Mooi uitgelegd, dankjewel, hier heb ik wat aan. Kon het zelf niet zo goed verwoorden.quote:Op vrijdag 11 december 2009 10:46 schreef mariox het volgende:
[..]
Ik geloof dat je meteen de definitie hebt gemaakt van "zonde" met die dikgedrukte tekst. Zonde is natuurlijk niks anders dan een stoorzender of een soort extra muur (gordijn) tussen jou en God. Hoe meer zondes hoe meer gordijnen tussen jou en hem hoe verder je van hem dus af komt te liggen.
Nee hoor het waren jouw woordenquote:Op vrijdag 11 december 2009 18:03 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Mooi uitgelegd, dankjewel, hier heb ik wat aan. Kon het zelf niet zo goed verwoorden.
Ik bedoel hoe je het uitlegde met de woorden "stoorzender" en "gordijn", ik wist even niet hoe ik moest uitleggen hoe je van een bepaald punt afkwam en dat heb jij ingevuld.quote:Op vrijdag 11 december 2009 22:32 schreef mariox het volgende:
[..]
Nee hoor het waren jouw woorden
Mag ik je wat vragen, ben jij later moslim(a) geworden of ben je van moslim afkomst?
Ik ook. Kan niet echt zeggen dat mijn ouders veel kennis hadden van de Islam.quote:Op vrijdag 11 december 2009 22:36 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Ik bedoel hoe je het uitlegde met de woorden "stoorzender" en "gordijn", ik wist even niet hoe ik moest uitleggen hoe je van een bepaald punt afkwam en dat heb jij ingevuld.
Ben moslima van "afkomst", maar nooit echte interesse getoond en (dus) automatisch niet veel meegekregen. Jij?
De kennis van m’n ouders over de islam is ook zeer beperkt. Ze tonen wel interesse, maar zodra ik er “te veel” (volgens m’n ouders te veel) over praat, moet ik even stoppen. Het is onlosmakelijk verweven in onze cultuur, maar bepaalde cultuurelementen zijn ook weer tegenstrijdig met de islam. Denk bijvoorbeeld aan koffielezen, ik heb daar de laatste tijd erg vaak opmerkingen over gemaakt bij m'n familie. Sommigen trekken zich er wat van aan en anderen niet: je bent jong, je weet niet hoe het zit, maar soms word ik ook bedankt voor de waarschuwing. Ik sprak m'n ouders laatst aan op hun opvoeding, ik neem het ze niet kwalijk, maar ik vroeg me af of ze het jammer vonden dat ze me niet meer hebben meegegeven en ze gaven gelukkig wel toe. Ik heb ze gezegd dat ik het anders wil aanpakken en ze gaven me gelijk. Toch vind ik het wel jammer dat sommige ouderen niet naar je willen luisteren, omdat je jonger bent, terwijl zij ook niet altijd alles weten over de islam. Op welke leeftijd begon je je er meer in te verdiepen?quote:Op vrijdag 11 december 2009 22:53 schreef mariox het volgende:
[..]
Ik ook. Kan niet echt zeggen dat mijn ouders veel kennis hadden van de Islam.
Alleenl is de Islam in ons cultuur zo onlosmakelijk verweven dat je automatisch met bepaalde woorden (denk aan insallah, masallah, Allaha ismarladik, het is kader(lot) een een heleboel andere dingen), uitdrukkingen en waarden en normen heel veel mee krijgt zonder dat zij of jij dat door hebt. Dit is tot op een bepaalde leeftijd ok bij de opvoeding maar daarna wil je ratio ook gevoed worden en daar schieten ze in tekort. Dus om die vragen te beantwoorden.
In het algemeen zijn onze ouders van een generatie 'Islam gap' waardoor deze leer niet goed is doorgegeven en leid tot enorme problemen in de generatie daarna. Zij kunnen er ook niks aan doen want zij zijn weer de slachtoffers van de generatie daar voor. Dit omdat zij de zere plek in deze problematiek ook niet kunnen pinpointen en niet weten wat te doen. Daarom denk ik dat onze generatie en onze kinderen dat heel goed zullen kennen en oplossen.
Koffiedik kijken bedoel je toch Ik neem dat altijd met een correltje zout. Niemand gelooft erin heb ik het idee , het is meer voor de gezelligheid en tijd doden.quote:Op vrijdag 11 december 2009 22:59 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
De kennis van m’n ouders over de islam is ook zeer beperkt. Ze tonen wel interesse, maar zodra ik er “te veel” (volgens m’n ouders te veel) over praat, moet ik even stoppen. Het is onlosmakelijk verweven in onze cultuur, maar bepaalde cultuurelementen zijn ook weer tegenstrijdig met de islam. Denk bijvoorbeeld aan koffielezen, ik heb daar de laatste tijd erg vaak opmerkingen over gemaakt bij m'n familie. Sommigen trekken zich er wat van aan en anderen niet: je bent jong, je weet niet hoe het zit, maar soms word ik ook bedankt voor de waarschuwing. Ik sprak m'n ouders laatst aan op hun opvoeding, ik neem het ze niet kwalijk, maar ik vroeg me af of ze het jammer vonden dat ze me niet meer hebben meegegeven en ze gaven gelukkig wel toe. Ik heb ze gezegd dat ik het anders wil aanpakken en ze gaven me gelijk. Toch vind ik het wel jammer dat sommige ouderen niet naar je willen luisteren, omdat je jonger bent, terwijl zij ook niet altijd alles weten over de islam. Op welke leeftijd begon je je er meer in te verdiepen?
Ja, maar ik denk dat je dan toch iets meer om je heen moet kijken (als je het al hebt gedaan, stop dan met verder lezen). Er zijn echt veel mensen die geloven in koffiedik kijken, handlezen en dat soort dingen. Soms ging ik handlezen voor de grap bij anderen, maar dat ook niet meer, ik wil anderen niet in de war brengen en liever ook niet geassocieerd worden met iemand die erin gelooft. 17, ongeveer ook mijn leeftijd dat het begon, was 15, bijna 16.quote:Op vrijdag 11 december 2009 23:30 schreef mariox het volgende:
[..]
Koffiedik kijken bedoel je toch Ik neem dat altijd met een correltje zout. Niemand gelooft erin heb ik het idee , het is meer voor de gezelligheid en tijd doden.
Ik was 17 toen ik mijn eigen antwoorden zocht. Je verhaal komt mij heel bekend voor. Dat is de manier waarop ouders (in het merendeel) reageren op vragen die zij niet kunnen beantwoorden denk ik altijd.
Het liep een beetje uit door het praten over buiten de islam treden, het spijt me.quote:Op zondag 13 december 2009 11:19 schreef Burakius het volgende:
Dit topic heet vragen over Islam. Niet "Bilmiyorem , Mariox slowchat "
Sorry Burakiusquote:Op zondag 13 december 2009 11:19 schreef Burakius het volgende:
Dit topic heet vragen over Islam. Niet "Bilmiyorem , Mariox slowchat "
De mening is te vinden onder o.a. Hanbali's en Imam Ahmad ibn Hanbal. Hoewel het vergeleken bij de andere wetscholen en 4 grote imam's een minderheidsstandpunt is. Dat neemt niet weg dat het binnen de 4 erkende wetscholen een erkende mening is, Ahl al-Sunna dus. Salafi's, en salafi geleerden, neigen sneller naar de Hanbali madhab zoals bekend is en vandaar dat deze mening onder salafi geleerden dan ook vaker terugkomt mbt het moedwillig verlaten van het gebed en de implicatie die dat heeft.quote:Op vrijdag 11 december 2009 10:58 schreef mariox het volgende:
[..]
Ik weet eerlijk gezegd niet de bronnen van die mening waar je het over hebt. Maar als dat zo is dan snap ik ook meteen de uitspraak van een geleerde uit de vorige eeuw dat er in elke zonde een weg is naar 'Kufr'. Dus een zonde kan inderdaad heel gevaarlijk uitpakken. Het is hete kolen in je handen.
Dit beschrijft hij als volgt met een simpel voorbeeldje. Als je bijvoorbeeld zondigt dan weet je dat er allemaal ooggetuigen meekijken (de engelen). Dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat je op dat moment eventjes wenst dat je had gewild dat die engelen niet hadden mogen bestaan. En dat is Kufr.
En in elke zonde bestaat er dus een potentiele diepe, oneindige afgrond...
Wat wil je weten?quote:Op dinsdag 22 december 2009 22:06 schreef Bilmiyorem het volgende:
WIe kan me duidelijk iets vertellen over sihr?
Snelle reactie.quote:
Gangbare vertaling is zwarte magie.quote:
Demonen ergeren, jaloezie van anderen. Afgunst, nazar etc, mensen die een buyucu tegen je inschakelen.quote:- hoe krijg je het
Hoca, Koran, dua.quote:- hoe krijg je het weg
Traditioneel erg gevaarlijk, je kunt controle over je lichaam verliezen, jezelf en je omgeving pijn doen.quote:- hoe gevaarlijk (?) is het
Iedereen.quote:- wie kan het krijgen
Met sommige duas en sures kan je weerstand tegen zoiets vergroten.quote:- kan je het vermijden
Hoe weet je dat je het hebt? Misschien is de oorzaak van controle verlies toch iets anders?quote:Op dinsdag 22 december 2009 22:11 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Gangbare vertaling is zwarte magie.
[..]
Demonen ergeren, jaloezie van anderen. Afgunst, nazar etc, mensen die een buyucu tegen je inschakelen.
[..]
Hoca, Koran, dua.
[..]
Traditioneel erg gevaarlijk, je kunt controle over je lichaam verliezen, jezelf en je omgeving pijn doen.
[..]
Iedereen.
[..]
Met sommige duas en sures kan je weerstand tegen zoiets vergroten.
en wat jij er verder nog meer van weet
Je hebt het niet door, anderen om je heen hebben het door, jij zit in de ban van sihr dan.quote:
Dat kan, het is niet per definitie altijd sihr.quote:Misschien is de oorzaak van controle verlies toch iets anders?
Hoe kunnen anderen om je heen het door hebben? Hoe weten ze dat het sihr is, misschien is het iets anders. Je kan het "wegwerken", maar hoe weet je dan dat het niet toevallig is verdwenen en dat het iets anders was?quote:Op dinsdag 22 december 2009 22:18 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je hebt het niet door, anderen om je heen hebben het door, jij zit in de ban van sihr dan.
[..]
Dat kan, het is niet per definitie altijd sihr.
Brabbelen in vreemde talen, stemsvervorming, gevoelig voor religieuze dingen, gebed, Koran, sures..quote:Op dinsdag 22 december 2009 22:22 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Hoe kunnen anderen om je heen het door hebben?
Dat maakt in principe niet uit, Sihr kan ook fysieke gevolgen hebben volgens de islam.. Dat wil zeggen dat een buyu ook felc als resultaat met zich kan meebrengen, als dat dan wordt opgelost via medische of religieuze wegen zal voor de familie niet echt uitmaken, als het maar weg is?quote:Hoe weten ze dat het sihr is, misschien is het iets anders. Je kan het "wegwerken", maar hoe weet je dan dat het niet toevallig is verdwenen en dat het iets anders was?
Op wat voor manier gevoelig voor religieuze dingen?quote:Op dinsdag 22 december 2009 22:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Brabbelen in vreemde talen, stemsvervorming, gevoelig voor religieuze dingen, gebed, Koran, sures..
[..]
Dat maakt in principe niet uit, Sihr kan ook fysieke gevolgen hebben volgens de islam.. Dat wil zeggen dat een buyu ook felc als resultaat met zich kan meebrengen, als dat dan wordt opgelost via medische of religieuze wegen zal voor de familie niet echt uitmaken, als het maar weg is?
De Koran, sures enzo niet kunnen uitstaan.quote:Op dinsdag 22 december 2009 22:27 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Op wat voor manier gevoelig voor religieuze dingen?
Als de een niet werkt ga je over op de ander.quote:Ja, het is voor de familie belangrijk dat het uiteindelijk weg is, maar hoe weet je of de medische of de religieuze weg een oplossing was?
Volgens de islam bestaat er het boze oog, wat tot o.a. nazar leidt.quote:Als ik nu jaloers op iemand ben of andersom, kan dat "ongewenst" gevolgen hebben?
Ik neem aan dat ze daarvoor de Koran wel konden uitstaan of kan het ook op niet-moslims gedaan worden? Hoe doe ik het? Ik hoor vaak rare dingen over iets met het slachtoffers haar ofzo doen.quote:Op woensdag 23 december 2009 00:22 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De Koran, sures enzo niet kunnen uitstaan.
[..]
Als de een niet werkt ga je over op de ander.
[..]
Volgens de islam bestaat er het boze oog, wat tot o.a. nazar leidt.
Ik snap niet zo goed waar je naar toe wilt.quote:Op woensdag 23 december 2009 00:26 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Ik neem aan dat ze daarvoor de Koran wel konden uitstaan of kan het ook op niet-moslims gedaan worden? Hoe doe ik het? Ik hoor vaak rare dingen over iets met het slachtoffers haar ofzo doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |