quote:di 08 dec 2009, 16:26 | lees voor
De Jager oppert belasting op bezit huis
AMERSFOORT - Staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) denkt dat het op lange termijn mogelijk is de overdrachtsbelasting bij de aankoop van een huis om te bouwen tot een heffing op het bezit van de woning, verspreid over meerdere jaren.
In het Eigen Huis Magazine zegt De Jager dat de overdrachtsbelasting verstorend kan werken. In een markt van weinig aanbod leidt afschaffing van overdrachtsbelasting volgens hem tot hogere huizenprijzen. „De vraag is of het niet beter zou zijn als je de overdrachtsbelasting zou ombouwen naar een bezitsbelasting: een veel lagere belasting, verspreid over de jaren”, aldus De Jager.
Over de prijs van een woning dienen huizenkopers nu nog 6 procent overdrachtsbelasting te betalen.
Nee de WOZ is van de gemeente en de ingezetenebelasting die eraan komt lijkt er ook op, maar die is van de provincie.quote:Op dinsdag 8 december 2009 17:22 schreef Johnns het volgende:
Hebben we zoiets al niet?
WOZ, Eigen woningforfait, eventueel box 3 vermogen?
vreemd toch dat de overheid altijd in zijn eigen straatje denkt.... (qua geld binnen halen lijkt het een goed gesmeerde machine, alleen dat veel geld weer klakkeloos zonder na te denken wordt weggesmeten).quote:Op dinsdag 8 december 2009 17:46 schreef LXIV het volgende:
Het afschaffen van de overdrachtsbelasting is goed. Dat brengt de markt altijd op gang en maakt verhuizen voor je werk financieel veel aantrekkelijker. Dus wordt Nederland mobieler! Nu is het financieel niet haalbaar om voor 3 jaar te verhuizen dus gaan mensen maar filerijden.
In plaats van een woonbelasting erbij kunnen ze beter een andere subsidiemaatregel opheffen. Bijvoorbeeld HRA naar maximaal het 42%'s tarief. Dat is allemaal veel eenvoudiger en goedkoper.
Ik weet trouwens wel waarom de Jager dit wil: de inkomsten van de overdrachtsbelasting zijn sterk afhankelijk van de omzet op de huizenmarkt. In een jaar als dit lopen die inkomsten dus 50% terug! Als je een vaste belasting per huis erbij gaat heffen heb je zekere inkomsten. Of het nu goed of slecht gaat met de huizenmarkt!
Nee dat is iets heel anders.quote:Op dinsdag 8 december 2009 18:12 schreef OldJeller het volgende:
Zit dat niet al in vermogensbelasting?
Als hij alle belasting nou eens af zou schaffen, wat zou de wereld er dan op lange termijn erg veel op vooruitgaan.quote:Op dinsdag 8 december 2009 20:18 schreef xenobinol het volgende:
De overheid is een virus, waar blijft het vaccin
Maar men zal ook makkelijker kunnen kopen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 20:20 schreef LXIV het volgende:
Een huizenbelasting genereert gewoon stabielere inkomsten dan een overdrachtsbelasting. Dat is de werkelijke reden.
Precies. Dat is ook de reden waarom er voor die vermogensrendementheffing is gekozen. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit een ouderwetse marktkoopmanstruc is waarbij een voorgestelde verhoging wordt weggestreept tegen een verminderde aftrekpost. (HRA)quote:Op dinsdag 8 december 2009 20:20 schreef LXIV het volgende:
Een huizenbelasting genereert gewoon stabielere inkomsten dan een overdrachtsbelasting. Dat is de werkelijke reden.
In de huidige opzet wordt de WOZ ook al bepaald, die zullen ze wel gaan gebruiken.quote:Op woensdag 9 december 2009 02:36 schreef Bolkesteijn het volgende:
Lijkt mij niks, naast het argument dat ik niet vind dat je bezit moet belasten vanuit moreel oogpunt, wat gaat de waarde worden waarover de belasting berekend gaat worden? Niet een huis is hetzelfde dus het levert altijd gedonder op als je de waarde op een bepaald moment wil gaan bepalen omdat men zal betwisten of verkochte huizen wel representatief zijn voor dit specifieke huis. Dat levert dus veel administratie op, en geeft de overheid ook een incentive om deze prijzen zo hoog mogelijk voor te spiegelen.
WOZ bestaat toch al? Er moet toch weer een manier gevonden worden om de burger financieel compleet te ruineren.quote:Op dinsdag 8 december 2009 17:10 schreef Deprater het volgende:
.. en vervangen door een bezitsbelasting.
Dat zal de verkoop en de doorstroom weer op gang kunnen brengen![]()
Die bezitsbelasting zal wel fors meer gaan opbrengen dan de overdrachtsbelasting nu waarschijnlijk.
[..]
Wordt de WOZ waarde niet mede door de gemeenten vastgesteld? Die machtspositie zal men niet zomaar uit handen willen geven ten gunste van het rijk. Ook zal de stroom bezwaarschriften alleen maar toenemen, het huis van mijn ouders wordt echt met de meest vreemde referentieobjecten vergeleken (die vreemd genoeg altijd gunstig zijn voor de WOZ-waarde), dus er gaat iedere keer weer braaf een bezwaarschrift de deur uit.quote:Op woensdag 9 december 2009 09:19 schreef Goverman het volgende:
^^ bij een dergelijk voorstel wordt dit de WOZ-waarde. Simpel en doeltreffend, werkt al jarenlang voor de OZB en het waterschap. Deze waarde wordt overigens ook al gebruikt in de waardebepaling t.b.v. het woningforfait. De 'huizenbelasting' is natuurlijk niet veel meer dan een verhoging van dit forfait.
Die wordt door de gemeenten vastgesteld en is vooral een belastinginstrument i.p.v. een reeele waardeschatting. Soms wil men de inwoners matsen en stelt men de WOZ laag vast, meestal heeft men geld nodig en wordt de WOZ wat opgepimpt.quote:Op woensdag 9 december 2009 12:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wordt de WOZ waarde niet mede door de gemeenten vastgesteld? Die machtspositie zal men niet zomaar uit handen willen geven. Ook zal de stroom bezwaarschriften alleen maar toenemen, het huis van mijn ouders wordt echt met de meest vreemde referentieobjecten vergeleken, dus er gaat iedere keer weer braaf een bezwaarschrift de deur uit.
Boeven zijn het eigenlijk, ze kunnen de inkomsten zowel via de OZB als de WOZ verhogen. Gevolg is dat het minder opvalt en het naar gelang het politieke klimaat mogelijk is een beetje te schuiven tussen beide delen van de berekening.quote:Op woensdag 9 december 2009 12:06 schreef Halcon het volgende:
[..]
Die wordt door de gemeenten vastgesteld en is vooral een belastinginstrument i.p.v. een reeele waardeschatting. Soms wil men de inwoners matsen en stelt men de WOZ laag vast, meestal heeft men geld nodig en wordt de WOZ wat opgepimpt.
Juist en ook de inkomstenbelasting en de BTWquote:Op dinsdag 8 december 2009 20:25 schreef arjanus het volgende:
[..]
Als hij alle belasting nou eens af zou schaffen, wat zou de wereld er dan op lange termijn erg veel op vooruitgaan.
Maar , als je gaat verhuizen vanwege werk ofzo, dan scheelt het je duizenden euro'squote:Op woensdag 9 december 2009 14:25 schreef Leipo666 het volgende:
eeuuuh leuk, maar die overdrachtsbelasting heb ik nu al betaald voor mijn woning, als die wegvalt heb ik er niets aan en mag ik dus mooi een andere (extra!) belasting gaan betalen?
Dat is nu ook al het geval met box 3.quote:Op woensdag 9 december 2009 16:02 schreef OldJeller het volgende:
Maar waarom zou je constant moeten betalen voor iets wat je in bezit hebt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |