quote:3 januari: De drieklapper van Yvonne
In 1988 versloeg Yvonne van Gennip eindelijk de jarenlang onoverwinnelijke Oost-Duitse schaatsvrouwen Karin Kania en Andrea Ehrig. Dat gebeurde nota bene op de Olympische Winterspelen in Calgary met drie keer goud. Andere Tijden Sport spreekt met alle betrokkenen van die tijd – en stelt vanzelfsprekend het Oost-Duitse dopingverleden aan de orde.
Nederland 1, 22.50 uur en 00.30 uur
quote:10 januari: Cultheld Franz Krienbühl
De Zwitserse schaatser Franz Krienbühl debuteerde (gecoacht door zijn vrouw) in 1968 op 38-jarige leeftijd bij de Olympische Winterspelen in Grenoble. Al snel groeide uit tot een cultheld van het Nederlandse schaatspubliek.
Krienbühl bleek meer dan een geliefde krabbelaar. Hij introduceerde de snelle schaatspakken en kwam als eerste met een verstelbare schaats – de voorloper van de klapschaats. In 1976 nam hij op 46-jarige leeftijd met de 8e plaats op de Olympische 10 kilometer afscheid van de schaatssport. Andere Tijden Sport duikt in het leven van de markante schaatspionier, die lelijk aan zijn einde is gekomen. Nederland 1, 22.50 uur en 00.30 uur
quote:31 januari: Stien, Carry en Ans: gouden schaatsmeiden
Stien Kaiser: in 1964 mocht ze als 24-jarige niet meedoen aan de Olympische spelen omdat ze volgens de schaatsbond “te oud” zou zijn. Acht jaar later won ze als 32-jarige goud op de Winterspelen in Sapporo. Met Carry Geijssen (goud op de 1000 meter in 1968) en Ans Schut (houd op de 3000 meter in 1968) zorgde Stien voor de emancipatie van de Nederlandse schaatsvrouwen.
Nederland 1, 22.50 uur en 00.30 uur
Is altijd een goed programma geweest maar hopelijk durven ze dit keer niet alleen de DDR door de mangel te halen maar kaarten ze ook de dopinggeruchten rond Van Gennip zelf aan. Sowieso wordt door de recente onthullingen steeds duidelijker dat in de jaren '80 iedereen met dope sportte. Amerikaanse sporters liepen in 1984 en 1988 onder supervisie van de amerikaanse bond met doping rond. Hoe dat met de winterspelen zit weet ik niet. Ik zeg: zoek het uit.quote:12 februari: Gerard van Velde en de klapschaats
Gerard van Velde won in 2002 goud op de olympische 1000 meter in Salt Lake City – op de klapschaats. Een paar jaar eerder had hij de schaatssport nog vaarwel gezegd omdat hij niet overweg kon met de klapschaats. Aan de hand van de loopbaan van Van Velde schetst Andere Tijden Sport de bizarre introductie van de klapschaats. Hein Vergeer was één van de vele schaatsers die er aanvankelijk niets van wilde weten.
Mart Smeets woont een blok verder dan Van Gennip in Haarlem.quote:Op maandag 14 december 2009 11:36 schreef Leatherface het volgende:
Tsja, Van Gennip is inderdaad ook lijdend voorwerp van verdenkingen geweest.
laten we wel wezen, iedereen die in die tijd van gedopeerde Duitsers wist te winnen was zelf natuurlijk ook niet schoon...quote:Op maandag 14 december 2009 11:36 schreef Leatherface het volgende:
Die moesten gelijk door om hun snor te harsenquote:Op maandag 14 december 2009 12:28 schreef Klopkoek het volgende:
Btw, wat me verbaasde toen ik voor het eerst die beelden zag was dat die Oost-Duitse vrouwen en de coach direct binnen de halve minuut nadat Van Gennip over de finish kwam feliciteerden. Alsof ze totaal niet teleurgesteld waren
Van Gennip won nooit van de oost-Duitsers.quote:Op maandag 14 december 2009 11:36 schreef Leatherface het volgende:
Inderdaad wat een gereformeerd misbaksel is dat geworden.quote:Op maandag 14 december 2009 12:24 schreef TheVulture het volgende:
[..]
laten we wel wezen, iedereen die in die tijd van gedopeerde Duitsers wist te winnen was zelf natuurlijk ook niet schoon...
Plus het feit dat Van Gennip gewoon geen leuke frisse meid is gebleven als ze dat al uberhaupt was... eerder een verzuurde muts die in de jaren 80 is blijven hangen
Ik wilde het net zeggen. Jammer.quote:Op maandag 14 december 2009 16:37 schreef jens007 het volgende:
Tof, maar helaas weer alleen maar over schaatsen
Kossquote:Op maandag 14 december 2009 15:50 schreef marcodej het volgende:
Koss is tof.
Ik zie dat het op NED 1 komt. kan ik toch gewoon kijken vanavondquote:Op donderdag 31 december 2009 14:22 schreef Haaibaaike het volgende:
Dat neem ik op..of ik kijk op uitzendinggemist. Yvonne die haar tongetje uitstak..dat weet ik nog wel
Van Gennip was natuurlijk ook gewoon gedoped... die had toch een dopingdokter om de hoek wonen als ik me niet vergisquote:Op zondag 3 januari 2010 17:06 schreef mitt het volgende:
Ik mag hopen dat niet alleen het Oost-Duitse dopingregime aan bod komt.
Het eerste wat ik dacht was: "Dat moet Niemann zijn"quote:Op zondag 3 januari 2010 23:32 schreef rubbereend het volgende:
die techniek van Niemann bij de start van de 1500dat zag er echt niet uit
Een soort parachutes.quote:Op zondag 3 januari 2010 23:15 schreef TheVulture het volgende:
Die pakken van de Nederlandse ploeg in Calgary waren trouwens
Ze is nog steeds een leuke meid. Schaatst nog wel eens hier om de hoek op ons ijsbaantje.quote:Op zondag 3 januari 2010 22:59 schreef TheVulture het volgende:
Yvonne was toen nog leuk... jammer dat ze in 1988 opgehouden is met leven... verzuurde doos
Maar wat waren de tijden goed, tenminste dat viel mij op. 4.12 en 7,14 zijn echt fantastische tijden als je ze met nu vergelijkt(klapschaatst, vooruitgang in trainingen enz).quote:Op zondag 3 januari 2010 23:38 schreef marcodej het volgende:
[..]
Een soort parachutes.
Wel apart om Niemann te zien krabbelen en zwabberen op de 1500...En wat waren de verschillen groot. Kania zette haar tegenstandster (een Nederlandse dacht ik) op een halve ronde?
Nou het laatste wat ik van haar mee kreeg was aan tafel bij Mart Smeets tijdens de Spelen van 2006 in Turijjn... toen was het een enorme vrieskiestquote:Op zondag 3 januari 2010 23:43 schreef golfer het volgende:
[..]
Ze is nog steeds een leuke meid. Schaatst nog wel eens hier om de hoek op ons ijsbaantje.
Klopt. Dokter Karstens uit Haarlem. Waar zij ook woonde. Hij verklaarde later topsporters te hebben gediend met doping zodat ze niet in het illegale circuit hoefden te komen.quote:Op zondag 3 januari 2010 23:00 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Van Gennip was natuurlijk ook gewoon gedoped... die had toch een dopingdokter om de hoek wonen als ik me niet vergis
Klok-klepel.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:33 schreef tong80 het volgende:
Klopt. Dokter Karstens uit Haarlem. Waar zij ook woonde. Hij verklaarde later topsporters te hebben gediend met doping zodat ze niet in het illegale circuit hoefden te komen.
http://www.trouw.nl/krant(...)_Michel_Karsten.htmlquote:Op maandag 4 januari 2010 00:59 schreef golfer het volgende:
[..]
Klok-klepel.
Klopt niets van het verhaal en de geruchten over Michel Karsten. Dat is later ook in een paar rechtzaken gecorrigeerd.
Als je mij niet geloofd moet je het anders Bart Veldkamp maar vragen. Die is er ook nog bij betrokken geweest.
Ja ik denk echt niet dat die zo schoon waren als ze willen doen geloven... maar aan de andere kant hebben die Oost-Duitsen zich met name mentaal gek laten maken door elkaar en presteerden ze daardoor waarschijnlijk onder hun kunnen... helemaal toen ze een nederlaag leden op de 3km. Ze waren natuurlijk helemaal niet gewend aan verliezen dus dat kwam extra hard aan waardoor die andere afstanden ook niet helemaal lekker liepen.... bij Van Gennip werkte het precies andersomquote:Op maandag 4 januari 2010 09:24 schreef Ericr het volgende:
[..]
http://www.trouw.nl/krant(...)_Michel_Karsten.html
http://www.trouw.nl/krant(...)p_daagt_Karsten.html
Meer daar over.
Vond overigens zowel van Gennip als Kloosterboer wat zenuwachtig overkomen toen eventueel dopinggebruik ter sprake kwam in Andere Tijden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |