quote:When in doubt, hit them with a new tax.
That seems to be the Obama administration's answer to just about everything these days, and the financial crisis is no different.
The plan to recoup $120 billion in TARP bailout money with a new tax on banks will make for good politics: Throw a bone to a public clamoring for Wall Street blood, and halt the debate about whether the bailout was a waste of money. But will it be enough to wipe those smug looks off the faces of the banking chiefs who were in Washington Wednesday?
Don't count on it.
The problem with trying to hit Wall Street in the wallet is that its wallet is too thick. A British plan to tax banker bonuses, unveiled last month, failed miserably, as most banks just said they'd eat the taxes themselves -- and still pay higher bonuses. What else you got, Gordon Brown?
The Obama plan is expected to tax banks based on the liabilities on their balance sheets, which in theory would cause banks to try to keep their liabilities low so they wouldn't have to pay more taxes. But banks already pay taxes, and that's never figured into their profit plans.
Goldman Sachs was reported to have made $100 million a day trading stocks, bonds and derivatives on almost 200 trading days in the first three quarters of last year. You think the guys and girls on the trading desk worry about the overall bank's balance sheet when they're competing for the biggest bonus? Nah.
This tax will be chewed up, spit out, carved into a half-dozen derivative contracts, sold and then shorted by the time the tax authorities even figure out how to collect it.
Hear Hear!quote:Op donderdag 21 januari 2010 13:51 schreef Klopkoek het volgende:
We zijn gegijzeld door dit gajes. Bankmensen zijn tegenwoordig de nieuwe adel. Aanpakken die hap. Ze gijzelen de staat en de maatschappij. RBS is voor 85% in handen van de britse overheid maar toch keren ze miljardenbonussen uit
Zodra er wat bankiers geradbraakt worden op de dam begint het er op te lijkenquote:Op donderdag 21 januari 2010 14:22 schreef Scorpie het volgende:
Lol, hoe populistisch wil je het hebben
De primaat moet bij de politiek liggen. Niet bij de banken. Die zijn veel te machtig geworden. Kijk eens wat voor schade ze hebben aangericht. En dan zou je dat niet mogen repareren? Het wordt tijd dat een World Government wordt opgericht die dit soort gewetenloze schurken kunnen aanpakken. Natuurlijk is het zicht een beetje vertroebeld bij velen; de banken hebben allemaal hitmans ingehuurd die pure ruis in de media verspreiden (zoals dat de overheid de schuldige isquote:Op donderdag 21 januari 2010 14:20 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hear Hear!
![]()
Hoe dan ook, hoe de politiek de bankwereld probeert leeg te slurpen met allerlei soorten tax is eigenlijk een giller. De accountants bij GS zijn waarschijnlijk ook wel wat slimmer dan die bij de ministerie van Financien en het belastingsvehikel. Blijf er bij dat de bonussen in sommige gevallen buitenproportioneel zijn en ronduit belachelijk, heb alleen ook nog niet goede alternatieven gehoord van de tegenstanders (de schreeuwende en woedende menigte + populistische politici ) om dit tegen te gaan.
Die accountants zijn gewoon te koop hoor, ook voor de overheid.quote:Op donderdag 21 januari 2010 14:20 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hear Hear!
![]()
Hoe dan ook, hoe de politiek de bankwereld probeert leeg te slurpen met allerlei soorten tax is eigenlijk een giller. De accountants bij GS zijn waarschijnlijk ook wel wat slimmer dan die bij de ministerie van Financien en het belastingsvehikel. Blijf er bij dat de bonussen in sommige gevallen buitenproportioneel zijn en ronduit belachelijk, heb alleen ook nog niet goede alternatieven gehoord van de tegenstanders (de schreeuwende en woedende menigte + populistische politici ) om dit tegen te gaan.
Kap de bron van het geld af. Gebrek aan marktwerking begint al bij pensioenfondsen. Kijk naar Nederland, daar heb je een aantal van de grootste investeerders ter wereld in de vorm van pensioenfondsen. Werknemers worden verplicht hun geld erin te stoppen en de kosten zijn niet openbaar. Dit soort fondsen betalen vervolgens teveel marges, omdat het ze toch geen reet kan schelen. En al dat geld sijpelt uiteindelijk door een hele financiële industrie.quote:Op donderdag 21 januari 2010 14:20 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hear Hear!
![]()
Belasting + AOW omhoog? Aangezien je vind dat het primaat bij de regering moet liggen..quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:47 schreef Klopkoek het volgende:
Ja jongens, blaas het pensioenstelsel maar opNederland heeft een redelijk saai maar veilig pensioenstelsel en dat moet dan worden overhoop gehaald? Hoe moet het dan wel? A la de VS waar werknemers verantwoordelijk zijn voor de beleggingen van hun pensioen?
Waar zegt driver dat het pensioen stelsel opgeblazen wordt. Hij haalt juist aan dat banken profiteren van de meeste pensioenfondsen door ze een flinke poot uit te draaien. Ik denk dat hij eerder bedoeld dat de pensioen fondsen ook wel eens wat kritischer mogen worden ten aanzien van hun adviseurs.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:47 schreef Klopkoek het volgende:
Ja jongens, blaas het pensioenstelsel maar opNederland heeft een redelijk saai maar veilig pensioenstelsel en dat moet dan worden overhoop gehaald? Hoe moet het dan wel? A la de VS waar werknemers verantwoordelijk zijn voor de beleggingen van hun pensioen?
Toen de discussie speelde met de hedgefundsen werd dat ook gezegd: de pensioenfondsen van de werknemers maken mogelijk dat hedgefundsen aggresieve acties kunnen doorvoeren, tegen het belang van de werknemers in. Maar uiteindelijk bleek dat het geld van de pensioenfondsen peanuts was in vergelijking met het totaalbedrag wat in de hedgefundsen zat. Misschien is dat hier ook wel het geval.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 17:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waar zegt driver dat het pensioen stelsel opgeblazen wordt. Hij haalt juist aan dat banken profiteren van de meeste pensioenfondsen door ze een flinke poot uit te draaien. Ik denk dat hij eerder bedoeld dat de pensioen fondsen ook wel eens wat kritischer mogen worden ten aanzien van hun adviseurs.
dat is denk ik het laatste wat ie zegtquote:Op vrijdag 22 januari 2010 17:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waar zegt driver dat het pensioen stelsel opgeblazen wordt. Hij haalt juist aan dat banken profiteren van de meeste pensioenfondsen door ze een flinke poot uit te draaien. Ik denk dat hij eerder bedoeld dat de pensioen fondsen ook wel eens wat kritischer mogen worden ten aanzien van hun adviseurs.
Pensioenfondsen zijn in ieder geval niet leveraged tot de oogballen, en vormen dus nauwelijks, zeg maar gewoon helemaal niet, een systematisch risico. Als die een verkeerde bet doen zijn ze armer, maar niet failliet, ze sleuren niet een hele keten mee, het is altijd een beetje meer of minder, maar nooit alles of niets.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:38 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Kap de bron van het geld af. Gebrek aan marktwerking begint al bij pensioenfondsen. Kijk naar Nederland, daar heb je een aantal van de grootste investeerders ter wereld in de vorm van pensioenfondsen. Werknemers worden verplicht hun geld erin te stoppen en de kosten zijn niet openbaar. Dit soort fondsen betalen vervolgens teveel marges, omdat het ze toch geen reet kan schelen. En al dat geld sijpelt uiteindelijk door een hele financiële industrie.
Verbeter de marktwerking, droog de bron op. Het is maar een idee.
private equityquote:Op vrijdag 22 januari 2010 18:42 schreef axis303 het volgende:
Hema is overmeesterd door een Hedgefund?
Nee, dat is het punt juist. Het Nederlandse pensioenstelsel wordt beheerd door nog grote boeven dan de bankiers (hun bonussen vallen erbij in het niet). Maar het is allemaal niet openbaar. Mensen moeten kunnen kiezen waar ze beleggen en niet door de overheid verplicht worden om te beleggen in fondsen die (door de AFM bekeken) veel te duur zijn.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 14:47 schreef Klopkoek het volgende:
Pensioen fondsen zijn een van de grootste investeerders in allerlei fondsen. Jammer dat je een grote bek hebt, maar nul kennis.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 18:05 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Toen de discussie speelde met de hedgefundsen werd dat ook gezegd: de pensioenfondsen van de werknemers maken mogelijk dat hedgefundsen aggresieve acties kunnen doorvoeren, tegen het belang van de werknemers in. Maar uiteindelijk bleek dat het geld van de pensioenfondsen peanuts was in vergelijking met het totaalbedrag wat in de hedgefundsen zat. Misschien is dat hier ook wel het geval.
Hoewel er natuurlijk rare dingen gebeuren. Want in de hedgefund die HEMA overmeesterde en uitkleedde zat dan weer wel heel veel pensioengeld in verstopt. Waarna datzelfde hedgefund gaat afdwingen dat de arbeidsomstandigheden (incl. pensioenregelingen) worden uitgekleed. Dat is natuurlijk absurd.
Omdat het ze niet boeit. Als jij een pensioenfonds runt, dat zijn kosten niet openbaar hoeft te maken aan zijn klanten, boeit het jou dan? Sterker nog, je klanten zijn verplicht door de overheid om zaken met je te doen, dus klanten kwijtraken kan niet eens. Die lui kunnen lekker bonussen aan zichzelf uitkeren en verder boeit het ze niet als ze wat teveel betalen aan banken en andere adviseurs...quote:Op vrijdag 22 januari 2010 18:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Pensioenfondsen zijn in ieder geval niet leveraged tot de oogballen, en vormen dus nauwelijks, zeg maar gewoon helemaal niet, een systematisch risico. Als die een verkeerde bet doen zijn ze armer, maar niet failliet, ze sleuren niet een hele keten mee, het is altijd een beetje meer of minder, maar nooit alles of niets.
Wat ik niet begrijp is dat pensioenfondsen uberhaupt marges betalen. Die hebben toch zoveel schaalgrootte dat die zelf structuren kunnen opzetten? Waarom moeten die uberhaupt bukken voor investment banks?
elke cent die ik niet aan jou betaal, kan ik toch mezelf toe-eigenen?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:22 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Omdat het ze niet boeit. Als jij een pensioenfonds runt, dat zijn kosten niet openbaar hoeft te maken aan zijn klanten, boeit het jou dan? Sterker nog, je klanten zijn verplicht door de overheid om zaken met je te doen, dus klanten kwijtraken kan niet eens. Die lui kunnen lekker bonussen aan zichzelf uitkeren en verder boeit het ze niet als ze wat teveel betalen aan banken en andere adviseurs...
dan zou ik wel wat meer bankiers en aanverwanten bij pensioenen zien werken, toch? Als de bonus bij een pakweg GS in het niet valt bij de bonus bij een pensioenfonds.... dat begrijp ik daarom niet. Waarom valt die bonus in het niet?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:18 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Nee, dat is het punt juist. Het Nederlandse pensioenstelsel wordt beheerd door nog grote boeven dan de bankiers (hun bonussen vallen erbij in het niet).
Ik vat hem niet? Enfin, het was enkel mijn idee. Uiteindelijk verdien je enkel zoveel als banken als je klanten je gewoon teveel betalen. En je klanten zijn bedrijven en fondsen. Fondsen zitten vol met pensioengeld en verdienen veel geld omdat pensioenfondsen niet strak genoeg zijn en het geld van arbeiders graag uitdelen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
elke cent die ik niet aan jou betaal, kan ik toch mezelf toe-eigenen?
Het zijn grote investeerders maar wat de nederlandse fondsen stoppen in de fondsen is niks in vergelijking met wat er totaal in zit.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:20 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Pensioen fondsen zijn een van de grootste investeerders in allerlei fondsen. Jammer dat je een grote bek hebt, maar nul kennis.
dat onderschat je schromelijk, denk ik.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het zijn grote investeerders maar wat de nederlandse fondsen stoppen in de fondsen is niks in vergelijking met wat er totaal in zit.
Ik kap erover. Ik begrijp je scepsis en zeg enkel wat ik weet, ik hou de details verder voor mezelf.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dan zou ik wel wat meer bankiers en aanverwanten bij pensioenen zien werken, toch? Als de bonus bij een pakweg GS in het niet valt bij de bonus bij een pensioenfonds.... dat begrijp ik daarom niet. Waarom valt die bonus in het niet?
Je blaast het hele stelsel op en het nederlandse pensioenstelsel staat juist bekend als één van de meest effciëntste van europa. Las ik een paar jaar geleden in de krant. Het klopt dat het allemaal erg rigide in elkaar zit maar dat voorkomt ook dat medewerkers zo maar opeens hun geld kwijt zijn en dankzij een crisis weten dat ze nog heel lang door zullen moeten werken/bijklussen. Iets wat in de VS veelvuldig gebeurt. Bovendien valt het met de vrijheid daar ook nog wel mee want werkgevers verplichten nog wel eens om een x-percentage (door de amerikaanse overheid volgens mij wel gelimiteerd) in het bedrijf te stoppen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:18 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Nee, dat is het punt juist. Het Nederlandse pensioenstelsel wordt beheerd door nog grote boeven dan de bankiers (hun bonussen vallen erbij in het niet). Maar het is allemaal niet openbaar. Mensen moeten kunnen kiezen waar ze beleggen en niet door de overheid verplicht worden om te beleggen in fondsen die (door de AFM bekeken) veel te duur zijn.
Waarom zijn ze te duur? Omdat ze teveel geld uitgeven aan bankiers, fondsen en zichzelf... Denk na.
Niet enkel de Nederlandse natuurlijk. Wist je dat AlpInvest (ABP en PFZW) trouwens de op-een-na grootste investeerder in Private Equity ter wereld is? En het gaat niet enkel om dit soort fondsen. Pensioenfondsen investeren natuurlijk voornamelijk is equity en debt markten, en raad eens wie ze daar marge voor betalen? Het begint met een b en rijmt op janken.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het zijn grote investeerders maar wat de nederlandse fondsen stoppen in de fondsen is niks in vergelijking met wat er totaal in zit.
fair enoughquote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:32 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Ik kap erover. Ik begrijp je scepsis en zeg enkel wat ik weet, ik hou de details verder voor mezelf.
Lees godverdomme eens lezen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:32 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je blaast het hele stelsel op en het nederlandse pensioenstelsel staat juist bekend als één van de meest effciëntste van europa. Las ik een paar jaar geleden in de krant. Het klopt dat het allemaal erg rigide in elkaar zit maar dat voorkomt ook dat medewerkers zo maar opeens hun geld kwijt zijn en dankzij een crisis weten dat ze nog heel lang door zullen moeten werken/bijklussen. Iets wat in de VS veelvuldig gebeurt. Bovendien valt het met de vrijheid daar ook nog wel mee want werkgevers verplichten nog wel eens om een x-percentage (door de amerikaanse overheid volgens mij wel gelimiteerd) in het bedrijf te stoppen.
He Klopkoek, dit is wat jij in stand wil houden? Goed werk, en nog bedankt namens het bestuur:quote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
fair enough
Je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt, dus ik zal eens wat pensioenvriendjes bevragen
*kuch*quote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:32 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je blaast het hele stelsel op en het nederlandse pensioenstelsel staat juist bekend als één van de meest effciëntste van europa. Las ik een paar jaar geleden in de krant. Het klopt dat het allemaal erg rigide in elkaar zit maar dat voorkomt ook dat medewerkers zo maar opeens hun geld kwijt zijn en dankzij een crisis weten dat ze nog heel lang door zullen moeten werken/bijklussen. Iets wat in de VS veelvuldig gebeurt. Bovendien valt het met de vrijheid daar ook nog wel mee want werkgevers verplichten nog wel eens om een x-percentage (door de amerikaanse overheid volgens mij wel gelimiteerd) in het bedrijf te stoppen.
holy fuck. Die heb ik aardig gemist, maar je doelt dus op het hybride private equity/pension gevalletje. Ik neem aan dat dit niet voor de bestuurders van pensioenfondsen zelf geldt.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:39 schreef Drive-r het volgende:
[..]
He Klopkoek, dit is wat jij in stand wil houden? Goed werk, en nog bedankt namens het bestuur:
Bestuur Alpinvest krijgt bonus ruim 100 miljoen euro
Zonder vergoeding geen prestatie? What the hell, de wereld op z'n kop?quote:Volgens ABP en PFZW zijn dergelijke vergoedingen redelijk. 'Het gaat om een prestatiebeloning. Zonder vergoeding geen prestatie.' Volgens de pensioenfondsen is de beloning van Alpinvest 'beduidend lager dan wat er in de internationale private equity-markt wordt gerekend'
Wat leveren die banken daar voor? Behalve dat ze assisteren in beleggingen?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:34 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Niet enkel de Nederlandse natuurlijk. Wist je dat AlpInvest (ABP en PFZW) trouwens de op-een-na grootste investeerder in Private Equity ter wereld is? En het gaat niet enkel om dit soort fondsen. Pensioenfondsen investeren natuurlijk voornamelijk is equity en debt markten, en raad eens wie ze daar marge voor betalen? Het begint met een b en rijmt op janken.
Kun je nagaan, als ze al zoveel betalen aan AlpInvest, wat doen ze dan met de rest van hun geld? Dit is namelijk slechts 10% ofzo van de totale fondsen, denk je dat ze met de rest zuiniger zijn?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
holy fuck. Die heb ik aardig gemist, maar je doelt dus op het hybride private equity/pension gevalletje. Ik neem aan dat dit niet voor de bestuurders van pensioenfondsen zelf geldt.
[..]
Zonder vergoeding geen prestatie? What the hell, de wereld op z'n kop?
Je bedoelt het kapitaal in de derde pijler?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
*kuch*
Efficient is de hoogste opbrengst tegen de laagste kosten, nietwaar?
Wat jij beschijft is enkel dat in Nederland in de regel pensioenen in een separaat afgeschermd zelfstandig fonds worden gestort. Maar of die fondsen efficient worden belegd, da's nog maar de vraag.
Niks.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:44 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat leveren die banken daar voor? Behalve dat ze assisteren in beleggingen?
Da's toch 1.3%. En Nederlandse pensioenfondsen zijn niet alleen in de wereld. En dit is alleen Private Equity, de totale pensioenpot is vele malen groter en wordt ook ergens geinvesteerd en genereert dus ook ergens dit soort fees...quote:Over Alpinvest. Ik dacht dat de genoemde nederlandse pensioenfondsen daar iets van 50 miljard in hadden zitten? Dat is veel maar, corrigeer als het niet zo is, er staat me iets van bij dat het totaalbedrag van alle private equity fondsen in de wereld iets van 4 biljoen was?
geen idee waar je het over hebt. Wat is dat 'derde pijler'?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je bedoelt het kapitaal in de derde pijler?
quote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:39 schreef Drive-r het volgende:
[..]
He Klopkoek, dit is wat jij in stand wil houden? Goed werk, en nog bedankt namens het bestuur:
Bestuur Alpinvest krijgt bonus ruim 100 miljoen euro
quote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:48 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat wist ik niet. Ik begin het misverstand wel te begrijpen nu: de mensen bij de fondsen zelf verdienen niet zo veel maar de opgerichte beleggingsvehikels zijn een ander verhaal...
Het niet-verplichte deel. Tweede pijler is het verplichte deel waar voor de werknemer ook de belastingvoordelen van toepassing zijn.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
geen idee waar je het over hebt. Wat is dat 'derde pijler'?
Wat voor mensen zitten bij de PE bedrijven? Bij AlpInvest? Welke achtergrond hebben ze? Board interlocks heb ik het dan over.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:50 schreef Drive-r het volgende:
[..]
![]()
Nee, die lui bij de pensioenfondsen geven het geld wel graag weg, maar zelf houden ze er niet van.
interlocks?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:58 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat voor mensen zitten bij de PE bedrijven? Bij AlpInvest? Welke achtergrond hebben ze? Board interlocks heb ik het dan over.
ah.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:51 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het niet-verplichte deel. Tweede pijler is het verplichte deel waar voor de werknemer ook de belastingvoordelen van toepassing zijn.
Hoe besturen van bedrijven in elkaar overlopen al dan niet dmv nevenfuncties/commisariaten.quote:
Het zijn bijna enkel bankiers of consultants, vaak een mix van. Niet andersom trouwens, weinig mensen gaan van PE terug naar een bank of consultant.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:08 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hoe besturen van bedrijven in elkaar overlopen al dan niet dmv nevenfuncties/commisariaten.
Ander iets wat interessant is: de achtergrond van hen. Waar komen ze vandaan? Eerdere werkgevers en de functie (zijn het bijv. mensen die ook makkelijk bij een investment bank aan de slag kunnen en hoe vaak gebeurt dat? hetzelfde type opleiding wil nog niet zeggen dat dezelfde cultuur heerst, om iets te noemen)
Dat blijkt maar weer toen achteraf bleek dat een Nederlands pensioen fonds nog geld bij ome Madoff had staanquote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ah.
neen, ik bedoel pijler no.1 t/m pijler no. oneindig. Het essentiele verschil tussen de USA en NL is dat de NL pensioengelden juridisch gesepareerd zijn van de werkgever, maar dit zegt absoluut geen ene jota over de efficiency waarmee deze gelden belegd worden.
quote:Banks told to comply on bonuses or lose UK banking licences in shock FSA ultimatum
In an extraordinary ultimatum that has shocked some of the City's biggest companies, the Financial Services Authority (FSA) told bank bosses that 60pc of all pay must be deferred, with no exceptions, even for those whose contracts conflicting with the edict.
Many of the global players have in recent weeks made representations to the City watchdog, in particular about pre-existing employment contracts that guarantee bonuses over a year or more. But their appeals have been met with the FSA's toughest yet response.
The FSA's position is the culmination of nearly a year of debate over how to curb huge sums paid out in remuneration by banks. In March, the regulator wrote to the bosses of the major investment institutions explaining that it was preparing a code designed to limit excessive pay in the aftermath of the financial crisis.
quote:Bankiers: 'bonussen belangrijk voor collega's'
(Novum/Dow Jones) - Nederlandse topbankiers denken dat bonussen veel belangrijker zijn voor collega-bankiers dan voor henzelf. Dat blijkt uit een onderzoek van professor David de Cremer van de Erasmus Universiteit onder vijftien Nederlandse topbestuurders bij banken.
Volgens de hoogleraar Behavioural Business Ethics is de noodzaak om bonussen toe te kennen in de bancaire sector een zelf gecreëerde mythe.
Het meest gehoorde argument voor hoge bonussen is dat banken anders toptalent niet zouden kunnen binden. Volgens De Cremer is het grote aantal medewerkers dat bonussen krijgt, echter een aanwijzing dat het concept toptalent hierbij erg losjes wordt gebruikt.
De Cremer merkt op dat de noodzaak van excessieve bonussen zou kunnen worden verkleind door de gemiddelde kwaliteit van het bankpersoneel fors te verbeteren.
Alle vijftien ondervraagde bankiers gaven aan dat zij dachten dat bonussen voor anderen in de financiële sector veel belangrijker waren dan voor henzelf.
Het onderzoek stelt de bankiers voor de keuze, of zij hun eigen financiële zaken liever zouden laten behartigen door bankier A, die uit eigenbelang handelt en gemotiveerd wordt door financieel voordeel, of door bankier B die het belang van de klant vooropstelt en gemotiveerd wordt door het bieden van goede service. Ze kozen zonder uitzondering voor de bankier B, terwijl zij bankier A zouden aanstellen in hun eigen bank.
Meer geld, minder leven.. Een software ontwikkelaar van een bank wist niet eens meer welke dag het was op gegeven moment, dan doe je toch wat fout imo.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 16:08 schreef Drive-r het volgende:
Ik vind dit soort berichten altijd wel grappig. Als bankier moet je gewoon eerlijk zijn: dit soort onderzoeken zullen natuurlijk altijd "bescheiden" worden beantwoord door bankiers. Maar stiekem ben je na je 2 eerste bonussen gewoon verslaafd en wil je meer, simple as that.
Eeuwige cycle: Bigger money - Bigger dreams - Bigger money, etc....
Zulke ontwikkelaars ken ik ook hier in NL...sommigen kunnen zo diep in de materie gaan...quote:Op dinsdag 9 februari 2010 16:18 schreef Thomasv8 het volgende:
[..]
Meer geld, minder leven.. Een software ontwikkelaar van een bank wist niet eens meer welke dag het was op gegeven moment, dan doe je toch wat fout imo.
Ik weet ook regelmatig niet meer welke dag het is sinds ik heb gekozen voor minder geld en meer levenquote:Op dinsdag 9 februari 2010 16:18 schreef Thomasv8 het volgende:
[..]
Meer geld, minder leven.. Een software ontwikkelaar van een bank wist niet eens meer welke dag het was op gegeven moment, dan doe je toch wat fout imo.
Ik probeer maar te zeggen dat het soms ook gewoon genoeg isquote:Op dinsdag 9 februari 2010 16:22 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik weet ook regelmatig niet meer welke dag het is sinds ik heb gekozen voor minder geld en meer leven. Dus eigenlijk maakt het niet uit.
Geld zit puur tussen de orenquote:Op dinsdag 9 februari 2010 16:25 schreef Thomasv8 het volgende:
[..]
Ik probeer maar te zeggen dat het soms ook gewoon genoeg is
Geen bankier, ook nooit geweest. Ook nog nooit iets geerfd of een loterij gewonnen. Gewoon werken, flexibel zijn, kansen grijpen, beetje beleggen, onafhankelijk denken, niet meedoen aan hypes, verstandig omgaan met geld, en dan stoppen op je 39-ste.quote:Zelf trouwens bankier of een zak geld geërfd o.i.d?
Dan was je op je 33e met pensioen gegaanquote:Op dinsdag 9 februari 2010 16:49 schreef SeLang het volgende:
Ik had wel quant willen worden.
Misschien in m'n volgende leven
Demquote:Op dinsdag 9 februari 2010 16:51 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Dan was je op je 33e met pensioen gegaan
Op zich wel mooi, 10 jaar werken op een 80-jarige levenstijd.quote:
Dat lijkt me ook wel gaaf hoor!quote:Op dinsdag 9 februari 2010 16:49 schreef SeLang het volgende:
Ik had wel quant willen worden.
Misschien in m'n volgende leven
Dan zou ik veel liever investment banker worden of corporate finance doen. Volgens mij zijn die jongens nog helemaal niet zo verkeerd bezig geweest als de restquote:Op dinsdag 9 februari 2010 16:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook wel gaaf hoor!
Maar ik ben bang dat ik daar net niet intelligent genoeg voor ben...![]()
We kunnen natuurlijk nog steeds wat prutsen met NinjaTrader enzoquote:Op dinsdag 9 februari 2010 16:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook wel gaaf hoor!
Maar ik ben bang dat ik daar net niet intelligent genoeg voor ben...![]()
Ik wil het liefst prutsen en testen met anderman geld...dat vind ik veiliger. En jij?quote:Op dinsdag 9 februari 2010 16:59 schreef SeLang het volgende:
[..]
We kunnen natuurlijk nog steeds wat prutsen met NinjaTrader enzo
Alleen kunnen we niet andermans geld riskeren en we krijgen ook geen bonus
Volgens mij moeten die (nog) harder werken, oftwel niks voor mijquote:Op dinsdag 9 februari 2010 16:57 schreef Thomasv8 het volgende:
[..]
Dan zou ik veel liever investment banker worden of corporate finance doen. Volgens mij zijn die jongens nog helemaal niet zo verkeerd bezig geweest als de rest
Prutsen doe ik met virtueel geld of eventueel hele kleine echte bedragen.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 17:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik wil het liefst prutsen en testen met anderman geld...dat vind ik veiliger. En jij?
Dan kan je tenminste, lijkt me, wel voldoening uit je werk halen en je bent actiever met mensen bezig inplaats van continue bezig zijn met wiskundige modellen.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 17:00 schreef SeLang het volgende:
[..]
Volgens mij moeten die (nog) harder werken, oftwel niks voor mij
Mensen zijn overratedquote:Op dinsdag 9 februari 2010 17:02 schreef Thomasv8 het volgende:
[..]
Dan kan je tenminste, lijkt me, wel voldoening uit je werk halen en je bent actiever met mensen bezig inplaats van continue bezig zijn met wiskundige modellen.
sinds wanneer vallen targets onder de defintie van 'mens'?quote:Op dinsdag 9 februari 2010 17:02 schreef Thomasv8 het volgende:
[..]
Dan kan je tenminste, lijkt me, wel voldoening uit je werk halen en je bent actiever met mensen bezig inplaats van continue bezig zijn met wiskundige modellen.
hihaho..quote:Op dinsdag 9 februari 2010 17:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
sinds wanneer vallen targets onder de defintie van 'mens'?
Da's natuurlijk maar net waar je van houdt. Genoeg mensen die liever minder met mensen bezig zijn en meer met modellen. Daarbij hou je nog wat vrije tijd over om mensen te zien buiten werkquote:Op dinsdag 9 februari 2010 17:02 schreef Thomasv8 het volgende:
[..]
Och ja dat is waar, maar als je 70 - 80 uur met je werk bezig bent en je houd er écht van lijkt het me geen probleem. Het zal zwaar zijn, maar je zit niet opgesloten met je wiskundige model een X aantal uur per week. Maar sommige mensen zijn liever bezig met modellen en dat moet je natuurlijk ook respecteren, al lijkt het mij niets persoonlijk.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 17:12 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Da's natuurlijk maar net waar je van houdt. Genoeg mensen die liever minder met mensen bezig zijn en meer met modellen. Daarbij hou je nog wat vrije tijd over om mensen te zien buiten werk
Als investment banker wordt Excel ook echt wel je beste vriend - geloof me. Uiteindelijk spendeer je nog steeds 90% van je tijd achter een PC...quote:Op dinsdag 9 februari 2010 17:14 schreef Thomasv8 het volgende:
[..]
Och ja dat is waar, maar als je 70 - 80 uur met je werk bezig bent en je houd er écht van lijkt het me geen probleem. Het zal zwaar zijn, maar je zit niet opgesloten met je wiskundige model een X aantal uur per week. Maar sommige mensen zijn liever bezig met modellen en dat moet je natuurlijk ook respecteren, al lijkt het mij niets persoonlijk.
Welke werkzaamheden verricht je dan zo gedurende de dag?quote:Op dinsdag 9 februari 2010 17:18 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Als investment banker wordt Excel ook echt wel je beste vriend - geloof me. Uiteindelijk spendeer je nog steeds 90% van je tijd achter een PC...
Modelleren, presentaties maken en soms wat documentatie checken. Dus 50% Excel, 40% Powerpoint en 10% Word in de praktijk. Plus natuurlijk een hoop research, etc..quote:Op dinsdag 9 februari 2010 17:24 schreef Thomasv8 het volgende:
[..]
Welke werkzaamheden verricht je dan zo gedurende de dag?
Wie gaat de presentaties enzo presenteren? Een associate of een sales team?quote:Op dinsdag 9 februari 2010 17:28 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Modelleren, presentaties maken en soms wat documentatie checken. Dus 50% Excel, 40% Powerpoint en 10% Word in de praktijk. Plus natuurlijk een hoop research, etc..
Ligt aan het team, maar de meer senior kerels die op een bepaald project zitten natuurlijk.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 17:30 schreef Thomasv8 het volgende:
[..]
Wie gaat de presentaties enzo presenteren? Een associate of een sales team?
CF en IB = hetzelfdequote:Op dinsdag 9 februari 2010 17:34 schreef Thomasv8 het volgende:
OkeeEn als beginner bij CF doe je ongeveer hetzelfde maar dan research en presentaties over start-ups?
Oh, volgens wikipedia nietquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |