Die conclusie kan je helemaal niet daaruit opmaken. Ze zullen denk ik alle (dus ook de publieke) data door moeten rekenen in de diverse modellen om te kijken of alles klopt.quote:Op woensdag 9 december 2009 19:31 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Kennelijk is dat deel van de data vrij omvangrijk en veelbetekend aangezien het Met er tot 2012 voor nodig denkt te hebben voor ze alles doorgerekend hebben.
Nou, voor ze het ‘re-examined’ hebben. Dat betekent dus alles nog een keer nalopen, kloppen de weerstations, Staan ze goeda afgesteld, is er geen foutje in het verwerkingsproces geslopen, enz. Dat is heel veel werk, en m.i. alhoewel niet volkomen zinloos wel wat overbodig. De data worden nu in feite al gedoublecheckt aan de hand van de die andere modellen. Maar goed, ze willen (en denken) zo alle twijfel te kunnen wegnemen.quote:Op woensdag 9 december 2009 19:31 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Kennelijk is dat deel van de data vrij omvangrijk en veelbetekend aangezien het Met er tot 2012 voor nodig denkt te hebben voor ze alles doorgerekend hebben.
Okay, 'kennelijk' is te kort door de bocht.quote:Op woensdag 9 december 2009 19:43 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Die conclusie kan je helemaal niet daaruit opmaken. Ze zullen denk ik alle (dus ook de publieke) data door moeten rekenen in de diverse modellen om te kijken of alles klopt.
Ik ben benieuwd wat er uit komt. We zullen hoe dan ook moeten afwachten met welke bevinding ze komen.quote:Op woensdag 9 december 2009 19:50 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nou, voor ze het ‘re-examined’ hebben. Dat betekent dus alles nog een keer nalopen, kloppen de weerstations, Staan ze goeda afgesteld, is er geen foutje in het verwerkingsproces geslopen, enz. Dat is heel veel werk, en m.i. alhoewel niet volkomen zinloos wel wat overbodig. De data worden nu in feite al gedoublecheckt aan de hand van de die andere modellen. Maar goed, ze willen (en denken) zo alle twijfel te kunnen wegnemen.
Overigens betrekt CRU die data van de Met Office, dus het is niet zozeer dat Met CRU controleert, als wel die data vrijgeeft.
Ze hebben inmiddels al enige data vrijgegeven. En verklaart dat het afgelopen decennium het warmste ooit is sinds de temperatuurmeting begon. Wat dat betreft zijn ze vrij zeker van hun zaak.
Het zou m.i. veel beter zijn om die data (en eventueel source code) te publiceren en te zeggen: hier, check het maar. Want nu lopen ze altijd kans te horen te krijgen dat het ‘wij van wc-eend’ is.
Of je helpt mee een sfeer creeeren waarin het wat prettiger communiceren is en met wat meer respect voor users. Ik zou zeggen probeer het eens.quote:Op woensdag 9 december 2009 19:23 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat hij dit niet wist, het is ook pas een keer of 30 gemeld in deze reeks.
Het is een beetje vermoeiend om keer op keer dezelfde zaken terug zien te komen die al zo vaak in de reeks zijn uitgelegd. Dat Iblis daarin onvermoeibaar geduldig is, vind ik erg prijzenswaardig. Na 10 jaar discussies met creationisten, HIV-ontkenners, vaccinatie-hoaxers en andere malloten ken ik het 'ignore and repeat' principe wel een keer en heb ik de naïviteit dat steeds maar weer serieuze inhoudelijke reacties blijven leveren enig effect heeft wel achter me gelaten. Lees je eerst eens fatsoenlijk in alvorens respect te verwachten.quote:Op woensdag 9 december 2009 19:54 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Of je helpt mee een sfeer creeeren waarin het wat prettiger communiceren is en met wat meer respect voor users. Ik zou zeggen probeer het eens.
Het helpt niet als je alle mensen op 1 hoop gooit maar goed...quote:Op woensdag 9 december 2009 20:07 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is een beetje vermoeiend om keer op keer dezelfde zaken terug zien te komen die al zo vaak in de reeks zijn uitgelegd. Dat Iblis daarin onvermoeibaar geduldig is, vind ik erg prijzenswaardig. Na 10 jaar discussies met creationisten, HIV-ontkenners, vaccinatie-hoaxers en andere malloten ken ik het 'ignore and repeat' principe wel een keer en heb ik de naïviteit dat steeds maar weer serieuze inhoudelijke reacties blijven leveren enig effect heeft wel achter me gelaten. Lees je eerst eens fatsoenlijk in alvorens respect te verwachten.
Dit soort karikaturen zijn oneindig veel irritanter. En een mod zou beter moeten weten.quote:Op woensdag 9 december 2009 20:12 schreef Bowlingbal het volgende:
'Hoi ik heb eigenlijk geen verstand van globalwarmingdinges, maar dat youtubefillempie van Alex Jones kon ik nog wel volge en het klonk wel overtuigend dus die wetenschappers zulle wel liege. Niet dat ik ooit een wetenschappelijk rapportdinges heb geleze ofzo, maar toch. Die duizende wetenschappers hebbe het met elkaar afgesproken om ons te bedriegen wat zei verdienen eraan. Dat is de waarheid. Dat vind ik wel.'
The horror.
Zegt iemand die ontkent dat de mens debet is aan zure regen?quote:Op woensdag 9 december 2009 20:15 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Het helpt niet als je alle mensen op 1 hoop gooit maar goed...
Dat Iblis wel veel respect verdient ben ik met je eens.
Dan snap je nu hoe de meeste lezers, die hier niet meer willen reageren, zich voelen.quote:Op woensdag 9 december 2009 20:17 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Dit soort karikaturen zijn oneindig veel irritanter. En een mod zou beter moeten weten.
Ik gooide mensen niet op één hoop. Ik merkte cynisch op dat iets al keer op keer in deze reeks was uitgelegd, maar dat het toch gewoon steeds stug blijft terugkomen en dat dit een patroon is dat je zo vaak ziet in discussies over wetenschappelijke onderwerpen met 'sceptische' ongeïnformeerde leken.quote:Op woensdag 9 december 2009 20:15 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Het helpt niet als je alle mensen op 1 hoop gooit maar goed...
Dat Iblis wel veel respect verdient ben ik met je eens.
Help dan als mod een sfeer creeeren waarin mensen wel het prettig vinden om hier te discussieren, in plaats van sceptici in de zeik te nemen.quote:Op woensdag 9 december 2009 20:18 schreef Bowlingbal het volgende:
Dan snap je nu hoe de meeste lezers, die hier niet meer willen reageren, zich voelen.
Een scepticus is wat anders dan iemand die weigert de wetenschappelijke rapporten te lezen maar wel met dingen van Alex Jones aan komt zetten. Sceptici zijn prima, gewenst zelfs. Lyrebird is een goed voorbeeld van een scepticus.quote:Op woensdag 9 december 2009 20:25 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Help dan als mod een sfeer creeeren waarin mensen wel het prettig vinden om hier te discussieren, in plaats van sceptici in de zeik te nemen.
Niet helemaal correct want het ging hier over de niet vrijgegeven data van het CRU die nu onderzocht wordt. Daar haakte Iblis ook op in.quote:Op woensdag 9 december 2009 20:23 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik gooide mensen niet op één hoop. Ik merkte cynisch op dat iets al keer op keer in deze reeks was uitgelegd, maar dat het toch gewoon steeds stug blijft terugkomen en dat dit een patroon is dat je zo vaak ziet in discussies over wetenschappelijke onderwerpen met 'sceptische' ongeïnformeerde leken.
Nee, het 'doorrekenen' ging niet specifiek over de niet vrijgegeven data van het CRU, maar de gehele dataset waarvan meer dan 95% publiekelijk beschikbaar is.quote:Op woensdag 9 december 2009 20:28 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Niet helemaal correct want het ging hier over de niet vrijgegeven data van het CRU die nu onderzocht wordt. Daar haakte Iblis ook op in.
kunnen we dit dan ook even door rekenen?quote:Op woensdag 9 december 2009 20:32 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee, het 'doorrekenen' ging niet specifiek over de niet vrijgegeven data van het CRU, maar de gehele dataset waarvan meer dan 95% publiekelijk beschikbaar is.
Opereer je nog steeds op het niveau waar het weer in een bepaald beperkt gebied gelijk wordt gesteld aan het klimaat over de gehele aarde?quote:Op woensdag 9 december 2009 21:12 schreef slackster het volgende:
[..]
kunnen we dit dan ook even door rekenen?
Heavy snowfall, wind pounding Midwest, New England
het probleem met de wereld is dat een aantal mensen zoals klimatologen en de financiële markt cowboys vooral goed zijn in het naar zich zelf toe rekenen
probleem is alleen dat je dan vroeger of later door de mand valt
Jouw gebrek aan begrip van het onderscheid tussen weer en klimaat, trends over langere periodes, enzovoort?quote:Op woensdag 9 december 2009 21:12 schreef slackster het volgende:
[..]
het probleem met de wereld is dat een aantal mensen zoals klimatologen en de financiële markt cowboys vooral goed zijn in het naar zich zelf toe rekenen
probleem is alleen dat je dan vroeger of later door de mand valt
Wat stel jij voor hieraan door te rekenen?quote:Op woensdag 9 december 2009 21:12 schreef slackster het volgende:
[..]
Idd, het zijn juist de langere periode trends die me af en toe zorgen baren.quote:Op woensdag 9 december 2009 21:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Jouw gebrek aan begrip van het onderscheid tussen weer en klimaat, trends over langere periodes, enzovoort?
Gelukkig is hun Latijn fout, dus per eigen logica zijn ze in alles fout.quote:Op woensdag 9 december 2009 22:16 schreef Pfft het volgende:
Hoe goed en betrouwbaar is de verzamelde data? Wat is de betrouwbaarheid van al die correcties van de metingen?
"And with the Latin saying “Falsus in unum, falsus in omis” (false in one, false in all) as our guide
Misschien moet je van het idee afstappen dat je mensen moet overtuigen van jou gelijk. Je kunt wel 100 keer hetzelfde herhalen en denken dat je iets bewezen hebt maar dat wil niet zeggen dat een ander zijn mening dan maar moet bijstellen.quote:Op woensdag 9 december 2009 20:07 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is een beetje vermoeiend om keer op keer dezelfde zaken terug zien te komen die al zo vaak in de reeks zijn uitgelegd. Dat Iblis daarin onvermoeibaar geduldig is, vind ik erg prijzenswaardig. Na 10 jaar discussies met creationisten, HIV-ontkenners, vaccinatie-hoaxers en andere malloten ken ik het 'ignore and repeat' principe wel een keer en heb ik de naïviteit dat steeds maar weer serieuze inhoudelijke reacties blijven leveren enig effect heeft wel achter me gelaten. Lees je eerst eens fatsoenlijk in alvorens respect te verwachten.
typfout, dat is minder erg dan foute metingen of het "corrigeren" ervan.quote:Op woensdag 9 december 2009 22:21 schreef Iblis het volgende:
[..]
Gelukkig is hun Latijn fout, dus per eigen logica zijn ze in alles fout.
[edit]
Ik heb de hele post doorgelezen, en dit klinkt in ieder geval interessant. En in die zin lijkt het me wel de moeite waard een en ander uit te zoeken. Wel bekruipt me het gevoel dat er gecherrypicked wordt, maar desalniettemin. In ieder geval lijkt dit een duidelijk verhaal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |