Ik ken toch heel wat stellen met kinderen waarvan de man minstens één dag in de week thuis is terwijl de vrouw dan werkt. Maar ik ken bijv. een stel dat allebei drie dagen werkt, hij ook op zaterdag en zodoende hoeft kun kind nooit naar de opvang.quote:Op maandag 7 december 2009 18:34 schreef katerwater het volgende:
[..]
Ik ken geen enkele vrouw die zo een man wilt. Als een man graag de kinderen wilt opvoeden, zal hij daar hard voor moeten vechten: familie en vrienden zullen raar opkijken, en hij moet een vrouw vinden die hier geen problemen mee heeft. En dan is er nog de onzekerheid. De vrouw zal ook bekeken worden, want ze vervult haar taak als ouder niet naar behoren... etc, etc.
Jij denkt dat mannen niet willen, maar vrouwen willen dit evenmin. Ik denk dat je hier op de grenzen van het feminisme stuit.
Misschien als je in één of ander gristelijk dorpje woont.quote:Op maandag 7 december 2009 18:34 schreef katerwater het volgende:
[..]
Ik ken geen enkele vrouw die zo een man wilt. Als een man graag de kinderen wilt opvoeden, zal hij daar hard voor moeten vechten: familie en vrienden zullen raar opkijken, en hij moet een vrouw vinden die hier geen problemen mee heeft. En dan is er nog de onzekerheid. De vrouw zal ook bekeken worden, want ze vervult haar taak als ouder niet naar behoren... etc, etc.
Jij denkt dat mannen niet willen, maar vrouwen willen dit evenmin. Ik denk dat je hier op de grenzen van het feminisme stuit.
Bullshit. Ik zou later best graag meer willen werken dan mijn man. Als ik een toffe baan heb en redelijk verdien, zou ik het dan op moeten geven omdat de vrouw per se voor de koters moet zorgen? Ik ben malle jantje niet.quote:Op maandag 7 december 2009 18:34 schreef katerwater het volgende:
[..]
Mijn man zou er totaal geen problemen mee hebben als ik zou willen doorwerken als er kinderen zijn. Hij snapt ook niet zo goed wat mannen hier tegen hebben? Mja zal wel een ouderwetse opvatting zijn ofzo.quote:Op maandag 7 december 2009 18:17 schreef kingmob het volgende:
[..]
Dat is anders vrij simpel, dat willen ze niet.
Ze had het over parttime werken toch? Niet over een man die thuis blijftquote:Op maandag 7 december 2009 18:34 schreef katerwater het volgende:
[..]
Moet je er wel een hebben die dan ook wat in het huis uitvoert. Ik ken er een die bracht de kinderen naar school en haalde ze ook weer op, en voor de rest liep die een beetje computerspelletjes te spelenquote:Op dinsdag 8 december 2009 12:15 schreef ripley1 het volgende:
[..]
Ze had het over parttime werken toch? Niet over een man die thuis blijft
Ik zou een huisman ideaal vinden overigensDus dat gaat niet voor alle vrouwen op.
Mijn zusje en haar vriend gaan ieder 4 dagen werken. Daarnaast passen mijn ouders 2 dagen per week op hun zoontje en de andere oma 1 dag per week.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:24 schreef OmniRocket het volgende:
[..]
Moet je er wel een hebben die dan ook wat in het huis uitvoert. Ik ken er een die bracht de kinderen naar school en haalde ze ook weer op, en voor de rest liep die een beetje computerspelletjes te spelen.
Maar als man en vrouw beiden willen werken, lijkt me wel een lastig verhaal worden als je de kinderen ook nog goed zelf wil opvoeden. Probeer dan maar een gulden middenweg te vinden....
Niet iedereen heeft die mogelijkheden....quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:28 schreef ripley1 het volgende:
[..]
Mijn zusje en haar vriend gaan ieder 4 dagen werken. Daarnaast passen mijn ouders 2 dagen per week op hun zoontje en de andere oma 1 dag per week.
Helemaal niet, als jij meer wilt werken dan je man, moet je dat vooral doen! Mijn post is geen aanval op het feminisme. Ik kijk gewoon naar de realiteit. Feminisme is keuzevrijheid. En als je merkt dat, ondanks alle mogelijkheden, veel vrouwen nog steeds bewust kiezen voor het huisvrouwschap, en veel mannen nog steeds, in samenspraak met hun partner, kiezen om kostwinner te zijn, zal er weinig veranderen. Daarom denk ik dat er een plafond is aan gendergelijkheid.quote:Op maandag 7 december 2009 23:04 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Bullshit. Ik zou later best graag meer willen werken dan mijn man. Als ik een toffe baan heb en redelijk verdien, zou ik het dan op moeten geven omdat de vrouw per se voor de koters moet zorgen? Ik ben malle jantje niet.
Dat klopt. Lijkt me hoog tijd dat dat gebeurt. Daarnaast is de Nederlandse maatschappij niet zo ingericht dat de familie heel veel bij springt en is de kinderopvang vele malen duurder dan in andere landen. Het wordt ouders daardoor ook niet makkelijk gemaakt om niet voor de weg te kiezen die iedereen gewend isquote:Op dinsdag 8 december 2009 13:14 schreef katerwater het volgende:
[..]
Helemaal niet, als jij meer wilt werken dan je man, moet je dat vooral doen! Mijn post is geen aanval op het feminisme. Ik kijk gewoon naar de realiteit. Feminisme is keuzevrijheid. En als je merkt dat, ondanks alle mogelijkheden, veel vrouwen nog steeds bewust kiezen voor het huisvrouwschap, en veel mannen nog steeds, in samenspraak met hun partner, kiezen om kostwinner te zijn, zal er weinig veranderen. Daarom denk ik dat er een plafond is aan gendergelijkheid.
Niet iedere man heeft de mogelijkheden (of de wil) om halftijds te gaan werken. Halftijds en 4/5e werken is erg ingeburgerd bij vrouwelijke jobs, niet zo bij mannen. Wil je een statistisch verschil maken, zal er op politiek vlak wat moeten bewegen.
Dat klinkt prima, maar ik vraag me af of dit toepasbaar is op grote schaal. Je kan mannen moeilijk dwingenquote:Op maandag 7 december 2009 21:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik ken toch heel wat stellen met kinderen waarvan de man minstens één dag in de week thuis is terwijl de vrouw dan werkt. Maar ik ken bijv. een stel dat allebei drie dagen werkt, hij ook op zaterdag en zodoende hoeft kun kind nooit naar de opvang.
Sommigen hier denken dat "de Nederlandse maatschappij" niet verder strekt dan hun eigen, kennelijk beperkte kringetje.
Alle stellen met kinderen die ik ken werken beide parttime. Misschien is het in Amsterdam al wat meer ingeburgerd of zo?quote:Op dinsdag 8 december 2009 13:23 schreef katerwater het volgende:
[..]
Dat klinkt prima, maar ik vraag me af of dit toepasbaar is op grote schaal. Je kan mannen moeilijk dwingen
Steden zijn altijd al progressieve plekken geweest. Het zou me dus niet verbazen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 13:24 schreef ripley1 het volgende:
[..]
Alle stellen met kinderen die ik ken werken beide parttime. Misschien is het in Amsterdam al wat meer ingeburgerd of zo?
Nou ja, mijn zusje heeft dus net een baan genomen voor 4 dagen per week. Zo ook mijn nicht en neef die kinderen hebben, alsmede mijn vriendinnen die kinderen hebben. Zelfs mijn moeder heeft altijd parttime gewerkt. Dus ja, als ik ooit zou kiezen voor kinderen, zou dat in mijn omgeving heel normaal zijn om te blijven werkenquote:Op dinsdag 8 december 2009 13:41 schreef Northside het volgende:
Ik vraag me af of al die vrouwen in dit topic ook voet bij stuk zouden houden als ze daadwerkelijk kinderen hebben. Nu is het allemaal nog hard schreeuwen dat ze nooit minder zullen gaan werken en dat de man de kinderen net zo goed kan opvoeden.
Maar als er dan daadwerkelijk kinderen zijn lijkt het, in mijn ervaring, alsof er een knop omgaat. Dan is werken opeens niet meer zo belangrijk en zijn ze graag zoveel mogelijk bij het kind. Sommige vrouwen komen daar nooit meer uit en blijven de rest van hun leven part-time werken om tijd voor hun kind(eren) over te houden, anderen gaan weer verder met hun carriere als hun kinderen 4 of 5 zijn en naar school gaan. Maar ik ken vrijwel geen moeders die een paar weken na de bevalling weer aan de slag gaan en het kind aan de man overlaten, daar zijn de moedergevoelens gewoon te sterk voor.
Ja, natuurlijk, ik zou het ook niet meer dan normaal vinden om beide part-time te gaan werken. Ik doelde meer op de wat extremere uitspraken over full-time carrierevrouwen die full-time huismannen zoeken.quote:Op dinsdag 8 december 2009 13:47 schreef ripley1 het volgende:
Nou ja, mijn zusje heeft dus net een baan genomen voor 4 dagen per week. Zo ook mijn nicht en neef die kinderen hebben, alsmede mijn vriendinnen die kinderen hebben. Zelfs mijn moeder heeft altijd parttime gewerkt. Dus ja, als ik ooit zou kiezen voor kinderen, zou dat in mijn omgeving heel normaal zijn om te blijven werken
Inderdaad.quote:Op dinsdag 8 december 2009 13:41 schreef Northside het volgende:
Ik vraag me af of al die vrouwen in dit topic ook voet bij stuk zouden houden als ze daadwerkelijk kinderen hebben. Nu is het allemaal nog hard schreeuwen dat ze nooit minder zullen gaan werken en dat de man de kinderen net zo goed kan opvoeden.
Maar als er dan daadwerkelijk kinderen zijn lijkt het, in mijn ervaring, alsof er een knop omgaat. Dan is werken opeens niet meer zo belangrijk en zijn ze graag zoveel mogelijk bij het kind. Sommige vrouwen komen daar nooit meer uit en blijven de rest van hun leven part-time werken om tijd voor hun kind(eren) over te houden, anderen gaan weer verder met hun carriere als hun kinderen 4 of 5 zijn en naar school gaan. Maar ik ken vrijwel geen moeders die een paar weken na de bevalling weer aan de slag gaan en het kind aan de man overlaten, daar zijn de moedergevoelens gewoon te sterk voor.
Ik zie niet in waaroim dat niet zou kunnen, het gebeurt andersom toch ook veelquote:Op dinsdag 8 december 2009 13:52 schreef Northside het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk, ik zou het ook niet meer dan normaal vinden om beide part-time te gaan werken. Ik doelde meer op de wat extremere uitspraken over full-time carrierevrouwen die full-time huismannen zoeken.
Ik denk dus omdat de moedergevoelens bij vrouwen zo sterk zijn dat ze zelf hun kind (de eerste jaren) willen opvoeden. Iets dat je in de praktijk dus ook veel ziet. Als het kind er eenmaal is is werk opeens niet zo belangrijk meer.quote:Op dinsdag 8 december 2009 13:59 schreef ripley1 het volgende:
Ik zie niet in waaroim dat niet zou kunnen, het gebeurt andersom toch ook veel
Klopt, maar ik ken ook vrouwen die dat niet hebben. Het verschilt per persoon. Ik heb uberhaupt vrij weinig met baby's bijvoorbeeld, ik vind kinderen pas leuk worden als ze een echt eigen karakter krijgen en kunnen communiceren. Mijn collega die moeder is denkt daar nog steeds zo overquote:Op dinsdag 8 december 2009 14:13 schreef Northside het volgende:
[..]
Ik denk dus omdat de moedergevoelens bij vrouwen zo sterk zijn dat ze zelf hun kind (de eerste jaren) willen opvoeden. Iets dat je in de praktijk dus ook veel ziet. Als het kind er eenmaal is is werk opeens niet zo belangrijk meer.
Ik ken eigenlijk geen vrouwen die niet full-time bij hun kleine kind willen zijn. Maar ze zullen er vast zijn... een paar... ergens...quote:Op dinsdag 8 december 2009 14:17 schreef ripley1 het volgende:
Klopt, maar ik ken ook vrouwen die dat niet hebben. Het verschilt per persoon. Ik heb uberhaupt vrij weinig met baby's bijvoorbeeld, ik vind kinderen pas leuk worden als ze een echt eigen karakter krijgen en kunnen communiceren. Mijn collega die moeder is denkt daar nog steeds zo over
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |