"Recht op de waarheid, omdat ik van hem hou", dat is geen 1+1 benadering. Mijn partner heeft recht op geluk, ik wil hem gelukkig maken, ergo in de eerste plaats probeer ik niet vreemd te gaan, dat staat voorop. Gebeurt dat wel, dan zorg ik dat hij daar geen last van heeft. Dat is op z'n minst net zo rationeel als wat jij zegt. Ware het niet dat ik 'ik onthou hem soms de waarheid, omdat ik van hem hou' logischer vind, in sommige gevallen. De waarheid is niet altijd welkom, en toont ook niet altijd aan dat je van iemand houdt. Dat is weer een stelling die we hebben verzonnen en die in principe zo is, maar in praktijk zich anders uit.quote:Op maandag 14 december 2009 09:10 schreef Some-Lady het volgende:
[..]
Ik vind mijn post wel rationeel genoeg erover, ik gun mijn partner geen liegende/bedriegende vrouw. Juist omdat ik van hem hou. Van elkaar houden betekend namelijk ook elkaar los kunnen laten. Wat heb je voor elkaar over? Mijn partner heeft dus recht op de waarheid, omdat ik van hem hou.
Eens. Al vind ik niet door dit voorbeeld 'eerlijkheid in principe' dus 'altijd' belangrijk. Elke situatie moet in z'n eigen context bekeken worden, daarom hou ik niet van principes. Ik wil alles gemotiveerd zien om haar eigen redenen, niet om een regel die we met z'n allen van te voren al hebben vastgelegd.quote:En over dat voorbeeld met die broek wat ik daarmee bedoel is; Als ik aan mijn vriend vraag of ik in een bepaalde broek een dikke kont heb oid, dan vraag ik inderdaad om de waarheid. Ik heb namelijk liever dat ik te horen krijg dat ik beter kan afvallen (dat zegtie dus ook als ik ben aangekomen) dan dat hij me voor lul laat lopen in een te strakke broekAls mijn vriend namelijk zegt, die broek staat je echt goed, en je kont is mooi, weet ik dan ook dat hij dat meent, en ga ik niet twijfelen in die zin van 'ja ja, dat zeg je alleen maar om van het gezeur af te zijn'.
Daarom vind ik eerlijkheid zo belangrijk.
Het is geen excuus, en het is niet kut. Immers, ik bespaar hem pijn. Klinkt dat leuk? Ja. Lijkt me duidelijk. Klinkt het te goed voor een vreemdganger? Voor jou blijkbaar wel, en voor anderen hier, maar ik durf best te stellen dat ik over all een goed mens ben en mijn partner graag pijn wil besparen, al zou ik tien keer vreemdgaan, ik zou hem pijn wíllen besparen (al ik weet ik dat ik bij 10 keer natuurlijk niet meer kan doen).quote:Ik vind het hele idee van 'pijn besparen' voor de ander gewoon een kutexcuus om geen 'gezeur' te krijgen van je partner.
Waarom is dat belangrijk? Om te bepalen of ik een goed of slecht mens ben?quote:Op maandag 14 december 2009 11:18 schreef Scorpie het volgende:
Rest natuurlijk de vraag wat voor jou prioriteit heeft; je partner geen pijn laten hebben, of jijzelf die wegkomt met je scheve schaats.
'Goed' of 'Slecht' hebben we het al over gehad, laten we dat niet nog een keer behandelen. Het zegt wel iets over je oprechte bedoelingen.quote:Op maandag 14 december 2009 11:19 schreef Taurus het volgende:
[..]
Waarom is dat belangrijk? Om te bepalen of ik een goed of slecht mens ben?
Natuurlijk niet. De mens is nog altijd een egoistisch dier; zijn eigen belang gaat boven dat van anderen. Kom op Taurus, niet zo naief.quote:Beide gevolgen zijn voordelen, in welke volgorde die voordelen voor mij staan lijkt me onbelangrijk.
Prima, als dat ook onder feiten valt zal het vooral om mezelf gaan, dat valt goed samen met het moment dat ik vreemd ben gegaan. Dat is alles behalve rekening houden met je partner. Ik heb toch al meerdere keren toegegeven dat het fout is en dat het egoistisch is? Daarom vind ik dat 'goedpraten' ook zo onjuist geformuleerd, het valt helemaal niet goed te praten. Er valt hooguit goed mee om te gaan, en ik doe dat, in mijn visie.quote:Op maandag 14 december 2009 11:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
'Goed' of 'Slecht' hebben we het al over gehad, laten we dat niet nog een keer behandelen. Het zegt wel iets over je oprechte bedoelingen.
[..]
Natuurlijk niet. De mens is nog altijd een egoistisch dier; zijn eigen belang gaat boven dat van anderen. Kom op Taurus, niet zo naief.
Dat is mooi meegenomen ja, dat het hem het minste schaadt, maar het gaat om die 'eerste plaats'. Dat ben ik sterk met Scorpie eens. Het komt op mij nog steeds allemaal sterk over als 'vantevoren de weg plaveien om zonder wroeging te kunnen vreemdgaan'. Ik geloof best dat je het mooi vindt om van jezelf te geloven dat je het voor je partner doet, but I'm not buyin' it.quote:Op maandag 14 december 2009 11:32 schreef Taurus het volgende:
Dat in de eerste plaats mijn eigen gezicht gered wordt als ik niets zeg wil niet zeggen dat het niet ook voor hem beter is het niet te weten. Dat neem ik wel degelijk mee in die beslissing.
Wat ben jij een triest kutwijf.quote:Op donderdag 10 december 2009 21:43 schreef milana1988 het volgende:
Als vrouw moet je nooit vertellen dat je een toetje buitenshuis geproeft hebt.
Daar gaat mijnheer alleen maar raar van denken.
Maar neem wel altijd je maatregelen dat hij het niet kan ontdekken.
- extra gsm of simkaartje
- laat de heer het hotel betalen
- haal een dag van te voren al cash geld in huis zodat er niets raars op je bankafschrift komt te staan
-beter nog: zorg dat je een vriendin hebt die voor je in kan staan dat je bij haar was
De band tussen beste vriendinnen is vaak toch altijd sterker dan man/vrouw
- Laat je bellen door een oude klasgenote en ga daar een avondje mee stappen, je kent het wel. zodat je een goed excuus hebt om een nachtje weg te blijven.
- Beter is overdag, maar doe het nooit in je eigen huis.
- Geef ook niet je adres zo maar weg. Voor je het weet heb je een bos bloemen voor de deur en zie dat maar weer eens uit te leggen.
Wie heeft er nog meer ideeen?
Het is niet voor mij bedoeld maar toch geef ik antwoord;quote:Op maandag 14 december 2009 13:19 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Dat is mooi meegenomen ja, dat het hem het minste schaadt, maar het gaat om die 'eerste plaats'. Dat ben ik sterk met Scorpie eens. Het komt op mij nog steeds allemaal sterk over als 'vantevoren de weg plaveien om zonder wroeging te kunnen vreemdgaan'. Ik geloof best dat je het mooi vindt om van jezelf te geloven dat je het voor je partner doet, but I'm not buyin' it.
Nu worden er wat zaken door elkaar gehaald, imo. Eerst gaat het over het zelf dragen van de schuld als je vreemdgaat; dan geef je een voorbeeld van je vriend die vreemd zou zijn gegaan, en was jij het bijna-slachtoffer.quote:Op maandag 14 december 2009 15:02 schreef Kieswiel het volgende:
Het is niet voor mij bedoeld maar toch geef ik antwoord;
Zonder wroeging? onzin. Vreemdgaan op je geweten hebben is ook geen pretje hoor. Maar dat is jóuw fout geweest, en dan moet jíj daar de lasten van dragen. Ik heb zelf ooit het vermoeden gehad dat mijn vriend was vreemdgegaan, en ik ging kapót. Dat zou ik iemand nooit aan willen doen.
Dat was een voorbeeld om te laten zien waarom ik het niet zou vertellen, omdat ik een beetje weet hoe het voelt, en die pijn die ik heb gevoeld wil ik mijn partner besparen.quote:Op maandag 14 december 2009 15:16 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Nu worden er wat zaken door elkaar gehaald, imo. Eerst gaat het over het zelf dragen van de schuld als je vreemdgaat; dan geef je een voorbeeld van je vriend die vreemd zou zijn gegaan, en was jij het bijna-slachtoffer.
Dat zou ik je niet kunnen zeggen. Dat mijn partner het uiteraard door zou hebben zou ik overigens niet vanuit gaan. Er zijn genoeg relaties waar één van de partners een jarenlange affaire verborgen houdt. Één slippertje hoeft dan ook helemaal niet op te vallen. Als ik ervan ben overtuigd dat het eenmalig was, niets betekende en met de relatie verder wil (en het was op vakantie o.i.d. dus het zou niet via via nog bekend kunnen worden) zou ik er zeker twee keer over nadenken of ik het hem vertel. Maar dat zeg ik nu, en het valt zeker nog te bezien hoe het gaat als het daadwerkelijk gebeurt. Maar of ik het zou kunnen of niet zegt in principe niks over wat nou de beste/verstandigste aanpak zou zijn.quote:Op maandag 14 december 2009 15:50 schreef Garisson72 het volgende:
Niet vertellen betekent ook dat je op geen énkele manier de suggestie wekt dat er wat aan de hand is, want je partner heeft het uiteraard zó door en als jij dan niets vertelt, is dat ws nog funester voor de verstandhouding dan wèl vertellen.
Denk jij dat je dat zou kunnen?
I don't need you to buy it. Ik heb geen enkele reden om tegenover jullie - onbekenden - hierover te liegen. Bovendien heb ik al meerdere keren gezegd dat ik nooit ben vreemdgegaan, plus dat ik het niet goedpraat en niet mooi vind. 'Nough said, mij niet geloven maakt dit topic en enige vorm van discussie totaal onzinnig.quote:Op maandag 14 december 2009 13:19 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Dat is mooi meegenomen ja, dat het hem het minste schaadt, maar het gaat om die 'eerste plaats'. Dat ben ik sterk met Scorpie eens. Het komt op mij nog steeds allemaal sterk over als 'vantevoren de weg plaveien om zonder wroeging te kunnen vreemdgaan'. Ik geloof best dat je het mooi vindt om van jezelf te geloven dat je het voor je partner doet, but I'm not buyin' it.
Als jij het zou verzwijgen, doe je dat dan hoofdzakelijk voor je partner, of jezelf?quote:Op maandag 14 december 2009 19:40 schreef Taurus het volgende:
[..]
I don't need you to buy it. Ik heb geen enkele reden om tegenover jullie - onbekenden - hierover te liegen. Bovendien heb ik al meerdere keren gezegd dat ik nooit ben vreemdgegaan, plus dat ik het niet goedpraat en niet mooi vind. 'Nough said, mij niet geloven maakt dit topic en enige vorm van discussie totaal onzinnig.
Ik doe het voor ons. Om de relatie te behouden. Daar word ik gelukkiger van, en hij ook. Dat zijn geen twee losse dingen, dat valt samen. Hoe kan ik het nou alleen maar voor mezelf doen, alsof hij beter af is als hij het weet! Nogmaals: laat me eens concreet horen waar het voordeel voor hem ligt.quote:Op maandag 14 december 2009 20:06 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Als jij het zou verzwijgen, doe je dat dan hoofdzakelijk voor je partner, of jezelf?
Hem geen pijn doen, of jezelf de ellende besparen?
Kan zijn dat je dit eerder hebt gezegd, maar ik kan het mij zo ff niet herinneren
Hoewel ik het nog steeds niet met je eens ben, ik snap welquote:Op maandag 14 december 2009 20:12 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ik doe het voor ons. Om de relatie te behouden. Daar word ik gelukkiger van, en hij ook. Dat zijn geen twee losse dingen, dat valt samen. Hoe kan ik het nou alleen maar voor mezelf doen, alsof hij beter af is als hij het weet! Nogmaals: laat me eens concreet horen waar het voordeel voor hem ligt.
En geen "dan weet hij met wie hij een relatie heeft", want dat weet hij ook als ik het hem niet vertel. Er verandert namelijk niets aan mijn liefde voor hem.
Het is denk ik omdat je er zo'n strakomlijnde en weldoordachte mening bij hebt, dat ik denk: die heeft er erg goed over nagedacht, alsof dat moest voor het moment dat het gaat gebeuren. Alsof je bijna verwacht dat het een keer aan de orde gaat zijn.quote:Op maandag 14 december 2009 19:40 schreef Taurus het volgende:
I don't need you to buy it. Ik heb geen enkele reden om tegenover jullie - onbekenden - hierover te liegen. Bovendien heb ik al meerdere keren gezegd dat ik nooit ben vreemdgegaan, plus dat ik het niet goedpraat en niet mooi vind. 'Nough said, mij niet geloven maakt dit topic en enige vorm van discussie totaal onzinnig.
Wtf, inderdaad! Dat mensen vreemdgaan, prima. Not my bussiness. Maar dat mensen hier tips gaan geven om het verborgen te houden voor je partner, dan ga ik me echt afvragen of je wel van hem houdt. Ik ben echt niet onschuldig, en het kan gebeuren en ik weet niet of ik dan meteen adieu zou zeggen. Maar als hij erover gaat liegen, of gaat zeggen dat er niks was dan word ik automatisch wel heel erg boos en wordt het ook een echte ruzie ook.quote:Op donderdag 10 december 2009 22:11 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik heb er eentje: gewoon níet doen.
Wat is er mis met het draadje in jullie hoofd dat oorzaak en gevolg aansluit? Wat gebeurt er als hij liegt of als hij zegt 'er was niets'? Dan word jij boos? Hij zegt dat er niets is, geloof je dat niet dan?quote:Op dinsdag 15 december 2009 10:34 schreef Tamashii het volgende:
[..]
Wtf, inderdaad! Dat mensen vreemdgaan, prima. Not my bussiness. Maar dat mensen hier tips gaan geven om het verborgen te houden voor je partner, dan ga ik me echt afvragen of je wel van hem houdt. Ik ben echt niet onschuldig, en het kan gebeuren en ik weet niet of ik dan meteen adieu zou zeggen. Maar als hij erover gaat liegen, of gaat zeggen dat er niks was dan word ik automatisch wel heel erg boos en wordt het ook een echte ruzie ook.
Net als jullie, dus laten we voor het gemak doen alsof we alles menen wat we hier zeggenquote:Op dinsdag 15 december 2009 10:30 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Het is denk ik omdat je er zo'n strakomlijnde en weldoordachte mening bij hebt, dat ik denk: die heeft er erg goed over nagedacht, alsof dat moest voor het moment dat het gaat gebeuren. Alsof je bijna verwacht dat het een keer aan de orde gaat zijn.
Laat ik het zo zeggen: het is niet dat ik jou niet geloof, want ik ken je lang niet genoeg om het in twijfel te trekken, maar mijn associatie is dat je de schijn tegenhebt. Mensen roepen over hypothetische gevallen nou eenmaal vooral wat ze van zichzelf willen geloven.
Niemand hoeft het met me eens te zijn, maar inderdaad, het stoort me wel als we niet meer op de inhoud ingaan maar op de vraag 'is Taurus wel eerlijk over wat ze hier vertelt'. Vandaar 'n beetje fel.quote:Op dinsdag 15 december 2009 11:12 schreef Garisson72 het volgende:
Wat een felle reactie. Is dat omdat ik niet in jouw gedachtengang meediscussieer? Daarover dan: ik ben het met je eens dat het het beste is voor je relatie en je partner's gemoedrust als je niet vertelt over je schuinsmarcheerderij, vooropgesteld dat het een one-off was zonder consequenties, én vooropgesteld dat het je lukt om het voor altijd voor je te houden, zowel verbaal als nonverbaal. Ik heb wel vraagtekens bij de slagingskans.
Niks. Als ik duidelijke feiten heb die aantonen dat hij wel iets gedaan heeft, en hij beweerd van niet. Ja dan is er ruzie ja. Raar? Lijkt me niet. En je mag best liegen hoor, om kleine dingen, om koekjes die je uit de snoepkast haalt. Maar wtf, je bent achterlijk als je liegt als je vreemd bent gegaan.quote:Op dinsdag 15 december 2009 10:56 schreef Taurus het volgende:
[..]
Wat is er mis met het draadje in jullie hoofd dat oorzaak en gevolg aansluit? Wat gebeurt er als hij liegt of als hij zegt 'er was niets'? Dan word jij boos? Hij zegt dat er niets is, geloof je dat niet dan?
Nogmaals: als mensen verzwijgen dat ze vreemd zijn gegaan merk je niets van het feit dat ze zijn vreemdgegaan! Ongelooflijk, waarom dringt dat niet door?
Zij vind van niet, en daar ga je niet uit komen.quote:Op dinsdag 15 december 2009 12:58 schreef Tamashii het volgende:
Maar wtf, je bent achterlijk als je liegt als je vreemd bent gegaan.
Nogmaals, ik richtte me eigenlijk niet eens op jou persoonlijk; ik heb de neiging om alles al snel in twijfel te trekken wat iemand over zichzelf denkt te weten, omdat het véél meer dan eens is gebleken dat die voorstelling niet meer zo in touch with reality is.quote:Op dinsdag 15 december 2009 11:52 schreef Taurus het volgende:
Niemand hoeft het met me eens te zijn, maar inderdaad, het stoort me wel als we niet meer op de inhoud ingaan maar op de vraag 'is Taurus wel eerlijk over wat ze hier vertelt'. Vandaar 'n beetje fel.
Nee, ik dacht later ook; dat is misschien met je hoofd een hard ei opentikken. Het doet pijn en werkt nooit.quote:Op dinsdag 15 december 2009 13:05 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Zij vind van niet, en daar ga je niet uit komen.
Nee, dan is het niet raar. Hij zou het zelf moeten vertellen als de kans bestaat dat jij er achter komt. Overigens ben jij achterlijk als je vreemdgaat omdat je erover liegen niet vindtquote:Op dinsdag 15 december 2009 12:58 schreef Tamashii het volgende:
[..]
Niks. Als ik duidelijke feiten heb die aantonen dat hij wel iets gedaan heeft, en hij beweerd van niet. Ja dan is er ruzie ja. Raar? Lijkt me niet. En je mag best liegen hoor, om kleine dingen, om koekjes die je uit de snoepkast haalt. Maar wtf, je bent achterlijk als je liegt als je vreemd bent gegaan.
ik zou nooit vreemdgaan. Want je houdt van iemand, of je houdt van niemand. Punt uit. En ja, in het geval van fucking Kluun ben ik het met je eens. Sure hij mag vreemd gaan! Hij probeert zijn vrouw te verzorgen, maar alles gaat kut en hij moet ook nog zijn kind opvoeden. Hij gaat er zelf allemaal aan onderdoor. Maar in elk ander geval is mijn antwoord nee.quote:Op dinsdag 15 december 2009 14:13 schreef Taurus het volgende:
[..]
Nee, dan is het niet raar. Hij zou het zelf moeten vertellen als de kans bestaat dat jij er achter komt. Overigens ben jij achterlijk als je vreemdgaat omdat je erover liegen niet vindt
kunnen. Ik vind dat onder bepaalde omstandigheden echter wel kunnen, en ik ben verre van achterlijk.
Ken je Kluun niet? Die schrijver van dat boek: er komt een vrouw bij de dokter.quote:Op dinsdag 15 december 2009 16:29 schreef Northside het volgende:
Kluun? Waar heb jij het over?
Overigens zie ik in dit topic alleen maar herhalingen van dingen die in topic #1 gezegd zijn. Wil dat zeggen dat alles wel gezegd is eigenlijk?
Niemand heeft in jouw ogen een rationeel antwoord gegeven. Dat is omdat ieder mens er andere normen en waarden op na houdt. In dit topic wijken die van jou nogal ver af van "het gemiddelde". Voor jou is het belangrijkste dat de relatie blijft bestaan, voor andere mensen is het belangrijkste dat ze eerlijk zijn of dat ze niet met een schuldgevoel hoeven leven. Een ander verschil is dat jij sex met een ander ziet als "een vergissing" en er makkelijk(er) overheen stapt, een ander ziet zichzelf als een verrader, onwaardig of een ontzettend slecht mens. Bij weer een ander zal dit ook weer anders zijn, zoveel mensen zoveel smaken.quote:Op vrijdag 11 december 2009 22:19 schreef Taurus het volgende:
Niemand in ál deze topics heeft een rationeel en redelijk antwoord gegeven op waarom ik wél mijn partner op de hoogte zou moeten stellen van een avontuurtje dat niets heeft veranderd aan mijn gevoelens voor mijn partner. De enige concrete antwoorden die ik daar op krijg zijn normen als "je partner heeft recht op de waarheid" en "je relatie is gebaseerd op een leugen", beide uitspraken kloppen niet, want op het 'waarom heeft je partner recht op de waarheid' komt geen antwoord, en dat mijn relatie meer voorstelt dan alleen het idee dat ik altijd trouw ben geweest haalt die tweede uitspraak onderuit.
Oh, dat. Keur ik ook af, mijn principes kennen geen uitzonderingen.quote:Op dinsdag 15 december 2009 16:34 schreef Tamashii het volgende:
Ken je Kluun niet? Die schrijver van dat boek: er komt een vrouw bij de dokter.
Complete onzin. Je bent maar een mens. Ook jij kan een fout maken.quote:Op dinsdag 15 december 2009 15:30 schreef Tamashii het volgende:
[..]
ik zou nooit vreemdgaan. Want je houdt van iemand, of je houdt van niemand. Punt uit.
Fouten maken is een ding, vreemdgaan is naar mijn mening een keuze. Je hebt de keuze om vreemd te gaan, de keuze om een ander te zoenen. Het is niet zomaar een vergissing, zo van oeps, het gebeurde gewoon. Je beland niet zomaar met iemand in een bed door een vergissing.quote:Op dinsdag 15 december 2009 20:45 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Complete onzin. Je bent maar een mens. Ook jij kan een fout maken.
Wat dat betreft, ben ik het 100% met Taurus eens. Vreemdgaan in "slechts" een vergissing. Hoe ik er (wss) mee om zal gaan, is echter anders dan hoe zij dat zou doen.
Een vergissing maken kan op meerdere niveaus... Je kan bij het autorijden ook een vergissing maken en in een slip terecht komen.quote:Op dinsdag 15 december 2009 20:59 schreef Tamashii het volgende:
[..]
Fouten maken is een ding, vreemdgaan is naar mijn mening een keuze. Je hebt de keuze om vreemd te gaan, de keuze om een ander te zoenen. Het is niet zomaar een vergissing, zo van oeps, het gebeurde gewoon. Je beland niet zomaar met iemand in een bed door een vergissing.
Kluun?quote:Op dinsdag 15 december 2009 15:30 schreef Tamashii het volgende:
[..]
ik zou nooit vreemdgaan. Want je houdt van iemand, of je houdt van niemand. Punt uit. En ja, in het geval van fucking Kluun ben ik het met je eens. Sure hij mag vreemd gaan! Hij probeert zijn vrouw te verzorgen, maar alles gaat kut en hij moet ook nog zijn kind opvoeden. Hij gaat er zelf allemaal aan onderdoor. Maar in elk ander geval is mijn antwoord nee.
Fair. Dat is waar. De reden overigens waarom hier continu hetzelfde wordt verteld (ook door mij) is omdat er nog steeds mensen zijn die blijven vragen 'dus jij vindt vreemdgaan ok?' en statements plaatsen als 'je bent achterlijk als je vreemdgaat en er over liegt'. Ik schep er best genoegen in daar wederom tegenin te gaanquote:Op dinsdag 15 december 2009 16:45 schreef Northside het volgende:
Dit dan nog even
[..]
Niemand heeft in jouw ogen een rationeel antwoord gegeven. Dat is omdat ieder mens er andere normen en waarden op na houdt. In dit topic wijken die van jou nogal ver af van "het gemiddelde". Voor jou is het belangrijkste dat de relatie blijft bestaan, voor andere mensen is het belangrijkste dat ze eerlijk zijn of dat ze niet met een schuldgevoel hoeven leven. Een ander verschil is dat jij sex met een ander ziet als "een vergissing" en er makkelijk(er) overheen stapt, een ander ziet zichzelf als een verrader, onwaardig of een ontzettend slecht mens. Bij weer een ander zal dit ook weer anders zijn, zoveel mensen zoveel smaken.
Wat ik wil zeggen... als je eerlijkheid of respect hoog in het vaandel hebt is het opbiechten een rationele keuze, als je je relatie behouden belangrijk vindt is het stilhouden rationeel, en zo zijn er nog 24 andere motiveringen te bedenken om het wel/niet te vertellen.
Precies, dus jij kunt gewoon doen wat je wilt. De enige reden om níet met dat meisje naar bed te gaan is voor mij dat ik bang zou zijn dat ze bij haar vriend zou blijven, uiteindelijk. Dus een ultimatum: ik wil jou ook, maar zorg dan eerst dat je vrijgezel bent. Want ik heb geen zin om straks te horen 'ik blijf toch maar bij mijn vriend'. Dus puur voor mezelf, niet voor hun relatie, dus puuuuur egoistisch (quote:Op vrijdag 18 december 2009 11:59 schreef RvLaak het volgende:
Wellicht een interessante casus voor dit topic. Een vriend van mij vertelde me laatst dat een kennis van hem heel veel interesse in hem toont. Normaal gesproken geen probleem, maar zij heeft een relatie. Haar vriend is op zijn beurt weer een goede vriend van die vriend van mij.
Wordt wel ingewikkeld zo... Blij dat ik een vriendin heb.... Anyway, weer verder.
Het vele interesse van haar kant, uit zich in opmerkingen, aanrakingen en lichaamstaal. Haar vriend heeft nog niet aangegeven dit door te hebben. Nu zit haar vriend momenteel in Brussel.
Mn kameraad heeft tegen mij al aangegeven zich waarschijnlijk niet in te kunnen houden als zij in een situatie komen dat er mogelijkheden zijn om vreemd te gaan. Zij heeft ook al aan hem aangegeven zichzelf niet te vertrouwen nu haar vriend weg is (in de trant van "Nu mn vriend er niet is, lijkt het me niet slim dat je langskomt").
Samenvatting: Meisje A vind Jongen B leuk, maar heeft een relatie met Jongen C.
Komt nu de casus: Stel jij bent vrijgezel, vind de persoon in kwestie aantrekkelijk, weet dat de persoon jou ook aantrekkelijk vindt en weet dat die persoon een relatie heeft. Zou dit een belemmering zijn voor jou om actie te ondernemen? Of zorg je er voor dat de persoon niet vreemd zal gaan?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet wat ik zou doen in zo'n situatie. Het is immers niet aan mij om de grenzen van anderen te bepalen.
Ik vind dat absoluut geen vergelijking. Bij het autorijden kan je even niet opletten of gestoord worden door de radio/telefoon en dan hup in een paar seconde heb je een auto ongeluk. Dat kan niet met vreemdgaan. Of je moet onderuit gaan en opeens lag daar een prachtig meisje wiens lippen je per ongeluk raakte. Maar anders, is het een keuze. Een keuze om jou lippen tegen de hare/zijne te planten. En die keuze maak je alleen als je niet echt van die ander houdt (OF, en dat is dus de valkuil in mijn betoog, wanneer je in een situatie beland zoals kluun).quote:Op dinsdag 15 december 2009 21:03 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Een vergissing maken kan op meerdere niveaus... Je kan bij het autorijden ook een vergissing maken en in een slip terecht komen.
Maar ik ben het met je eens dat vreemdgaan, tot op zekere hoogte, een keuze is. Maar je beoordelingsvermogen kan ook beïnvloed zijn. Of je kan je eigen weerstandsvermogen overschatten.
Nee, die keuze maak JIJ alleen als je niet echt van de ander houdt. Ik zou prima kunnen seksen met een ander terwijl ik nog net zo veel van mijn vriend hou. Het opgeven van seks met anderen is een offer aan mijn vriend, aan onze relatie en aan onze loyaliteit aan elkaar, neemt niet weg dat ik net als wanneer ik vrijgezel ben gewoon kan seksen zonder betekenis.quote:Op vrijdag 18 december 2009 12:20 schreef Tamashii het volgende:
[..]
Ik vind dat absoluut geen vergelijking. Bij het autorijden kan je even niet opletten of gestoord worden door de radio/telefoon en dan hup in een paar seconde heb je een auto ongeluk. Dat kan niet met vreemdgaan. Of je moet onderuit gaan en opeens lag daar een prachtig meisje wiens lippen je per ongeluk raakte. Maar anders, is het een keuze. Een keuze om jou lippen tegen de hare/zijne te planten. En die keuze maak je alleen als je niet echt van die ander houdt (OF, en dat is dus de valkuil in mijn betoog, wanneer je in een situatie beland zoals kluun).
Link van kluun: http://www.kluun.nl/vragen.php
Ik heb het niet over 'seksen'. Ik heb het over vreemdgaan. Vreemdgaan kan héél wat meer zijn dan alleen seks of zoenen, al zou het voor mij al vreemdgaan zijn als hij dat zou doen, die grens kan bij jou anders zijn inderdaad. Al vraag ik me dan af of je partner het daar mee eens is. Anders is het wel vreemdgaan. En het opgeven van seks met anderen is een offer aan je vriend? Het hóórt er gewoon bij, dat is geen offer. Dat is een afspraak die je samen maakt zodra je de relatie begint, dat is normaal, helemaal geen offer aan je vriend, wat is dat nu voor iets belachelijks. Net alsof het niet logisch is dat je met je poten van iemand anders hoort af te blijven wanneer je zelf al in een relatie zit. Met een open relatie is dat iets anders, dan maak je die afspraken ook met elkaar. Maar daar heb je twee personen voor nodig, als alleen jij denkt dat je in een open relatie leeft, en je vriend weet van dat soort dingen niks af, maar jij denkt dat het allemaal goed is, is het nog steeds vreemdgaan.quote:Op vrijdag 18 december 2009 12:34 schreef Taurus het volgende:
[..]
Nee, die keuze maak JIJ alleen als je niet echt van de ander houdt. Ik zou prima kunnen seksen met een ander terwijl ik nog net zo veel van mijn vriend hou. Het opgeven van seks met anderen is een offer aan mijn vriend, aan onze relatie en aan onze loyaliteit aan elkaar, neemt niet weg dat ik net als wanneer ik vrijgezel ben gewoon kan seksen zonder betekenis.
Rationeel gesproken zou ik, net als jij, eisen dat diegene idd de relatie eerst verbreekt, voor er wat gebeurt. Maar helaas ben je als mens lang niet altijd even rationeelquote:Op vrijdag 18 december 2009 12:13 schreef Taurus het volgende:
[..]
Precies, dus jij kunt gewoon doen wat je wilt. De enige reden om níet met dat meisje naar bed te gaan is voor mij dat ik bang zou zijn dat ze bij haar vriend zou blijven, uiteindelijk. Dus een ultimatum: ik wil jou ook, maar zorg dan eerst dat je vrijgezel bent. Want ik heb geen zin om straks te horen 'ik blijf toch maar bij mijn vriend'. Dus puur voor mezelf, niet voor hun relatie, dus puuuuur egoistisch () zou ik geen actie ondernemen tot het uit is met die persoon. En als het wel gebeurt is het haar probleem, niet het mijne.
Voor mij is het een offer. Voor jou hoort het er gewoon bij. En dat is zeker niet belachelijkquote:Op vrijdag 18 december 2009 12:45 schreef Tamashii het volgende:
[..]
Ik heb het niet over 'seksen'. Ik heb het over vreemdgaan. Vreemdgaan kan héél wat meer zijn dan alleen seks of zoenen, al zou het voor mij al vreemdgaan zijn als hij dat zou doen, die grens kan bij jou anders zijn inderdaad. Al vraag ik me dan af of je partner het daar mee eens is. Anders is het wel vreemdgaan. En het opgeven van seks met anderen is een offer aan je vriend? Het hóórt er gewoon bij, dat is geen offer. Dat is een afspraak die je samen maakt zodra je de relatie begint, dat is normaal, helemaal geen offer aan je vriend, wat is dat nu voor iets belachelijks. Net alsof het niet logisch is dat je met je poten van iemand anders hoort af te blijven wanneer je zelf al in een relatie zit. Met een open relatie is dat iets anders, dan maak je die afspraken ook met elkaar. Maar daar heb je twee personen voor nodig, als alleen jij denkt dat je in een open relatie leeft, en je vriend weet van dat soort dingen niks af, maar jij denkt dat het allemaal goed is, is het nog steeds vreemdgaan.
Taurus heeft al meermalen aangegeven seks ook als vreemdgaan te zien. Of ze het wel of niet opbiecht aan haar vriend, verschilt per situatie.quote:Op vrijdag 18 december 2009 12:45 schreef Tamashii het volgende:
[..]
Ik heb het niet over 'seksen'. Ik heb het over vreemdgaan. Vreemdgaan kan héél wat meer zijn dan alleen seks of zoenen, al zou het voor mij al vreemdgaan zijn als hij dat zou doen, die grens kan bij jou anders zijn inderdaad. Al vraag ik me dan af of je partner het daar mee eens is. Anders is het wel vreemdgaan. En het opgeven van seks met anderen is een offer aan je vriend? Het hóórt er gewoon bij, dat is geen offer. Dat is een afspraak die je samen maakt zodra je de relatie begint, dat is normaal, helemaal geen offer aan je vriend, wat is dat nu voor iets belachelijks. Net alsof het niet logisch is dat je met je poten van iemand anders hoort af te blijven wanneer je zelf al in een relatie zit. Met een open relatie is dat iets anders, dan maak je die afspraken ook met elkaar. Maar daar heb je twee personen voor nodig, als alleen jij denkt dat je in een open relatie leeft, en je vriend weet van dat soort dingen niks af, maar jij denkt dat het allemaal goed is, is het nog steeds vreemdgaan.
Verliefdheid is een biologische afwijking in de hersenen. Dit wordt door verschillende zaken opgewekt. Maar het is niet per definitie een probleem binnen een relatie. Denk maar eens terug aan de "crushes" die je als klein meisje vroeger had. De ene week Johnny Depp, de volgende week Brad Pitt.quote:Op vrijdag 18 december 2009 12:50 schreef Taurus het volgende:
[..]
En iedereen in dit topic heeft het overigens over seksen, bij vreemdgaan. Als het véél meer betekent, verliefd zijn op een ander, is het geen vreemdgaan meer, dan heb je echt 'n probleem. Want wat doe je dan bij je huidige partner? Dat ligt met seks natuurlijk anders, dat hoeft niets aan de gevoelens van je partner te veranderen.
Het kan voor jou heel goed een offer zijn, maar als het dat voor je vriend niet is, wordt dat toch echt een probleem in de toekomst. Mijn vriend vérwacht gewoon van mij dat ik mijn handen thuis hou, en ik heb geleerd dat dat logisch is. Het is niet verzonnen, het is een moraal in deze samenleving. En we zijn al veel vrijer geworden dan vroeger, toen mocht je niet eens kijken als vrouwzijnde naar een andere man. Natuurlijk weiger is ook mannen, maar dat vind ik niet opofferen, aan de ene kant ben ik het met je eens, het klinkt heel logisch. En wellicht is het ook opofferen omdat je dat voor je vriend doet, maar toch vind ik het raar klinken en doet het mij niet denken aan hoe mijn gesteldheid tegen over andere mannen staat. Niet iedereen heeft het in dit topic over seksen, en ook al wel.... véél meer betekent niet gelijk verliefd zijn op iemand. Je kan het ook vaker dan 1 keer doen, etc. Ik heb het iig niet over verliefdheid.quote:Op vrijdag 18 december 2009 12:50 schreef Taurus het volgende:
[..]
Voor mij is het een offer. Voor jou hoort het er gewoon bij. En dat is zeker niet belachelijkGekkert. Iedereen heeft zijn eigen ideeen daarover toch? Natuurlijk is het niet logisch dat je met je poten van anderen afblijft als je in een relatie zit, dat heb jij gewoon verzonnen. Net als de rest van de wereld. En ik ben het daar mee eens hoor, ik vind het wel een goede (verzonnen) norm, maar ik geef wel een vrijgezellenleven met flirts en verschillende seksuele contacten op als ik in een relatie zit. Ik weiger mannen op feestjes of andere flirt-gelegenheden. Dat vind ik opofferen.
En iedereen in dit topic heeft het overigens over seksen, bij vreemdgaan. Als het véél meer betekent, verliefd zijn op een ander, is het geen vreemdgaan meer, dan heb je echt 'n probleem. Want wat doe je dan bij je huidige partner? Dat ligt met seks natuurlijk anders, dat hoeft niets aan de gevoelens van je partner te veranderen.
Dus als jij stelt dat je niet van je partner houdt als je vreemdgaat, moet je wel specificeren dat jij met vreemdgaan meer dan seks bedoelt. Want in dat geval hou je van je 'nieuwe' partner en niet van je huidige, dus dan klopt je uitspraak wel. Maar geloof me; dat is niet waar het in dit topic om heeft gedraaid, verliefd worden op een ander. Het ging slechts over vreemdgaan (je vergrijpen aan een ander).
Waarom? Als jij je aan je eigen afspraken kan houden en dat offer kan blijven geven, is er toch niets aan de hand?quote:Op vrijdag 18 december 2009 12:55 schreef Tamashii het volgende:
[..]
Het kan voor jou heel goed een offer zijn, maar als het dat voor je vriend niet is, wordt dat toch echt een probleem in de toekomst.
Hier zeg je het zelf al. Het is een moraal. Moralen zijn verzonnen regels waarvan we (in meerderheid) zeggen dat dit de manier is waarop wij ons moeten gedragen/leven. Het moraal is in grote delen van de wereld heel anders. Polygamie komt veel voor en wordt vaak gezien als normaal.quote:Mijn vriend vérwacht gewoon van mij dat ik mijn handen thuis hou, en ik heb geleerd dat dat logisch is. Het is niet verzonnen, het is een moraal in deze samenleving.
Dat iets raar klinkt, houdt niet in dat het niet waar is. Ik vind het bijvoorbeeld ook heel raar dat je in Windows op "Start" moet klikken om te stoppen. Toch is het waar.quote:En we zijn al veel vrijer geworden dan vroeger, toen mocht je niet eens kijken als vrouwzijnde naar een andere man. Natuurlijk weiger is ook mannen, maar dat vind ik niet opofferen, aan de ene kant ben ik het met je eens, het klinkt heel logisch. En wellicht is het ook opofferen omdat je dat voor je vriend doet, maar toch vind ik het raar klinken en doet het mij niet denken aan hoe mijn gesteldheid tegen over andere mannen staat.
Same here.quote:Niet iedereen heeft het in dit topic over seksen, en ook al wel.... véél meer betekent niet gelijk verliefd zijn op iemand. Je kan het ook vaker dan 1 keer doen, etc. Ik heb het iig niet over verliefdheid.
En daarnaast, wat bedoel je precies met: wat doe je dan bij je huidige partner. Ik ken zat mensen die verliefd zijn op twee of meerdere personen. Het is maar net hoe rationeel die verliefdheid is. Als je verder met je poten van die ander afblijft is er niks aan de hand toch. Ik durf hier ook rustig te vertellen dat ik wel eens verliefd ben geweest terwijl ik een partner had. Maar er is verder niks gebeurt, moest ik mijn partner dan verlaten?
Edit: de persoon boven mij heeft het al vertaald naar crushes, maar dat is ook precies wat ik bedoel.
Dat maakt wel even een wereld van verschil he. Dat iedereen die erop regaeerde daar zo licht overheen stapt begrijp ik niet.quote:Op vrijdag 18 december 2009 11:59 schreef RvLaak het volgende:
Wellicht een interessante casus voor dit topic. Een vriend van mij vertelde me laatst dat een kennis van hem heel veel interesse in hem toont. Normaal gesproken geen probleem, maar zij heeft een relatie. Haar vriend is op zijn beurt weer een goede vriend van die vriend van mij.
Dit is dus de correcte samenvatting. En in dit geval, nee. Van de vriendinnen van je goede vrienden blijf je af, dat geeft teveel problemen. Was het nou zo dat jongen B jongen C helemaal niet kende, dan was het een anders verhaal, en inderdaad "haar probleem". Game on dan.quote:Samenvatting: Meisje A vind Jongen B leuk, maar heeft een relatie met Jongen C. Jongen B en C zijn goede vrienden
Wat ik me nu wel afvraag. Heb jij wel eens een langdurige (en daarmee bedoel ik 9 maanden+) relatie gehad met iemand die er net zo over denkt als jij? Want het lijkt me wel interessant als je van elkaar weet dat je zo bent en er dan iemand alleen naar een feestje of op vakantie ofzo gaat.quote:Op vrijdag 18 december 2009 12:34 schreef Taurus het volgende:
Nee, die keuze maak JIJ alleen als je niet echt van de ander houdt. Ik zou prima kunnen seksen met een ander terwijl ik nog net zo veel van mijn vriend hou. Het opgeven van seks met anderen is een offer aan mijn vriend, aan onze relatie en aan onze loyaliteit aan elkaar, neemt niet weg dat ik net als wanneer ik vrijgezel ben gewoon kan seksen zonder betekenis.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |