abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 december 2009 @ 16:47:13 #226
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75885302
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:12 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Zoals ik al stelde ik heb nog nooit gehoord van die kengetallen, hoe berekend men die, en heeft men dan ook berekeningen gemaakt van niet duurzame centrales?
Dat was dus ook mijn vraag.
Ik erger me rot aan de CO2 hype omdat iedereen en zijn maatje milieu alleen maar ziet als CO2. CO2 is onschuldig voor het milieu. Ernstig voor het milieu is kwik en andere zware metalen, arseenverbindingen, landbouwchemie, de troep die er gebruikt wordt in de fabricage van electronica, accus, kunststoffen. Men huilt over de CO2 uitstoot door china, maar wel eens gezien hoe daar het land vergiftigt wordt?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_75886926
Discuseren is zinloos (zie kopenhagen) en vooral op dit forum met mensen die verder dan stemmen op een politieke partij totaal nergens invloed op hebben.

Er zijn nou eenmaal mensen die per see windmolens willen en mensen zoals Pietverdriet en ik die Thorium wel zien zitten. Ik zou zeggen ga ze allebei lekker bouwen en blijf niet zeuren en zeiken over wat wel en niet goed is. Als het niet werkt breek je de zooi weer lekker af.
pi_75887057
quote:
Op maandag 21 december 2009 16:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat was dus ook mijn vraag.
Ik erger me rot aan de CO2 hype omdat iedereen en zijn maatje milieu alleen maar ziet als CO2. CO2 is onschuldig voor het milieu. Ernstig voor het milieu is kwik en andere zware metalen, arseenverbindingen, landbouwchemie, de troep die er gebruikt wordt in de fabricage van electronica, accus, kunststoffen. Men huilt over de CO2 uitstoot door china, maar wel eens gezien hoe daar het land vergiftigt wordt?
Vuurwerk! ook z'n onzin. Toch zie ik zat CO2 mondjes lekker vuurwerk afsteken met als excuus dat het maar 1x per jaar is.

Ook die figuren die mooi spelen door met de trein naar kopenhagen gaan maar intussen wel speciaal zijn terug gekomen met een vliegtuig. Sodemieter toch even lekker op, dachten ze nou echt dat niemand daarachter zou komen? EEN BETER MILIEU BEGINT BIJ EEN ANDER en laat diegene het vooral betalen.
(ik weet het, het zit diep )
  maandag 21 december 2009 @ 17:41:10 #229
45206 Pietverdriet
pi_75887598
quote:
Op maandag 21 december 2009 17:29 schreef m1155 het volgende:

[..]

Vuurwerk! ook z'n onzin. Toch zie ik zat CO2 mondjes lekker vuurwerk afsteken met als excuus dat het maar 1x per jaar is.
Jep, de lucht voljagen met grote hoeveelheden zwavel, barium, chloraat, benzoaten, koper, antimoon, strontium en barium. Als er een fabriek was met 1/10 van de uitstoot die ieder oud en nieuw de lucht in werd gejaagd hoefde greenpeace de poort niet te blokkeren, de milieupolitie had het managment gearresteerd.
quote:
Ook die figuren die mooi spelen door met de trein naar kopenhagen gaan maar intussen wel speciaal zijn terug gekomen met een vliegtuig. Sodemieter toch even lekker op, dachten ze nou echt dat niemand daarachter zou komen? EEN BETER MILIEU BEGINT BIJ EEN ANDER en laat diegene het vooral betalen.
(ik weet het, het zit diep )
Het gaat ook niet om milieu, maar om het geld
pi_75887999
@Pietverdriet: Ken je het bedrijf Lightbridge (voorheen Thorium Power)? Ik houd ze naulettend in gaten.
  maandag 21 december 2009 @ 18:18:54 #231
45206 Pietverdriet
pi_75888871
quote:
Op maandag 21 december 2009 17:52 schreef m1155 het volgende:
@Pietverdriet: Ken je het bedrijf Lightbridge (voorheen Thorium Power)? Ik houd ze naulettend in gaten.
Interessant, eens uitzoeken en wellicht wat aandelen in aanschaffen.
pi_75889554
quote:
Op maandag 21 december 2009 18:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Interessant, eens uitzoeken en wellicht wat aandelen in aanschaffen.
Ik heb er al wat en ze staan op klein verlies helaas. (ben dus niet geheel onafhankelijk in deze discussie maar geloof er dus wel in.)
  maandag 21 december 2009 @ 18:40:25 #233
45206 Pietverdriet
pi_75889601
quote:
Op maandag 21 december 2009 18:39 schreef m1155 het volgende:

[..]

Ik heb er al wat en ze staan op klein verlies helaas. (ben dus niet geheel onafhankelijk in deze discussie maar geloof er dus wel in.)
Putting your money where your mouth is, dat is juist positief.
pi_75889631
quote:
Op maandag 21 december 2009 13:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En die cokes om het staal te smelten? En alsof recyclen niet milieu belastend is..
Een energetische terugverdientijd van 3-6 maanden staat er voor een windturbine. Niet overdreven gek toch?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 21 december 2009 @ 18:42:36 #235
45206 Pietverdriet
pi_75889677
quote:
Op maandag 21 december 2009 18:41 schreef du_ke het volgende:

[..]

Een energetische terugverdientijd van 3-6 maanden staat er voor een windturbine. Niet overdreven gek toch?
Moeilijk, niet? Begrijpend lezen...
Heb het niet over energiebalans, maar over de milieubelasting
pi_75889703
quote:
Op maandag 21 december 2009 14:10 schreef De_Ruyter het volgende:

[..]

Daar is het ook om te doen, schrap de plannen voor de kolencentrales van Cramer, schrap al die lelijke molens en bouw wat centrales. Het duurt wat langer om het te realiseren maar dan heb je ook wat.
Hoe vaak moeten we je nog uitleggen dat Cramer geen kolencentrales of windmolens laat bouwen?
In het geval van kernenergie zou dat wel het geval moeten zijn omdat de bouw nooit geheel privaat geregeld kan worden.
quote:
Op maandag 21 december 2009 14:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Precies, fijne moderne thoriumreactors, hebben we die technologie ook in handen, Dan nog een mooie voorraad thorium opbouwen en we zitten gebeiteld.
Helaas is die techniek nog lang niet bewezen voor moderne centrales.
  maandag 21 december 2009 @ 18:45:27 #237
45206 Pietverdriet
pi_75889782
quote:
Op maandag 21 december 2009 18:43 schreef du_ke het volgende:

Helaas is die techniek nog lang niet bewezen voor moderne centrales.
Des te meer reden dat te gaan doen en er flink in te investeren, een onderzoeksreactor te bouwen en zsm aan het net.
pi_75890104
quote:
Op maandag 21 december 2009 18:42 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Die energiebalans speelt natuurlijk ook mee in de milieubelasting. Milieubelasting per kWh is een lastig te berekenen factor. Hierin speelt mee wanneer de energie die het gekost heeft om het te produceren is 'terugverdiend' maar ook de vervuiling van lucht, water en bodem die het opwekken van energie en de productie van de centrale gekost hebben. Daar is niet 1 waarde aan te hangen. Je kan het bijvoorbeeld simplificeren naar CO2 uitstoot. Zoals het ECN hieronder doet. Maar ook daar zitten haken en ogen aan.
quote:
De CO2-emissies van kernenergie gedurende de levenscyclus van een kerncentrale zijn per kWh vergelijkbaar met die van elektriciteit uit hernieuwbare bronnen. Voor kerncentrales worden waarden gerapporteerd van 5 tot 65 gram CO2 per kWh. Voor Europese kerncentrales zijn emissies berekend van 8 tot 32 gram CO2 per kWh. De cijfers gelden voor de huidige winning van uranium, maar kunnen toenemen bij winning van armere uraniumertsen. Voor windenergie zijn CO2-emissies berekend van 6 tot 23 gram per kWh en voor elektriciteit afkomstig van huidig type zonnepanelen 30 tot 100 gram CO2 per kWh. Voor CO2-emissies van de levenscyclus van kolencentrales zonder CO2-afvang en -opslag worden waarden gerapporteerd die liggen tussen 815 en 1153 gram per kWh en voor gascentrales tussen 362 en 622 gram per kWh.
  maandag 21 december 2009 @ 18:55:23 #239
45206 Pietverdriet
pi_75890188
quote:
Op maandag 21 december 2009 18:53 schreef du_ke het volgende:

[..]

Die energiebalans speelt natuurlijk ook mee in de milieubelasting. Milieubelasting per kWh is een lastig te berekenen factor. Hierin speelt mee wanneer de energie die het gekost heeft om het te produceren is 'terugverdiend' maar ook de vervuiling van lucht, water en bodem die het opwekken van energie en de productie van de centrale gekost hebben. Daar is niet 1 waarde aan te hangen. Je kan het bijvoorbeeld simplificeren naar CO2 uitstoot. Zoals het ECN hieronder doet. Maar ook daar zitten haken en ogen aan.
[..]

En dan zeg ik dat een ton CO2 uit een gascentrale beter is dan uit een (bruin)kolencentrale, gezien het arseen, kwik, fijnstof, etc etc
pi_75890254
quote:
Op maandag 21 december 2009 18:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Des te meer reden dat te gaan doen en er flink in te investeren, een onderzoeksreactor te bouwen en zsm aan het net.
Maar dan ben je voor het op commerciële basis geëxploiteerd kan worden toch al snel 20-30 jaar verder.
pi_75890357
quote:
Op maandag 21 december 2009 18:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En dan zeg ik dat een ton CO2 uit een gascentrale beter is dan uit een (bruin)kolencentrale, gezien het arseen, kwik, fijnstof, etc etc
Oh dat klopt zeker. Gascentrales scoren relatief gunstig. En ze zijn ook nog eens erg geschikt voor decentrale opwekking (waarbij je ook van de warmte kan profiteren en zodoende het rendement verhoogt). gas zal dan ook nog wel even een factor van belang blijven.
pi_75890653
Dit is toch al veel langer bekend
Daarom kun je ook nooit zonder een conventionele centrale, om fluctuaties op te vangen.
1 of 2Hz teveel of te weinig en het hele grid ligt plat.

Nee dan zie ik meer in kleine verticale turbines die op daken worden gezet en zo gebruik maken van de vortices die er plaatsvinden op een dakrand
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 21 december 2009 @ 19:13:37 #243
45206 Pietverdriet
pi_75890944
quote:
Op maandag 21 december 2009 18:56 schreef du_ke het volgende:

[..]

Maar dan ben je voor het op commerciële basis geëxploiteerd kan worden toch al snel 20-30 jaar verder.
Waarom? Er zijn al centrales actief in India, en veel experimentele centrales geweest in bv Duitsland.
pi_75891217
quote:
Op maandag 21 december 2009 19:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom? Er zijn al centrales actief in India, en veel experimentele centrales geweest in bv Duitsland.
Als het lijstje op die wikipediapagina over Thorium compleet was dan ben ik niet zo onder de indruk. Dat waren vooral experimentele reactoren van voor de jaren '80. Dan moet je nog een aardige veiligheidsslag maken in de ontwerpen.
Van wat er nu nog actief is gaat het niet om een grote capaciteit. Dus voor een moderne westerse centrale die ook nog eens economisch rendabel is zal er nog heel wat moeten gebeuren.
pi_75891229
quote:
Op maandag 21 december 2009 18:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Lightbride heeft een testreactor, de Russische IR-8 onderzoeksreactor van het Kurchatov Instituut in Moskou.

Tegen 2010 verwacht het bedrijf de commerciele markt op te gaan. Ik denk zelf dat de eerste stap in India zal worden gezet nu eind 2008 (dacht ik) een akkoord met IAEA is bereikt over inspecties van de bestaande centrale's
De regering van Singh is voor kernenergie. Lightbride (Thorium power) is na het akkoord meteen naar India gegaan om de techniek te promoten.
pi_75909633
quote:
Op maandag 21 december 2009 13:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

1) Vele male schoner dan kolen of bruinkolen iig
2) En wat is de milieubelasting van windmolens, das best veel staal voor een beetje stroom
1) Vergeet het maar.
2) Ja, dat zou ik ook wel eens willen zien.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_75909740
quote:
Op maandag 21 december 2009 13:46 schreef m1155 het volgende:
Ja Kees22, voorlopig loop jij in deze koude dagen gas en olie te verstoken.om de kerstbomen te laten branden

Wij stoken hier trouwens ook nog een groot deel hout bij de CV. (veel werk om te hakken en ja we gebruiken er ook een kettingzaag bij)
Ik heb geen kerstboom en ook niet van die stomme lichtjes overal.
En hout heb ik genoeg, al stook ik het niet zelf. Mijn beste vriendinnen stoken het op, maar het is een rijk gevoel om het te zien liggen.
Een vriend heeft het gezaagd, en ik heb het zelf gehakt. Leuk werk wel.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_75909844
quote:
Op maandag 21 december 2009 14:06 schreef De_Ruyter het volgende:

[..]

Precies, de halve Noordzee vol afzichtelijke molens of één kerncentrale in een afgelegen polder, mij is het wel duidelijk wat ik liever zou hebben. Overigens zijn kerncentrales efficiënt en milieuvriendelijk, wat ze ook zeggen.

Hoe je het ook went of keert, of je nou uranium moet gaan graven en daar CO2 produceert, of dat je nou ijzererts moet gaan graven en daar CO2 bij produceert maakt geen ene moer uit.
Het is "wendt of keert", van "wenden en keren", niet van "wennen of keren"

Uraniumerts bevat duidelijk wat minder uranium dan ijzererts ijzer bevat. Dat maakt dus veel moeren uit.
pi_75909992
quote:
Op maandag 21 december 2009 18:42 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dan moet je een levenscyclusanalyse (LCA) maken, die gaat over de hele milieubelasting en niet alleen over energie of CO2.
pi_75910068
quote:
Op maandag 21 december 2009 18:53 schreef du_ke het volgende:

[..]

[..]
Kun je de bron linken?
Want ik kwam zelf op heel andere verhoudingen tussen kernenergie en kolen en gas uit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')