ik denk dat beide zaken elkaar constant beïnvloeden in een complexe wisselwerking waarin ook nog andere factoren (welvaart, veiligheid, etc.) een rol spelen.
    Jouw afwijzing van religie als invloed op moraliteit lijkt eerder iets principieels, iets levenbeschouwellijks bijna, dan iets dat gebaseerd is op waarneming.
    pi_76078957
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 15:45 schreef koningdavid het volgende:
    Ik heb het helemaal gekeken en het gaat niet in op wat wij hier bediscussiëren. Ik snap de relevantie niet helemaal.
    Zoals ik het zie beschrijft deze man in redelijk detail hoe sociale evolutie heeft geleid tot intelligentie en cognitieve mechanismen die aan de basis staan van religie. Dat lijkt me heel relevant voor wat we hier bespreken.
    pi_76078993
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 15:52 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Exact. En ik snap niet dat als je de complexiteit van de materie erkent, en je daarin enige terughoudendheid lijkt te betrachten, je vervolgens wel stelligt durft te beweren dat religie de moraliteit niet direct beïnvloedt. Des te meer omdat dit iets is wat wij duidelijk kunnen waarnemen. Je kan er donder op zeggen dat met de intrede van het christendom in China ook de moraliteit van China gaat veranderen. Het zal m.i. moreel christelijker worden, zoals dat ook gebeurd is in Europa nadat het christelijker werd. Dat de moraliteit van China ook weer invloed heeft op het Chinese christendom zul je mij niet zien ontkennen, ik denk dat beide zaken elkaar constant beïnvloeden in een complexe wisselwerking waarin ook nog andere factoren (welvaart, veiligheid, etc.) een rol spelen.
    Jouw afwijzing van religie als invloed op moraliteit lijkt eerder iets principieels, iets levenbeschouwellijks bijna, dan iets dat gebaseerd is op waarneming.
    Weer draai je hier oorzaak en gevolg om. Religie is een statische factor die niet op zichzelf aan veranderingen onderhevig is. Veranderingen in religie zijn altijd het resultaat van externe factoren, en niet van interne factoren.
    pi_76079054
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 15:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zoals ik het zie beschrijft deze man in redelijk detail hoe sociale evolutie heeft geleid tot intelligentie en cognitieve mechanismen die aan de basis staan van religie. Dat lijkt me heel relevant voor wat we hier bespreken.
    Nee, dat beschrijft de man niet. Hij heeft het niet over sociale evolutie, hij heeft het over neurobiologische evolutie en hoe neurologische processen in onze hersenen nauw verbonden zijn met religie en ook gebruikt worden door 'religie'. Hij gaat niet in op hoe moraliteit en religie op cultureel of sociaal niveau in verhouding met elkaar staan. Dat is het gebied van sociologie, niet van neurologie.
      zaterdag 26 december 2009 @ 15:58:14 #278
    274062 Sjaakz
    Teflonbuikspreekpop
    pi_76079058
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 15:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hee, dat zeg ik nergens. Moraliteit heeft heel veel oorzaken, maar ik reken religie daar niet toe. Ik zie religie vooral als een bijverschijnsel.
    [..]

Moraliteit is, zoals koningdavid ook al opmerkte, onlosmakelijk verbonden met mensen. En trouwens niet alleen met mensen maar met zo'n beetje alle sociale diersoorten. Maar kan hetzelfde worden gezegd van religie? Dat denk ik niet. Ten eerste zijn niet alle mensen religieus, ten tweede lijkt religie een zekere mate van ontwikkeling van intelligentie te vereisen: bij mijn weten komt religie bij de meeste andere sociale diersoorten niet voor.
    Wil je nu beweren dat religie geen bron van moraliteit kan zijn, omdat niet alle mensen religieus zijn? Je past steeds een omkering toe alsof ik stel dat religie en moraliteit hetzelfde zijn, dat doe ik niet en heb ik ook nergens gedaan.
    quote:
    Als wij werkelijk een gemeenschappelijke voorouder hebben met chimpansees en de andere primaten dan is het volstrekt redelijk om te veronderstellen dat moraliteit veel ouder is dan religie.
    Je reageert op een post waarin ik aangeef dat dit inderdaad erg waarschijnlijk is, door het in reactie op die post nog een keer te herhalen?
    pi_76079169
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 15:58 schreef Sjaakz het volgende:
    Wil je nu beweren dat religie geen bron van moraliteit kan zijn, omdat niet alle mensen religieus zijn?
    Nee, ik zeg dat religie geen bron van moraliteit kan zijn als de enige bron van religie die moraliteit zelf is.

Zonder moraliteit bestaat religie niet, zonder religie bestaat moraliteit wel.
    pi_76079185
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 15:55 schreef Molurus het volgende:

[..]

Weer draai je hier oorzaak en gevolg om. Religie is een statische factor die niet op zichzelf aan veranderingen onderhevig is. Veranderingen in religie zijn altijd het resultaat van externe factoren, en niet van interne factoren.
    Je zegt het allemaal zo feitelijk maar je hebt niet het bewijs om dit te onderbouwen.

Jouw onderbouwingen komen hierop neer: "Ik weet ook niet precies door welke factoren moraliteit wordt beïnvloedt, daarvoor is het te complex, maar religie is zeker geen factoor."
    Dit komt niet bijster sterk over, zeker omdat je het niet lijkt te kunnen onderbouwen met waarnemingen. Zoals ik al eerder zei:

zaterdag 26 december 2009 @ 16:03:40 #281
    pi_76079187
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 15:52 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Exact. En ik snap niet dat als je de complexiteit van de materie erkent, en je daarin enige terughoudendheid lijkt te betrachten, je vervolgens wel stelligt durft te beweren dat religie de moraliteit niet direct beïnvloedt.
    Net zoals gelovigen beweren dat alle moraal en beschaving van hun specifieke religie af hangt. Waarom ga je niet lekker tegen die debielen tekeer?
    pi_76079221
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 16:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Net zoals gelovigen beweren dat alle moraal en beschaving van hun specifieke religie af hangt. Waarom ga je niet lekker tegen die debielen tekeer?
    Omdat ik die religieuzen nooit zie.
    pi_76079257
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 16:03 schreef koningdavid het volgende:
    Je zegt het allemaal zo feitelijk maar je hebt niet het bewijs om dit te onderbouwen.
    De kern van mijn argument is dat er geen andere factoren zijn die bepalen wat religie is. Religie is een direct en exclusief gevolg van menselijke moraliteit. Als er geen andere factoren zijn die bepalend zijn voor wat religie is dan kan religie geen directe bepalende factor voor moraliteit zijn.
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 16:03 schreef koningdavid het volgende:
    Niet gebaseerd op waarneming inderdaad, meer gebaseerd op een totaal gebrek aan waarneming van andere religie-bepalende factoren. Zoals ik het zie zijn die er niet.
      zaterdag 26 december 2009 @ 16:07:51 #284
    pi_76079282
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 16:04 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Omdat ik die religieuzen nooit zie.
    Zelfs ik zie ze hier op Fok!
    Gelovigen zijn echt oostindisch blind.
      zaterdag 26 december 2009 @ 16:14:24 #285
    274062 Sjaakz
    Teflonbuikspreekpop
    pi_76079419
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 16:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee, ik zeg dat religie geen bron van moraliteit kan zijn als de enige bron van religie die moraliteit zelf is.

Zonder moraliteit bestaat religie niet, zonder religie bestaat moraliteit wel.
    Wat een vreemde logica. Je ziet een tegenstelling die niet bestaat en blijft hier hardnekkig op hameren.

Al vormt het smeltwater van een gletsjer een rivier en voedt die rivier een meertje, het meertje blijft de bron van water voor het hert wat er komt drinken. Dat het water oorspronkelijk uit de rivier of zelfs van de gletsjer afkomstig is doet daar niets aan af.
    pi_76079515
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 16:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

De kern van mijn argument is dat er geen andere factoren zijn die bepalen wat religie is. Religie is een direct en exclusief gevolg van menselijke moraliteit.
    Religie heeft enkel te maken met moraliteit? Is dat alles? Waarom hanteer je zo'n afgekalfde visie op religie?
    quote:
    Als er geen andere factoren zijn die bepalend zijn voor wat religie is dan kan religie geen directe bepalende factor voor moraliteit zijn.
    Je raakt echt verstrikt in een wirwar van onduidelijk taalgebruik en vage formuleringen en definities.

Laten we het concretiseren.

1. Ik ben een mens en derhalve heb ik invloed op de moraliteit van deze maatschappij, zij het heel gering.
    2. Ik ben atheïst en acht het niet verkeerd seks voor het huwelijk te hebben.
    3. Ik word christen, omdat ik filosofisch overtuigd ben van het bestaan van God.
    4. Ik besluit om niet langer seks voor het huwelijk te hebben omdat het christelijk geloof en de bijbel mij dit leert.
    5. Mijn keuze om niet meer seks voor het huwelijkt te hebben, gebaseerd op de christelijke religie, verandert de moraliteit van de maatschappij, zij het heel gering.

Hier is dus duidelijk sprake van een (geringe) beïnvloeding van moraliteit door religie. Als nog 1.000.000 mensen een identieke omslag als ik zou meemaken zou religie de moraliteit enorm beïnvloeden.
    quote:
    Niet gebaseerd op waarneming inderdaad, meer gebaseerd op een totaal gebrek aan waarneming van andere religie-bepalende factoren. Zoals ik het zie zijn die er niet.
    Nog een voorbeeld. Infanticide was redelijk normaal in pre-christelijk Europa. Dit veranderde zeer snel nadat Europa christelijk werd en men infanticide afwees op basis van christelijk gedachtegoed. Weer een duidelijk voorbeeld van invloed van religie op moraliteit.
    pi_76079524
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 16:14 schreef Sjaakz het volgende:
    Wat een vreemde logica. Je ziet een tegenstelling die niet bestaat en blijft hier hardnekkig op hameren.

Al vormt het smeltwater van een gletsjer een rivier en voedt die rivier een meertje, het meertje blijft de bron van water voor het hert wat er komt drinken. Dat het water oorspronkelijk uit de rivier of zelfs van de gletsjer afkomstig is doet daar niets aan af.
    Zonder gletsjer geen rivier, geen meertje en geen drinkwater. Zonder dat meertje was het drinkwater er wel.

Of een moderne: CO2 veroorzaakt global warming. Tuurlijk, maar CO2 is daarmee nog geen op zichzelf staande factor. Er is een verandering nodig om te kunnen spreken van global warming.
    pi_76079579
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 16:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Zelfs ik zie ze hier op Fok!
    Linkje?
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 16:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
    Gelovigen zijn echt oostindisch blind.
    De welbekende splinter en de balk. Ik zie jou nooit atheïsten corrigeren als ze belachelijke dingen zeggen, ik doe dat wel bij christenen.
      zaterdag 26 december 2009 @ 16:27:01 #289
    pi_76079710
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 16:14 schreef Sjaakz het volgende:

[..]

Dus er is altijd water (moraliteit) maar de vorm waarin is variabel?

Dan snap ik het toch.
    pi_76079727
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 16:18 schreef koningdavid het volgende:
    Altijd leuk.
    quote:
    1. Ik ben een mens en derhalve heb ik invloed op de moraliteit van deze maatschappij, zij het heel gering.
    Correct.
    quote:
    Het een volgt niet uit het ander, ze staan los van elkaar. Evenzo zijn er vast genoeg christenen die het daar ook niet zo nauw mee nemen. Sommige atheisten tillen wel heel zwaar aan een (seculier) huwelijk.
    quote:
    3. Ik word christen, omdat ik filosofisch overtuigd ben van het bestaan van God.
    Dat kan. Wat je daar dan precies onder verstaat is natuurlijk de vraag. Voor de ene christen is dit anders dan voor de andere.
    quote:
    4. Ik besluit om niet langer seks voor het huwelijk te hebben omdat het christelijk geloof en de bijbel mij dit leert.
    Een persoonlijke keuze die niet noodzakelijk door alle christenen wordt gedeeld.
    quote:
    5. Mijn keuze om niet meer seks voor het huwelijkt te hebben, gebaseerd op de christelijke religie, verandert de moraliteit van de maatschappij, zij het heel gering.
    Toch kies je er ook voor je kinderen niet te stenigen als ze vervelend zijn. Die keuze is gebaseerd op jouw persoonlijke van religie onafhankelijke moraliteit en de morele tijdgeest waarin je bent opgegroeid. Welke christelijke normen en waarden jij uiteindelijk wel serieus neemt wordt bepaald door jouw moraliteit, en niet door wat er werkelijk in de Bijbel staat. Voor elk van de Bijbelse voorschriften maak je uiteindelijk zelf een morele afweging. Een afweging die eigenlijk niets met religie te maken heeft.
    quote:
    Nog een voorbeeld. Infanticide was redelijk normaal in pre-christelijk Europa. Dit veranderde zeer snel nadat Europa christelijk werd en men infanticide afwees op basis van christelijk gedachtegoed. Weer een duidelijk voorbeeld van invloed van religie op moraliteit.
    Europa werd niet zomaar uit zichzelf christelijk. Daar gaan maatschappelijke veranderingen aan vooraf. Er is altijd een continue strijd tussen ideologieen, ook vandaag de dag. En het zijn niet die ideologieen zelf die bepalen wie er als winnaar uit de bus komt. Het zijn de omstandigheden die bepalen of zo'n ideologie succesvol is of niet.
      zaterdag 26 december 2009 @ 16:28:05 #291
    274062 Sjaakz
    Teflonbuikspreekpop
    pi_76079732
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 16:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zonder gletsjer geen rivier, geen meertje en geen drinkwater. Zonder dat meertje was het drinkwater er wel.
    Inderdaad, maar het meertje is er wel, en het is de bron waar het hert gebruik van wenst te maken. Of er ook andere bronnen te vinden zijn is niet relevant.
      zaterdag 26 december 2009 @ 16:28:14 #292
    pi_76079738
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 16:21 schreef koningdavid het volgende:

De welbekende splinter en de balk. Ik zie jou nooit atheïsten corrigeren als ze belachelijke dingen zeggen, ik doe dat wel bij christenen.
    Atheïsten zijn dan ook geen groep die door bepaalde ideeën worden samen gebonden. Christenen duidelijk wel. Toch?
    pi_76079790
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 16:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Atheïsten zijn dan ook geen groep die door bepaalde ideeën worden samen gebonden. Christenen duidelijk wel. Toch?
    Is dat relevant? Atheïsten worden trouwens wel als groep samen gebonden als het gaat over God, namelijk hun collectieve ongeloof.
    pi_76079835
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 16:30 schreef koningdavid het volgende:
    Is dat relevant? Atheïsten worden trouwens wel als groep samen gebonden als het gaat over God, namelijk hun collectieve ongeloof.
    Dat is net zoiets als "niet-feyenoorders" een groep noemen. Er is buiten dat punt niet echt iets dat hen bindt, en er zijn geen ideologische standpunten die daaruit voortvloeien. Atheisme is geen ideologie, net zoals niet-PvdA geen ideologie is.
    pi_76079957
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 16:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

Altijd leuk.
    [..]

Correct.
    [..]

Het een volgt niet uit het ander, ze staan los van elkaar. Evenzo zijn er vast genoeg christenen die het daar ook niet zo nauw mee nemen. Sommige atheisten tillen wel heel zwaar aan een (seculier) huwelijk.
    Prima, is niet relevant voor de vraag verder.
    quote:

Dat kan. Wat je daar dan precies onder verstaat is natuurlijk de vraag. Voor de ene christen is dit anders dan voor de andere.
    Prima.
    quote:
    Een persoonlijke keuze die niet noodzakelijk door alle christenen wordt gedeeld.
    Akkoord.
    quote:
    Toch kies je er ook voor je kinderen niet te stenigen als ze vervelend zijn. Die keuze is gebaseerd op jouw persoonlijke van religie onafhankelijke moraliteit en de morele tijdgeest waarin je bent opgegroeid. Welke christelijke normen en waarden jij uiteindelijk wel serieus neemt wordt bepaald door jouw moraliteit, en niet door wat er werkelijk in de Bijbel staat. Voor elk van de Bijbelse voorschriften maak je uiteindelijk zelf een morele afweging. Een afweging die eigenlijk niets met religie te maken heeft.
    Deze hele alinea klopt van geen kant en het is bovendien irrelevant voor de casus. Het gaat er hiet niet om of moraliteit mijn religie beïnvloedt, dat is niet de vraag van deze casus. Ik heb bovendien allang toegegeven dat moraliteit ook religie beïnvloedt.
    De vraag is kan religie moraliteit beïnvloeden? Jij zegt dat dit niet kan terwijl in deze casus toch duidelijk een invloed van een religieus idee op moraliteit zichtbaar is.

Ergo: jouw bewering dat religie moraliteit niet kan beïnvloeden is foutief.
    quote:
    Europa werd niet zomaar uit zichzelf christelijk. Daar gaan maatschappelijke veranderingen aan vooraf. Er is altijd een continue strijd tussen ideologieen, ook vandaag de dag. En het zijn niet die ideologieen zelf die bepalen wie er als winnaar uit de bus komt. Het zijn de omstandigheden die bepalen of zo'n ideologie succesvol is of niet.
    Dit is weer volkomen irrelevant voor de vraag die wij behandelen. Het gaat er hier om dat de afwijzing van infanticide religieus gemotiveerd was en pas realiteit werd nadat deze religie dominant werd.
    Een invloed van religie op moraliteit is duidelijk waarneembaar.
      zaterdag 26 december 2009 @ 16:38:05 #296
    pi_76079967
    quote:

[..]

Religie heeft enkel te maken met moraliteit? Is dat alles? Waarom hanteer je zo'n afgekalfde visie op religie?
    [..]

Je raakt echt verstrikt in een wirwar van onduidelijk taalgebruik en vage formuleringen en definities.

Hier is dus duidelijk sprake van een (geringe) beïnvloeding van moraliteit door religie. Als nog 1.000.000 mensen een identieke omslag als ik zou meemaken zou religie de moraliteit enorm beïnvloeden.
    Nee, het gedrag van mensen beïnvloed moraliteit. En dat wordt bewezen door duizenden gelovigen die zich niet netjes gedragen (en de vele ongelovigen die het wel doen). Religie kan een aanleiding zijn, een excuus of een reden om er niet over na te denken, en dan heb ik het nog niet eens over de manier waarop ieder individu zijn religie interpreteerd. Maar religie zelf heeft geen invloed op moraal.
    quote:
    quote:
    Voorkoming van kindermoord is moeilijk. Wel is het verschijnsel in Nederland afgenomen door de veranderde moraal. Vóór 1940 kwamen babymoorden door dienstboden, die een onwettig kind van de heer des huizes verwachtten, vaker voor en dat verschijnsel is vrijwel verdwenen (ook omdat er weinig dienstboden meer zijn).
    Tuurlijk, alleen religie heeft invloed op moraal.
    pi_76080008
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 16:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat is net zoiets als "niet-feyenoorders" een groep noemen. Er is buiten dat punt niet echt iets dat hen bindt, en er zijn geen ideologische standpunten die daaruit voortvloeien. Atheisme is geen ideologie, net zoals niet-PvdA geen ideologie is.
    Ga je nu weer irrelevante open deuren intrappen?

Waar heb ik gezegd dat atheïsme een ideologie is?
    pi_76080062
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 16:37 schreef koningdavid het volgende:
    De vraag is kan religie moraliteit beïnvloeden? Jij zegt dat dit niet kan terwijl in deze casus toch duidelijk een invloed van een religieus idee op moraliteit zichtbaar is.
    Zucht, het terugkoppelingseffect had ik al erkend. Wat ik zeg is dat religie geen bepalende factor voor moraliteit kan zijn als dit uitsluitend om een terugkoppelingseffect gaat.

Ik zou werkelijk niet weten hoe ik duidelijker kan zeggen.
    pi_76080070
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 16:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee, het gedrag van mensen beïnvloed moraliteit.
    Wat een debiele uitspraak.
    Dat is net zoiets als zeggen 'luchtbeweging' veroorzaakt 'wind'.
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 16:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
    Tuurlijk, alleen religie heeft invloed op moraal.
    Dat zeg ik nou juist nergens. Papierversnipperaar en zijn strawmen... kansloos.
    pi_76080091
    quote:
    Op zaterdag 26 december 2009 16:40 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ga je nu weer irrelevante open deuren intrappen?

Waar heb ik gezegd dat atheïsme een ideologie is?
    Ok, ze worden niet als groep samengebonden. Zo beter? Je kunt ze op geen enkele manier als groep ergens op aanspreken, er is geen sprake van een gemeenschappelijk standpunt. Er is slechts sprake van de gemeenschappelijke verwerping van een standpunt.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')