BJ, ik heb het in het babietjestopic al eens kort aangestipt, Thomas is ongeveer net zo vroeg geboren (36w3d) en had ook veel moeite met drinken in het begin. Wel heeft hij altijd uit een cupje kunnen drinken en later ook met fingerfeeding, dus sondevoeding is niet nodig geweest. Bij Thomas was het omslagpunt duidelijk toen hij onder de lamp is gegaan. Daarna ging het voeden echt stukken beter. Nog niet fantastisch, dus we hebben wel extra kraamzorg gekregen, voornamelijk voor begeleiding met de voeding. Ik had ook echt een kanjer van een kraamzorgster, aan haar heb ik veel gehad.
Ik vond het zelf fijner dat ik door 1 persoon begeleid werd, met consequent de zelfde adviesen. In het ziekenhuis was het iedere keer een andere zuster en een andere manier van werken. Bovendien had je er ook types bij die alleen even binnen kwamen, de baby aan de tiet schoven en weer vertrokken. Dan zat ik daar en Thomas dronk wel goed, maar waarom het hen nou wel lukte en mijzelf niet daar kwam ik op die manier niet echt achter.
Dingen die bij ons hielpen:
- beetje kolven om de tepel 'eruit' te trekken (kleine tepels)
- 'een puntje vouwen' van de borst. Ook wel genaamd een hamburger ervan maken

Door de tepelhof wat plat te maken kon Thomas hem verder in zijn mondje nemen en had hij dus de tepel beter vast.
- verschillende houdingen proberen. Favoriet zijn hier de madonnahouding en liggend voeden. De rugbyhouding waar iedereen zo enthausiast over is doet het hier voor geen meter.
En probeer er ontspannen mee om te gaan. Op een gegeven moment hebben ze het ineens door lijkt het wel. Ik heb wel eens gezegd in die eerste week: al moet ik een maand lang kolven en fingerfeeden, zo lang ik die borstvoeding maar bij mijn kindje naar binnen krijg maakt het me niet uit. Gelukkig was het niet nodig, maar ik sta nog steeds voor de volle 100% achter die uitspraak. En dat zeg ik niet om andere mensen iets op te dringen, maar borstvoeding is me echt dierbaar. En hoewel Thomas tegenwoordig weer de meeste voedingen gekolfde melk krijgt (ivm indikken voor de reflux) genieten we samen extra veel van de momenten dat hij wel lekker aan de borst ligt.
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.