quote:
Op zaterdag 5 december 2009 13:11 schreef Yreal het volgende:verder schrijf je niet echt iets over hoe een anarchistische samenleving zou zijn, alleen over dat democratie slecht is

Ok, lees dit:
Eens kijken hoe zaken die nu binnen onze zogenaamde democratische samenleving verlopen, in een anarchistische samenleving zouden kunnen verlopen.
Ik ben er zelf van overtuigd dat heel veel processen veel beter in het laatstgenoemde type - de anarchistische - samenleving vormgegeven kunnen worden dan dat nu het geval is. Wij hebben nu - zoals u vast wel eens gemerkt heeft - te maken met een overheid die op heel veel vlakken bepaalt wat wij wel en niet mogen doen. En dat werkt niet. Tenminste, dat is mijn mening. En daarom zoek ik graag naar een oplossing zonder zo’n overheid.
Voor ik verder ga met het kijken naar oplossingen vanuit het perspectief van anarchie eerst nog een definitiekwestie. Pasgeleden hoorde ik toevallig iemand spreken over anarchie en die iemand vertelde daarbij dat anarchie betekent "dat er geen regels zijn". Ik kon niet anders dan zuchten en daarom voor mensen die eenzelfde idee over anarchie hebben: leest u alstublieft even de volgende paragrafen nauwkeurig.
Wij leven op dit moment in een monarchie. Dit woord stamt uit het Grieks en is een samentrekking van de woorden monos en archon. Monos betekent "één/een enkele" en archon betekent "leider/heerser". Plakken we dat aan elkaar dan krijg je dus "een enkele leider of heerser". Precies, een koning of koningin.
Dan is er het begrip anarchie. Archon betekent uiteraard nog steeds leider of heerser maar an betekent in het Grieks "zonder". Plakken we dat vervolgens weer aan mekaar, dan hebben we "zonder leider of heerser". En dat is wat anarchie betekent. Niets meer of minder. Het feit echter dat er geen leider of heerser is, wil absoluut niet impliceren dat er geen regels of geen orde zouden zijn. Ik denk zelfs dat de regels en orde binnen een anarchie veel beter en eerlijker gewaarborgd zouden zijn, maar daarover later meer.
Voor mensen die het toch nog niet helemaal begrijpen, een wat tastbaarder voorbeeld: kijk eens naar systemen als E-Bay, of op nationaal niveau, Marktplaats.nl. Die systemen zijn prachtige voorbeelden van een soort van anarchie aangezien er (bijna) geen leiding achter zit. In dit soort virtuele maatschappijen gaat namelijk iets een rol spelen dat tegenwoordig bijna niet meer belangrijk lijkt,
te weten een goede reputatie. En nog een heel ander belangrijk verschijnsel:
verantwoordelijkheid.Vraag de gemiddelde burger wat hij of zij van deze marktplaatsen vindt en ik weet bijna zeker dat het zeer grote merendeel enorm enthousiast is en vol lof over deze oplossingen zal spreken. Zeg voor de lol daarna dat dit een prachtig voorbeeld van de werking van anarchie is en zie hoe de gesprekspartner hoogstwaarschijnlijk wit wegtrekt. Lang leve de conditionering en indoctrinatie, zullen we maar zeggen.
Ik ga niet verkondigen dat er geen problemen optreden bij bovengenoemde marktplaatsen, net als ik evenmin ga verklaren dat anarchie zal leiden tot een utopische samenleving. Er zullen altijd rotte appels op deze wereld rondlopen, democratie, anarchie of wat dan ook. Maar juist in een anarchie kunnen we wat mij betreft deze rotzakken veel beter en socialer "aanpakken" dan in onze democratie het geval is, waarbij deze rotte appels vaak juist ook nog eens op allerlei machtige posities terecht komen !!(en sowieso terecht kunnen komen).
In ongeveer alle samenlevingsvormen die onze soort rijk is, hebben we te maken met een overheid. Ik beschouw dictators als wijlen Saddam Hoessein en zijn aanhang trouwens net zo goed als overheid als Jan-Peter B. en zijn vriendjes en vriendinnetjes, laat ik dat even duidelijk gemaakt hebben. Wij leven naar mijn mening tenslotte ook niet in een democratie maar in een dictatuur met een zogenaamd democratisch smaakje. Echter, doordat alle mensen op deze aarde door de eeuwen heen gewend zijn geraakt aan het bestaan van deze overheden, zijn we als soort ook stelselmatig op deze manier gaan redeneren en onderwerpen wij ons vaak blijkbaar maar al te graag aan de nukken van een kleine groep mensen die blijkbaar beter zou weten wat goed voor ons is dan wijzelf.
Ter verdere verduidelijking: ga een discussie met iemand aan waarin je allerlei interessante en moeilijk bespreekbare onderwerpen aanstipt. Ik durf te garanderen dat het ergens in zo’n gesprek ineens uitkomt op "dat zouden ze moeten verbieden" of "daar zouden ze eens iets aan moeten doen". Dat is wat ik typeer als zijnde overheidsdenken en je eigen verantwoordelijkheden bij iemand anders neerleggen. We zijn tenslotte niet anders gewend, aangezien we al millennia door overheden "bestuurd" worden en het zij-denken ons vanaf jonge leeftijd ingeprent wordt.
Dan schuiven we nu door naar een situatie van anarchie. Ik wil van tevoren nog één ding duidelijk gemaakt hebben: wees alstublieft reėel met het beoordelen van de mogelijkheden van een staat van anarchie. Ik maak vaak mee dat mensen anarchie tegen utopie aanhouden en daarmee vergelijken maar dat dat bij de huidige democratie niet het geval is en de maatstaven dus totaal uit hun verband gerukt zijn. Ik vraag u daarom om een anarchistische samenleving te vergelijken met onze bestaande democratische samenleving. Dat is een stuk eerlijker en maakt de discussie een stuk eenvoudiger.
In een anarchistische samenleving wil je ook zekerheid. Tot grote verrassing van veel mensen is dat geen enkel probleem. In een staat van anarchie kun je instituten als overheden eenvoudigweg vervangen door soortgelijke oplossingen die één heel groot verschil hebben: ze bestaan bij de gratie van vrije keuze en niet met geweld en dwang opgelegd "leiderschap". Stefan Molyneux noemt zulke oplossingen "Dispute Resolution Organisations" wat in het Nederlands ongeveer neer komt op organisaties die zich bezighouden met het bemiddelen bij conflicten, die ik vanaf nu CBO’s (Conflict Bemiddelende Organisaties) zal noemen.
(lees dit hierboven!)Een CBO is niets meer dan wat de naam zegt en doet daarom niets meer dan het maken van afspraken tussen twee andere partijen, waarbij deze organisatie bemiddelt als bijvoorbeeld één partij zich niet aan de regels houdt. Het grote verschil is hier dat elk individu er dus zelf voor kiest om met een CBO in zee te gaan en daardoor zichzelf vrijwillig aan bepaalde plichten en de daaruit voortvloeiende rechten vastlegt. Je wilt iets maar om de vrijheid van een ander op een specifiek vlak te waarborgen ben je bereid een contract af te sluiten waarin je aangeeft deze vrijheid van een ander niet te raken. Ben je echter niet bereid zo’n contract af te sluiten, dan is dat ook geen enkel probleem.
Wil je namelijk nergens een contract voor afsluiten en ben je met niemand van plan een afspraak te maken, dan is dat je goed recht. Maar verwacht dan ook niet dat je kunt profiteren van dat wat het collectief biedt dat zich wel bij een bepaalde CBO aansluit. Wil jij graag een auto, dan zal een autoverkoopbedrijf je vragen om een bewijs van bij welke CBO jij aangesloten bent. Een autoverkoopbedrijf wil namelijk wel zekerheid. En dus krijg jij bij dit bedrijf in ieder geval geen auto.
Dan kun je uiteraard op zoek gaan naar een bedrijf dat geen CBO-lidmaatschap vereist en die zul je in een anarchistische samenleving ook zeker kunnen vinden. Echter, dan heb je geen enkele garantie en kun je je nergens op beroepen, mocht er eens wat misgaan. En denk eens aan benzinepompen die alleen benzine leveren na bewijs van een CBO-lidmaatschap. Of denk eens aan tolwegen waartoe je alleen toegang wordt verleend op vertoon van zo’n lidmaatschap. Kortom: je kunt er prima voor kiezen om je nergens aan vast te leggen maar dan profiteer je dus ook nergens van. Helemaal je eigen vrije keuze.
Kom je in de situatie terecht dat jij je belangen bij geen enkele CBO behartigd ziet dan is dat ook geen probleem: begin zelf in je eentje of met gelijkgestemden een CBO en behartig je eigen belangen. Niemand zal je een strobreed in de weg leggen. Er is tenslotte geen overheid die je vertelt wat je wel en niet mag. Neem je eigen verantwoordelijkheid en bewijs dat je het beter kunt. Doe je dit op een geslaagde manier, dan zullen vele mensen zich waarschijnlijk zelfs bij jouw CBO willen aansluiten en dan heb je van een vervelende situatie ook nog eens een zeer succesvol verhaal gemaakt.
Hierbij komt het eerder genoemde aspect (goede) reputatie weer om de hoek kijken. In onze huidige maatschappij speelt reputatie - let wel, ik heb het niet over zoiets nutteloos als status waar het in onze maatschappij juist zo enorm veel om draait - bijna geen rol meer, terwijl het streven naar een goede reputatie naar mijn mening een enorme stimulans betekent. In een staat van anarchie speelt reputatie juist een zeer grote rol, of je nou werknemer, werkgever of CBO bent. Je succes hangt volledig af van je reputatie en er zijn geen externe factoren zoals een overheid om kunstmatige ingrepen of interventies te verrichten, waarmee deze reputatie buiten spel gezet zou kunnen worden.
Anarchie is wat mij betreft een veel eerlijker vorm van maatschappij maar ik ben mij zeker bewust dat het wat onze huidige opvattingen betreft ook een hardere maatschappij zou kunnen worden. En dan bedoel ik niet op het vlak van geweld, maar op het vlak van bijvoorbeeld werkloosheid. Een voorbeeld:
In onze samenleving is het normaal dat een overheid ergens ingrijpt om te zorgen dat er bijvoorbeeld geen banenverlies optreedt. Dat is natuurlijk op zich zelf een mooie sociale gedachte, ware het niet dat het vaak totaal niet realistisch is. Dat banenverlies zou tenslotte niet voor niks optreden, daar zit vast een duidelijk verklaarbare economische reden achter. Hoogstwaarschijnlijk is de overheid in zo’n situatie dan dus bezig met het verkrachten van de marktwerking. Wat uiteindelijk vaak veel grotere negatieve gevolgen heeft dan het initiėle banenverlies dat zogenaamd opgevangen werd. In een anarchistische samenleving betekent werkloos worden dan ook weer je eigen verantwoordelijkheid nemen en zorgen dat je jezelf verzekerd hebt (je CBO doet uiteraard graag zaken met een verzekeringsbedrijf) of dat je vrij rap iets anders regelt om weer in je levensonderhoud te kunnen voorzien. Verantwoordelijkheid is wederom het kernbegrip.
Een korte aanzet...
Qur'an:9:5 "Fight and kill non-muslims wherever you find them, take them captive, harass them, lie in wait and
ambush them using every stratagem of war."