Bronquote:Ter Horst wil verplichte aanrijtijd brandweer afschaffen
Minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken, PvdA) wil de regels rond de aanrijtijd van de brandweer loslaten. De hulpverleners moeten nu binnen acht minuten na een 112-melding ter plaatste zijn, maar dat mogen gemeente straks zelf bepalen. Ook wil Ter Horst de minimale bezetting terugbrengen van zes naar vier man.
De brandweer mag er langer over doen om ter plaatse te zijn.
Dat meldt De Telegraaf.
De minister wil de regels versoepelen om te bezuinigen. Vakorganisaties van de brandweer zijn tegen de ontwikkelingen. 'Dit gaat levensgevaarlijke situaties voor de burger opleveren,' schrijft de Vakvereniging Brandweervrijwilligers (VBV).
Wachten op tweede voertuig
'Met vier personen kun je niks, dus dan moet je sowieso nog vier tot zes minuten wachten tot het tweede voertuig ter plaatse is. Dus pas actie na twaalf tot zestien minuten. Over de eventuele taferelen die zich dan voor zo'n brandende woning afspelen, zullen we maar niet spreken' schrijven de vakbonden ABVAKABO en CNV met brandweerverenigingen VBV en de belangenvereniging Brandweer (BVB) in een reactie op de plannen. (pdf)
Voor elk gebouw gelden andere regels over hoe lang de brandweer er over mag doen om ter plaatse te zijn. Hoe beter het gebouw brandwerend is gemaakt, des te langer mag de brandweer er over doen om ter plaatse te zijn.
Extra kosten
Als een gemeente de omkomsttijd verlengd, moete veel gebouwen voor extra maatregelen zorgen, zoals sprinklerinstallaties. Dat gaat heel veel geld kosten, zegt Cees van Beek, voorzitter van de Vakvereniging Brandweervrijwilligers.
Morgen vergadert de Tweede Kamer over de plannen
Dat gebeurt dus niet, tenminste, mbt de responsetijd. De gemeente kan wel burgers met extra kosten opzadelen door de responsetijd te verhogen. Als ik het goed begrijp.quote:Op dinsdag 15 december 2009 19:29 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Ter Horst slaat echt door ze wel nu gewoon de burgers met meer schade / risico's opzadelen en dat alleen maar om geld te besparen.
...
Dat vroeg ik me ook af - wat is de sanctie als het 9 minuten duurt?quote:Op dinsdag 15 december 2009 19:35 schreef Tazar_Yoot het volgende:
Wat als je niet aan die 8 minuten kon houden dan?
Dan moeten ze terug naar de kazerne om het nog een keer te proberen.quote:Op dinsdag 15 december 2009 19:49 schreef k_man het volgende:
[..]
Dat vroeg ik me ook af - wat is de sanctie als het 9 minuten duurt?
Overdag is er in sommige regio's een tekort aan vrijwilligers. Dus dan rukken ze met 4 man uit (oa om die 8 min te halen), en komt er nog een brandweerauto van een andere post.quote:Op dinsdag 15 december 2009 19:40 schreef trancethrust het volgende:
Wat het idee is achter van 6 naar 4 man gaan weet ik niet.
Ik denk dat als het de spuigaten uitloopt de brandweercommandant naar het UWV mag. Verder zal er uiteraard ook mogelijkheid zijn tot juidische stappen.quote:Op dinsdag 15 december 2009 19:49 schreef k_man het volgende:
[..]
Dat vroeg ik me ook af - wat is de sanctie als het 9 minuten duurt?
Erg hypocriet ja. Qua privacybeperking gaat ze namelijk heel erg ver, ook voor de veiligheid van de burgers...quote:Op dinsdag 15 december 2009 20:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Verder natuurlijk een nieuw pervers plan van onze Guusje. Bezuinigen op veiligheid van je burgers, pffff
Bij de politie is genoeg te bezuinigen lijkt me.quote:Op dinsdag 15 december 2009 21:00 schreef HarryP het volgende:
De voorzienigen moeten toch door iemand betaald worden. En die groep werkende wordt steeds kleiner. Liever wat bezuinigen op de brandweer dan op de politie.
Dat valt nogal mee met die levens redden, volgens mij. In de praktijk is het toch vooral beperking van materiële schade. Het komt niet zo vaak voor dat een helfdhaftige brandweerman op het laatste moment nog een baby uit een huis haalt.quote:Op dinsdag 15 december 2009 21:03 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Bij de politie is genoeg te bezuinigen lijkt me.
Op een brandweerkorps dat levens moet redden zou ik niet snel gaan bezuinigen.
Ik heb er niet veel verstand van hoor, maar in dit opzicht is het misschien wel gevaarlijk:quote:Op dinsdag 15 december 2009 23:18 schreef k_man het volgende:
[..]
Dat valt nogal mee met die levens redden, volgens mij. In de praktijk is het toch vooral beperking van materiële schade. Het komt niet zo vaak voor dat een helfdhaftige brandweerman op het laatste moment nog een baby uit een huis haalt.
quote:Wachten op tweede voertuig
'Met vier personen kun je niks, dus dan moet je sowieso nog vier tot zes minuten wachten tot het tweede voertuig ter plaatse is. Dus pas actie na twaalf tot zestien minuten. Over de eventuele taferelen die zich dan voor zo'n brandende woning afspelen, zullen we maar niet spreken' schrijven de vakbonden ABVAKABO en CNV met brandweerverenigingen VBV en de belangenvereniging Brandweer (BVB) in een reactie op de plannen. (pdf)
Natuurlijk kun je wel wat met 4 man (2 man aanvalsploeg, chauffeur, bevelvoerder), zoals het opbouwen van de watervoorziening e.d. Maar een binnenaanval kan niet, die voer je uit met 2 man. En aangezien de eigen veiligheid voor gaat, wil je 2 man reserve hebben, mocht er met de eerste aanvalsploeg iets mis gaan. En die taak kun je niet bij de chauffeur en bevelvoerder leggenquote:Ik mis de motivatie waarom je met vier personen niks zou kunnen. Maar goed, ik heb er ook niet veel verstand van.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |