bronquote:DEN HAAG - Het Hof van Discipline heeft de berisping van de Raad van Discipline tegen de 'zittende advocaat' Mohammed Enait vernietigd. Dat maakte het hof vrijdag bekend. De raadsman kreeg de berisping aanvankelijk onder meer omdat hij weigert op te staan voor rechters.
Het is gebruikelijk dat advocaten opstaan als de rechter de zaal binnenkomt, om zo respect te tonen. Enait is orthodox moslim en zegt dat hij vanwege zijn geloofsovertuiging niet op wil staan voor de rechter. Volgens het Hof van Discipline staat tegenover het respect voor de rechterlijke macht, dat hij respect mag verwachten voor zijn ''oprechte en authentieke geloofsovertuiging''. Verder blijkt uit het handelen van Enait ''geen intentie van minachting van de advocaat'', aldus het Hof van Discipline.
Enait is tevreden met de uitspraak. Volgens hem toont de jongste uitspraak aan dat de berisping van de Raad van Discipline ''een karavaan kreupele kamelen was''. ''Het boerenverstand heeft eindelijk gewonnen'', aldus de advocaat. Hij sprak vrijdag van een dijkdoorbraak voor advocaten die op hun eigen manier respect betonen aan de rechters.
De zaak kwam aan het rollen toen de deken van de Orde van Advocaten een klacht tegen de orthodoxe advocaat indiende. Enait beraadt zich of hij stappen tegen de Rotterdamse deken onderneemt, bijvoorbeeld het eisen van een schadevergoeding omdat zijn ''naam en reputatie zijn aangetast''. ''Maar het belangrijkste wat ik wil doen is een gedegen en robuuste advocaat zijn, dat is mijn primaire aspiratie.'' (ANP)
quote:Op vrijdag 11 december 2009 18:21 schreef Brainfish het volgende:
Volgens mijn geloofsovertuiging mag ik de politie in het gezicht spugen. Ben benieuwd na hoeveel seconden ik tegen de grond lig.
Vreemd dat globale gedragsregels in dit land niet gelden voor bepaalde groepen.
En moslimvrouwen bepalen zelf wat ze (niet) over hun kop trekken!quote:Op vrijdag 11 december 2009 19:00 schreef Meki het volgende:
Enait heeft gelijk !
Hij bepaalt of hij staat of zit voor een rechter.
Klopt, dat zeg je goed en zij bepalen het zelfquote:Op vrijdag 11 december 2009 19:01 schreef El_Matador het volgende:
[..]
En moslimvrouwen bepalen zelf wat ze (niet) over hun kop trekken!
Meki.
Voorspelbare 'Meki-reactie'quote:Op vrijdag 11 december 2009 19:00 schreef Meki het volgende:
Enait heeft gelijk !
mag ik dan ook bepalen of ik rem voor een moslim of niet ... ja want rekening houden doen we met elkaar en niet wij wel en hun niet ..quote:Op vrijdag 11 december 2009 19:00 schreef Meki het volgende:
Enait heeft gelijk !
Ik hoop echt zo dat jij gewoon een troll bent.quote:Op vrijdag 11 december 2009 19:00 schreef Meki het volgende:
Enait heeft gelijk !
quote:Op vrijdag 11 december 2009 19:06 schreef RAVW het volgende:
[..]
mag ik dan ook bepalen of ik rem voor een moslim of niet ... ja want rekening houden doen we met elkaar en niet wij wel en hun niet ..
Ik heb je hele andere dingen horen beweren. Taqiyya?quote:Op vrijdag 11 december 2009 19:03 schreef Meki het volgende:
[..]
Klopt, dat zeg je goed en zij bepalen het zelf
Alleen nog met jezelf dus?quote:Ik heb er geen probleem mee
Lasterlijk ventje.quote:Jij wel
nee dit is geen trollen maar gewoon even een weerleg van jou antwoord ..quote:Op vrijdag 11 december 2009 19:07 schreef Meki het volgende:
[..]
ik neem aan dat je hiermee gewoon wilt trollen.
Het is geen gedragsregel. Het is folklore, en in de rechtszaal gelden wetten. Een proces is van voor tot achter wettelijk geregeld. Dat een advocaat op moet staan hoort niet bij die regels, die heeft de deken verzonnen. Een zeer dubieuze uitspraak van de deken, die kennelijk de folklore van hemzelf en zijn corpsvriendjes op gelijke voet stelt met de wet.quote:Op vrijdag 11 december 2009 18:21 schreef Brainfish het volgende:
Volgens mijn geloofsovertuiging mag ik de politie in het gezicht spugen. Ben benieuwd na hoeveel seconden ik tegen de grond lig.
Vreemd dat globale gedragsregels in dit land niet gelden voor bepaalde groepen.
Welke REGEL!!!?quote:Op vrijdag 11 december 2009 19:11 schreef RAVW het volgende:
regels zijn er gemaakt zo dat IEDEREEN !!!!!!!!!!! zich er aan moet houden en niet alleen wij maar ook de MOSLIMS ..
Als ik op mijn werk de gedragsregels overtreed, mag ik lekker op zoek gaan naar een nieuwe baan.quote:Op vrijdag 11 december 2009 19:14 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is geen gedragsregel. Het is folklore, en in de rechtszaal gelden wetten. Een proces is van voor tot achter wettelijk geregeld. Dat een advocaat op moet staan hoort niet bij die regels, die heeft de deken verzonnen. Een zeer dubieuze uitspraak van de deken, die kennelijk de folklore van hemzelf en zijn corpsvriendjes op gelijke voet stelt met de wet.
Regels? Er bestaat geen wet die het advocaten verplicht voor de rechter op te staan.quote:Op vrijdag 11 december 2009 19:11 schreef RAVW het volgende:
[..]
nee dit is geen trollen maar gewoon even een weerleg van jou antwoord ..
regels zijn er gemaakt zo dat IEDEREEN !!!!!!!!!!! zich er aan moet houden en niet alleen wij maar ook de MOSLIMS ..
Dus waarom moeten er altijd aparte dingen geregeld worden voor Moslims en wij maar het brave burgertje uit hangen ten koste van heel veel dingen waar een moslim vaak gewoon makkelijk mee weg komt ..
Het is geen gedragsregel.quote:Op vrijdag 11 december 2009 19:15 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Als ik op mijn werk de gedragsregels overtreed, mag ik lekker op zoek gaan naar een nieuwe baan.
Waarom zou dat voor een advocaat anders zijn?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |