abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 15 april 2010 @ 20:48:47 #251
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_80358501
quote:
Op donderdag 15 april 2010 20:46 schreef Q.E.D. het volgende:

[..]

Basisschool leerlingen en middelbare school leerlingen kosten ook veel meer dan dat de ouders bijdragen. Onderwijs wordt sowieso betaalt uit de grote belastingpot.

Ik denk dat het uiteindelijk onvermijdelijk is dat we meer collegeld gaan betalen... Gezien de economische ontwikkelingen.
Gaat de kwaliteit dan ook omhoog?
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
  donderdag 15 april 2010 @ 22:39:34 #252
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_80365108
quote:
Op donderdag 15 april 2010 20:48 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Gaat de kwaliteit dan ook omhoog?
Dat lijkt me niet.
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
pi_80373655
quote:
Op donderdag 15 april 2010 19:46 schreef Horloge het volgende:

[..]

Is het wettelijk wel toegestaan om op deze manier differentiatie toe te passen, dus voor Leidse studenten een normaal tarief, terwijl andere studenten ruim 3x die prijs moeten betalen? Het is geen bedrijf dat aan klantenbinding moet doen ofzo.

(Terzijde: Leiden is sowieso geen optie meer voor mij, ik kreeg niet eens vrijstellingen voor statistiek en onderzoeksmethoden terwijl ik exact dezelfde stof heb gehad )
Zo raar is dat toch niet? Anders zou je bijv nu in het 1e jaar zitten en zouden ze volgend jaar opeens de prijzen gaan verhogen.. dat is echt heel erg onredelijk, omdat je er als het ware al te diep inzit... terwijl je, als je nog niet al op de uni zit, nog kan beslissen om het niet te doen omdat het te duur is

Het gaat enkel om een overgangsbepaling, toch?
pi_80376551
quote:
Op donderdag 15 april 2010 19:02 schreef RobertoCarlos het volgende:
De universiteit Leiden maakt het collegegeld voor een 2e studie bekend en slaat keihard toe (met ook nog eens een onduidelijk verhaal)

http://studenten.leidenun(...)iding-2010-2011.html
Hmm het valt toch wel mee..? Ik zie het als een soort overgangsregeling toch, als je al een tweede studie doet krijg je in ieder geval geen problemen volgens deze regeling! (mits je hem nominaal afmaakt)

En je schijnt je zelfs nog in te kunnen schrijven voor een nieuwe bachelor, als je er al eentje af hebt gemaakt in collegejaar 2009/2010.

Ik vind het in ieder geval netjes dat ze mensen die al 2 studies doen nu gewoon de kans geven om dat af te maken!
  vrijdag 16 april 2010 @ 11:53:57 #255
180385 Horloge
Zoals het klokje thuis tikt.
pi_80378482
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 09:38 schreef Complexiteit het volgende:

[..]

Zo raar is dat toch niet? Anders zou je bijv nu in het 1e jaar zitten en zouden ze volgend jaar opeens de prijzen gaan verhogen.. dat is echt heel erg onredelijk, omdat je er als het ware al te diep inzit... terwijl je, als je nog niet al op de uni zit, nog kan beslissen om het niet te doen omdat het te duur is

Het gaat enkel om een overgangsbepaling, toch?
Het geldt dus óók voor mensen die net een bachelor hebben afgemaakt aan de UL, en nog niet bezig waren met een tweede studie. Die kunnen nu als enigen profiteren van 3 jaar extra studeren tegen normaal collegegeld.

Het geven van zo'n "voordeeltje" (het gaat in 3 jaar over ruim 10.000 euro die je bespaart) aan een beperkte groep mensen is typisch iets voor bedrijven, niet iets waar een universiteit aan moet beginnen.

Bovendien doen ze zoals RobertoCarlos aangeeft weer aan leeftijdsdiscriminatie, iets waar Plasterk met zijn wet nou precies een einde aan wilde maken.
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 11:04 schreef BlaDemNL het volgende:

[..]

Ik vind het in ieder geval netjes dat ze mensen die al 2 studies doen nu gewoon de kans geven om dat af te maken!
Dat ze dat doen, is niets meer dan het naleven van een convenant wat ze ooit hebben ondertekend. (Zie hier voor een citaat er uit.)

En belofte maakt schuld, zoals een ieder weet.
pi_80378983
Als je tijdens je eerste bachelor met een tweede bachelor begint, het diploma van de eerste haalt en daarbij een aansluitende master doet, moet je dan tijdens die master ook al die 10.000 betalen (omdat je dan ook nog met je 2e bachelor bezig bent en je al een bachelordiploma hebt)? Of betaal je dan gewoon 1600 ofzo, omdat dat het collegegeld is voor je master en kan je dan dus 'gratis' die 2e bachelor alsnog doen ondertussen?
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
  vrijdag 16 april 2010 @ 12:55:50 #257
180385 Horloge
pi_80380628
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 12:06 schreef Chicolate het volgende:
Als je tijdens je eerste bachelor met een tweede bachelor begint, het diploma van de eerste haalt en daarbij een aansluitende master doet, moet je dan tijdens die master ook al die 10.000 betalen (omdat je dan ook nog met je 2e bachelor bezig bent en je al een bachelordiploma hebt)? Of betaal je dan gewoon 1600 ofzo, omdat dat het collegegeld is voor je master en kan je dan dus 'gratis' die 2e bachelor alsnog doen ondertussen?
Volgens mij telt de eerste inschrijving, dus je betaalt dan die 10k van de bachelor en doet een 'gratis' master.
pi_80381059
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 12:55 schreef Horloge het volgende:

[..]

Volgens mij telt de eerste inschrijving, dus je betaalt dan die 10k van de bachelor en doet een 'gratis' master.
Au. Dat wordt dan dus geen 2e bachelor, of alleen de propedeuse . Dankje.
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
  vrijdag 16 april 2010 @ 13:40:58 #259
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_80382402
Ik heb nu al van meerdere studiegenoten en vrienden gehoord dat ze van plan zijn om gewoon niet het diploma aan te vragen bij hun eerste master, om vervolgens een tweede master te doen en als ze daarmee klaar zijn gelijktijdig het eerste diploma aan te vragen. Dit soort waanzin moeten mensen nu dus maar doen vanwege deze prijzen.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  FOK!fotograaf vrijdag 16 april 2010 @ 16:33:42 #260
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_80389749
Als ik op eigen kosten in het buitenland een master haal (dus niet ingeschreven blijf bij een Nederlandse universiteit, en de volle mep aan collegegeld betaal in het buitenland), moet ik dan in NL alsnog hoger collegegeld betalen omdat ik al in het bezit ben van een master? Ik kan veel informatie vinden over 2e masters (nouja, vooral dat het duurder is), maar er staat nergens hoe het zit met buitenlandse masters.
  zaterdag 17 april 2010 @ 11:42:23 #261
180385 Horloge
pi_80414606
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 16:33 schreef Chemiu het volgende:
Als ik op eigen kosten in het buitenland een master haal (dus niet ingeschreven blijf bij een Nederlandse universiteit, en de volle mep aan collegegeld betaal in het buitenland), moet ik dan in NL alsnog hoger collegegeld betalen omdat ik al in het bezit ben van een master? Ik kan veel informatie vinden over 2e masters (nouja, vooral dat het duurder is), maar er staat nergens hoe het zit met buitenlandse masters.
Nee, het geldt puur voor Nederlandse diploma's.

In de wet staat:
quote:
Artikel 7.45. Wettelijk collegegeld
1. Het wettelijk collegegeld is verschuldigd door een student die:
a. blijkens het Centraal register inschrijving hoger onderwijs, bedoeld in artikel 7.52, voor een inschrijving aan een bacheloropleiding niet eerder een bachelorgraad heeft behaald of voor een inschrijving aan een masteropleiding niet eerder een mastergraad heeft behaald
Het Centraal register inschrijving hoger onderwijs (CRIHO) wordt beheerd door DUO (zie hier). Daarbij wordt aangegeven:
quote:
In deze database worden alle inschrijvingen aan hogescholen en universiteiten geregistreerd, die worden bekostigd door het Ministerie van OCenW en het Ministerie van LNV.
Buitenlandse opleidingen vallen hier dus niet onder.
  zaterdag 17 april 2010 @ 11:54:52 #262
124676 RobertoCarlos
pi_80414912
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 11:42 schreef Horloge het volgende:

[..]

En dus ook private instellingen (voor de volledigheid... )
  FOK!fotograaf zaterdag 17 april 2010 @ 12:12:22 #263
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_80415326
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 11:42 schreef Horloge het volgende:

[..]

Nee, het geldt puur voor Nederlandse diploma's.

In de wet staat:
[..]

Het Centraal register inschrijving hoger onderwijs (CRIHO) wordt beheerd door DUO (zie hier). Daarbij wordt aangegeven:
[..]

Dankje
pi_80776171
Ik zit erover na te denken om Bedrijfseconomie in Tilburg te gaan studeren, en er een paar vakken bij te doen van Bedrijfscommunicatie in Nijmegen. Weet iemand of dit uberhaupt nog mogelijk is voor het komende schooljaar, of moet ik dan al zelf al het instellingsgeld gaan betalen?
Verder heeft er vast niemand ervaring met deze combinatie (of wel?), maar zijn er mensen die twee studies doen waarvan 1 of 2 in Tilburg? Hoe doen jullie dit bijvoorbeeld met overlappende college's of tentamens?
  dinsdag 27 april 2010 @ 19:14:19 #265
124676 RobertoCarlos
pi_80777317
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 18:44 schreef LisArt het volgende:
Ik zit erover na te denken om Bedrijfseconomie in Tilburg te gaan studeren, en er een paar vakken bij te doen van Bedrijfscommunicatie in Nijmegen. Weet iemand of dit uberhaupt nog mogelijk is voor het komende schooljaar, of moet ik dan al zelf al het instellingsgeld gaan betalen?
In principe gaat die regeling volgend jaar al in, maar je kunt denk ik wel nog een paar keuzevakken in Nijmegen doen zonder dat je je als ba of ma-student inschrijft...
pi_80781211
Ik lees net dat je sowieso pas dat instellingsgeld moet gaan betalen, als je met je tweede studie begint na je eerste studie, dus dat zou voor mij dan sowieso geen probleem zijn
Dan ben ik alleen nog benieuwd naar de ervaringen en hoe jullie dat aanpakken met overlappende college's en tentamens..
  FOK!fotograaf dinsdag 27 april 2010 @ 21:36:44 #267
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_80783427
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 18:44 schreef LisArt het volgende:
Verder heeft er vast niemand ervaring met deze combinatie (of wel?), maar zijn er mensen die twee studies doen waarvan 1 of 2 in Tilburg? Hoe doen jullie dit bijvoorbeeld met overlappende college's of tentamens?
Volgens mij moet je je in Nijmegen dan inschrijven als bijvakker. Je krijgt dan geen bewijs van betaling, maar wel een collegekaart (en toegang tot de colleges). Zo ging het bij mij iig, ik volg nu een vak bij de VU en zit zelf op de UvA. Hoefde me bij de VU ook niet voor een studie in te schrijven, alleen laten zien dat ik al ingeschreven ben bij een andere universiteit was genoeg, dus dat telt niet als tweede studie.
pi_80784325
Oh thanks, dat scheelt!
Maar als het me qua collegegeld toch niets extra kost (wat dus zo is, als ik het goed heb) kan ik me net zo goed ook daar inschrijven. Misschien ga ik er dan toch wel die hele studie naast doen, als het bevalt.
pi_81056456
Beste medefokkers,

Ik ben hier pas nieuw maar ik zit met een vraag. Ik studeer dit jaar rechten en ik ga als het goed is men Propedeuse halen dit jaar.( tot nog toe 35/35) Ik vind het echter niet echt een uitdaging, want ik doe er niet heel veel aan en haal toch men punten. Ook vind ik het niet leuk genoeg om men hele leven alleen maar de jurist uit te hangen. Alleen het vak rechtsgeschiedenis vond ik echt leuk. Ik ben van plan om volgend jaar geschiedenis er bij te doen, omdat ik gewoon erg geďnteresseerd ben in geschiedenis. Ik wilde dit eigenlijk vorig jaar al doen, maar ik had het idee dat de arbeidsmarkt niet zo veel vraag had naar historici. Ik heb ook geen behoefte om leraar te worden . Ik wil volgend jaar geschiedenis der dus bij pakken in voltijd of deeltijd. Ik vroeg me af of dit wel te combineren is zodat je nog een normaal leven over houd. Wat is precies het verschil tussen voltijd en deeltijd en wat zijn de kosten die hieraan verbonden zijn? Is deeltijd gewoon dat je minder vakken doet per jaar en hoe zit het precies met die overlapping?

Ik krijg dan als het goed is wel een iets drukker leven qua studie. Ik besteed nu gemiddeld 2 dagen in de week aan men studie:P dus 16 uur per week ongeveer.

Als jullie tijd hebben om te antwoorden zou ik dat op prijs stellen

Gr. Piet
  woensdag 5 mei 2010 @ 19:18:01 #270
180385 Horloge
pi_81057827
In deeltijd volg je de helft van de vakken die je normaal zou volgen, je doet dus 6 jaar over een bachelor in plaats van 3 jaar. Verder is er geen verschil qua studieprogramma. Let wel op: als je je inschrijft als deeltijd-student geschiedenis, dan is het officieel zo dat je daarvoor apart moet betalen. Ervaring van andere Fokkers heeft geleerd dat er vaak wel iets te regelen valt met de universiteit (als in: niets extra's betalen), maar zorg dat je dit van te voren doet.

Als je geen bindend studieadvies hebt na jaar 1, dan raad ik je aan om je als voltijdstudent in te schrijven en gewoon in je eigen tempo te studeren. Bijkomend nadeel van een deeltijdstudie is namelijk dat als je dat als enige studie doet (dus in jouw geval na het afronden van Rechten), je geen recht hebt op studiefinanciering.

Wat betreft overlap, kun je er het best van uit gaan dat ze geen rekening houden met tweede opleidingen. Soms kun je onder een aanwezigheidsplicht uit, maar that's all. Wanneer twee colleges of tentamens botsen zul je echt moeten kiezen. Als je veel overlap hebt betekent dat ook dat je veel thuis zult moeten doen. Dat vereist dus een sterke discipline.
pi_81061140
Mozes kriebel, ik heb toevallig het volgende ontdekt:
quote:
Overgangsbepalingen masteropleidingen (onder voorbehoud)

1. Studenten die in het studiejaar 2009-2010 een masteropleiding volgen aan de Rijksuniversiteit Groningen waarvoor zij respectievelijk ¤ 1.620 of ¤ 2.122 (voltijd) of ¤ 1.215 (deeltijd/duaal) collegegeld hebben betaald en die in het studiejaar 2010-2011 niet voldoen aan de voorwaarden van het wettelijk collegegeld of het instellingscollegegeld gelijk aan het wettelijk collegegeld, en die zonder onderbreking van de inschrijving in het studiejaar 2010-2011 wederom voor een masteropleiding ingeschreven staan, zijn respectievelijk ¤ 1.672,- of ¤2.161,- (voltijd) of ¤ 1.237 (deeltijd/duaal) collegegeld verschuldigd.
Jezus, wat ben ik blij. Apart dat ze daar niet een grote headline van hebben gemaakt (of ik heb 'm niet gezien).
  woensdag 5 mei 2010 @ 20:50:51 #272
124676 RobertoCarlos
pi_81061455
Volgens mij staat dat er egt net op (ik zie nu ook staat dat ze dit op 27-4 erop gezet hebben), ik heb niet al te lang terug ook bij de RUG zitten zoeken.
Top Nu jouw nieuwe master nog
pi_81061494
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 20:50 schreef RobertoCarlos het volgende:
Volgens mij staat dat er egt net op (ik zie nu ook staat dat ze dit op 27-4 erop gezet hebben), ik heb niet al te lang terug ook bij de RUG zitten zoeken.
Top Nu jouw nieuwe master nog
Hoe bedoel je mijn nieuwe master?
  woensdag 5 mei 2010 @ 22:09:52 #274
124676 RobertoCarlos
pi_81065147
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 20:51 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Hoe bedoel je mijn nieuwe master?
O, misschien mis ik iets, ik bedoel de master die waarvoor je je gaat inschrijven per 1-9, maar die je nu al stiekem doet... tog?
pi_81065567
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 22:09 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

O, misschien mis ik iets, ik bedoel de master die waarvoor je je gaat inschrijven per 1-9, maar die je nu al stiekem doet... tog?
Ja, maar wat bedoel je met "nu jouw master nog"? Wat nog?
  woensdag 5 mei 2010 @ 22:24:41 #276
124676 RobertoCarlos
pi_81065925
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 22:18 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ja, maar wat bedoel je met "nu jouw master nog"? Wat nog?
Weet je dan al hoeveel collegegeld je daarvoor moet betalen? Bij de UL zou je daarvoor namelijk het hoge tarief moeten betalen, omdat je met een nieuwe master begint. Ik hoop dat dat voor jou niet zo is..
pi_81066164
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 22:24 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Weet je dan al hoeveel collegegeld je daarvoor moet betalen? Bij de UL zou je daarvoor namelijk het hoge tarief moeten betalen, omdat je met een nieuwe master begint. Ik hoop dat dat voor jou niet zo is..
Dat stukje dat ik hierboven heb gepost is toch duidelijk? Zolang ik zonder onderbreking mezelf inschrijf voor een andere master, hoef ik slechts het wettelijk collegegeld te betalen.

Ze refereren zelfs naar "het institutioneel collegegeld gelijk aan het wettelijk collegegeld", dus als 't goed is zit ik safe.
  woensdag 5 mei 2010 @ 23:07:04 #278
124676 RobertoCarlos
pi_81067969
Tja, misschien is het al te laat voor mij, maar zoals ik dit lees gaat het erom dat ze studenten de mogelijkheid geven om volgend jaar de master die ze op dit moment al doen, volgend jaar tegen een lager tarief te vervolgen.
De termen 'zonder onderbreking' en 'wederom' wijzen daar op.
Je kunt je toch niet 'zonder onderbreking' per 1-9-2010 inschrijven voor een nieuwe master? Of praten we nu langs elkaar heen?

Het loont trouwens sowieso de moeite om de originele tekst van het besluit van (denk ik) het College van Bestuur op te vragen. De teksten van de communicatie zijn niet altijd even volledig...
pi_81068628
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 23:07 schreef RobertoCarlos het volgende:
Tja, misschien is het al te laat voor mij, maar zoals ik dit lees gaat het erom dat ze studenten de mogelijkheid geven om volgend jaar de master die ze op dit moment al doen, volgend jaar tegen een lager tarief te vervolgen.
De termen 'zonder onderbreking' en 'wederom' wijzen daar op.
Je kunt je toch niet 'zonder onderbreking' per 1-9-2010 inschrijven voor een nieuwe master? Of praten we nu langs elkaar heen?

Het loont trouwens sowieso de moeite om de originele tekst van het besluit van (denk ik) het College van Bestuur op te vragen. De teksten van de communicatie zijn niet altijd even volledig...
Nee, waarom zouden ze tarieven aanpassen voor de master die mensen nu al volgen? Daar gebeurt niks mee.

Wat er staat is: studenten die dit jaar ingeschreven staan voor een master en daarvoor het wettelijk collegegeld betalen en die volgend jaar niet voldoen aan de voorwaarden van het wettelijk collegegeld (ik dus: aangezien het mijn tweede master is) en die zonder onderbreking van de inschrijving (dus niet 6 maanden op vakantie om je vervolgens in december weer in te schrijven. Nee, meteen in september inschrijven, eind augustus eindigt immers het huidige collegejaar) zich weer inschrijven voor een master, zullen (in mijn geval) het wettelijk collegegeld gaan betalen.

Volgens mij is dat opgesteld door een jurist. Ik zal in ieder geval binnenkort nog eens navraag doen, maar zoals het daar staat is het positief.
  woensdag 5 mei 2010 @ 23:28:20 #280
124676 RobertoCarlos
pi_81068928
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 23:21 schreef Maharbal het volgende:

[..]
Volgens mij is dat opgesteld door een jurist. Ik zal in ieder geval binnenkort nog eens navraag doen, maar zoals het daar staat is het positief.
Ok, ik hoop van harte dat er staat zoals jij het zegt
pi_81089830
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 23:28 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Ok, ik hoop van harte dat er staat zoals jij het zegt
Yep, zo is het. Ben net langs het studentenadviescentrum geweest hier in de buurt. Was wel grappig, want zat een vriend van me achter de balie.

Me is heppie puppie
  donderdag 6 mei 2010 @ 17:43:44 #282
124676 RobertoCarlos
pi_81095232
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 15:32 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Yep, zo is het. Ben net langs het studentenadviescentrum geweest hier in de buurt. Was wel grappig, want zat een vriend van me achter de balie.

Me is heppie puppie

(handig zo'n contact!)
pi_81183509
Ik volg dit even!
pi_81246945
TVP
  maandag 10 mei 2010 @ 15:30:24 #285
180385 Horloge
pi_81254902
De demissionair Minister van Onderwijs is het goed dat "eigen" studenten van universiteiten worden voorgetrokken:
quote:
Eigen studenten mogen voordeel krijgen

Universiteiten en hogescholen mogen hun eigen studenten uitzonderen, als ze hogere tarieven voor tweede opleidingen gaan rekenen. Dat is geen discriminatie, vindt demissionair staatssecretaris Marja van Bijsterveldt.

Gewone studenten betalen jaarlijks het wettelijke collegegeldtarief van ruim zestienhonderd euro. Maar vanaf volgend jaar gaat er iets veranderen. Wie na afstuderen een tweede opleiding wil volgen, valt in een andere categorie en moet aan de meeste instellingen vier of vijf keer zoveel betalen. Want universiteiten en hogescholen krijgen voor die groep studenten geen overheidsgeld meer.

Maar mogen instellingen voor hun eigen afstudeerders een uitzondering maken of moeten ze iedereen over één kam scheren? Sommige universiteiten en hogescholen, waaronder de Universiteit van Tilburg, trekken studenten van hun eigen instelling voor. Als die een tweede opleiding gaan volgen, hoeven ze slechts het wettelijke collegegeldtarief te betalen. Wie van buiten komt, heeft pech. Mag dat onderscheid gemaakt worden, wilde de Socialistische Partij van de staatssecretaris weten.

Ja, dat mag, antwoordt Van Bijsterveldt. Universiteiten en hogescholen mogen niet discrimineren op afkomst of geslacht, maar “ongelijke gevallen kunnen ongelijk worden behandeld”.

Dat staat ook in de toelichting op de wet. Het instellingsbestuur mag zelf weten wat voor tarieven het voor verschillende groepen studenten en opleidingen hanteert. Het moet nut en noodzaak van een stijging van het collegegeld vaststellen “met inachtneming van een mogelijk onderscheid tussen zittende en nieuwe studenten”, aldus de memorie van toelichting.

Overigens gaat het hier uitdrukkelijk om studenten die na afloop van hun eerste opleiding een tweede willen volgen. Het gaat niet om dubbelstudenten die de ene opleiding hebben afgerond en nog bezig zijn met de andere. Voor die groep geldt overal het wettelijke collegegeld.

De Universiteit Utrecht heeft als enige universiteit aangekondigd volgend jaar nog gewoon het wettelijk collegegeld te hanteren voor alle studenten, Utrechts of niet, die aan een tweede opleiding beginnen.

Hoger Onderwijs Persbureau/ XB
Bron
De weg wordt dus vrijgemaakt om van de universiteiten bedrijven te maken die aan klantdifferentiatie doen. Ik ben benieuwd wat een rechter hiervan zou vinden. (Niet dat iemand hier een zaak om gaat aanspannen.)

Overigens slaat die laatste zin nergens op. Het is duidelijk dat de UU graag de blits maakt met het feit dat ze volgend jaar nog het wettelijk collegegeld vragen van iedereen, maar dan moeten ze geen onwaarheden verkondigen. De Vrije Universiteit bijvoorbeeld rekent óók wettelijk collegegeld.
  maandag 10 mei 2010 @ 21:18:25 #286
124676 RobertoCarlos
pi_81270271
Er wordt al jaren aan 'klantdifferentiatie' = discriminatie gedaan, nl. op leeftijd. En dat gaat met de nieuwe collegegelden gewoon door...
pi_81350906
Ik heb het afstuderen van mijn hbo-studie uitgesteld, zodat ik tegen het lage tarief aan de universiteit aan een studie rechten kan beginnen , chapeau Plasterk voor het stimuleren voor studievertraging
pi_81351648
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 18:34 schreef masja2010 het volgende:
Ik heb het afstuderen van mijn hbo-studie uitgesteld, zodat ik tegen het lage tarief aan de universiteit aan een studie rechten kan beginnen , chapeau Plasterk voor het stimuleren voor studievertraging
Tjah dat heb ik ook in me gedachten zitten... echter ziet het er zo naar uit dat de meeste universiteiten voor volgend jaar nog het normale tarief gebruiken (voor bachelors iig) en me hbo bachelor uitstellen voor 3 jaar zie ik niet zitten (verjaring tentamens etc...)
  woensdag 12 mei 2010 @ 19:51:08 #289
180385 Horloge
pi_81354160
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 18:54 schreef ReWout het volgende:

[..]

Tjah dat heb ik ook in me gedachten zitten... echter ziet het er zo naar uit dat de meeste universiteiten voor volgend jaar nog het normale tarief gebruiken (voor bachelors iig) en me hbo bachelor uitstellen voor 3 jaar zie ik niet zitten (verjaring tentamens etc...)
Met de nadruk op volgend jaar inderdaad. Dat er in 2010-11 nog geen hoger collegegeld wordt gevraagd voor tweede bachelor/master lijkt me eerder omdat er nog wat haken en ogen aan de invoering daarvan zitten (juridische aspecten, administratieve zaken) dan dat universiteiten echt vinden dat het wettelijk collegegeld gehandhaafd moet worden. En als die veronderstelling juist is, dan betaal je in 2011-12 'gewoon' instellingscollegegeld (muv. de VU).

Overigens zal ook de Radboud Universiteit volgend jaar nog geen hoger collegegeld vragen:
quote:
Juist nu demissionair staatssecretaris van Onderwijs Marja van Bijsterveldt universiteiten toestaat collegegelden te differentiëren, komt de Radboud Universiteit terug op haar eerdere besluit de collegegelden te verhogen. In een brief stelt het college van bestuur (CvB) dat de geplande wijzigingen in de collegegeldsystematiek ‘te veel vragen oproepen omtrent de te volgen gedragslijn’.

Ten opzichte van dit jaar is de enige verandering in de collegegelden dat deze zullen worden aangepast aan het prijspeil.
Bron
Daar zie je ook al dat de hele situatie onduidelijk is voor de universiteiten en dat ze niet weten wat ze er mee aanmoeten.

Btw, nu het topic bijna vol zit, als ik van de week tijd heb zal ik even een OP in elkaar knutselen, met een FAQ zodat het allemaal iets overzichtelijker wordt. Als jullie suggesties kunnen aandragen voor vragen die daar in moeten, stuur mij dan een PM, zou super zijn!
pi_81405349
UvT vraagt aan mensen met een hbo of wo-diploma voor een jaar collegegeld iets van 6500 euro (bachelor)
pi_81411017
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 02:04 schreef masja2010 het volgende:
UvT vraagt aan mensen met een hbo of wo-diploma voor een jaar collegegeld iets van 6500 euro (bachelor)
waar staat dat?
zelfde als diginoob
pi_81413035
Hallo iedereen. Ik heb dit deel grotendeels doorgelezen. Ik vroeg mij af of jullie ook weten hoe het zit als je deeltijdstudent bent (HBO 2e jaars) en nog 'n HBO studie wil beginnen maar dan via 'open bestel'. Dus afstandsonderwijs. Het gaat om HBO Toegepaste Psychologie via het NTI. Ik heb het daar ook al nagevraagd maar het komt bij mij over alsof ze vooral willen dat je je snel inschrijft. De antwoorden vind ik toch niet zeker of doorslaggevend. Ik weet nu niet zeker of dit voor mij opgaat. Volgens de contactpersoon bij het NTI hoef ik nu alleen nog boekengeld te betalen als ik een bewijs van inschrijving van mijn huidige HBO instelling overleg waarin staat dat ik collegegeld betaal.

Weet iemand hoe dat zit in dit geval? Ik geloofde de NTI contactpersoon maar kwam via google in deze topic terecht. Hier lees ik dat 't allemaal niet zo zeker en stellig is als die contactpersoon beweert. Wil me nu niet ergens aan vast leggen en achteraf horen dat ik om die en die reden tóch dubbel collegegeld betaal. Ik vond het juist een uitkomst om zo toch de eerste 2 jaar van de studie niet dubbel te betalen.

Alvast bedankt voor het antwoorden als iemand het weet.

E.
pi_82604673
Weet iemand of en hoe de verkiezingsuitslag gevolgen kan hebben voor het extra moeten betalen voor een 2e bachelor of master?
pi_82605911
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 10:07 schreef mies1983 het volgende:
Weet iemand of en hoe de verkiezingsuitslag gevolgen kan hebben voor het extra moeten betalen voor een 2e bachelor of master?
Boeit geen reet aangezien de wet allang is aangenomen.
  donderdag 10 juni 2010 @ 11:23:31 #295
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_82607535
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 10:42 schreef ReWout het volgende:

[..]

Boeit geen reet aangezien de wet allang is aangenomen.
Wetten kunnen net zo hard weer worden teruggedraaid.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_82630037
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 11:23 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Wetten kunnen net zo hard weer worden teruggedraaid.
Mjah en toch acht ik de kans dat het nu gebeurt bijzonder klein. Dit is niet echt een hot item op het moment. Daarentegen het afschaffen van de basisbeurs en andere bezuinigingen wel.

Er gaat echt niemand omkijken naar deze reeds aangenomen wet die mooi vermomd is onder de noemer versterking bestuur onderwijs.
Profiel opgeheven.
  donderdag 10 juni 2010 @ 18:55:41 #297
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_82630137
Mijn enige hoop ligt bij een Paars+ kabinet. Voor zover ik weet zijn zowel GL als D66 (en misschien ook de PvdA, weet ik niet zeker) tegen verhoging van collegegeld. En beide partijen willen fors investeren in onderwijs, dus wie weet komt dit ook weer aan bod.

maar eh, aan de andere kant, politici kijken nooit om naar studenten, dus waarom ik nog hoop hou weet ik ook niet. /
pi_82636877
Die wet is al aangenomen en treedt in werking per 1 september 2010 (althans, is al in werking getreden maar m.b.t. het collegegeld gebeurt dat dus in september).
  vrijdag 11 juni 2010 @ 08:19:16 #299
124676 RobertoCarlos
pi_82650828
Het is een detail, maar toch...
quote:
Inwerkingtreding

Op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld
http://www.eerstekamer.nl(...)erking_besturing_bij

Maar goed, deze wet gaat niet meer veranderen, dat zit er niet meer in helaas.
  vrijdag 11 juni 2010 @ 08:21:09 #300
124676 RobertoCarlos
pi_82650860
Ze hebben bij de UL trouwens wel de overgangsregeling opnieuw aangepast, waardoor ik wat dat betreft minder problemen heb

http://studenten.leidenun(...)iding-2010-2011.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')