Dat was dus ook mijn vraag.quote:Op maandag 21 december 2009 16:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zoals ik al stelde ik heb nog nooit gehoord van die kengetallen, hoe berekend men die, en heeft men dan ook berekeningen gemaakt van niet duurzame centrales?
Vuurwerk! ook z'n onzin. Toch zie ik zat CO2 mondjes lekker vuurwerk afsteken met als excuus dat het maar 1x per jaar is.quote:Op maandag 21 december 2009 16:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat was dus ook mijn vraag.
Ik erger me rot aan de CO2 hype omdat iedereen en zijn maatje milieu alleen maar ziet als CO2. CO2 is onschuldig voor het milieu. Ernstig voor het milieu is kwik en andere zware metalen, arseenverbindingen, landbouwchemie, de troep die er gebruikt wordt in de fabricage van electronica, accus, kunststoffen. Men huilt over de CO2 uitstoot door china, maar wel eens gezien hoe daar het land vergiftigt wordt?
Jep, de lucht voljagen met grote hoeveelheden zwavel, barium, chloraat, benzoaten, koper, antimoon, strontium en barium. Als er een fabriek was met 1/10 van de uitstoot die ieder oud en nieuw de lucht in werd gejaagd hoefde greenpeace de poort niet te blokkeren, de milieupolitie had het managment gearresteerd.quote:Op maandag 21 december 2009 17:29 schreef m1155 het volgende:
[..]
Vuurwerk! ook z'n onzin. Toch zie ik zat CO2 mondjes lekker vuurwerk afsteken met als excuus dat het maar 1x per jaar is.
Het gaat ook niet om milieu, maar om het geldquote:Ook die figuren die mooi spelen door met de trein naar kopenhagen gaan maar intussen wel speciaal zijn terug gekomen met een vliegtuig. Sodemieter toch even lekker op, dachten ze nou echt dat niemand daarachter zou komen? EEN BETER MILIEU BEGINT BIJ EEN ANDER en laat diegene het vooral betalen.
(ik weet het, het zit diep)
Interessant, eens uitzoeken en wellicht wat aandelen in aanschaffen.quote:Op maandag 21 december 2009 17:52 schreef m1155 het volgende:
@Pietverdriet: Ken je het bedrijf Lightbridge (voorheen Thorium Power)? Ik houd ze naulettend in gaten.
Ik heb er al wat en ze staan op klein verlies helaas. (ben dus niet geheel onafhankelijk in deze discussie maar geloof er dus wel in.)quote:Op maandag 21 december 2009 18:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Interessant, eens uitzoeken en wellicht wat aandelen in aanschaffen.
Putting your money where your mouth is, dat is juist positief.quote:Op maandag 21 december 2009 18:39 schreef m1155 het volgende:
[..]
Ik heb er al wat en ze staan op klein verlies helaas. (ben dus niet geheel onafhankelijk in deze discussie maar geloof er dus wel in.)
Een energetische terugverdientijd van 3-6 maanden staat er voor een windturbine. Niet overdreven gek toch?quote:Op maandag 21 december 2009 13:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En die cokes om het staal te smelten? En alsof recyclen niet milieu belastend is..
Moeilijk, niet? Begrijpend lezen...quote:Op maandag 21 december 2009 18:41 schreef du_ke het volgende:
[..]
Een energetische terugverdientijd van 3-6 maanden staat er voor een windturbine. Niet overdreven gek toch?
Hoe vaak moeten we je nog uitleggen dat Cramer geen kolencentrales of windmolens laat bouwen?quote:Op maandag 21 december 2009 14:10 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Daar is het ook om te doen, schrap de plannen voor de kolencentrales van Cramer, schrap al die lelijke molens en bouw wat centrales. Het duurt wat langer om het te realiseren maar dan heb je ook wat.
Helaas is die techniek nog lang niet bewezen voor moderne centrales.quote:Op maandag 21 december 2009 14:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Precies, fijne moderne thoriumreactors, hebben we die technologie ook in handen, Dan nog een mooie voorraad thorium opbouwen en we zitten gebeiteld.
Des te meer reden dat te gaan doen en er flink in te investeren, een onderzoeksreactor te bouwen en zsm aan het net.quote:Op maandag 21 december 2009 18:43 schreef du_ke het volgende:
Helaas is die techniek nog lang niet bewezen voor moderne centrales.
Die energiebalans speelt natuurlijk ook mee in de milieubelasting. Milieubelasting per kWh is een lastig te berekenen factor. Hierin speelt mee wanneer de energie die het gekost heeft om het te produceren is 'terugverdiend' maar ook de vervuiling van lucht, water en bodem die het opwekken van energie en de productie van de centrale gekost hebben. Daar is niet 1 waarde aan te hangen. Je kan het bijvoorbeeld simplificeren naar CO2 uitstoot. Zoals het ECN hieronder doet. Maar ook daar zitten haken en ogen aan.quote:Op maandag 21 december 2009 18:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Moeilijk, niet? Begrijpend lezen...
Heb het niet over energiebalans, maar over de milieubelasting
quote:De CO2-emissies van kernenergie gedurende de levenscyclus van een kerncentrale zijn per kWh vergelijkbaar met die van elektriciteit uit hernieuwbare bronnen. Voor kerncentrales worden waarden gerapporteerd van 5 tot 65 gram CO2 per kWh. Voor Europese kerncentrales zijn emissies berekend van 8 tot 32 gram CO2 per kWh. De cijfers gelden voor de huidige winning van uranium, maar kunnen toenemen bij winning van armere uraniumertsen. Voor windenergie zijn CO2-emissies berekend van 6 tot 23 gram per kWh en voor elektriciteit afkomstig van huidig type zonnepanelen 30 tot 100 gram CO2 per kWh. Voor CO2-emissies van de levenscyclus van kolencentrales zonder CO2-afvang en -opslag worden waarden gerapporteerd die liggen tussen 815 en 1153 gram per kWh en voor gascentrales tussen 362 en 622 gram per kWh.
En dan zeg ik dat een ton CO2 uit een gascentrale beter is dan uit een (bruin)kolencentrale, gezien het arseen, kwik, fijnstof, etc etcquote:Op maandag 21 december 2009 18:53 schreef du_ke het volgende:
[..]
Die energiebalans speelt natuurlijk ook mee in de milieubelasting. Milieubelasting per kWh is een lastig te berekenen factor. Hierin speelt mee wanneer de energie die het gekost heeft om het te produceren is 'terugverdiend' maar ook de vervuiling van lucht, water en bodem die het opwekken van energie en de productie van de centrale gekost hebben. Daar is niet 1 waarde aan te hangen. Je kan het bijvoorbeeld simplificeren naar CO2 uitstoot. Zoals het ECN hieronder doet. Maar ook daar zitten haken en ogen aan.
[..]
Maar dan ben je voor het op commerciële basis geëxploiteerd kan worden toch al snel 20-30 jaar verder.quote:Op maandag 21 december 2009 18:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Des te meer reden dat te gaan doen en er flink in te investeren, een onderzoeksreactor te bouwen en zsm aan het net.
Oh dat klopt zeker. Gascentrales scoren relatief gunstig. En ze zijn ook nog eens erg geschikt voor decentrale opwekking (waarbij je ook van de warmte kan profiteren en zodoende het rendement verhoogt). gas zal dan ook nog wel even een factor van belang blijven.quote:Op maandag 21 december 2009 18:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En dan zeg ik dat een ton CO2 uit een gascentrale beter is dan uit een (bruin)kolencentrale, gezien het arseen, kwik, fijnstof, etc etc
Waarom? Er zijn al centrales actief in India, en veel experimentele centrales geweest in bv Duitsland.quote:Op maandag 21 december 2009 18:56 schreef du_ke het volgende:
[..]
Maar dan ben je voor het op commerciële basis geëxploiteerd kan worden toch al snel 20-30 jaar verder.
Als het lijstje op die wikipediapagina over Thorium compleet was dan ben ik niet zo onder de indruk. Dat waren vooral experimentele reactoren van voor de jaren '80. Dan moet je nog een aardige veiligheidsslag maken in de ontwerpen.quote:Op maandag 21 december 2009 19:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom? Er zijn al centrales actief in India, en veel experimentele centrales geweest in bv Duitsland.
Lightbride heeft een testreactor, de Russische IR-8 onderzoeksreactor van het Kurchatov Instituut in Moskou.quote:Op maandag 21 december 2009 18:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Des te meer reden dat te gaan doen en er flink in te investeren, een onderzoeksreactor te bouwen en zsm aan het net.
1) Vergeet het maar.quote:Op maandag 21 december 2009 13:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
1) Vele male schoner dan kolen of bruinkolen iig
2) En wat is de milieubelasting van windmolens, das best veel staal voor een beetje stroom
Ik heb geen kerstboom en ook niet van die stomme lichtjes overal.quote:Op maandag 21 december 2009 13:46 schreef m1155 het volgende:
Ja Kees22, voorlopig loop jij in deze koude dagen gas en olie te verstoken.om de kerstbomen te laten branden
Wij stoken hier trouwens ook nog een groot deel hout bij de CV. (veel werk om te hakken en ja we gebruiken er ook een kettingzaag bij)
Het is "wendt of keert", van "wenden en keren", niet van "wennen of keren"quote:Op maandag 21 december 2009 14:06 schreef De_Ruyter het volgende:
[..]
Precies, de halve Noordzee vol afzichtelijke molens of één kerncentrale in een afgelegen polder, mij is het wel duidelijk wat ik liever zou hebben. Overigens zijn kerncentrales efficiënt en milieuvriendelijk, wat ze ook zeggen.
Hoe je het ook went of keert, of je nou uranium moet gaan graven en daar CO2 produceert, of dat je nou ijzererts moet gaan graven en daar CO2 bij produceert maakt geen ene moer uit.
Dan moet je een levenscyclusanalyse (LCA) maken, die gaat over de hele milieubelasting en niet alleen over energie of CO2.quote:Op maandag 21 december 2009 18:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Moeilijk, niet? Begrijpend lezen...
Heb het niet over energiebalans, maar over de milieubelasting
Kun je de bron linken?quote:Op maandag 21 december 2009 18:53 schreef du_ke het volgende:
[..]
Die energiebalans speelt natuurlijk ook mee in de milieubelasting. Milieubelasting per kWh is een lastig te berekenen factor. Hierin speelt mee wanneer de energie die het gekost heeft om het te produceren is 'terugverdiend' maar ook de vervuiling van lucht, water en bodem die het opwekken van energie en de productie van de centrale gekost hebben. Daar is niet 1 waarde aan te hangen. Je kan het bijvoorbeeld simplificeren naar CO2 uitstoot. Zoals het ECN hieronder doet. Maar ook daar zitten haken en ogen aan.
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |