Je baseert je relatie op een leugen omdat je de illusie wekt dat je zijn grenzen respecteert maar dat niet doet. Dat lijkt me betrekking hebben op meer dan alleen een bepaald onderwerp. Verder snap ik dat er leugentjes om bestwil zijn, maar zijn die nog geoorloofd zodra je het over respect binnen een relatie gaat hebben?quote:Op woensdag 9 december 2009 01:51 schreef Taurus het volgende:
[..]
Neuh, een leugentje binnen de relatie binnen een bepaald onderwerp. Mijn relatie is gebaseerd op mijn liefde voor hem, dat verandert niet als ik iets doe wat hij niet wil terwijl hij dat niet weet. Ik vind het iets te rooskleurig allemaal, iedereen 'liegt' wel eens. Soms is liegen simpelweg wat aardiger. Als ik de hele dag mijn ware mening in ieders gezicht zou roepen hou ik geen vriend meer over. Je weet wat correct gedrag is dus je houdt je op de juiste momenten in, omdat je daarmee kunt leven en omdat je dat voor de ander over hebt. Dat is liefde. Met dingen dealen van de ander.
Als ik zou zeggen 'ik check wel eens je telefoon' hebben we bijvoorbeeld de poppen aan het dansen. Wordt hij daar gelukkig van? Word ik daar gelukkig van? Neen.
Ik denk dat meer mensen vreemdgaan dan meelezen als 'dealbreaker' beschouwen. Uiteraard moet je dat soort zaken altijd bespreken als je volledige duidelijkheid wil.quote:Op woensdag 9 december 2009 01:52 schreef capricia het volgende:
[..]
En zelfs het bespreken van vreemdgaan vind ik niet vanzelfsprekend. Ligt maar net aan de omstandigheden waarin je elkaar ontmoet en hoe ver je relatie is.
Vooral dat laatste: Ik zou daar zelf niet zo'n moeite mee hebben als ik toch wel van mijn partner houd. Vooral juist omdat ik van hem houd is eventueel vreemdgaan voor mij niet zo'n issue.quote:Op woensdag 9 december 2009 01:53 schreef LuxAeterna het volgende:
[..]
Je baseert je relatie op een leugen omdat je de illusie wekt dat je zijn grenzen respecteert maar dat niet doet. Dat lijkt me betrekking hebben op meer dan alleen een bepaald onderwerp. Verder snap ik dat er leugentjes om bestwil zijn, maar zijn die nog geoorloofd zodra je het over respect binnen een relatie gaat hebben?
Een andere vraag: zou jij zonder gewetensbezwaren kunnen vreemdgaan als je weet dat je partner het niet zal weten?
Rationeel gezien is dat niet raar, emotioneel gezien ligt het voor iedereen anders.quote:Op woensdag 9 december 2009 01:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Vooral dat laatste: Ik zou daar zelf niet zo'n moeite mee hebben als ik toch wel van mijn partner houd. Vooral juist omdat ik van hem houd is eventueel vreemdgaan voor mij niet zo'n issue.
Is dat raar?
Logisch en emotioneel ligt voor mij dan proefondervindelijk gelijk...quote:Op woensdag 9 december 2009 01:57 schreef LuxAeterna het volgende:
[..]
Logisch gezien is dat niet raar, emotioneel gezien ligt het voor iedereen anders.
Ik heb geen idee hoe dat bij mij is want ik heb nog nooit in een vergelijkbare situatie gezeten. Rationeel gezien zou het geen probleem moeten zijn maar hoe ik me erover zou voelen kan ik niet zeggen.quote:Op woensdag 9 december 2009 01:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Logisch en emotioneel ligt voor mij dan proefondervindelijk gelijk...
Jij maakt het groter dan het in mijn gedachte is. Jij vindt dat ik zijn grenzen niet respecteer, maar ik vind die grenzen blijkbaar wat overdreven. Ik voel me namelijk niet schuldig. Daarmee is dat verwijt dus afgedaan. Het is maar 1 aspect binnen de relatie, en respect is echt een te breed woord. Veel te persoonlijk. Mijn respect is niet jouw respect.quote:Op woensdag 9 december 2009 01:53 schreef LuxAeterna het volgende:
[..]
Je baseert je relatie op een leugen omdat je de illusie wekt dat je zijn grenzen respecteert maar dat niet doet. Dat lijkt me betrekking hebben op meer dan alleen een bepaald onderwerp. Verder snap ik dat er leugentjes om bestwil zijn, maar zijn die nog geoorloofd zodra je het over respect binnen een relatie gaat hebben?
Een andere vraag: zou jij zonder gewetensbezwaren kunnen vreemdgaan als je weet dat je partner het niet zal weten?
Hij ondervindt er geen concreet nadeel aan maar toch vind ik het niet kunnen omdat je hem voorliegt. In een relatie vind ik een leugen om bestwil niet kunnen als het over grenzen gaat. Dat jij vindt dat dat wel kan mag van mij, ik zou zelf alleen geen relatie willen met iemand die dat vindt (en waarvan ik dat ook weet, uiteraard).quote:Op woensdag 9 december 2009 02:03 schreef Taurus het volgende:
[..]
Jij maakt het groter dan het in mijn gedachte is. Jij vindt dat ik zijn grenzen niet respecteer, maar ik vind die grenzen blijkbaar wat overdreven. Ik voel me namelijk niet schuldig. Daarmee is dat verwijt dus afgedaan. Het is maar 1 aspect binnen de relatie, en respect is echt een te breed woord. Veel te persoonlijk. Mijn respect is niet jouw respect.
Als ik zijn werk respecteer, zijn verlangen naar seks, zijn behoefte af en toe alleen gelaten te worden, maar niet zijn behoefte aan privacy wat betreft zijn telefoon, en buiten zijn weten om? Wat is dan concreet het nadeel voor hem? En waarom is dat ene ding opeens het gehele respect?
Dat vreemdgaan opbiechten eigenlijk heel egoïstisch is (ook al denken veel mensen het tegenovergestelde) ben ik met je eens. Maakt niet uit of vreemdgaan nou wel of niet oké is, dat is een andere discussie.quote:Dat vreemdgaan (...) dat schuldgevoel.
GVD: wie bepalen die grenzen? Jullie zelf toch?quote:Op woensdag 9 december 2009 02:11 schreef LuxAeterna het volgende:
[..]
Hij ondervindt er geen concreet nadeel aan maar toch vind ik het niet kunnen omdat je hem voorliegt. In een relatie vind ik een leugen om bestwil niet kunnen als het over grenzen gaat. Dat jij vindt dat dat wel kan mag van mij, ik zou zelf alleen geen relatie willen met iemand die dat vindt (en waarvan ik dat ook weet, uiteraard).
[..]
Dat vreemdgaan opbiechten eigenlijk heel egoïstisch is (ook al denken veel mensen het tegenovergestelde) ben ik met je eens. Maakt niet uit of vreemdgaan nou wel of niet oké is, dat is een andere discussie.
Ja, dat vind ik ook zo gek. Maar dat is zwart-wit-denken, denk ik. Ik vind het idee van nooit vreemdgaan heel mooi en ik zal dat ook absoluut nastreven. Ik erken alleen wel dat ik slechts een mens ben, en mijn vriend ook. Vergissingen worden gemaakt, en mijn benaderingswijze hierboven beschreven geldt dan ook alleen bij een gemaakte vergissing. Als ik er voor kies vreemd te gaan van te voren moet ik me inderdaad maar eens afvragen of het wel leuk genoeg is in mijn relatie.quote:Op woensdag 9 december 2009 02:10 schreef capricia het volgende:
Tja, het is maar net de vraag: Is het vreemgaan ansich de ellende of het weten van?
Voor mij is het het weten...niet het vreemdgaan zelf. Maar vanmiddag heb ik gemerkt dat fok er niet zo over denkt...zelfs een vraag die richting op resulteert in een opmerking dat ik vreemdgaan kennelijk goedkeur..
Die grenzen spreek je met je partner afquote:Op woensdag 9 december 2009 02:13 schreef capricia het volgende:
[..]
GVD: wie bepalen die grenzen? Jullie zelf toch?
M.i. gaat het om de kwaliteit van de relatie!
Dat kan. Maar onze grenzen zijn wellicht anders. Mijn vriend zou me niet dumpen als hij mij betrapt op in zijn telefoon gluren. Ook niet als hij heeft aangegeven dat hij dat liever niet heeft. Ik krijg hooguit een berisping, maar verder zal hij het wel weer opvatten als een jaloezie van mijn kant en dat vleiend vindenquote:Op woensdag 9 december 2009 02:11 schreef LuxAeterna het volgende:
[..]
Hij ondervindt er geen concreet nadeel aan maar toch vind ik het niet kunnen omdat je hem voorliegt. In een relatie vind ik een leugen om bestwil niet kunnen als het over grenzen gaat. Dat jij vindt dat dat wel kan mag van mij, ik zou zelf alleen geen relatie willen met iemand die dat vindt (en waarvan ik dat ook weet, uiteraard).
[..]
Mooi.quote:Dat vreemdgaan opbiechten eigenlijk heel egoïstisch is (ook al denken veel mensen het tegenovergestelde) ben ik met je eens. Maakt niet uit of vreemdgaan nou wel of niet oké is, dat is een andere discussie.
Eens! En als het gebeurt, terwijl je weet dat je gelukkig bent bij je vent, dan is dat zo. Dan moet jij daar mee zien te leven. Zeker als het niet zoveel met je huidige relatie te maken heeft.quote:Op woensdag 9 december 2009 02:15 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ja, dat vind ik ook zo gek. Maar dat is zwart-wit-denken, denk ik. Ik vind het idee van nooit vreemdgaan heel mooi en ik zal dat ook absoluut nastreven. Ik erken alleen wel dat ik slechts een mens ben, en mijn vriend ook. Vergissingen worden gemaakt, en mijn benaderingswijze hierboven beschreven geldt dan ook alleen bij een gemaakte vergissing. Als ik er voor kies vreemd te gaan van te voren moet ik me inderdaad maar eens afvragen of het wel leuk genoeg is in mijn relatie.
Dat weet ik wel zeker, en dat verschil maakt mens zijn ook zo leuk. Ik moet er niet aan denken om alleen maar kopieën van mezelf tegen te komen!quote:Op woensdag 9 december 2009 02:18 schreef Taurus het volgende:
[..]
Dat kan. Maar onze grenzen zijn wellicht anders. Mijn vriend zou me niet dumpen als hij mij betrapt op in zijn telefoon gluren. Ook niet als hij heeft aangegeven dat hij dat liever niet heeft. Ik krijg hooguit een berisping, maar verder zal hij het wel weer opvatten als een jaloezie van mijn kant en dat vleiend vindenAls hij daar opeens echt een drama van maakt vind ik dat verdacht, dan is hij uit op drama.
Precies. En alcohol is wel een excuus. Niet voor hem, maar wel voor mij. Mensen houden vaak stevig vast aan principes en aan normen, durven niet daarbuiten te denken en zich af te vragen wat nou werkelijk bijdraagt aan een gelukkige relatie. Alle soorten vreemdgaan is even slecht, punt. Zo werkt het simpelweg niet.quote:Op woensdag 9 december 2009 02:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Eens! En als het gebeurt, terwijl je weet dat je gelukkig bent bij je vent, dan is dat zo. Dan moet jij daar mee zien te leven. Zeker als het niet zoveel met je huidige relatie te maken heeft.
En dat is wel wat ik keer of keer lees: Oh, dan is kennelijk je relatie niet goed, of de sex is niet goed.
NEE!! Dat heeft er niets mee te maken!
Ik kies voor mijn vent Maar ik ben ook mens. En ik kan over die lijn heen gaan..ook al was de intentie er niet. Het kan gebeuren...
Hier kan ik me wel in vindenquote:Op woensdag 9 december 2009 02:22 schreef Taurus het volgende:
Als mijn vriend is vreemdgegaan - en ik kom er achter of iets dergelijks - wil ik weten of hij verliefd is, of hij dronken was, of hij haar naam nog weet, of hij het als een vergissing beschouwt, of het betekenis heeft voor mij? Ik zou hem niet zonder pardon de deur wijzen, puur en alleen ómdat hij is vreemdgegaan. Dat is te beperkt.
Hierin ook! En nu ga ik slapenquote:Op woensdag 9 december 2009 02:21 schreef capricia het volgende:
En stel de relatie is goed..en je partner is zo gek om zomaar op te biechten dat hij/zij vreemd gegaan is...wat voor goeds doet dat? Ben je dan gelukkiger? Dacht het niet...
Hahah baldadig kloontjequote:Op woensdag 9 december 2009 01:19 schreef Taurus het volgende:
Het is geen einde oefening want je weet het niet. Lees jij wel?
quote:Op dinsdag 8 december 2009 19:25 schreef Buschetta het volgende:
Mijn partner heeft geen prive. Wat van mij is is van haar en viceversa
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |