quote:
Op zondag 20 december 2009 21:46 schreef drijfkip het volgende:Nou Kleinduimpje, ga nou niet allerlei redenen bedenken waarom de test niet geslaagd zou zijn.
De redenen die je aangeeft hebben totaal geen basis.
Of het pure water nou gepotienteerd wordt of niet doet er helemaal niet toe.
Als je denkt dat water dat met water verdund is, anders is dan puur geconcentreerd water dan heb je toch heel wat uit te leggen. voor wat je hier allemaal beweert bestaat geen enkel wetenschappelijk bewijs.
Waar het om gaat is of het water dat je als ijkmiddel gebruikt beïnvloed zou kunnen zijn door het potentiëringsproces van de histamine.
Die mogelijkheid moet uitgesloten zijn omdat als die mogelijkheid aanwezig is de test waardeloos wordt.
Ik hoef dus niet te bewijzen dat dit het geval is maar de opzetter van de test zou moeten bewijzen dat dit niet het geval is, en dat kan hij niet omdat wetenschappelijk nog niets bekend is over de effecten van potentiëren, en deze juist voorwerp van onderzoek zijn, laat staan dat er iets bekend is over de beïnvloeding die een potentiëringsproces zou kunnen hebben op een potentiëringsproces van zuiver water, dat in hetzelfde lab wordt uitgevoerd.
Dat probleem zou heel makkelijk te omzeilen zijn door als referentiemiddel gewoon zuiver water te gebruiken, of een van de andere opties die ik al heb aangegeven.
Ik hoef dus niet te bewijzen dat een degelijke beïnvloeding plaats vindt maar ik wil wel enige kanttekeningen maken:
Het potentiëringsproces van zuiver water lijkt me sowieso al instabiel omdat de allerkleinste verontreinigingen, waarbij te denken valt aan opgeloste zuurstof, stikstof, koolzuurgas, kurkdeeltjes, door de potentiëring tot grote verschillen in uitwerking zouden kunnen leiden.
Maar dit is niet het hoofdpunt, dat is dat het water verontreinigd zou kunnen worden door enkele moleculen histamine, die door de potentiëring een krachtige uitwerking zouden kunnen krijgen.
Ook mag anderszins beïnvloeding niet uitgesloten worden.
Als ik een wisselstroom stuur door een spoel, wordt in een spoel op enige afstand hiervan ook een spanning of stroom opgewekt.
Als je niet wist dat dat kon zou je dat misschien ook voor onmogelijk houden, toch gebeurt het. Waarom zou zo’n beïnvloeding hier niet mogelijk zijn?
quote:
Volgens de logica van de homeopathie: "De sterk verdunde stof help tegen de symptomen die worden veroorzaakt door een hoge concentratie van de stof",
Dan zou gepotentieerd water dus bijvoorbeeld helpen tegen verdrinking.
Ja, tegen de symptomen die worden veroorzaakt door opname via het maag-darmkanaal, en niet via de longen!
En niet een zodanige overdosis dat er afsluiting van de luchtwegen plaatsvindt!
In de homeopathie wordt gepotentieerd water niet gebruikt, en ik kan er dus niets over zeggen.
Als je zou speculeren zou je kunnen denken dat het óf geen effect heeft, óf zou kunnen helpen tegen klachten als: afkeer van het drinken van water of vloeistoffen, sterke voorkeur voor geconcentreerd voedsel, overmatig urineren.
Maar zoals ik al zei: het is instabiel, en dit is speculatie.
quote:
En al zou deze test geslaagd zijn en het geheugeneffect van water wel bewezen zijn, dan is er helaas nog steeds nulkommanul% bewijs dat homeopathie ook maar iets kan genezen...
Daar heb je gelijk in, het zijn 2 heel verschillende dingen.
En daarom geldt ook het omgekeerde: als het geheugeneffect van water, zoals dat hier wordt onderzocht niet zou blijken te bestaan bewijst dat nog niet dat de homeopathie niet kan genezen, want de homeopathie zegt helemaal niets over de uitwerking op individuele cellen, maar op de mens.