900 is ietwat veel. Maar bij een bedrag van 5000,- zijn deze kosten al 600,- ex BTW..quote:Op zaterdag 12 december 2009 19:01 schreef stylz het volgende:
Het te vorderen bedrag is 7000euro en de buitengerechtelijke incassokosten zijn 900euro.
Geloof 't wel. Ze zijn immers niet verplicht jou een betalingsregeling aan te bieden. Dikke kans dat ergens in hun AV staat dat ze een dergelijke regeling ten alle tijde kunnen beëindigen.quote:Op zaterdag 12 december 2009 19:16 schreef stylz het volgende:
Maar het gaat mij niet echt om die buitengerechtelijke incassokosten. Het gaat er om dat wij vorige week al een akkoord hebben bereikt over de afbetaling. Sterker nog. ik heb hier een getekende brief ter akkoord liggen. Ook ik heb al geantwoord dat ik ook akkoord ga en een begin ga maken met de afbetaling.
Je kan toch niet een akkoord zonder goede reden zomaar terugdraaien?
Nee, ook hier geldt een akkoord getekend door beide is rechtsgeldig. Pas als TS zich hier ook niet aan gaat houden, is het contractbreuk en mogen ze weer wat anders doen.quote:Op zaterdag 12 december 2009 19:23 schreef Civilian het volgende:
[..]
Geloof 't wel. Ze zijn immers niet verplicht jou een betalingsregeling aan te bieden. Dikke kans dat ergens in hun AV staat dat ze een dergelijke regeling ten alle tijde kunnen beëindigen.
Lijkt mij inderdaad dat je gewoon 'n afspraak had over de terugbetaling. Dat korte tijd later blijkt dat de deurwaarder te snel ja heeft gezegd, is vervolgens niet jouw probleem. Ik zou die deurwaarder een brief sturen waarin je aangeeft dat er wat jou betreft gewoon een afspraak staat over de termijn waarin je de schuld terugbetaalt. Hoe zij dat vervolgens met hun opdrachtgever regelen, is niet jouw probleem. Voor mijn gevoel (maar ik ben geen jurist) sta je daar vrij sterk in.quote:Op zaterdag 12 december 2009 19:16 schreef stylz het volgende:
Maar het gaat mij niet echt om die buitengerechtelijke incassokosten. Het gaat er om dat wij vorige week al een akkoord hebben bereikt over de afbetaling. Sterker nog. ik heb hier een getekende brief ter akkoord liggen. Ook ik heb al geantwoord dat ik ook akkoord ga en een begin ga maken met de afbetaling.
Je kan toch niet een akkoord zonder goede reden zomaar terugdraaien?
Lijkt me voor jou zaak ook niet te verstandig om de naam hier te noemenquote:Op zaterdag 12 december 2009 19:30 schreef stylz het volgende:
Ik denk dat het niet is toegestaan om namen te noemen hier..deed het liever wel haha dan hadden jullie hun website kunnen bezoeken.
op de site staat gerechtsdeurwaarder
Kan een gerechtsdeurwaarder niet net zo goed ook voor incassobureau spelen? Dat vonnis is alleen nodig voor beslaglegging e.d. Gewoon een brief met dreigende taal sturen mag in principe iedereen.quote:Op zaterdag 12 december 2009 19:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Maar een gerechtsdeurwaarder heeft toch een vonnis nodig?
Als die eerste brief die je hebt (die je als niet verzonden moet beschouwen) zo stellig is als jij in je OP beschrijft, dan acht ik persoonlijk de kans niet eens zo heel erg groot dat het voor de rechter komt. Zo'n deurwaarder is (waarschijnlijk) niet achterlijk, dus die kan aardig inschatten wat z'n kansen zijn: vermoedelijk niet zo heel erg groot. In z'n brieven zal hij het ongetwijfeld anders doen overkomen, in de hoop dat jij het risico niet wilt lopen en dus maar akkoord gaat met directe betaling. (maar nogmaals: geen jurist, gewoon m'n GBV toepassen. Voor zekerheid kun je zoals LV zegt beter bij HetJL, RBV of 'n advocaat langs)quote:Op zaterdag 12 december 2009 19:55 schreef stylz het volgende:
Als ik nu mijn poot stijf houdt en niet akkoord ga met de nieuwe regeling is de kans groot dat dit alsnog voor de rechter komt.
Ligt inderdaad aan wat voor pakketten je hebt. En je zegt dat dit gaat over 'n studieschuld van 2 jaar geleden.. Als je die RBV later hebt afgesloten, valt dit er inderdaad niet onder.quote:Op zaterdag 12 december 2009 19:58 schreef stylz het volgende:
Ik heb een rechtsbijstandsverzekering (uitgebreid pakket)bij Arag. Heb ze al gebeld. Maar die kwamen met het verhaal dat dit niet onder de dekking valt.
Sowieso is het onredelijk binnen 2 dagen 3000,- op te eisen, en al helemaal zonder kennis te geven dat er uberhaupt nog een bedrag openstaat.. En als jij nog helemaal geen herinneringen/aanmaningen hebt gehad, mag je ex werkgever niet eens een incassobureau/deurwaarder inschakelen.. Dat zou bij de rechter ook zo van tafel geveegd worden..quote:Op zaterdag 12 december 2009 20:54 schreef stylz het volgende:
Het verhaal alsvolgt.
ik ben 2en een half jaar gelden uit dienst getreden bij het bedrijf. Daar had ik een terechte studieschuld van 7000 euro open staan. Toen ik daar uit eigen beweging weg ben gegaan hebben zij mondeling het bedrag kwijtgescholden. Het probleem is dat ze een maand eerder de helft van het bedrag hadden kwijtgescholden, dat staat wel op papier en heb ik voor getekend. Ik heb vervolgens 2,5 jaar niets meer van ze vernomen tot vorige maand. Tot kreeg ik een brief met de vraag of ik binnen 2 dagen 3000 euro wilde over maken. Ik heb daarop onmiddelijk gereageerd. En heb meteen aangegeven dat ik bereid ben het bedrag te betalen maar dan in termijnen van 75 euro per maand. (ben net voor mijzelf begonnen dus mijn inkomen is nog niet hoog) daar gingen gingen ze niet mee akkoord en dregen mij nog een keer met als ik niet binnen 2 dagen 3000 euro ook het kwijtgescholden bedrag terug gevorderd wordt en dat het uit handen wordt gegeven. Ik reageerde hier nogmaals op met het verhaal dat ik niet in staat ben het binnen 2 dagen te betalen en stelde nogmaals de betalingsregeling voor. Binnen 5 dagen lag er een brief van de deurwaarder op de mat met het verzoek 7000 euro binnen 2 dagen over te maken. Ik heb de deurwaarder meteen opgebeld en een betalingsvoorstel gedaan van 100 euro per maand (modeling en per email) en aangegeven dat ze als ze dat zouden willen ook inzage mogen hebben in mijn loongevens en bankafschriften ter bewijs dat dit het maximale is dat ik maandelijks kan terug betalen. Een aantal dagen later ontving ik een getekende brief dat ze akkoord gaan met mijn voorstel. Waarop ik vandaag een brief kreeg waarin ze zeggen dat hun client toch niet akoord gaan. Ze willen die 7000 euro hebben.
Um, die gok zou ik niet nemen. Waarschijnlijk heeft TS bij het aangaan van de studie een overeenkomst getekend, dat bij uit dienst treding een bepaald deel (afhankelijk van hoe lang na afronding van de studie hij vertrekt) moet worden terugbetaald. Werkgever kan zich daarop beroepen en te allen tijde ontkennen dat er mondeling andere afspraken zijn gemaakt. TS is ook niet slim bezig geweest om toen de afspraken niet op papier te laten zetten.quote:Op zaterdag 12 december 2009 21:04 schreef Civilian het volgende:
[..]
Sowieso is het onredelijk binnen 2 dagen 3000,- op te eisen, en al helemaal zonder kennis te geven dat er uberhaupt nog een bedrag openstaat.. En als jij nog helemaal geen herinneringen/aanmaningen hebt gehad, mag je ex werkgever niet eens een incassobureau/deurwaarder inschakelen.. Dat zou bij de rechter ook zo van tafel geveegd worden..
ook niet waar. Faillissement betekent geen derving van betalingsverplichtingen. Kijk maar naar DSB-bank. Hypotheekhouders moesten gewoon blijven betalen.quote:Op zaterdag 12 december 2009 21:07 schreef Man_of_Aran het volgende:
Wat een klootzakken. Ze moeten wel een normale betalingstermijn bieden. Ben je aan het trollen ofzo?
Het lijkt mij dat er paniek in de tent is daar. Op zo'n korte termijn geld willen en meteen een incasso bureau inschakelen. En dan nog eens niet akkoord gaan met een betalingsregeling.
Als ik jou was zo ik een paar daagjes wachten. Dan is de toko falliet en hoef je helemaal niks te betalen
Hij heeft op papier staan dat 50% wordt kwijtgescholden. TS is een bange domme lul als ie zich dan toch het hele bedrag laat opdringen. De mondelinge afspraak is idd moeilijk te bewijzen. Maar als ze daar pas na 2,5 jaar mee komen zal de rechter dit op zijn minst 'verdacht' vinden.quote:Op zaterdag 12 december 2009 21:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Um, die gok zou ik niet nemen. Waarschijnlijk heeft TS bij het aangaan van de studie een overeenkomst getekend, dat bij uit dienst treding een bepaald deel (afhankelijk van hoe lang na afronding van de studie hij vertrekt) moet worden terugbetaald. Werkgever kan zich daarop beroepen en te allen tijde ontkennen dat er mondeling andere afspraken zijn gemaakt. TS is ook niet slim bezig geweest om toen de afspraken niet op papier te laten zetten.
Ik denk dat TS op zijn hoogst kan gaan voor dat verminderde bedrag met die brief van de deurwaarder in de hand en zijn poot stijf moet houden op dat punt. Gewoon andere zaken weigeren en laat de werkgever het dan maar voor de rechter brengen.
Er is dan altijd een kans dat de rechter de betaaltermijn inderdaad onredelijk zal achten, maar om het van het begin daarop te gooien lijkt me niet verstandig.
Incasso kosten worden niet hoger naarmate een vordering langer loopt.. Ik denk dat je in de war bent met rente. Incasso kosten zijn variabel aan de hoofdsom, niet aan de loopduur van het incassotraject. Dat zal dan ook zeker niet van tafel geveegd wordenquote:Op zaterdag 12 december 2009 21:15 schreef Man_of_Aran het volgende:
[..]
Hij heeft op papier staan dat 50% wordt kwijtgescholden. TS is een bange domme lul als ie zich dan toch het hele bedrag laat opdringen. De mondelinge afspraak is idd moeilijk te bewijzen. Maar als ze daar pas na 2,5 jaar mee komen zal de rechter dit op zijn minst 'verdacht' vinden.
Verder gaat geen enkele rechter ermee accoord dat je na 3 dagen al 900 euro incasso kosten moet betalen. Werkt TS bij de maffia ofzo?
Tel daar dan bij op dat hij OOK nog eens een ondertekend document heeft voor een betalingsregeling....
Mensen moeten eens ophouden van die dunne diaree schijters te zijn. Kom eens op voor je recht, waar je toch heel duidelijk in staat.
Je kan hooguit gedwongen worden die 50% te betalen met een redelijke betalingstermijn. Klaar.
Klopt. Maar kijk eens naar die overspanne belachelijke manier van handelen. Alles wijst erop dat ze ZEER dringend geld op ZEER korte termijn nodig hebben. Anders hadden ze wel een normale termijn genomen of op zijn mist accoord gegaan met een betalingsregeling.quote:Op zaterdag 12 december 2009 21:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
ook niet waar. Faillissement betekent geen derving van betalingsverplichtingen. Kijk maar naar DSB-bank. Hypotheekhouders moesten gewoon blijven betalen.
Daar heb ik het niet over. Het feit dat het na 3 dagen al word overgedragen aan een incassobureau is te gek voor woorden. Ik maar zelf 1 keer per week mijn post open en betaal 1 keer per maand alle rekeningen. Ik heb toch echt nog nooit een incasso bureau op mijn dag gekregen.quote:Op zaterdag 12 december 2009 21:19 schreef Civilian het volgende:
[..]
Incasso kosten worden niet hoger naarmate een vordering langer loopt.. Ik denk dat je in de war bent met rente. Incasso kosten zijn variabel aan de hoofdsom, niet aan de loopduur van het incassotraject. Dat zal dan ook zeker niet van tafel geveegd worden
oh?quote:
Wel mooi dat je geen incassobureau's op je dak krijgt. Alleen zou je 't wel krijgen is 'ik maak maar 1x per week mijn post open' natuurlijk een kutsmoes en volledig jouw verantwoordelijkheid.quote:Verder gaat geen enkele rechter ermee accoord dat je na 3 dagen al 900 euro incasso kosten moet betalen. Werkt TS bij de maffia ofzo?
Je bent wel een bange domme lul. Blijkt uit je vraag.quote:Op zaterdag 12 december 2009 21:30 schreef stylz het volgende:
Nogaals ik ben zeker geen bange domme lul. En ik ben zeker bereid het afgesproken bedrag (het bedrag op papier 3000 euro te betalen..Dus voordat we erg ver afdwalen..Mijn vraag is of de deurwaarder het eerste akkoord zomaar kunnen terugdraaien.
Ja, normaal gesproken ook 5 dagen voor enkele duizenden euro's. In een normaal traject heb je namelijk eerst tig herinneringen en aanmaningen gehad + een melding dat ze een incassobureau gaan inschakelen. Zo'n traject duurt vaak ook maanden en dan komt het ook niet koud op je dak vallen.quote:Op zaterdag 12 december 2009 21:31 schreef Man_of_Aran het volgende:
5 dagen voor enkele duizende euro's? En niet een factuur die je verwacht (en dus op had kunnen anticiperen?) maar iets wat na 2,5 jaar opeens koud op je dak valt?
Er zijn maar weinigen die dat binnen een paar dagen op tafel kunnen leggen. De rechter zou dit ook zeggen.
Ik zou zeggen betaal die 50% die je op papier hebt, en betaal in de termijnen die je hebt afgesproken met in het incasso bureau. Dan kunnen ze wel naar de rechter stappen maar jij krijgt gewoon je gelijk.
Of, als je haar op je pikkie hebt, zeggen dat ze dood kunnen vallen en laat het maar voor de rechter komen. Dat duurt wel even. Met een beetje geluk is het bedrijf dan kapot en ben je of je schuld kwijt, of je doet zaken met mensen die wel normaal zakelijk kunnen reageren en je een normale regeling voorschotelen.
Laat je niet bang maken TS. Duidelijk geval van intimidatie en hopen dat je in je angst het hele bedrag aan hun overmaakt.
Waarom zouden ze er geen recht op hebben? TS heeft wat getekend dat hij sowieso nog 3000,- moet betalen. Wat al aangeeft dat er een vordering is, of dit nou mondelijk kwijt zou zijn gescholden of niet. Dat wordt een ja/nee spelletje. Daarbij maakt die 2,5 jaar niet echt uit aangezien vorderingen tot 12 jaar open mogen blijven staanquote:Op zaterdag 12 december 2009 21:35 schreef Man_of_Aran het volgende:
[..]
Je bent wel een bange domme lul. Blijkt uit je vraag.
Ik denk niet dat ze dit zomaar terug kunnen draaien maar, tenzij je heeeel duidelijk in je recht staat krijg je als persoon toch je gelijk niet van de rechter. Maar ik zou me bezig houden met de vraag of ze uberhaupt wel recht hebben op dat geld.
Na 2,5 jaar opeens een rekening sturen precies op het moment dat het bedrijf 'in zwaar weer' verkeert maakt jou verhaal van kwijtschelding een stuk plauzibeler. Ik zou tijd gaan rekken als ik jou was...
Precies dit dus. en niets anders.quote:Op zaterdag 12 december 2009 21:15 schreef Man_of_Aran het volgende:
[..]
Hij heeft op papier staan dat 50% wordt kwijtgescholden. TS is een bange domme lul als ie zich dan toch het hele bedrag laat opdringen. De mondelinge afspraak is idd moeilijk te bewijzen. Maar als ze daar pas na 2,5 jaar mee komen zal de rechter dit op zijn minst 'verdacht' vinden.
Tel daar dan bij op dat hij OOK nog eens een ondertekend document heeft voor een betalingsregeling....
Je kan hooguit gedwongen worden die 50% te betalen met een redelijke betalingstermijn. Klaar.
Ernstig gevalletje klok-klepel hier. Google maar 'ns op Voorwerk 2, bij de eerste hit zit ook een staffeltabel die kantonrechters kunnen hanteren. 700 euro (ex.btw) bij een vordering tot 10k.quote:Op zaterdag 12 december 2009 21:52 schreef Man_of_Aran het volgende:
Vervolgens zit er ook een een max aan de incasso kosten. Ik weet deze niet uit mijn hoofd maar er zit een maximum aan. 40 euro ofzo. 900 euro is gewoon illegaal. Klaar Meer als een paar tientjes MAG het niet eens zijn.
Jammer dat je gereageerd hebt met een terugbetalingsvoorstel.quote:Op zaterdag 12 december 2009 20:54 schreef stylz het volgende:
[...] Tot kreeg ik een brief met de vraag of ik binnen 2 dagen 3000 euro wilde over maken. Ik heb daarop onmiddelijk gereageerd. En heb meteen aangegeven dat ik bereid ben het bedrag te betalen maar dan in termijnen van 75 euro per maand. (ben net voor mijzelf begonnen dus mijn inkomen is nog niet hoog) daar gingen gingen ze niet mee akkoord en dregen mij nog een keer met als ik niet binnen 2 dagen 3000 euro ook het kwijtgescholden bedrag terug gevorderd wordt en dat het uit handen wordt gegeven. Ik reageerde hier nogmaals op met het verhaal dat ik niet in staat ben het binnen 2 dagen te betalen en stelde nogmaals de betalingsregeling voor. Binnen 5 dagen lag er een brief van de deurwaarder op de mat met het verzoek 7000 euro binnen 2 dagen over te maken.
Ik heb de deurwaarder meteen opgebeld en een betalingsvoorstel gedaan van 100 euro per maand (modeling en per email) en aangegeven dat ze als ze dat zouden willen ook inzage mogen hebben in mijn loongevens en bankafschriften ter bewijs dat dit het maximale is dat ik maandelijks kan terug betalen. Een aantal dagen later ontving ik een getekende brief dat ze akkoord gaan met mijn voorstel. Waarop ik vandaag een brief kreeg waarin ze zeggen dat hun client toch niet akoord gaan. Ze willen die 7000 euro hebben.
En in dat geval heb je volgens mij een sterke zaak. Er staat vast wel in een van de brieven van de deurwaarder dat ze handelen uit naam van en in opdracht van jouw ex-werkgever. Dan mag je er ook vanuit gaan dat een door de deurwaarder met jou gemaakte afspraak gewoon een afspraak is met de schuldeiser.quote:Op zaterdag 12 december 2009 19:55 schreef stylz het volgende:
Nee er is geen rechtzaak geweest. Voordat zaken voor de rechter komen proberen partijen meestal te schikken. Dit hebben wij ook gedaan. Maar nu draaien ze het binnen een aantal dagen weer terug. Als ik nu mijn poot stijf houdt en niet akkoord ga met de nieuwe regeling is de kans groot dat dit alsnog voor de rechter komt.
Lees het Rapport Voorwerk nog eens voor je zo stellig allerlei beweringen doetquote:Op zaterdag 12 december 2009 21:52 schreef Man_of_Aran het volgende:
[knip]
Ik ben ook geen jurist, maar het stuk is prima leesbaar. Klikken en lezen dusquote:Op zondag 13 december 2009 12:44 schreef stylz het volgende:
Hi Elisa,
Ik ben geen jurist..dus ehh..wat staat er eigenlijk kort samengevat in dat Rapport?
Thanks!
Ernstig geval kan-nie-lezen hier. Het gaat puur om een incasso bureau-tje aanmaningskosten. Het is nog helemaal niet voor het kantongerecht geweestquote:Op zaterdag 12 december 2009 23:55 schreef anboni het volgende:
[..]
Ernstig gevalletje klok-klepel hier. Google maar 'ns op Voorwerk 2, bij de eerste hit zit ook een staffeltabel die kantonrechters kunnen hanteren. 700 euro (ex.btw) bij een vordering tot 10k.
Het gaat in het geval van TS toch ook alleen om de buitengerechtelijke kosten?! Ik heb het idee dat jij niet helemaal goed leestquote:Op zondag 13 december 2009 13:29 schreef Man_of_Aran het volgende:
Ernstig geval kan-nie-lezen hier. Het gaat puur om een incasso bureau-tje aanmaningskosten. Het is nog helemaal niet voor het kantongerecht geweest
Wat een kutadvies. Je bent hier een beetje je eigen rechtsregels aan het verzinnen, omdat je je verveelt of zo, ik wil het motief niet eens weten. Maar als TS het opvolgt heeft die een probleem.quote:Op zondag 13 december 2009 01:36 schreef mgerben het volgende:
[..]
Jammer dat je gereageerd hebt met een terugbetalingsvoorstel.
Weet je hoe dit klinkt?
Als een onredelijke termijn (3000 euro in 2 dagen) die ze met opzet zo kort hebben gemaakt dat je hem niet kunt halen, om zo een 'rechtvaardiging' te krijgen om die toezegging van de helft terug te draaien.
In jouw geval had ik een brief teruggestuurd dat ik me eerst moest beraden - maar in geen geval hadden ze in 2 dagen een toezegging gekregen van welke aard dan ook.
Bij elk voorstel heb je recht op bedenktijd. De termijnen hier zijn met opzet onredelijk kort om jou op te jagen.
Je wordt hier genaaid. Ze proberen je bang te maken en het lukt ze.
Ik denk eerlijk gezegd dat dit beter af is bij de rechter, echt waar.
Waarom? Omdat je je op dit moment laat leiden door je angst.Die papieren toezegging van de helft heb je in je zak. Die kan trekt echt niet ingetrokken worden! Het gaat dus niet over 7000, alleen over de resterende 3000. En die is je kwijtgescholden. Een rechter zal vragen waarom ze 2.5 jaar niets gedaan hebben. Dat is een zwaar punt. Die 3000 kan best nog eens minder worden!
Ik zou ze op dit moment een briefje sturen met "dus uw client wil niet meer wat we hiervoor overeengekomen zijn?" - letterlijk zo, en opzettelijk vaag. Als ze 'ja' antwoorden trek je onmiddelijk je toezegging voor die 3000 in. En dan laat je ze lekker naar de rechter gaan.
Laat je niet bangmaken. Jouw angst kost jou geld, dat ze willen gebruiken om de gaten te dichten in een bedrijf dat niet goed op de crisis was voorbereid. Niet jouw schuld en niet jouw probleem.
quote:Op zondag 13 december 2009 13:29 schreef Man_of_Aran het volgende:
Ernstig geval kan-nie-lezen hier. Het gaat puur om een incasso bureau-tje aanmaningskosten. Het is nog helemaal niet voor het kantongerecht geweest
Lees je wel wat er geschreven wordtquote:Op zondag 13 december 2009 16:09 schreef stylz het volgende:
Bottom line?...Kan een wederzijds akkoord gewoon zomaar eenzijdig worden gewijzigd?? In dit geval de deurwaarder zonder dat er sprake is van niet naleven van de afspraken?
quote:Op zondag 13 december 2009 17:53 schreef stylz het volgende:
Het enige wat ik wil weten is of ze een eerder gemaakte afspraak zomaar terug kunnen draaien. Thats it. Ik wil dit namelijk zo snel mogelijk afgehandeld hebben omdat ik zin heb ik een rustige en ontspanne kerst. Dit soort negatieve energie hak er best wel in. daar zit niemand op te wachten toch?
Echt....quote:Op zondag 13 december 2009 17:53 schreef stylz het volgende:
Het enige wat ik wil weten is of ze een eerder gemaakte afspraak zomaar terug kunnen draaien. Thats it. Ik wil dit namelijk zo snel mogelijk afgehandeld hebben omdat ik zin heb ik een rustige en ontspanne kerst. Dit soort negatieve energie hak er best wel in. daar zit niemand op te wachten toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |