Grapje hoop ik?quote:Op woensdag 16 december 2009 16:49 schreef voyeur het volgende:
Voorbeeld van de test:
Geef aan wat goed is:
A accorderen
B akkorderen
A decenniums
B decennia
A ik hoop dat hij bekend
B ik hoop dat hij bekent
A we hebben het hun verteld
B we hebben het hen verteld
A de oliebollenkraam is oudbollig
B de oliebollenkraam is oubollig
A de team
B het team
Kruis aan: goed of fout
De klanten worden verzocht niet te roken.
A Goed
B Fout
Men klaagt over de onderwijskwaliteit, maar ze bereiden de colleges niet goed voor.
A Goed
B Fout
Ik weet dat regent
A Goed
B Fout
quote:Op woensdag 16 december 2009 16:49 schreef voyeur het volgende:
Voorbeeld van de test:
Geef aan wat goed is:
A accorderen
B akkorderen
A decenniums
B decennia
A ik hoop dat hij bekend
B ik hoop dat hij bekent
A we hebben het hun verteld
B we hebben het hen verteld
A de oliebollenkraam is oudbollig
B de oliebollenkraam is oubollig
A de team
B het team
Kruis aan: goed of fout
De klanten worden verzocht niet te roken.
A Goed
B Fout
Men klaagt over de onderwijskwaliteit, maar ze bereiden de colleges niet goed voor.
A Goed
B Fout
Ik weet dat regent
A Goed
B Fout
Gewoon van de Erasmus site geplukt. is een voorbeeld van de echte testen.quote:
Het is om tequote:Op woensdag 16 december 2009 17:44 schreef voyeur het volgende:
[..]
Gewoon van de Erasmus site geplukt. is een voorbeeld van de echte testen.
Bron: De Telegraaf.quote:Op woensdag 16 december 2009 17:54 schreef Eva4Evah het volgende:
Ik zie geen bron?
Maar iig, wat een falers. 60 procent!
Mwa, ik zou ook niet weten of het nu officieel decenniums of decennia is. Ik weet dat in het dagelijks taalgebruik zowel museums als musea gehanteerd wordt, maar dat musea's dan weer dubbelop is. En ook met het hen/hun verhaal heb ik altijd problemen. Desondanks doe ik een universitaire opleiding, met goede cijfers (gemiddelde hoger dan 8).quote:Op woensdag 16 december 2009 17:44 schreef Ringo het volgende:
[..]Wie hierin fouten maakt, als academicus, mag zich met liefde te pletter schamen. Maar ik kijk inmiddels nergens meer van op.
Denk dat die de laagste was inderdaad.quote:Op woensdag 16 december 2009 17:56 schreef Dzy het volgende:
Waarom staat de VU daar speciaal bij? Is die het laagste? (Mag ik niet hopen, ik vind 14% nog wel veel zelfs)
Das inderdaad zo. Ook dat eeuwige geneuzel over pannekoek of pannenkoek, paardebloem of paardenbloem.quote:Op woensdag 16 december 2009 17:56 schreef Seneca het volgende:
[..]
Mwa, ik zou ook niet weten of het nu officieel decenniums of decennia is. Ik weet dat in het dagelijks taalgebruik zowel museums als musea gehanteerd wordt, maar dat musea's dan weer dubbelop is. En ook met het hen/hun verhaal heb ik altijd problemen. Desondanks doe ik een universitaire opleiding, met goede cijfers (gemiddelde hoger dan 8).
Het probleem voor mij is dat ik simpelweg al 6 jaar niet meer bezig ben geweest met de officiele regels. Daar komt nog bij dat allerlei subsidieclubjes het nodig lijken te vinden de officiele regels ieder half jaar weer aan te passen, zelfs als dat tegen het dagelijks taalgebruik in gaat. Ik herinner me nog een recente editie van het groene boekje, volgens welke een woord Frankrijk moest worden afgebroken als Fran- krijk. Vind je het dan heel gek dat ik op een gegeven moment het overzicht kwijt raak? Voor mij is en blijft het gewoon Frank- rijk, het rijk van de Franken, en niet het krijk van de Franen.
Jouw bekentenis schokt me. Decenniums?quote:Op woensdag 16 december 2009 17:56 schreef Seneca het volgende:
[..]
Mwa, ik zou ook niet weten of het nu officieel decenniums of decennia is. Ik weet dat in het dagelijks taalgebruik zowel museums als musea gehanteerd wordt, maar dat musea's dan weer dubbelop is. En ook met het hen/hun verhaal heb ik altijd problemen. Desondanks doe ik een universitaire opleiding, met goede cijfers (gemiddelde hoger dan 8).
Nu heb je het over spellingdetails. Die interesseren mij ook weinig. Deze test behandelt essentiële en zeer elementaire taalkwesties. Als je je als academicus hierdoor laat uitdagen, heb je echt wat gemist, ergens, gedurende je schoolloopbaan.quote:Het probleem voor mij is dat ik simpelweg al 6 jaar niet meer bezig ben geweest met de officiele regels. Daar komt nog bij dat allerlei subsidieclubjes het nodig lijken te vinden de officiele regels ieder half jaar weer aan te passen, zelfs als dat tegen het dagelijks taalgebruik in gaat. Ik herinner me nog een recente editie van het groene boekje, volgens welke een woord Frankrijk moest worden afgebroken als Fran- krijk. Vind je het dan heel gek dat ik op een gegeven moment het overzicht kwijt raak? Voor mij is en blijft het gewoon Frank- rijk, het rijk van de Franken, en niet het krijk van de Franen.
Maar het merendeel van de studenten schrijft gewoon "ik wordt", "ik heb gezegdt" en meer van dat soort creatieve vervoegingenquote:Op woensdag 16 december 2009 18:09 schreef Eva4Evah het volgende:
[..]
Das inderdaad zo. Ook dat eeuwige geneuzel over pannekoek of pannenkoek, paardebloem of paardenbloem.
Juist bijna niemand zet er een extra t achter. Meestal een d in plaats van een t, zoals hij betaald. Waar het wel moet vergeten ze het. En voltooid deelwoord wordt juist als bijvoorbeeld hij heeft betaalt geschreven, ik denk dat er zeer weinig mensen zijn die werkelijk ik heb betaaldt/gezegdt schrijven.quote:Op woensdag 16 december 2009 18:12 schreef Piles het volgende:
[..]
Maar het merendeel van de studenten schrijft gewoon "ik wordt", "ik heb gezegdt" en meer van dat soort creatieve vervoegingen
Dat vind ik geen geneuzel, maar schokkend
En dan denken dat ze origineel zijnquote:Op woensdag 16 december 2009 18:12 schreef Piles het volgende:
[..]
Maar het merendeel van de studenten schrijft gewoon "ik wordt", "ik heb gezegdt" en meer van dat soort creatieve vervoegingen
Dat vind ik geen geneuzel, maar schokkend
Het is dan beter als ze niets zeggenquote:Op woensdag 16 december 2009 18:22 schreef Eva4Evah het volgende:
[..]
Juist bijna niemand zet er een extra t achter. Meestal een d in plaats van een t, zoals hij betaald. Waar het wel moet vergeten ze het. En voltooid deelwoord wordt juist als bijvoorbeeld hij heeft betaalt geschreven, ik denk dat er zeer weinig mensen zijn die werkelijk ik heb betaaldt/gezegdt schrijven.
Maar desondanks ben ik het met je eens hoor, als ik zie hoe mijn medestudenten dingen opschrijven... gewoon schokkend om te zien. Ook in spreektaal, de "hun lopen" en "beter als"-en zijn niet aan te slepen.
Droevig
Edit: hiermee wil ik trouwens niet zeggen dat ik nooit een foutje maak
Mag toch beide tegenwoordig??? Net zoals aquaria en aquariums. Tenminste dat heb ik een jaar of wat geleden begrepen. Ik blijf overigens wel aquaria en decennia gebruiken.quote:Op woensdag 16 december 2009 18:10 schreef Ringo het volgende:
[..]
Jouw bekentenis schokt me. Decenniums?![]()
Dat dan weer wel.quote:Nu heb je het over spellingdetails. Die interesseren mij ook weinig. Deze test behandelt essentiële en zeer elementaire taalkwesties. Als je je als academicus hierdoor laat uitdagen, heb je echt wat gemist, ergens, gedurende je schoolloopbaan.
Ja, dat is het wel. Je zou je kapot moeten schamen.quote:Op woensdag 16 december 2009 16:53 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Het de eerste keer het niet halen is natuurlijk geen ramp en niets om je voor te schamen, maar ik snap die mensen in het tweede jaar dus echt niet. Zoveel kansen om je te verbeteren en die toets te halen...
Voor wie ook maar een beetje Latijn op school heeft gehad, klinkt decenniums als pissen in de soepterrine.quote:Op woensdag 16 december 2009 18:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Mag toch beide tegenwoordig??? Net zoals aquaria en aquariums. Tenminste dat heb ik een jaar of wat geleden begrepen. Ik blijf overigens wel aquaria en decennia gebruiken.
Het klinkt ook voor geen meter, net zoals ik museums en aquariums voor geen meter vind klinken. Maar als dat wel mag dan kan ik mij de fout wel voorstellen.quote:Op woensdag 16 december 2009 19:14 schreef Ringo het volgende:
[..]
Voor wie ook maar een beetje Latijn op school heeft gehad, klinkt decenniums als pissen in de soepterrine.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |