http://www.eerstekamer.nl(...)r_vraagt_toezicht_opquote:Eerste Kamer vraagt toezicht op hoogte collegegeld bij tweede studie
26 januari 2010
De Eerste Kamer wil van minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap verduidelijking op een reeks punten van het wetsvoorstel Versterking besturing bij instellingen voor hoger onderwijs, collegegeldsystematiek en de rechtspositie van studenten ( 31.821 ). Op verzoek van Kamerlid Schuurman (CU), die hierbij de steun kreeg van CDA-senator Leunissen , beloofde minister Plasterk tijdens de plenaire behandeling van zijn voorstel op 26 januari alsnog schriftelijk toelichting te geven op afspraken die zijn gemaakt tussen de samenwerkende universiteiten (VNSU) en scholen voor hoger beroepsonderwijs (HBO-raad) over onder meer de hoogte van het collegegeld bij het volgen van een tweede studie. In een gesloten convenant tussen de universiteiten en de hbo-instellingen is bepaald dat in de komende drie jaar niet meer dan het huidige wettelijke collegegeld wordt gevraagd.
In principe mogen instellingen voor hoger onderwijs onder de herziene wet voortaan zelf de hoogte van het gevraagde collegegeld vaststellen, waarbij bedragen tot 24.000 euro per jaar denkbaar zijn. De minister zegde toe dat hij van jaar tot jaar zal monitoren hoe de hoogte van het collegegeld voor tweede studies zich zal ontwikkelen. De fractie van het CDA drong er bij de minister op aan dat hij in de komende drie jaar een algemene maatregel van bestuur achter de hand houdt om af te dwingen dat er geen hogere bedragen dan het nu geldende wettelijke collegegeld voor tweede studies worden berekend. In de gevraagde brief zal de minister ook op dit punt een en ander verduidelijken. Als de gevraagde uitleg is gegeven en voldoet, stemt de Eerste Kamer dinsdag 2 februari over het wetsvoorstel.
Weet iemand of die 3-jaar regel nou alleen geldt voor PARALLEL gestarte opleidingen of ook als je bijv. je tweede bachelor start in het 3e jaar van je eerste bachelor of zelfs na je 1e bachelor?quote:Op donderdag 28 januari 2010 09:36 schreef RobertoCarlos het volgende:
Nu zelfs een nieuwsbericht over dit wetsvoorstel op de website van de 1e Kamer:
[..]
http://www.eerstekamer.nl(...)r_vraagt_toezicht_op
In ieder geval geldt het convenant voor alle tweede opleidingen die tijdens je eerste opleiding gestart worden. Dat hoeft niet parallel te lopen (je kunt ook in het tweede of derde jaar starten). De vraag is echter of dat convenant overeind blijft, nu de HBO-raad al niet meer mee doet.quote:Op donderdag 28 januari 2010 13:33 schreef scelzz het volgende:
[..]
Weet iemand of die 3-jaar regel nou alleen geldt voor PARALLEL gestarte opleidingen of ook als je bijv. je tweede bachelor start in het 3e jaar van je eerste bachelor of zelfs na je 1e bachelor?
Wat? Moet je nu voor een tweede bachelor ook mogelijk 24000 euro gaan betalen?quote:Op donderdag 28 januari 2010 09:36 schreef RobertoCarlos het volgende:
Nu zelfs een nieuwsbericht over dit wetsvoorstel op de website van de 1e Kamer:
[..]
http://www.eerstekamer.nl(...)r_vraagt_toezicht_op
Hahaha zoveelquote:Op zondag 31 januari 2010 16:43 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Wat? Moet je nu voor een tweede bachelor ook mogelijk 24000 euro gaan betalen?![]()
Dat is het onderwijs bij ons echt niet waard, dan kan ik net zo goed mijn eigen schooltje gaan beginnen!
In belgië studeren. Onderwijs is kwalitatief misschien wat minder dan Nederland. Maar het kost een fractie van wat het in Nederland nu kost. En zeker wat het zal gaan kostenquote:Op zondag 31 januari 2010 16:43 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Wat? Moet je nu voor een tweede bachelor ook mogelijk 24000 euro gaan betalen?![]()
Dat is het onderwijs bij ons echt niet waard, dan kan ik net zo goed mijn eigen schooltje gaan beginnen!
Of Duitslandquote:Op zondag 31 januari 2010 18:18 schreef Bierie het volgende:
[..]
In belgië studeren. Onderwijs is kwalitatief misschien wat minder dan Nederland. Maar het kost een fractie van wat het in Nederland nu kost. En zeker wat het zal gaan kosten
En dan natuurlijk wel je stufi meenemen. Lang leve Plastkerk
quote:Op dinsdag 2 februari 2010 14:09 schreef scelzz het volgende:
Het wetsvoorstel is zojuist aangenomen.
quote:Op dinsdag 2 februari 2010 14:09 schreef scelzz het volgende:
Het wetsvoorstel is zojuist aangenomen.
http://www.eerstekamer.nl(...)erking_besturing_bijquote:
Nou dan weet ik dus al wie nooit meer mijn stem gaat krijgen. D66 ftw! Maar over 2 weekjes na tentamens helemaal doorlezen... ben benieuwd ofquote:Op dinsdag 2 februari 2010 14:49 schreef GDPP het volgende:
[..]
http://www.eerstekamer.nl(...)erking_besturing_bij
De Eerste Kamer heeft op 2 februari 2010 het wetsvoorstel na stemming bij zitten en opstaan aangenomen. VVD, PvdA en CDA stemden voor.
dat er nog in staat.quote:Ten derde meet het voorstel met twee
maten, het discrimineert. Immers, onderwijs - en
zorgopleidingen zijn uitgezonderd van het
genoemde uitgangspunt. Eenzelfde maatschappelijk
belang geldt natuurlijk ook voor andere studies. Ik
noem als voorbeeld technische studies. Het gaat
hier om het gelijkheidsbeginsel.
Het is ongewijzigd aangenomen (de Eerste Kamer kán ook niets wijzigen, alleen goed- of afkeuren), dus het is een rammelend voorstel gebleven, die nu wordt verheven tot wet. Ik ga nu uitzoeken wat voor consequenties dit voor mij heeft, hopelijk wordt binnenkort ook de status van het convenant duidelijk.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 14:54 schreef ReWout het volgende:
[..]
Nou dan weet ik dus al wie nooit meer mijn stem gaat krijgen. D66 ftw! Maar over 2 weekjes na tentamens helemaal doorlezen... ben benieuwd of
[..]
dat er nog in staat.
Ik zou er maar niet te hard op rekenen.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 15:31 schreef Bolkesteijn het volgende:
Een punt wat ik wel in de gaten ga houden is of bezuinigingen ook gaan leiden tot belastingverlagingen, want dat moet natuurlijk wel de andere kant van de medaille zijn.
Dat is dus één van de problemen: er zijn geen afspraken gemaakt over 'het laag houden' van het collegegeld. Voor de komende drie jaar lijkt er een overeenkomst te zijn waardoor mensen die tijdens hun eerste studie beginnen aan een tweede studie, die tweede studie tegen wettelijk collegegeld kunnen afmaken. Maar die ligt niet wettelijk vast, en de HBO-raad heeft al aangekondigd niet meer mee te doen.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 15:31 schreef Bolkesteijn het volgende:
Als het echt 24k wordt heb ik wel een probleem, dat heb ik niet over voor m'n tweede studie. Maar ik begreep dat er afspraken waren gemaakt over het laag houden van het gevraagde collegegeld, dus als het niet te gek wordt vind ik het geen onredelijke aanpassing.
Plasterk wil dit geld stoppen in het 'levenslange leren'. Dus dat mensen die 30 zijn en geen Ba/Ma hebben gedaan, die alsnog kunnen volgen tegen wettelijk collegegeld.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 15:31 schreef Bolkesteijn het volgende:
Een punt wat ik wel in de gaten ga houden is of bezuinigingen ook gaan leiden tot belastingverlagingen, want dat moet natuurlijk wel de andere kant van de medaille zijn. Als het onderwijs minder gesubsidieerd gaat worden dan wil ik na mijn studie ook minder kwijt zijn aan belastingen immers de overheid krimpt.
Oh vast wel een goedmakertje vlak voor de verkiezingen volgend jaar, maar meer niet nee.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 15:36 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Ik zou er maar niet te hard op rekenen.
Mja, want die 300 euro die 30+ers nu extra betalen was echt een groot probleem.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 15:40 schreef Horloge het volgende:
Plasterk wil dit geld stoppen in het 'levenslange leren'. Dus dat mensen die 30 zijn en geen Ba/Ma hebben gedaan, die alsnog kunnen volgen tegen wettelijk collegegeld.
Maar ik vermoed dat het een ordinaire bezuiniging is, aangezien hierover ook niets is vastgelegd in die wet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |