abonnement Unibet Coolblue
pi_79926753
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 19:59 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Dat heb ik nou met het Nieuwe Testament, allemaal zoveel later opgeschreven.
Hoe zit het met de 'authenticiteit-check'?
  zondag 4 april 2010 @ 13:23:08 #227
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_79930149
Dat klinkt allemaal leuk en aardig als je het op die manier uitlegt, en zo kun je inderdaad heel veel dingen veel logischer laten klinken dan dat het misschien is.

Maar juist dat de Koran, het woord van God, zo onduidelijk is (of open voor interpretatie) dat je je moet verwijzen naar geschreven tekst door jan alleman is wat mij verbaast dat men hier niet wat meer vragen bij gaat stellen. Het zal ongetwijfeld in het verleden gebeurd zijn dat men er over in discussie ging, maar vandaag de dag accepteert iedereen het maar zoals het is lijkt het wel.

Zelfs al zijn het de woorden van Mohamed (wat je dus echt niet kán weten, met wat voor authenticiteit-check je ook werkt lijkt mij?) dan nog is het zo'n "indirecte" manier om een heilige boek als de Koran te moeten verklaren.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben, ik vind het zelf ook erg verwarrend wat ik net neerplemp


Ohja, nog iets. Dat van dat maan splitsen, dat de profeet kennelijk gedaan zou hebben, komt dat event in non-Islamitisch literatuur voor? Het lijkt mij logisch dat als men de maan gesplitst gezien zou hebben dat allerlei verschillende volkeren van die tijd het zouden opschrijven als een gedenkwaardig moment.

Of begrijp ik het helemaal verkeerd en moet je het allemaal niet zo letterlijk nemen
AFC AJAX
pi_79931743
Muhkam en Mutshabih is ook een handig 'tool' om de Koran mee te interpreteren.
pi_79937546
quote:
Op zondag 4 april 2010 13:23 schreef msnk het volgende:
Dat klinkt allemaal leuk en aardig als je het op die manier uitlegt, en zo kun je inderdaad heel veel dingen veel logischer laten klinken dan dat het misschien is.

Maar juist dat de Koran, het woord van God, zo onduidelijk is (of open voor interpretatie) dat je je moet verwijzen naar geschreven tekst door jan alleman is wat mij verbaast dat men hier niet wat meer vragen bij gaat stellen. Het zal ongetwijfeld in het verleden gebeurd zijn dat men er over in discussie ging, maar vandaag de dag accepteert iedereen het maar zoals het is lijkt het wel.

Zelfs al zijn het de woorden van Mohamed (wat je dus echt niet kán weten, met wat voor authenticiteit-check je ook werkt lijkt mij?) dan nog is het zo'n "indirecte" manier om een heilige boek als de Koran te moeten verklaren.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben, ik vind het zelf ook erg verwarrend wat ik net neerplemp


Ohja, nog iets. Dat van dat maan splitsen, dat de profeet kennelijk gedaan zou hebben, komt dat event in non-Islamitisch literatuur voor? Het lijkt mij logisch dat als men de maan gesplitst gezien zou hebben dat allerlei verschillende volkeren van die tijd het zouden opschrijven als een gedenkwaardig moment.

Of begrijp ik het helemaal verkeerd en moet je het allemaal niet zo letterlijk nemen
De Qu'ran is slechts voor een heel klein deel multi-interpretabel. Het overgrote gedeelte is m.b.v. hadith rotsvast. De gedeeltes die multi-interpretabel is een andere "hikmet" van de Qu'ran. Deze zorgen ervoor dat ze in verschillende tijdsperiodes verschillende betekenissen krijgen. De Qu'ran is dan ook een boek dat zal gelden tot het einde der Tijden. Sommig verzen bijvoorbeeld werden niet begrepen in de tijd van de profeet (vzmh), maar naarmate de tijd vordert worden ze begrijpelijk en wie weet in de toekomst krijgen ze een nog wonderbaarlijkere betekenis. Zie als voorbeeld de bloedklompjes in Surah Al-Qiyamah etc.

Wat betreft de interpretaties is men altijd van maar een paar belangrijke geleerde uitgegaan. Elke uitspraak die zij doen over ook maar een lettertje wordt weer gecontroleerd door andere geleerden. Alles wordt erbij gezet hoe men op zo een interpretatie is gekomen. Hierna wordt er een tefsir gemaakt van de bevindingen van deze personen. Dit is een hele organisatie zo je begrijpt. Het is dan ook begrijpelijk dat je niet de tefsir gaat lezen van een of andere grotbewoner die niet eens geaccepteerd wordt als geleerde door de Ummah. Deze staan dan ook 100% bol met fouten. HEt probleem is, dat de Moslim zélf vaak niet onderzoek, waardoor men tot foute resultaten kan komen.


Wat betreft hadith. Je hebt volgens mij een verkeerd beeld van hoe deze zijn verzameld en beoordeeld op authenticiteit. Alle hadith zijn allen verzameld en beoordeeld door vele personen die zelf in de aanwezigheid zijn geweest van de profeet (vzmh). Er zijn hele kettingen van overleveraars. De hadith verzameling heeft dan ook verschillende niveau's en de kettingen (dus van welk persoon tot welk persoon ) worden er ook bij vermeld. Dit is best wel in een notedop verteld trouwens.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
  zondag 4 april 2010 @ 17:37:51 #230
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_79938903
Dat hoor ik heel vaak ook van familie, dat de Koran geldig is tot het einde der tijden. Maar als ik dan kijk naar bepaalde tradities (in o.a Islamitische landen) dan vind ik dat nogal een vreemd beeld.

Maar dat kan komen door mijn beperkte kennis van de Islam.

Bijv; mannen mogen met maximaal vier vrouwen huwen oid? Hoe zit dat met vrouwen, want vrouwen met vier mannen is dan weer een taboe. Of mag dat wel van de Islam?

- Ik las in een bepaalde soera, geen idee meer welke, dat je vrouwen mag corrigeren op hun gedrag zachts gezegd als ze ongehoorzaam zijn, klinkt ook niet echt bevorderlijk voor zo'n relatie.

Dat zijn dan voorbeelden die ik erg veel tegen kom, er zijn nog legio andere voorbeelden maar die komen veel minder voor, althans in mijn omgeving. Waardoor ik meteen erg sceptisch word over dat hele beeld dat men heeft van de Koran.

Ik hoor graag een reactie
AFC AJAX
pi_79940833
quote:
Op zondag 4 april 2010 17:37 schreef msnk het volgende:
- Ik las in een bepaalde soera, geen idee meer welke, dat je vrouwen mag corrigeren op hun gedrag zachts gezegd als ze ongehoorzaam zijn, klinkt ook niet echt bevorderlijk voor zo'n relatie.
Dat is misschien wel het meest beruchte vers uit de hele Koran:

4. De Vrouwen (A-Nisaae)
Vers 34:

Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat Allah de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hetgeen Allah onder haar hoede heeft gesteld. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar. Als zij u dan daarna gehoorzamen, zoekt geen weg tegen haar. Waarlijk, Allah is Verheven, Groot.

Ik heb mij echter laten vertellen dat het woord (darabha) dat doorgaans vertaald wordt als 'tuchtigt' ook vertaald zou kunnen worden als 'vermijdt'. Dus de vertaling doet het wellicht erger lijken dan het is.
  zondag 4 april 2010 @ 18:45:15 #232
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_79941045
Op wat voor toon het wordt overgebracht zou niks uit moeten maken, het gaat om de boodschap.

Ik heb bij de Koran heel vaak het idee dat het toentertijd als gids zeer goed functioneerde, gezien de tijdsperiode, maar dat het in deze tijd dat wij leven zeer verouderd en hypocriet is. En dat is nou het hele punt, als dit het woord van God is, de almachtige, de opperheer van het bestaan, dan zou dat niet het geval ]mogen zijn. En dat is het dus ook niet volgens vrome moslims, maar ik vraag mij dan af; hoe dat.

En je zou van zo'n God toch ook wel mogen verwachten dat alles kristalhelder zou moeten zijn (en daarmee bedoel ik alles, het zin van het leven, het bestaan van God etc etc) en dat is het dus totaal níet.
AFC AJAX
pi_79941312
quote:
Op zondag 4 april 2010 18:45 schreef msnk het volgende:
Op wat voor toon het wordt overgebracht zou niks uit moeten maken, het gaat om de boodschap.

Ik heb bij de Koran heel vaak het idee dat het toentertijd als gids zeer goed functioneerde, gezien de tijdsperiode, maar dat het in deze tijd dat wij leven zeer verouderd en hypocriet is. En dat is nou het hele punt, als dit het woord van God is, de almachtige, de opperheer van het bestaan, dan zou dat niet het geval ]mogen zijn. En dat is het dus ook niet volgens vrome moslims, maar ik vraag mij dan af; hoe dat.

En je zou van zo'n God toch ook wel mogen verwachten dat alles kristalhelder zou moeten zijn (en daarmee bedoel ik alles, het zin van het leven, het bestaan van God etc etc) en dat is het dus totaal níet.
Om even heel puriteins te reageren:

Eerst probleem is: Nederlandse Koran is geen Koran, het is een vertaling van een interpretatie. Niet Godswoord, maar simpelweg datgene wat de auteur heeft besloten dat jij gaat lezen, dit kan goed of slecht zijn.

Punt 2 is:
Het slaan / tuchtigen van vrouwen als interpretatie van de verzen is in strijd met het leven en uitspraken van Mohammed :
quote:
1. De Profeet Sallalahu 'alaihi wasalam heeft gezegd: 'Druk elkaar op het hart om vrouwen goed te behandelen' (Moesliem)
quote:
2. De profeet sprak ooit zijn afschuw uit over het slaan en zei: 'Hoe is het mogelijk dat iemand zijn vrouw slaat zoals je een wilde kameel slaat en vervolgens met haar wil slapen?'

En van Aisha (de vrouw van de profeet) weten we dat de profeet zelf nooit zijn vrouwen, dienaren of andere mensen geslagen heeft. Metgezel Abu Masud al-Badri vertelt over slaan het volgende verhaal: 'Ik was mijn dienaar met een zweep aan het slaan. Toen hoorde ik een stem achter me, "Pas op Abu Masud", maar ik herkende de stem niet, want de stem was gekleurd door intense boosheid. De profeet zei:" Pas op Abu Masud, pas op Abu Masud, pas op Abu Masud; want zeer zeker God heeft meer macht over jou dan jij over je dienaar." Vanaf die dag heb ik nooit meer mijn dienaren geslagen.'
Het idee dat de Koran en dus Allah vrouwonvriendelijk zou zijn is een gevolg van mannelijke interpretaties, vergeet niet dat in moslimlanden vele eeuwen en nog steeds vrouwen geen hoge posities werd gegeven en dus haar interpretatie ook niet kon doen gelden. Gezien Allah geen man of vrouw is is het wishfullthinking dat Allah de man belangrijker dan de vrouw vindt.
  zondag 4 april 2010 @ 19:36:27 #234
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_79942348
Wat je zegt is heel interessant, maar dan vraag ik mij af wat wél bedoeld wordt, ik begrijp echter geen Arabisch. Jij hebt lessen gehad in Arabische landen, heb jij een eigen interpretatie kunnen vormen van de voorgenoemde verzen?

Overigens, als de Koran nou dus wél duidelijk overkomt (in het Arabisch), dan zouden dit soort problemen toch ook helemaal niet moeten voorkomen in Arabische landen. Jij zegt dat het mede komt door mannelijke interpretaties, begrijpelijk maar als er een overduidelijk beeld gevormd kan worden dan zouden de Arabieren daar in S-A bijvoorbeeld het toch allang geïmplementeerd moeten hebben? Het is daar echt een zooitje met dat achterlijke shariah
AFC AJAX
pi_79944571
quote:
Op zondag 4 april 2010 17:37 schreef msnk het volgende:
1.Dat hoor ik heel vaak ook van familie, dat de Koran geldig is tot het einde der tijden. Maar als ik dan kijk naar bepaalde tradities (in o.a Islamitische landen) dan vind ik dat nogal een vreemd beeld.

Maar dat kan komen door mijn beperkte kennis van de Islam.

2.Bijv; mannen mogen met maximaal vier vrouwen huwen oid? Hoe zit dat met vrouwen, want vrouwen met vier mannen is dan weer een taboe. Of mag dat wel van de Islam?

3.Ik las in een bepaalde soera, geen idee meer welke, dat je vrouwen mag corrigeren op hun gedrag zachts gezegd als ze ongehoorzaam zijn, klinkt ook niet echt bevorderlijk voor zo'n relatie.

4.Dat zijn dan voorbeelden die ik erg veel tegen kom, er zijn nog legio andere voorbeelden maar die komen veel minder voor, althans in mijn omgeving. Waardoor ik meteen erg sceptisch word over dat hele beeld dat men heeft van de Koran.

Ik hoor graag een reactie
Hierbij een reactie.

Ik hoop dat je dit niet als belediging gaat zien. Ik weet dat je een Turk bent. 99% van de vragen die je hier stelt zijn te vinden in boeken. 1 of 2 boeken lezen is meer dan genoeg voor dit soort "basisvragen". Probeer eens: Inancin Gölgesinde van Fethullah Gülen (http://www.inancingolgesinde.net/) .

Goed je vragen (ik heb voor het gemak je alinea's genummerd):

1: Het is een vreemd beeld omdat jij in het Westen bent geboren. Maar in het Oosten zal men net zo raar of nog erger kijken naar sommige gewoontes in het Westen.

2:Volgens mijn hoca is met vier vrouwen trouwen niet meer helal voor deze tijd. Mijn hoca zegt dat nu met 4 vrouwen trouwen onnozel zou zijn, omdat de vrouwen nu wel sociale hulp krijgen en sociale bescherming. Dit geldt uiteraard voor Nederland dan hé. Verder wordt het in de Qu'ran afgeraden om met 4 vrouwen te trouwen. Je moet ze allemaal gelijk behandelen etc. etc.
Verder zou met 4 vrouwen trouwen in deze tijd misschien in een oorlogstijd waarin veel mannen doodgaan nog wel kunnen, maar anders zou ik het niet zien gebeuren (hele arme landen zonder sociale zekerheid afgezien dan hé! )

3. En in de hadith zou je kunnen lezen hoe onze profeet (vzmh) deze vers praktiseert:

Hz. Peygamberin “Bütün gece, Muhammed ailesinin etrafında her biri kocasından şikâyet eden yetmiş kadın dönüp dolaştı. Hâlbuki sizler, o kadınlarını dövenlerin hayırlılarınız olduğunu göremezsiniz.”
(İbni Mace, Ebu Davud)

Verder zijn er volgens mij nog een rangorde van wanneer men over gaat tot "een lichte tik" geven. Deze lichte tik was volgens mij weer iets in de trant van slechts een por ofzo. Maar goed zoals ik al zei, dit kun je allemaal lezen.

Verder is de vers die Ribbenburg heeft gegeven foutief begrepen door vele mensen. Het is iets taalstecnisch waar ik nu even niet verder op wil ingaan.
Er zijn meer dan genoeg verzen (vooral in Nisa) waarin mooi wordt getoond hoe vrouw en man zouden moeten zijn. En daar kunnen vele mensen nu een puntje aan zuigen.

4. Je moet je niet zo laten leiden door de buitenwereld. Vind een goed boek. Vind een hoca. En het resultaat zal je doen verstelt staan.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_79944790
quote:
Op zondag 4 april 2010 18:45 schreef msnk het volgende:
Op wat voor toon het wordt overgebracht zou niks uit moeten maken, het gaat om de boodschap.

Ik heb bij de Koran heel vaak het idee dat het toentertijd als gids zeer goed functioneerde, gezien de tijdsperiode, maar dat het in deze tijd dat wij leven zeer verouderd en hypocriet is. En dat is nou het hele punt, als dit het woord van God is, de almachtige, de opperheer van het bestaan, dan zou dat niet het geval ]mogen zijn. En dat is het dus ook niet volgens vrome moslims, maar ik vraag mij dan af; hoe dat.

En je zou van zo'n God toch ook wel mogen verwachten dat alles kristalhelder zou moeten zijn (en daarmee bedoel ik alles, het zin van het leven, het bestaan van God etc etc) en dat is het dus totaal níet.
De Qu'ran is in deze tijd juist heel erg goed functionerend. Ik wil graag dat je me 1 vers toont die niet meer van deze tijd is. Als het zo is dat je met je subjectieve cultuur waarmee je bent opgegroeid niet strijkt met dit, dan zou ik die subjectieve cultuur gaan bevragen i.p.v. de Islam en dus Allah. Dat is 1.

2. Het zin van het leven is ook kristalhelder. Waarom heet een Moslim een Moslim (onderwerping). Dienaar van Allah. Je moet een dienaar van Allah zijn. Dat is de zin van het leven. Het bestaan van God is ook kristalhelder. Jij bent degene die iets aan de Islam plakt, terwijl je maar 5% erover weet. Hoe hypocriet is dat? Waarom plak je de stikker niet aan jezelf?
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_79944844
quote:
Op zondag 4 april 2010 19:36 schreef msnk het volgende:
Wat je zegt is heel interessant, maar dan vraag ik mij af wat wél bedoeld wordt, ik begrijp echter geen Arabisch. Jij hebt lessen gehad in Arabische landen, heb jij een eigen interpretatie kunnen vormen van de voorgenoemde verzen?

Overigens, als de Koran nou dus wél duidelijk overkomt (in het Arabisch), dan zouden dit soort problemen toch ook helemaal niet moeten voorkomen in Arabische landen. Jij zegt dat het mede komt door mannelijke interpretaties, begrijpelijk maar als er een overduidelijk beeld gevormd kan worden dan zouden de Arabieren daar in S-A bijvoorbeeld het toch allang geïmplementeerd moeten hebben? Het is daar echt een zooitje met dat achterlijke shariah
De zogenaamde "sharia" van hun is , is dan ook geen sharia. Maar ja wat verwacht je dan ook. Met een koning van Engelse bloed.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_79945256
quote:
Maar juist dat de Koran, het woord van God, zo onduidelijk is (of open voor interpretatie) dat je je moet verwijzen naar geschreven tekst door jan alleman is wat mij verbaast dat men hier niet wat meer vragen bij gaat stellen. Het zal ongetwijfeld in het verleden gebeurd zijn dat men er over in discussie ging, maar vandaag de dag accepteert iedereen het maar zoals het is lijkt het wel.

Dus we moeten zijn hele leven vergeten en alleen de koran verzen onthouden? Dus het doet niet toe hoe hij zelf Koran begreep of toepaste? Uit:
3.31. Zeg: "Indien je God liefhebt, volgt mij, God zal u liefhebben en uw zonden vergeven. God is Vergevensgezind, Genadig."
32. Zeg: "Gehoorzaamt God en de boodschapper", maar als zij zich afwenden, dan heeft God de ongelovigen niet lief.

en
4.80. Wie de boodschapper gehoorzaamt, gehoorzaamt inderdaad God en wie zich afkeert - tot hen hebben wij u niet als bewaker gezonden.

horen de moslims de profeet te gehoorzamen... dit geldt ook voor moslims na het leven van de profeet...zonder hadiths/soenna weet je dan niet wat je moet gehoorzamen!
En dan komt zelfs een waarschuwing:
4.65. Maar neen, bij uw Heer, zij zullen geen gelovigen zijn, voordat zij u (profeet) tot rechter maken over al hun geschillen en in hun hart geen aarzeling vinden aangaande hetgeen gij oordeelt en zij zich geheel en al onderwerpen.
en
quote:

Zelfs al zijn het de woorden van Mohamed (wat je dus echt niet kán weten, met wat voor authenticiteit-check je ook werkt lijkt mij?) dan nog is het zo'n "indirecte" manier om een heilige boek als de Koran te moeten verklaren.
Misschien had je gedroomd over een allesomvattend boek...

quote:
Ohja, nog iets. Dat van dat maan splitsen, dat de profeet kennelijk gedaan zou hebben, komt dat event in non-Islamitisch literatuur voor? Het lijkt mij logisch dat als men de maan gesplitst gezien zou hebben dat allerlei verschillende volkeren van die tijd het zouden opschrijven als een gedenkwaardig moment.
Of begrijp ik het helemaal verkeerd en moet je het allemaal niet zo letterlijk nemen
Ja. Het komt uit de koran:
54.1. Het Uur is nabij, en de Maan is opengespleten.
2. Maar als zij (de ongelovigen) een teken zien wenden zij zich er van af en zeggen: "Een voortdurende toverkunst."

en uit zeer betrouwbare hadiths die zowel in Boukhari als in Muslim staan. Bijv: " We were along with God's Messenger at Mina, that moon was split up into two. One of its parts was behind the mountain and the other one was on this side of the mountain. God's Messenger said to us: Bear witness to this."

Merk op, zonder de hadith zou je het niet letterlijk nemen of denken dat het pas zou gebeuren als het Uur (dag des oordeels) nadert en dus niet perse tijdens het leven van de profeet.
pi_79945281
quote:
Op zondag 4 april 2010 19:36 schreef msnk het volgende:
Wat je zegt is heel interessant, maar dan vraag ik mij af wat wél bedoeld wordt, ik begrijp echter geen Arabisch. Jij hebt lessen gehad in Arabische landen, heb jij een eigen interpretatie kunnen vormen van de voorgenoemde verzen?
Dat heeft geen toegevoegde waarde voor jou, er veranderd namelijk niets, ook met 'mijn versie' is het voor jou een interpretatie van een vertaling. Het zit um meer eigenlijk in een evenwicht vinden tussen de (vertaling wanneer je de taal niet beheerst ) verzen, Tafsir en Hadith, hier mag geen tegenstrijdigheid in zijn met je interpretatie.

Men wil wel eens twee verzen verschillend interpreteren om vervolgens te concluderen dat de Koran tegenstrijdig is, zulke vergissingen worden opgehelderd door bijvoorbeeld tafsir en hadith.
quote:
Overigens, als de Koran nou dus wél duidelijk overkomt (in het Arabisch), dan zouden dit soort problemen toch ook helemaal niet moeten voorkomen in Arabische landen. Jij zegt dat het mede komt door mannelijke interpretaties, begrijpelijk maar als er een overduidelijk beeld gevormd kan worden dan zouden de Arabieren daar in S-A bijvoorbeeld het toch allang geïmplementeerd moeten hebben? Het is daar echt een zooitje met dat achterlijke shariah
Saudi Arabië is een dictatoriaal monarchie met Wahabitisch (puriteins) doctrine. Het doet geen claim op de Sharia of Kalifaat, maar op het Wahabisme. ( De Koranische interpretaties van Abdelwahab. ) Taal is dus geen garantie voor een unisex tolerantie.
pi_79954583
quote:
Zelfs al zijn het de woorden van Mohamed (wat je dus echt niet kán weten, met wat voor authenticiteit-check je ook werkt lijkt mij?) dan nog is het zo'n "indirecte" manier om een heilige boek als de Koran te moeten verklaren.
(Niet beledigend bedoeld...)
Dit mag je echt niet missen!!!
Zoals je weet zijn er soennieten en sjieten. Voor soennieten is het hadith Boek van Boukhari het meest betrouwbare hadith boek, o.a door de strenge eisen die hij stelt aan overlevers. Sjieten hebben een 'eigen' verzameling 'betrouwbare' hadiths, een van hun meest betrouwbare boeken is Al Kafi. Uit dat boek heb ik een ' hadith' gevonden:
quote:
Ali bin abi Talib (r.a) was told that the Prophet’s donkey, Ufair, committed suicide! So Ali said: That donkey spoke to the Prophet (sallalahu alaihi wa ala alihi wa sallam), he said: You are equal to my father and mother, my father told me, that his father told him, that his grandfather told him, that his father was with Noah (sallalahu alaihi wa ala alihi wa sallam) on the arc, so Noah (sallalahu alaihi wa ala alihi wa sallam) approached him and wiped over his back and said: from the offspring of this donkey there will come a donkey which will be ridden by the best and final prophet. Ufair then said: so Alhamdulillah, that He made me this donkey.
Er is heel veel mis met de ' hadith' hier.
  maandag 5 april 2010 @ 01:22:47 #241
281402 Kardash
[NSDAP] Leider / Voerer
pi_79955758
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 16:53 schreef Bilmiyorem het volgende:

[..]

Ja, maar hoe kun je in de islam een andere manier van geloven hebben? We hebben de Koran toch als bron, misschien interpreteren alevieten het anders, maar er zo erg van afwijken? Ik ken namelijk genoeg alevieten die zeggen dat je niet hoeft te bidden
In de Qu'ran staat je dag en nacht onderwerpen; nergens staat explicitiet: en gij zult moeten bidden zoals hoe soennieten bidden. Onze gebed wijkt dan ook zeer af dan die van Soennieten, je zou gewoon een keer een Cemmah moeten zien om het te begrijpen:).
quote:
Ik zei daarom ook dat soennieten zich er ook niet altijd aan houden, maar het niet goedpraten (=zeggen dat het niet hoeft).
Hoe wil je iets goedpraten wat je volgens jezelf niet fout doet?
quote:
Met horen te leven bedoel ik wat wel en niet mag en wat past in jullie mensbeeld en wat jullie als mensbeeld hebben. Ik kan dan misschien beter begrijpen waarom jullie wel moslims zijn en heb jij een misverstand de wereld uitgeholpen.
Alevieten slaan over het algemeen hun vrouwen niet . Nee dat is echt even serieus - bij ons zijn man en vrouw aan elkaar gelijk, en doen de zgn. "Halk-Namaz" samen.
Er is dus geen scheiding, wat je bij de mainstream soennieten wel ziet. Een hoofddoek wordt over het algemeen niet juist geacht, omdat men zichzelf gewoon in bedwang moet houden - wel is het zo dat in bepaalde streken met uit cultuur wel een hoofddoek draagt.
Wij hechten veel belang aan de ratio: oude normen en waarden mogen een mens niet weerhouden van vooruitgang; het is dan ook geen wonder dat Alevieten de meerderheid vormen van de culturele en wetenschappelijke elite in de landen waar ze voorkomen.
Humanisme en democratie staan bij ons voorop. Dat wordt niet altijd gewaardeerd in landen waar er sprake is van moslim fundamentalisme zoals in Turkije. Er is trouwen bij de NMO volgende zondag een hele mooie documentaire over de Sivas Slachting waarbij alevieten (incl. m'n vaders beste vriend) levend werden verbrand.

De Kur'an wordt als een belangrijke document gezien, maar ikzelf kan me veroorloven om vrij te denken: ik ben veel in contact geweest met geschiedkundig onderzoek; en daardoor weet ik dus dat je terecht vraag tekens kan zetten bij bepaalde aspecten van de Kur'an. Namelijk: men vergeet maar al te vaak dat de Kur'an niet de bron is - maar Mohammed. De huidige Kur'an is ongeveer een jaar of 30, 40 na zijn dood in elkaar gezet (vandaar ook de a-chronologische volgorde van de Sura's). Zou me niets verbazen als een vent als Umar er mee heeft zitten rommelen..

Zou wel erg materialistisch zijn van God dat God ons precies een berekening heeft gestuurd met hoeveel % een iedere van een erfenis mag verwachten . Dat lijkt me overduidelijk een juridisch aspect dat Umar erin heeft laten verwerken.
is getting his nerd on..
.. en een vleugje moslim
pi_79957105
quote:
Op maandag 5 april 2010 01:22 schreef Kardash het volgende:

[..]

In de Qu'ran staat je dag en nacht onderwerpen; nergens staat explicitiet: en gij zult moeten bidden zoals hoe soennieten bidden. Onze gebed wijkt dan ook zeer af dan die van Soennieten, je zou gewoon een keer een Cemmah moeten zien om het te begrijpen:).
[..]

Hoe wil je iets goedpraten wat je volgens jezelf niet fout doet?
[..]

Alevieten slaan over het algemeen hun vrouwen niet . Nee dat is echt even serieus - bij ons zijn man en vrouw aan elkaar gelijk, en doen de zgn. "Halk-Namaz" samen.
Er is dus geen scheiding, wat je bij de mainstream soennieten wel ziet. Een hoofddoek wordt over het algemeen niet juist geacht, omdat men zichzelf gewoon in bedwang moet houden - wel is het zo dat in bepaalde streken met uit cultuur wel een hoofddoek draagt.
Wij hechten veel belang aan de ratio: oude normen en waarden mogen een mens niet weerhouden van vooruitgang; het is dan ook geen wonder dat Alevieten de meerderheid vormen van de culturele en wetenschappelijke elite in de landen waar ze voorkomen.
Humanisme en democratie staan bij ons voorop. Dat wordt niet altijd gewaardeerd in landen waar er sprake is van moslim fundamentalisme zoals in Turkije. Er is trouwen bij de NMO volgende zondag een hele mooie documentaire over de Sivas Slachting waarbij alevieten (incl. m'n vaders beste vriend) levend werden verbrand.

De Kur'an wordt als een belangrijke document gezien, maar ikzelf kan me veroorloven om vrij te denken: ik ben veel in contact geweest met geschiedkundig onderzoek; en daardoor weet ik dus dat je terecht vraag tekens kan zetten bij bepaalde aspecten van de Kur'an. Namelijk: men vergeet maar al te vaak dat de Kur'an niet de bron is - maar Mohammed. De huidige Kur'an is ongeveer een jaar of 30, 40 na zijn dood in elkaar gezet (vandaar ook de a-chronologische volgorde van de Sura's). Zou me niets verbazen als een vent als Umar er mee heeft zitten rommelen..

Zou wel erg materialistisch zijn van God dat God ons precies een berekening heeft gestuurd met hoeveel % een iedere van een erfenis mag verwachten . Dat lijkt me overduidelijk een juridisch aspect dat Umar erin heeft laten verwerken.
1. In de Qu'ran staat dat je zult moeten bidden. En in de Qu'ran staat dat een Moslim de profeet (vzmh) moet volgen in al zijn handelingen. En via de hadith weten we hoe we moeten bidden volgens de profeet (vzmh). Dit is dus 5 keer per dag en het liefst zo vaak mogelijk in de Moskee!

2. Jij verwijt dat wij Soennieten onze vrouwen zouden slaan, puur op het feit dat we Soenniet zijn. Dat je je vrouw slaat heeft niets met Soennisme of Sjiisme te maken. Het heeft te maken met mannen die hun eigen ego's volgen in plaats van de Islamitische weg.

3. De Qu'ran is door de engel Gabriël op volgorde gebracht. Deze volgorde is overgebracht op de profeet (vzmh). DE Qu'ran is JUIST op de precieze volgorde zoals die zo moet zijn. Dat je slecht praat over Umar (vzmh) terwijl de profeet (vzmh) over hem zei:

Zolang Umar ongedeerd blijft, zullen de fitna's onder jullie niet beginnen. (Buhari, Müslim, Ibn Mace, Müsned)

En de profeet (vzmh) heeft gezegd over Umar:

Ömer, cennet ehlinin ışıgı ve İslamın nurudur. Vertaald: Umar, is het licht van de bewoners van de hemel en is het licht van de Islam.

4. De Qu'ran was bekend in het hoofd van vele honderden sahaba's, terzijde dat het overal is opgeschreven. Net zoals we vandaag een groot aantal hafiz kennen in vele landen. Er is geen kans dat er mee gerommeld is. In de Qu'ran staat er ook, dat Allah de Qu'ran beschermd heeft en zal beschermen. Als je gelooft dat er gerommeld mee is, en dat er ook maar 1 letter niet klopt , dan kan je geen Moslim zijn.

5. In de Qu'ran staan er ook juridische aspecten. Die kun je nagaan. En de profeet (vzmh) heeft dit ook uitgebreid verteld. De Islam is een manier van leven. Niet iets wat je alleen op een vrijdagje ff doet.

6. Alevieten
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
  maandag 5 april 2010 @ 05:11:28 #243
281402 Kardash
[NSDAP] Leider / Voerer
pi_79958674
quote:
Op maandag 5 april 2010 02:15 schreef Burakius het volgende:

[..]

1. In de Qu'ran staat dat je zult moeten bidden. En in de Qu'ran staat dat een Moslim de profeet (vzmh) moet volgen in al zijn handelingen. En via de hadith weten we hoe we moeten bidden volgens de profeet (vzmh). Dit is dus 5 keer per dag en het liefst zo vaak mogelijk in de Moskee!
Wanneer zijn de meeste Hadith's opgesteld? En waar staat in de Qur'an dat je hadith's moet volgen? En waarom liefst in een Moskee? Wanneer is volgens jou de eerste Moskee in gebruik genomen as we know it?
quote:
2. Jij verwijt dat wij Soennieten onze vrouwen zouden slaan, puur op het feit dat we Soenniet zijn. Dat je je vrouw slaat heeft niets met Soennisme of Sjiisme te maken. Het heeft te maken met mannen die hun eigen ego's volgen in plaats van de Islamitische weg.
Ik verwijt niemand iets. Jij laat jezelf dat verwijt trekken. Maar even om dan toch maar mieren te neuken: jij schreef toch echt: "Verder zijn er volgens mij nog een rangorde van wanneer men over gaat tot "een lichte tik" geven. Deze lichte tik was volgens mij weer iets in de trant van slechts een por ofzo. " - dat komt bij ons dus niet voor, en ik weet empirisch dat het bij sommige soennitische gezinnen wel voorkomt omdat "het zo hoort".
quote:
3. De Qu'ran is door de engel Gabriël op volgorde gebracht. Deze volgorde is overgebracht op de profeet (vzmh). DE Qu'ran is JUIST op de precieze volgorde zoals die zo moet zijn.


Sorry, ben je nu serieus? Weetje zeker dat je dit niet even wilt editen?
Dus volgens jou staat de huidige Qu'ran precies op de zelfde volgorde zoals die is overgebracht op de Profeet Mohammed? .

(Amateur, sorry - maar .. nee even serieus, ben je serieus nu? Ik probeer me in te houden enzo en het 'gesprek' goed te laten verlopen, maar na dit.. )

Ahum, *kuch*. Kijk (als je hem thuis hebt) je Qu'ran is erop na: wat valt je op aan de lengtes van de Sura's? Heel goed! Ze zijn door Uthman op volgorde van lengte gerangschikt. Er wordt nog steeds door geleerden getwist over wat de chronologie zou zijn.
quote:
Dat je slecht praat over Umar (vzmh) terwijl de profeet (vzmh) over hem zei:

Zolang Umar ongedeerd blijft, zullen de fitna's onder jullie niet beginnen. (Buhari, Müslim, Ibn Mace, Müsned)

En de profeet (vzmh) heeft gezegd over Umar:

Ömer, cennet ehlinin ışıgı ve İslamın nurudur. Vertaald: Umar, is het licht van de bewoners van de hemel en is het licht van de Islam.
Je zou je bijna gaan afvragen of de Profeet hetzelfde had gezegd als hij van te voren kon weten dat Umar zijn dochter Fatimah zou laten vermoorden .

Ik vind het heel leuk dat je je bewering tracht te versterken door een bron aan te geven - jammer alleen dat de meeste 'positieve' dingen over Umar afkomstig zijn uit de Umayyad-periode: en zij hadden er baat bij Umar op te hemelen om Ali voorbij te gaan. Dat versterkte hun eigen positie immers.
quote:
4. De Qu'ran was bekend in het hoofd van vele honderden sahaba's, terzijde dat het overal is opgeschreven. Net zoals we vandaag een groot aantal hafiz kennen in vele landen.
De Arabische dialecten verschilden enorm, en waren soms zelfs onbegrijpbaar voor elkaar. Onder de brute Uthman (na pogingen van Umar) is dit gestandaardiseerd. En iedereen weet dat standaardiseren nooit écht bevredigend resultaat levert. Ik ben dan ook benieuwd wat er allemaal verloren is gegaan (of bij is gekomen) zoals het geval was met de Consilie van Nicea destijds met het Christendom.
quote:
Er is geen kans dat er mee gerommeld is.
Argumenten aub.
quote:
In de Qu'ran staat er ook, dat Allah de Qu'ran beschermd heeft en zal beschermen.
Erg on-metafysisch als je verwachte dat er plots iets uit de hemel komt en Geert Wilders tegen houdt met het verscheuren er van (bleek een telefoonboek te zijn uiteindelijk? )
quote:
Als je gelooft dat er gerommeld mee is, en dat er ook maar 1 letter niet klopt , dan kan je geen Moslim zijn.
Oh jeej, iemand heeft me net een nep-moslim genoemd . Ga je me nu verbranden net zoals al die Sufi's die volgens de meeste 'moslims' afweken van de islam?
quote:
5. In de Qu'ran staan er ook juridische aspecten. Die kun je nagaan. En de profeet (vzmh) heeft dit ook uitgebreid verteld. De Islam is een manier van leven. Niet iets wat je alleen op een vrijdagje ff doet.
Jij bent dus pro-Sharia?
quote:
6. Alevieten
Ach, tenminste blijf ik nog respectvol. Zou menigeen wat van kunnen leren. Wat had je verwacht? Dat ik nu zou zeggen "soennieten "? In mijn islam heb ik respect voor een ieder die zijn eigen manier van goed leven vindt als moslim en als mens.

frappant dat Khomeini ons wel heeft erkent als islamitisch en we zelfs subsidie ontvangen daar
is getting his nerd on..
.. en een vleugje moslim
pi_79961731
quote:
Op maandag 5 april 2010 05:11 schreef Kardash het volgende:

Je zou je bijna gaan afvragen of de Profeet hetzelfde had gezegd als hij van te voren kon weten dat Umar zijn dochter Fatimah zou laten vermoorden .
Shietische doctrines, niets meer. Een claim wat nooit in Soenitische boeken is opgenomen.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 05-04-2010 11:41:14 ]
  maandag 5 april 2010 @ 12:50:32 #245
198299 Gratau
eendracht maakt macht
pi_79964033
quote:
Op maandag 5 april 2010 05:11 schreef Kardash het volgende:



Sorry, ben je nu serieus? Weetje zeker dat je dit niet even wilt editen?
Dus volgens jou staat de huidige Qu'ran precies op de zelfde volgorde zoals die is overgebracht op de Profeet Mohammed? .

(Amateur, sorry - maar .. nee even serieus, ben je serieus nu? Ik probeer me in te houden enzo en het 'gesprek' goed te laten verlopen, maar na dit.. )

Ahum, *kuch*. Kijk (als je hem thuis hebt) je Qu'ran is erop na: wat valt je op aan de lengtes van de Sura's? Heel goed! Ze zijn door Uthman op volgorde van lengte gerangschikt. Er wordt nog steeds door geleerden getwist over wat de chronologie zou zijn.
Het is niet naar lengte gerangschikt, want je hebt korte sura's tussen de grotere sura's zitten. Kijk anders even op: http://en.wikipedia.org/wiki/Sura
mundus vult decipi
pi_79966318
quote:
Op maandag 5 april 2010 12:50 schreef Gratau het volgende:

[..]

Het is niet naar lengte gerangschikt, want je hebt korte sura's tussen de grotere sura's zitten. Kijk anders even op: http://en.wikipedia.org/wiki/Sura
bwhehehe . Wat een faal. . Alevieten . Op de rest zal ik nog ingaan, om zijn fouten totaal te verpletteren net zoals deze fout al keihard in zijn gezicht komt.

Tevens als je Turks kan: Surelerin yerleri Peygamber tarafından bildirilmiştir. Dit kun je op honderden websites of duizenden boeken nalezen.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
  maandag 5 april 2010 @ 16:43:00 #247
281402 Kardash
[NSDAP] Leider / Voerer
pi_79970633
quote:
Op maandag 5 april 2010 12:50 schreef Gratau het volgende:

[..]

Het is niet naar lengte gerangschikt, want je hebt korte sura's tussen de grotere sura's zitten. Kijk anders even op: http://en.wikipedia.org/wiki/Sura
quote:
Op maandag 5 april 2010 14:05 schreef Burakius het volgende:

[..]

bwhehehe . Wat een faal. . Alevieten . Op de rest zal ik nog ingaan, om zijn fouten totaal te verpletteren net zoals deze fout al keihard in zijn gezicht komt.
Nee - je hebt Sura's met minder Ayat's staan tussen Sura's met meer Ayat's. Maar een Ayat zegt niet per se iets over de lengte .

Dus.. welke fout kwam er precies keihard in mijn gezicht?

Weetje Burak, je komt steeds meer over als een mannetje die helemaal niet weet waar hij het over heeft,
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Tevens als je Turks kan: Surelerin yerleri Peygamber tarafından bildirilmiştir. Dit kun je op honderden websites of duizenden boeken nalezen.
En tevens heb je honderden websites en duizenden boeken die de meeste hadith's ontkrachten. Dus wat is je punt precies? De meerderheid heeft altijd gelijk?

[ Bericht 26% gewijzigd door Kardash op 05-04-2010 16:49:13 ]
is getting his nerd on..
.. en een vleugje moslim
  maandag 5 april 2010 @ 17:11:42 #248
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_79971589
Ik houd wijselijk mijn mond, maar ik kom al erg veel nieuwe dingen te weten uit deze discussie. Zou wel zo leuk zijn als men het voortzette, maar wel met wat meer respect (ja jij Burak! )

Oh ja trouwens ,mijn Turks is bagger, dus die boeken waarnaar jij refereerde kan ik niet begrijpen, als iemand een goede Engelse auteur (of Nederlandse vertaling) kent hoor ik het graag.
AFC AJAX
  maandag 5 april 2010 @ 17:13:44 #249
198299 Gratau
eendracht maakt macht
pi_79971667
quote:
Op maandag 5 april 2010 16:43 schreef Kardash het volgende:

[..]


[..]

Nee - je hebt Sura's met minder Ayat's staan tussen Sura's met meer Ayat's. Maar een Ayat zegt niet per se iets over de lengte .


De ayat geeft duidelijk de lengte van de sura's aan. Het laat namelijk zien hoeveel verzen een sura heeft. Op wat baseer je anders de lengte van de sura's? Op het aantal woorden? Aantal tekens?
mundus vult decipi
  maandag 5 april 2010 @ 17:55:43 #250
281402 Kardash
[NSDAP] Leider / Voerer
pi_79973059
quote:
Op maandag 5 april 2010 17:13 schreef Gratau het volgende:

[..]

De ayat geeft duidelijk de lengte van de sura's aan
Nee, want een ayat heeft geen gestandaardiseerde aantal tekens (lees: woorden) die het bevat.
quote:
. Het laat namelijk zien hoeveel verzen een sura heeft. Op wat baseer je anders de lengte van de sura's? Op het aantal woorden? Aantal tekens?
De hoeveelheid verzen zegt toch niets over de lengte van een sura? Sorry - maar wat begrijp je niet? Wat jij zegt is zoiets als: Text A heeft 4 alinea's en Text B heeft 2 alinea's, dus Text B is altijd langer dan Text A - en dat klopt gewoon weg niet. Bij de lengte van een tekst in het arabisch wordt naar de hoeveelheid woorden gekeken. Tekens tellen in het Arabisch is moeilijk omdat tekens (zoals bepaalde accent-komma's die wij niet hebben in het Nederlands) de betekenis van woorden kunnen veranderen.

Simpel gezegd zou je (indien alle lettertypes even groot zijn) zien dat naarmate je verder bent in de Qu'ran het aantal blz. per Sura vermindert.
is getting his nerd on..
.. en een vleugje moslim
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')