abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75431133
quote:
Minister Israël wil joodse wetten invoeren 8-12-09

De Israëlische minister van Justitie Neeman vindt dat de joodse religieuze wetten moeten worden ingevoerd in het land. "Israël moet terug naar de traditie van onze voorvaderen."

Volgens Neeman biedt de Thora, de eerste vijf bijbelboeken, antwoorden op "alle vragen die ons bezighouden".

Hij voegde eraan toe dat de halacha wel stap voor stap moet worden ingevoerd, om mensen de kans te geven eraan te wennen. Neeman deed zijn uitspraken op een bijeenkomst van rabbijnen en kreeg daar luid applaus.

Taliban
Elders werd furieus gereageerd. Oppositieleidster Livni zei dat Neemans opmerking tot grote bezorgdheid moet leiden bij iedereen die de democratie hoog in het vaandel heeft. Anderen riepen de partijloze minister op af te treden en waarschuwden voor de " talibanisering" van Israël.

De minister heeft inmiddels laten weten alleen in brede termen over de invoering van de wet te hebben gepraat en er niet op uit is om bestaande wetgeving af te schaffen.
http://www.nos.nl/nosjour(...)ewetteninvoeren.html

Ik ben benieuwd welke regels daar allemaal gelden.
welke regels gelden er onder de Torah-wetgeving
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  woensdag 9 december 2009 @ 00:08:37 #2
254493 Trollface.
gr rob fruithof, groningencity
pi_75431152
Religie en politiek is meestal geen goede combinatie.
★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
  woensdag 9 december 2009 @ 00:09:57 #3
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_75431197
quote:
Op woensdag 9 december 2009 00:08 schreef Trollface. het volgende:
Religie en politiek is meestal geen goede combinatie.
Nee klopt , kijk maar wat landen in het MO.

Religie is het echt het kankergezwel van de samenleving
Ik ben inmiddels overleden
  woensdag 9 december 2009 @ 00:10:02 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75431202
1) Israel wil dat niet. Één minister heeft dat geopperd
2) Het is een soort sharia voor joden
3) Zelfs die minister wil de bestaande wetgeving niet schrappen.
4) Onze hele moraal en daardoor ook het gros van onze wetten zijn gebaseerd op religieuze grondbeginselen.
The End Times are wild
  woensdag 9 december 2009 @ 00:10:41 #5
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_75431217
Het woord ‘minister’ mist in je topictitel. Dat is opmerkelijk, want het bericht heeft dat woord wel. En dat maakt een wereld van verschil.

Dat neemt niet weg dat ik het desondanks geen goed voorstel vind.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_75431224
quote:
Op woensdag 9 december 2009 00:09 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Nee klopt , kijk maar wat landen in het MO.

Religie is het echt het kankergezwel van de samenleving
Gooh.. en dat jij zeg alleen omdat je in niks gelooft
Gelovige mensen zijn gelukkiger dan niet gelovige mensen.
pi_75431261
quote:
Op woensdag 9 december 2009 00:10 schreef LXIV het volgende:
4) Onze hele moraal en daardoor ook het gros van onze wetten zijn gebaseerd op religieuze grondbeginselen.
De minister maakt deel uit van de regering, dus Israel wilt dat ook.
Israel wilt al eerder Toerah-wetten invoeren en hebben de minderheden geen tot weinig rechten in Israel.
pi_75431273
quote:
[...]
Niets religieuze grondbeginselen. Biologische (en culturele) moraal. Religie heeft deze geadopteerd.
Evolution is from the Devil
Did you know that Ted Bundy's first dog, a collie, was named Lassie, did you know that?
  woensdag 9 december 2009 @ 00:12:30 #9
165512 MASD
Music is dead.
pi_75431274
quote:
Op woensdag 9 december 2009 00:10 schreef Meki het volgende:

[..]

Bron?
Long live music.
  woensdag 9 december 2009 @ 00:12:36 #10
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_75431277
quote:
Op zich is de Halacha (ook de Sharia trouwens) in Israël al wel toepasbaar, mits individuen daarvoor kiezen. Het Israëlisch recht kent heel duidelijk die ruimte voor religieus recht in b.v. civiele zaken.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_75431298
quote:

[..]

Kinderen zijn vast ook gelukkiger dan volwassenen. Sprookjes, verlies van onschuldigheid, etc. etc.
Did you know that Ted Bundy's first dog, a collie, was named Lassie, did you know that?
  woensdag 9 december 2009 @ 00:14:15 #12
254493 Trollface.
gr rob fruithof, groningencity
pi_75431309
quote:

[..]

Iets van 'beter dom en gelukkig'... maar ik neem aan dat je daar bewijs voor hebt?
★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
  woensdag 9 december 2009 @ 00:14:17 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75431311
quote:
Op woensdag 9 december 2009 00:12 schreef Iblis het volgende:

[..]

Op zich is de Halacha (ook de Sharia trouwens) in Israël al wel toepasbaar, mits individuen daarvoor kiezen. Het Israëlisch recht kent heel duidelijk die ruimte voor religieus recht in b.v. civiele zaken.
Natuurlijk! Zolang deze binnen het algemeen recht vallen en dus enkel een versterking hiervan zijn is er niks aan de hand! Je mag het voor jezelf altijd strenger maken.
The End Times are wild
  woensdag 9 december 2009 @ 00:15:02 #14
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_75431331
quote:
Op woensdag 9 december 2009 00:12 schreef MASD het volgende:

[..]

Bron?

Je was me voor

maar die bron heeft onze trol niet , dus ik ben bang dat er geen antwoord op komt
pi_75431363
quote:
Op woensdag 9 december 2009 00:15 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Je was me voor

maar die bron heeft onze trol niet , dus ik ben bang dat er geen antwoord op komt
Jawel, daar is wel een bron voor. Ik weet nog dat het @ nu.nl stond, oid. Disclaimer: niet dat ik er daarom waarde aan hecht.
pi_75431396
quote:
Op woensdag 9 december 2009 00:12 schreef MASD het volgende:

[..]

Bron?
Kijk maar om je heen en vraag de mensen!
  woensdag 9 december 2009 @ 00:19:05 #17
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_75431437
quote:
Op woensdag 9 december 2009 00:17 schreef Meki het volgende:

[..]

pi_75431444
quote:
Op woensdag 9 december 2009 00:17 schreef Meki het volgende:

[..]

Ik ben gelovig en niet gelukkig.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  woensdag 9 december 2009 @ 00:24:16 #19
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_75431580
Yay, theocratie.

Wie heeft er nog een teletijdmachine nodig om enkele millennia terug in de tijd te gaan...
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_75432161
quote:

[..]

ik geloof ook niet (iig. niet in één v/d 'grote' religies) en toch ben ik gelukkig.

BS-argument dus...
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  woensdag 9 december 2009 @ 00:55:39 #21
798 voyeur
bemoeit zich
pi_75432220
De Halacha en de Sharia zijn o.a. in Canada en GB ook geaccepteerde vormen van mediation. Het grote verschil van Neemans voorstel is dat hij het in plaats van de bestaande rechtspraak wil invoeren. Zie bron
Here we are now, entertain us.
  woensdag 9 december 2009 @ 07:16:12 #22
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_75433918
quote:

[..]

Dus moeten dan alle niet Joodse inwoners maar gaan leven naar religieuze wetten? Nee. Geloof is een keuze, geen verplichting dus ook opbokken met je religeuze wetgevingen.
pi_75433988
Beetje jammer dit topic.
Als goed moslim ( sic ) zou je moeten weten wat er in de Thora staat.
Of is dit weer een poging om met het vingertje naar die boze Joden te wijzen..
Kijk eens wat zij doen !...ik ben lief he...
Op woensdag 21 januari 2009 01:53 schreef helldeskr de waarheid.
  woensdag 9 december 2009 @ 07:29:55 #24
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_75433993
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  woensdag 9 december 2009 @ 07:32:04 #25
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_75434004

Hij's al voorbereid.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_75434277
quote:

[..]

Ignorance is bliss
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_75434564
quote:

[..]

Klopt, ignorance is bliss. Over het algemeen zijn zwakbegaafden best gelukkig, ze zijn te stupide om de situatie om zich heen fatsoenlijk te bevatten.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
  woensdag 9 december 2009 @ 09:15:56 #28
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_75435247
quote:
Op woensdag 9 december 2009 08:36 schreef Harlon het volgende:

[..]

Klopt, ignorance is bliss. Over het algemeen zijn zwakbegaafden best gelukkig, ze zijn te stupide om de situatie om zich heen fatsoenlijk te bevatten.
Dat maakt stupiditeit wel een zegen.

EDIT:
En dan bedoel ik dat niet op de kinderachtige manier zoals het bij "gevloven of niet geloven"-discussies gebracht word.
  † In Memoriam † woensdag 9 december 2009 @ 09:42:32 #29
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_75435768
quote:
Als dat zo was dan hadden we elkaar allang allemaal afgemaakt. Gelukkig komen juist veel meer mensen los van religieus 'moraal'.
Carpe Libertatem
pi_75435870
quote:
Grappig dat nu niet plots alle joden over een kam worden geschoren.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 9 december 2009 @ 09:49:53 #31
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_75435941
quote:
Op woensdag 9 december 2009 09:47 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Grappig dat nu niet plots alle joden over een kam worden geschoren.
ook wel grappig dat mensen die normaal roepen dat je niet alles over een kam mag scheren daar nu een opmerking over maakt.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_75435996
quote:
Op woensdag 9 december 2009 09:49 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ook wel grappig dat mensen die normaal roepen dat je niet alles over een kam mag scheren daar nu een opmerking over maakt.
Ik heb dezelfde mening als altijd: Zot initiatief van de desbetreffende minister. Maar niks om je druk over te maken omdat het slechts een man betreft.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_75436014
quote:
Op woensdag 9 december 2009 09:49 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

cynisme , waar ik het hartgrondig mee eens ben.
Anti-globalisten aller landen verenigt u!
bron
Mjin eerste AKQ: Algemene Kennis Quiz Deel 547
pi_75436105
Hij krabbelt trouwens weer terug (of is in eerste instantie verkeerd geciteerd, wat ook niet onwaarschijnlijk is).

bron
quote:
"I merely emphasized the importance of Jewish jurispudence in Israel and the work of rabbinical courts that solve financial disputes by Jewish law. Courts in Israel are overburdened, and therefore we should encourage disputes to be resolved by an alternative judicial system in cases where both parties agree," he explained. "I didn't say anything new in the conference."
Oftewel mediation door een Beet Din.
bron
pi_75437342
quote:
Op woensdag 9 december 2009 00:12 schreef Meki het volgende:

[..]

Ik zou in hard lachen uitbarsten, als deze uitspraak niet precies had aangegeven wat het probleem van antizionisten is. Altijd maar dat gegeneraliseer.

Stel dat ik dat zou doen: die ene criminele Marokkaan maakt deel uit van de Marokkaanse gemeenschap, dus alle Marokkanen zijn crimineel. Moet je eens kijken hoe snel je in feedback gaat lopen blèren.
quote:
Israel wilt al eerder Toerah-wetten invoeren en hebben de minderheden geen tot weinig rechten in Israel.
Dat weet ik niet, maar het lijkt me teveel op de sharia lijken om goed te zijn.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  woensdag 9 december 2009 @ 11:31:14 #36
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_75439193
quote:
Op woensdag 9 december 2009 10:41 schreef Karrs het volgende:
Ik zou in hard lachen uitbarsten, als deze uitspraak niet precies had aangegeven wat het probleem van antizionisten is. Altijd maar dat gegeneraliseer.
Proefballonnetjes van ministers worden overal altijd harder aangepakt en afgestraft dan van een standaardpoliticus juist omdat ze lid van de regering zijn en geacht worden de standpunten van de regering uit te dragen. Dat is hier niet anders hoor.
pi_75439838
quote:
Op woensdag 9 december 2009 10:41 schreef Karrs het volgende:

[..]

Stel dat ik dat zou doen: die ene criminele Marokkaan maakt deel uit van de Marokkaanse gemeenschap, dus alle Marokkanen zijn crimineel. Moet je eens kijken hoe snel je in feedback gaat lopen blèren.
[..]

Dat weet ik niet, maar het lijkt me teveel op de sharia lijken om goed te zijn.
lol, een door de bevolking gekozen volksvertegenwoordiger vergelijken met een crimineel, hoe bedenk je het ..
pleased to meet you
pi_75440182
quote:
Op woensdag 9 december 2009 00:12 schreef Meki het volgende:

[..]

Onzin.

En qua geen rechten of heel weinig rechten? geef eens voorbeelden? Enige wat de regering niet wil is volgens mij andere mensen dan joden het dienst in. Strategisch kan ik mij dat wel voorstellen. Daarvoor zijn er teveel aanslagen geweest.

Hoe dat zit met de joodse wetten weet ik niet. Het is Israël. In Iran kan je bijvoorbeeld de islamitische wet verwachten.

Ik hoef geen van twee hier. En eigenlijk zou ik ons land ook wel beschermd willen zien tegen welke geloofswetten dan ook.

Nederland heeft idd een beetje van de wet van Mozes overgenomen, maar echt niet alle wetten. Ik vertrouw geen van die wetten als vrouw.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_75442903
quote:
Op woensdag 9 december 2009 07:32 schreef Dagonet het volgende:
[ afbeelding ]

Hij's al voorbereid.
Leuk boek . Biedt een interessant kijkje in de krochten van de joodse wetgeving.

Verder, tja, de halacha is behoorlijk ziek naar huidige maatstaven. Het laten stenigen van je ongehoorzame kinderen door de dorpsoudsten is toch niet echt iets dat je anno 2009 nog wil .

@ Paddy: ook droezim (druzen) gaan in dienst. Arabieren zijn vrijgesteld en orthodoxe joden ook. Desalniettemin mogen die vrijgestelde groepen wel dienst nemen als ze dat zouden willen.
Sum es est, sumus estis sunt
pi_75443906
quote:
Op woensdag 9 december 2009 13:12 schreef Leevancleef het volgende:

[..]

Leuk boek . Biedt een interessant kijkje in de krochten van de joodse wetgeving.

Verder, tja, de halacha is behoorlijk ziek naar huidige maatstaven. Het laten stenigen van je ongehoorzame kinderen door de dorpsoudsten is toch niet echt iets dat je anno 2009 nog wil .
Er zitten inderdaad elementen die niet van deze tijd zijn, maar dat maakt de halacha niet ziek. Bij mijn weten is er al ongeveer 2000 jaar geen doodstraf meer uitgevoerd op basis van de halacha (Jezus is door romeins recht gedood, voor je daarover begint). Halacha betekent 'beweging', wat aangeeft dat de wetten veranderen naar gelang de omstandigheden (dit vergeten sommige ultra-orthodoxen helaas nog wel eens).
quote:
@ Paddy: ook droezim (druzen) gaan in dienst. Arabieren zijn vrijgesteld en orthodoxe joden ook. Desalniettemin mogen die vrijgestelde groepen wel dienst nemen als ze dat zouden willen.
Inderdaad, geen verbod, maar een vrijstelling.
bron
pi_75444094
tvp
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_75445506
quote:
Op woensdag 9 december 2009 13:12 schreef Leevancleef het volgende:

[..]

Ow! Dank je! Kijk dat hoor je dan nooit hier. wist wel dat het tegenwoordig is toegestaan om als niet jood met jood te trouwen in Israël.

Kan het niet wat technischer? Gewoon de wetten benoemen? Zoals je ook wel eens van de Sharia leest? Je mag me ook een linkje geven van de vertaalde wetten. En ook niet alleen een paar wetten eruit pikken.

-edit- toch niet
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_75445876
quote:
Op woensdag 9 december 2009 14:21 schreef paddy het volgende:

[..]

Ow! Dank je! Kijk dat hoor je dan nooit hier. wist wel dat het tegenwoordig is toegestaan om als niet jood met jood te trouwen in Israël.

Kan het niet wat technischer? Gewoon de wetten benoemen? Zoals je ook wel eens van de Sharia leest? Je mag me ook een linkje geven van de vertaalde wetten. En ook niet alleen een paar wetten eruit pikken.

-edit- toch niet
Wat hij blijkbaar bedoelt is een vorm van mediatie. het kan dus op van alles betrekking hebben, zolang beide partijen het erover eens zijn dat de halacha wordt toegepast.
bron
pi_75446538
quote:
Op woensdag 9 december 2009 00:09 schreef Enchanter het volgende:
Blinde haat en vooroordelen zijn het echt het kankergezwel van de samenleving
Gelukkig ben jij minder bevooroordeeld dan religieuzen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_75446599
Ik vraag me af: stel dat Israel democratisch hiervoor kiest...is het dan okay?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_75447486
quote:
Op woensdag 9 december 2009 14:48 schreef capricia het volgende:
Ik vraag me af: stel dat Israel democratisch hiervoor kiest...is het dan okay?
Wat mij betreft wel 'okay' in de zin van de soevereiniteit van Israël. Maar ik sta niet achter deze wetten.
pi_75447634
Dat moeten ze zelf weten of ze dat willen invoeren of niet.
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_75455135
quote:
Op woensdag 9 december 2009 00:14 schreef LXIV het volgende:

[..]

Natuurlijk! Zolang deze binnen het algemeen recht vallen en dus enkel een versterking hiervan zijn is er niks aan de hand! Je mag het voor jezelf altijd strenger maken.
Meestal gelden die strenge wetten alleen voor anderen.
pi_75455211
quote:
Op woensdag 9 december 2009 15:09 schreef waht het volgende:

[..]

Wat mij betreft wel 'okay' in de zin van de soevereiniteit van Israël. Maar ik sta niet achter deze wetten.
Maar jij bent toch ook geen Israelier? Ik sta ook niet achter bepaalde wetten in Duitsland of Belgie...maar hey...ik ben NL-er.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_75457817
quote:
Op woensdag 9 december 2009 18:50 schreef capricia het volgende:

[..]

Maar jij bent toch ook geen Israelier? Ik sta ook niet achter bepaalde wetten in Duitsland of Belgie...maar hey...ik ben NL-er.
Ja.... en wat is je punt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')