Tweede Kerstdag heeft geen enkele religieuze betekenis.
Dan kan de rechtse EO wel stampij gaan maken maar in het oerchristelijke VS kennen ze ook geen tweede kerstdag. Was een erg suggestieve reportage. Die socioloog zei dat de tweede kerstdag misschien wel ter discussie komt te staan, iets wat mijzelf inderdaad onvermijdelijk lijkt omdat de maatschappij steeds liberaler en diverser wordt. Op zich een goede opmerking van die socioloog. Maar de rechts-chrsitelijke leugenaars van Netwerk gaan ermee aan de haal en stellen direct dat suikerfeest in de plaats komt. Smerige televisie.
Ik heb uberhaupt grote moeite met hoe over dit fenomeen gepraat wordt. Het stoom komt bij sommigen al uit de oren als ze horen dat sommige instituten vrijaf geven voor suikerfeest. Met alle respect hoor maar jaren, nee, eeuwenlang deed men er niet moeilijk over dat joden vrijaf kregen voor 'hun' nieuwjaar en andere feestdagen. Zelfs in de 19e eeuw al, toen er amper werknemersrechten bestonden en orthodox christenen zo antisemitisch als de pest waren, was het normaal en stond het helemaal niet ter discussie dat joden vrij mochten nemen op (religieuze!) feestdagen. Werkgevers deden daar helemaal niet moeilijk over (natuurlijk zonder doorbetaling in die tijd). Bepaalde figuren zullen het niet leuk vinden om te horen maar enkel de NSB durfde dit soort voor de economie schadelijke praktijken ter discussie te stellen.
Het lijkt me niet meer dan normaal dat geleidelijk aan het rigide karakter van feestdagen ter discussie komt. Enerzijds door kapitalistische en liberale tendenzen, anderzijds door culturele tendenzen (waarvan de opkomende islam en het 'ontbinden' van de maatschappij als geheel belangrijke componenten zijn). In de lijn der verwachtingen ligt dat dan als eerste niet-elementaire feestdagen zoals Tweede Kerstdag eraan gaan, de dagen waar geen specifieke religieuze historische gebeurtenis aan verbonden zit. Of dan het Suikerfeest er voor in de plaats komt, ik denk het niet maar ikzelf zou er wel wat voor voelen. Logischer is dat het concept van 'feestdag' zelf ter discussie wordt gesteld.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."