idd.quote:
Voor veel mensen wel.quote:Een beest is pas zielig als er veel over geschreven wordt.
Nee hoor. En tonijn raak ik ook niet meer aan.quote:Kabeljauw schijnt ook aan het uitsterven te zijn, maar dat eet iedereen gewoon door.
Eeuhh, dat is biologisch bepaald hoor, mensen zijn vleeseters?quote:
Mensen die de ethiek van het vegetarisme met oneliners afdoenquote:
Iets meer dan: het vlees eten in de westerse wereld is doorgeslagen, het is fabriekswerk geworden, zonder enige zorg voor dierenwelzijn, milieu of gezondheid. De vee-industrie zorgt voor verspreiding van ziektes, de achteruitgang van de bio-diversiteit in de wereld, verspilling van landbouwareaal en een enorme CO2-uitstoot (groter dan de transportsector) en vervuiling.quote:Op woensdag 16 december 2009 11:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mensen die de ethiek van het vegetarisme met oneliners afdoen
![]()
Veel verder dan "Het is ziehielug en gemeen" komt men hier niet
Sinds wanneer is doorfokken 'evolutie'?quote:Op woensdag 16 december 2009 11:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Laten we het eens van een evolutie standpunt bekijken. Het varken of de gans, of de kip is evolutionair gezien bijzonder succesvol omdat we hem zo graag eten.
Wat een onzin. Voeden is 'vetmesten' en 'huisvesten'? Moeite doen? Kom nou.quote:We doen erg veel moeite om het varken etc te voeden en te huisvesten.
Hoezo is de soort succesvol, als die de oorlog is verklaard door de mens?quote:Het individuele varken wordt gegeten, maar de soort is enorm succesvol.
Dat is een conclusie, geen feitquote:Op woensdag 16 december 2009 12:29 schreef Verbal het volgende:
[..]
Iets meer dan: het vlees eten in de westerse wereld is doorgeslagen,
En?quote:het is fabriekswerk geworden
Kan je daar specifieker zijn? Lammetjes staan lekker in de wei bij mama, koeien lijken me niet ontevreden.quote:, zonder enige zorg voor dierenwelzijn,
Elke menselijke activiteit belast het milieuquote:milieu
Van wie? Mensen in de westerse wereld zijn nog nooit zo gezond geweest.quote:of gezondheid.
Juist de ouderwetse bovenop je dieren leven is een oorzaak van het verspreiden van ziektes.quote:De vee-industrie zorgt voor verspreiding van ziektes,
Denk eerder dan de mens daar sowieso schuld aan is, maar hoeveel % van de diersoorten is er uitgestorven?quote:de achteruitgang van de bio-diversiteit in de wereld,
Als we allemaal vegetarier zouden worden zou de wereldbevolking kunnen vervijfvoudigen schat ik, denk dat dit nog veel slechter is voor de natuurquote:verspilling van landbouwareaal
CO2 is prima voor de plantjes, en vervuiling wordt niet opgelost door geen vlees meer te etenquote:en een enorme CO2-uitstoot (groter dan de transportsector) en vervuiling.
Heb je kinderen?quote:Niet dat ik vegetariër ben overigens (althans, nog niet).
De soort is niet de oorlog verklaard, de soort is enorm succesvol, er zijn zowat meer varkens in NL dan mensen.quote:Op woensdag 16 december 2009 12:31 schreef Verbal het volgende:
[..]
Sinds wanneer is doorfokken 'evolutie'?
[..]
Wat een onzin. Voeden is 'vetmesten' en 'huisvesten'? Moeite doen? Kom nou.
[..]
Hoezo is de soort succesvol, als die de oorlog is verklaard door de mens?
V.
En?quote:Op woensdag 16 december 2009 12:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is een conclusie, geen feit
Dat met dieren omgaan alsof het grondstoffen zijn en ondertussen het beeld projecteren alsof dieren tegenwoordig lekker ruim op een mooie groene boerderij leven.quote:En?
Tuurlijk.quote:Kan je daar specifieker zijn? Lammetjes staan lekker in de wei bij mama
Dat is een inschatting, geen feit. Kun je iets specifieker zijn, vooral over de koeien die nooit de buitenlucht zien?quote:koeien lijken me niet ontevreden.
Geen enkele reden dus om de buitenproportionele milieubelasting in deze ook maar enigszins te proberen te beperken? Als een busje met bejaarden de plomp in rijdt, maar niet proberen ze te helpen, omdat de meerderheid waarschijnlijk toch wel zal verzuipen?quote:Elke menselijke activiteit belast het milieu.
Van mensen. Belangrijkste oorzaak van overgewicht in de wereld is overmatige vleesconsumptie.quote:Van wie? Mensen in de westerse wereld zijn nog nooit zo gezond geweest.
Wrong: het nieuwerwetse opstapelen van dieren is de oorzaak van het verspreiden en de oorzaak van ziektes en (dreigende) pandemieën.quote:Juist de ouderwetse bovenop je dieren leven is een oorzaak van het verspreiden van ziektes.
quote:Denk eerder dan de mens daar sowieso schuld aan is, maar hoeveel % van de diersoorten is er uitgestorven?
| 1 2 3 | Livestock now account for about 20 percent of the total terrestrial animal biomass, and the 30 percent of the earth’s land surface that they now pre-empt was once habitat for wildlife. Indeed, the livestock sector may well be the leading player in the reduction of biodiversity, since it is the major driver of deforestation, as well as one of the leading drivers of land degradation, pollution, climate change, overfishing, sedimentation of coastal areas and facilitation of invasions by alien species. In addition, resource conflicts with pastoralists threaten species of wild predators and also protected areas close to pastures. Meanwhile in developed regions, especially Europe, pastures had become a location of diverse long-established types of ecosystem, many of which are now threatened by pasture abandonment. ?> |
Dat is een gok, geen feit.quote:Als we allemaal vegetarier zouden worden zou de wereldbevolking kunnen vervijfvoudigen schat ik, denk dat dit nog veel slechter is voor de natuur
Veelgebruikte drogreden.quote:CO2 is prima voor de plantjes
Zeker wel. Minder vlees zou al helpen.quote:en vervuiling wordt niet opgelost door geen vlees meer te eten
Wat doet dat ertoequote:Heb je kinderen?
O nee, de individuen is de oorlog verklaardquote:Op woensdag 16 december 2009 12:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De soort is niet de oorlog verklaard, de soort is enorm succesvol, er zijn zowat meer varkens in NL dan mensen.
quote:Op woensdag 16 december 2009 13:44 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je geen zin hebt inhoudelijk de discussie aan te gaan dan wens ik je nog een fijne dag
De ethiek van het vegetarisme.quote:Op woensdag 16 december 2009 11:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mensen die de ethiek van het vegetarisme met oneliners afdoen
![]()
Veel verder dan "Het is ziehielug en gemeen" komt men hier niet
Dan wenst PietVerdriet jou een fijne dag.quote:Op woensdag 16 december 2009 13:57 schreef Frollo het volgende:
[..]
De ethiek van het vegetarisme.
Je vergeet dat de vegetariër juist degene is die helemaal niet verplicht is om iets uit te leggen of te verdedigen. Hij verandert namelijk niets aan de wereld.
Ik eet geen vlees, so what, ik spaar ook geen kroonkurken, ik bezit geen rode kruiwagen en ik ben nog nooit in Australië geweest. Ik ben daarover toch ook niemand uitleg verschuldigd?
Wat doe je dan in een topic over de ethiek van het eten van bepaalde zaken?quote:Op woensdag 16 december 2009 13:57 schreef Frollo het volgende:
[..]
De ethiek van het vegetarisme.
Je vergeet dat de vegetariër juist degene is die helemaal niet verplicht is om iets uit te leggen of te verdedigen. Hij verandert namelijk niets aan de wereld.
Ik eet geen vlees, so what, ik spaar ook geen kroonkurken, ik bezit geen rode kruiwagen en ik ben nog nooit in Australië geweest. Ik ben daarover toch ook niemand uitleg verschuldigd?
Rellen!quote:Op woensdag 16 december 2009 14:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat doe je dan in een topic over de ethiek van het eten van bepaalde zaken?
Dankjewel dat je me even gelijk geeft.quote:
Graag gedaan.quote:Op woensdag 16 december 2009 15:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dankjewel dat je me even gelijk geeft.
Die publiciteit is er maar 3 weken per jaar, de overige 49 gebruiken veel restaurants het hoofbestandsdeel om hun carpaccio te garneren, en lijkt niemand zich er zorgen om te maken. Ik irriteer mij daar eigenlijk nog meer aan dan de walchelijke methode om er voor te zorgen dat dat product zo lekker mogelijk op het bord te krijgen.quote:Op dinsdag 15 december 2009 15:14 schreef Isabeau het volgende:
[..]
De publiciteit
Een beest is pas zielig als er veel over geschreven wordt.
Kabeljauw schijnt ook aan het uitsterven te zijn, maar dat eet iedereen gewoon door.
dat zijn pijnboompittenquote:Op woensdag 16 december 2009 19:21 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Die publiciteit is er maar 3 weken per jaar, de overige 49 gebruiken veel restaurants het hoofbestandsdeel om hun carpaccio te garneren, en lijkt niemand zich er zorgen om te maken. Ik irriteer mij daar eigenlijk nog meer aan dan de walchelijke methode om er voor te zorgen dat dat product zo lekker mogelijk op het bord te krijgen.
nouja de ganzelever dan(zoals ik al zei vind ik orgaanvlees niet te vreten en zal ik dan ook nooit iets bestellen/klaarmaken dat bijv levers of nieren bevat, en daarbij worden er ook vaak (ganzen)leverkrullen gebruikt om carpaccio te garneren als dat je veronderstelling was)quote:
Het verschil met andere diersoorten is de wijze van fokken. Voor fois gras moet de lever extra vet worden om de smaak te krijgen die bij foi gras (vette lever) hoort, een fransman zal ganzelever nooit zomaar fois gras noemen, daarvoor dient het een bepaald vetpercentage te hebben. Probleem is dat om dit vetpercentage te krijgen je de ganzen dus moet dwangvoederen en dit gaat op barbaarse wijze waarbij de ganzen flink mishandeld worden.quote:Op dinsdag 15 december 2009 15:14 schreef Isabeau het volgende:
[..]
De publiciteit
Een beest is pas zielig als er veel over geschreven wordt.
Kabeljauw schijnt ook aan het uitsterven te zijn, maar dat eet iedereen gewoon door.
quote:
Zoals de link van sjeen laat zien, en welke ook al eerder gepost is in beide topics, is het niet zo zwart/wit als jij het doet voor komen..quote:Op donderdag 17 december 2009 09:40 schreef JayKudo het volgende:
[..]
Het verschil met andere diersoorten is de wijze van fokken. Voor fois gras moet de lever extra vet worden om de smaak te krijgen die bij foi gras (vette lever) hoort, een fransman zal ganzelever nooit zomaar fois gras noemen, daarvoor dient het een bepaald vetpercentage te hebben. Probleem is dat om dit vetpercentage te krijgen je de ganzen dus moet dwangvoederen en dit gaat op barbaarse wijze waarbij de ganzen flink mishandeld worden.
Dus dit is geen discussie over bioindustrie of andere zaken waar je wat van kan vinden, maar het feit dat deze dieren moedwillig mishandeld worden om een bepaalde smaak te krijgen. Dat is ook het verschil met het fokken van andere dieren.
Dat probeer ik juist uit te leggen. Op het moment dat het vetpercentage laag is, is het geen fois gras dan is het gewoon ganze of eendelever. Er is nog geen andere fokmethode ontdekt die het zelfde vetpercentage niveau haalt op een diervriendelijk/normale manier. Er zijn er die het beweert hebben maar die zijn ontmaskert en bleken alsnog op onmenselijke wijze te dwangvoederen.quote:Op donderdag 17 december 2009 11:21 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Zoals de link van sjeen laat zien, en welke ook al eerder gepost is in beide topics, is het niet zo zwart/wit als jij het doet voor komen..
Hoe en wat Foie Gras is, is bij de meesten inmiddels wel bekend, maar zoals in dat artikel ook staat, worden de dieren waar ze in Hongarije naar hebben gekeken lang niet zo extreem gevoederd als die uit de (oude) youtube filmpjes uit Frankrijk. Het vetter worden van de lever door extra voer is trouwens een perfect natuurlijke reactie, net als dat bij bijvoorbeeld mensen betekend dat je meer onderhuids vet krijgt.quote:Op donderdag 17 december 2009 11:30 schreef JayKudo het volgende:
[..]
Dat probeer ik juist uit te leggen. Op het moment dat het vetpercentage laag is, is het geen fois gras dan is het gewoon ganze of eendelever. Er is nog geen andere fokmethode ontdekt die het zelfde vetpercentage niveau haalt op een diervriendelijk/normale manier. Er zijn er die het beweert hebben maar die zijn ontmaskert en bleken alsnog op onmenselijke wijze te dwangvoederen.
quote:Intussen zoeken chef-koks naarstig naar alternatieven. Zoals de ‘diervriendelijke’ Hongaarse variant, die Beeren tot bovengenoemde uitspraak aanzette. Diervriendelijkheid blijkt echter een rekbaar begrip. Bij de allervriendelijkste methode worden ganzen en eenden kunstmatig in de waan gelaten dat ze een strenge winter moeten trotseren. Ze mesten zichzelf vet, met een minimaal tweemaal zo grote lever tot gevolg. Naar de letter van de Europese wet is het geen dwangvoederen, maar diervriendelijk? ‘Diervriendelijke foie gras bestaat niet’, zegt Stichting Wakker Dier, die weet dat de meeste Hongaren wel degelijk gebruikmaken van dwang.
Itt tot slachterijen, is het in ziekenhuizen de insteek dat de patiënt de ingreep overleefd lijkt me?quote:Op donderdag 17 december 2009 14:52 schreef MelanieA het volgende:
Uit de link:
"Ze worden onder narcose gebracht door hun kop in contact te brengen met water waarop een hoog voltage staat".
Da's ook lekker voor de diertjes! Moeten ze hier in de ziekenhuizen óók invoeren; scheelt een hoop narcosemiddel!
Maja, gaat het stroomverbruik weer zo omhoog...krijg je weer andere milieuactivisten achter je aan!
Blijkbaar "weten" ze dat er wel dwangvoeding plaats vindt.quote:
Mosselen en oesters hebben geen centraal zenuwstelsel waardoor ze geen pijn voelen en nog veel meer dingen niet kunnen ervaren zoals bijv. een koe wel kan.quote:Op dinsdag 15 december 2009 13:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kreeft, mosselen, oesters, kip...
Wat maakt ganzen zo speciaal?
Is 'in het donker houden' normaal omgaan met dieren volgens jou?quote:Op donderdag 17 december 2009 15:07 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Blijkbaar "weten" ze dat er wel dwangvoeding plaats vindt.Maar ze tonen er geen bewijs van, dit terwijl ze vrij lukraak strooien met die Franse filmpjes op hun site.. Ik gok dat ze dat in het donker houden ook onder dwangvoeding scharen?
Hoe denk je over groente/fruit kassen?quote:Op woensdag 16 december 2009 12:29 schreef Verbal het volgende:
[..]
Iets meer dan: het vlees eten in de westerse wereld is doorgeslagen, het is fabriekswerk geworden, zonder enige zorg voor dierenwelzijn, milieu of gezondheid. De vee-industrie zorgt voor verspreiding van ziektes, de achteruitgang van de bio-diversiteit in de wereld, verspilling van landbouwareaal en een enorme CO2-uitstoot (groter dan de transportsector) en vervuiling.
Niet dat ik vegetariër ben overigens (althans, nog niet).
V.
Gezonder dan preventief met antibiotica ingespoten vlees, denk ik....quote:Op donderdag 17 december 2009 23:11 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Hoe denk je over groente/fruit kassen?
Zou dát uiteindelijk gezond zijn voor de mens? Groentes moéten snel groeien, men gebruikt van alles om ziektes te voorkomen en wij eten het allemaal op onder het mom *het is gezond* .
Da's ook een punt maar daar komt dat ellendige leven van de bio-beesten in ieder geval niet om de hoek kijken.quote:Op donderdag 17 december 2009 23:11 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Zou dát uiteindelijk gezond zijn voor de mens? Groentes moéten snel groeien, men gebruikt van alles om ziektes te voorkomen en wij eten het allemaal op onder het mom *het is gezond* .
Zoals al aangehaald: er komt in ieder geval geen dierenleed bij kijken. Daarnaast loop je bij groente geen kans om antibiotica, campylobacter, salmonella of een van de H1 tm H7-varianten op te lopen. Nog afgezien van al het gif dat zich via het veevoer opstapelt in de dieren.quote:Op donderdag 17 december 2009 23:11 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Een zeker gedeelte van de 24h die in een dag zitten wel, aangezien het dan ook donker is.quote:Op donderdag 17 december 2009 16:11 schreef Verbal het volgende:
[..]
Is 'in het donker houden' normaal omgaan met dieren volgens jou?
V.
Gek genoeg willen jan en truus publiek daar niet voor betalen, dus dan kunnen ze wat mij betreft die subsidies wel aan een effectievere club geven..quote:Op vrijdag 18 december 2009 09:44 schreef Frollo het volgende:
Wakker dier wil vooral dierenleed uitbannen. Dat daar (ook) geld bij komt kijken, daar kunnen zij natuurlijk niks aan doen.
Hele huilie industrie is vooral een industrie.quote:Op vrijdag 18 december 2009 09:44 schreef Frollo het volgende:
Wakker dier wil vooral dierenleed uitbannen. Dat daar (ook) geld bij komt kijken, daar kunnen zij natuurlijk niks aan doen.
Typerend voor wat ik bedoel, ze plaatsen een banner in de vorm van een rouwadvertentie op hun site voor de 35.000 zwangere geiten die geruimd moeten gaan worden ivm de Q-koorts, maar nergens zie ik een soortgelijke banner voor de 6 mensen die er al aan overleden zijn...quote:Op vrijdag 18 december 2009 09:44 schreef Frollo het volgende:
Wat veel zegt over de organisatie iddquote:Op vrijdag 18 december 2009 10:00 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Typerend voor wat ik bedoel, ze plaatsen een banner in de vorm van een rouwadvertentie op hun site voor de 35.000 zwangere geiten die geruimd moeten gaan worden ivm de Q-koorts, maar nergens zie ik een soortgelijke banner voor de 6 mensen die er al aan overleden zijn...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |