Dit is dan wel een tijd geleden maar hier het verhaal van mijn katten.
Mijn ouders namen Skippy ongeveer een jaar voor ik geboren werd. Ze kozen hem uit het nestje omdat hij zo een stuntel was. Hij snapte niet hoe hij het mandje uit moest klimmen. En struikelde steeds over zn broertjes en zusjes. Mn ouders hadden toen nog geen idee dat die kat zich zou ontwikkelen tot een tiran.
Skippy groeide op tot een kat van formaat hond. En hij was net zo gemeen als dat ie groot was. Mn tante woonde toen op 1 hoog, en mn moeder moest hem menig keer van het portaal halen omdat anders niemand naar boven kon omdat er een kat met hoge rug en dikke staart stond te blazen en grommen.
Alleen voor mn ouders was hij lief. Verder scheurde hij iedereen het liefst in hele kleine stukjes. De ex van mn tante heeft de littekens nog steeds in zn gezicht staan van de keer dat Skip hem zat was.
Toen mn moeder zwanger raakte was ze eerst bang dat ze hem weg moest doen. Wie zou die kat nou in huis nemen? Maar blijkbaar merkte Skip dat ik eraan kwam en je moest hem van mn moeders buik af slaan.
Ze kon geen seconde gaan zitten zonder dat de kat op dr buik plofte.
Toen werd ik geboren. Mama zette skippy heel even in mn bedje om te laten snuffelen, en meneer begon te spinnen en kopjes te geven. En besloot dat hij best bij me kon liggen.
Sinds dat moment waren we onafscheidelijk. Bijna niemand kon bij hem in de buurt komen, maar ik kon hem een poppenmutsje op doen en in mn poppenwagen stoppen als baby.
Als mn luier verschoond werd of ik in bad ging, moest mn moeder uitkijken niet te struikelen over Skippy. Hij lag altijd naast mn bed, en zodra ik oud genoeg was in mn bed. Toen ik oud genoeg was om alleen naar huis te lopen vanaf school, en ik belde aan kwam de kat me altijd opwachten op de trap om samen naar boven te lopen.
Opeens werd Skippy mager en dronk heel veel. De DA zei dat hij een nierziekte had en hij kreeg speciaal voer mee. Skippy zou Skippy niet zijn als hij het gewoon zou opeten. Onze andere kat wilde het wel. Het maakte niet uit wat we probeerde (ik was 15 ondertussen) maar hij weigerde alles. Hij wilde alleen nog maar bij mij op schoot en voor het raam liggen. Toen hij op hield met eten heeft mn moeder de dierenarts gebeld en hem laten inslapen. Ik zat toen op school en was heel kwaad op mn moeder dat ik geen afscheid van m mocht nemen. Ze had me niks verteld...
Af en toe mis ik hem nog steeds. Hij was echt mijn kat en mn beste vriend tegelijk. Hij is 19 jaar geworden.
![]()
Skippy.
We hadden nog een kat. Die kwam in huis toen ik 1 jaar was. Mn ouders kregen hem van mijn vaders neef onder het verhaal van, hij heeft 3 poten blind aan 1 oog en niemand wilt hem hebben. Dus mijn ouders vonden het zielig en wilde het wel proberen. Uiteindelijk kregen ze van de neef een kerngezonde kitten met 4 poten en 2 prima oogjes.
Hij werd Ricky genoemd. Ricky was een kruising Europees korthaar en een Siamees. Hij had 1 witte snorhaar op een zwart lichaam, maar die ene snorhaar viel eruit toen hij een jaar of 10 was.
Ricky heeft wat moeten verduren van Skippy. Die die kleine indringer eerst helemaal niks vond. Maar naarmate de tijd verstreek werd hij toch aanvaard door Skip. Door de tirannie van Skip werd Ricky een heel schuw katje. Hij is nooit groot geweest en lag het liefst achter de kachel of bovenop de linnenkast. Als er visite was kroop hij weg op een plekje waar niemand bij kon. Maar zo af en toe kroop hij lekker bij iemand op schoot en zette zn buitenboordmotor aan. Tjonge wat kon die kat spinnen. Ricky was heel lief en genoot van iedere aai en elke kroel. Ook was hij gediplomeerd muizenvanger. Elke muis die hij te pakken kreeg ging eraan. En met veel liefde deponeerde hij de lijkjes mij mn moeder in dr slof, bij mn vader op zn hoofdkussen of in mijn schooltas...
Toen Skippy overleden was, werd Ricky de baas in huis. Hij kroop niet meer zo vaak weg, en kwam gezellig op schoot tv kijken. Zn vaste plekje boven mn hoofd in bed hield hij wel. Hij liep het liefst de hele dag achter je aan, en wilde overal mee naar toe. Hij deed een moord voor een stukje kip, en menig kippenbout is uit de pan verdwenen terwijl de kat ook zoek was... Alles was veilig en je kon de deksel van de pan laten. Hij pakte het toch niet, behalve als het kip was.
Ook Ricky werd oud. Maar nooit had hij iets. Nooit was hij ziek of humeurig altijd altijd even vriendelijk voor iedereen. Tot een ochtend dat hij niet meer reageerde op het klakken van mn tong. Ik keek in zn mandje en vond een zielig hoopje van iets wat ooit mn lieve kattebeest was. Hij lag alleen maar te puffen en reageerde niet meer. Dus we belde de dierenarts om hem te laten inslapen. Zn hart was het aan het begeven.
In de wachtkamer deed ik het reiskooitje open om hem nog even te aaien. En hij kroop nog 1x op mn schoot. Toen werden we naar binnen geroepen, ben ik met hem op schoot op de tafel gaan zitten en daar is hij ingeslapen. Ricky is 18 geworden.
Ook hem mis ik af en toe nog steeds.
Ik heb die katten het grootste gedeelte van mn leven bij me gehad. Dus af en toe mis ik ze nog best wel.
Van Ricky heb ik helaas geen foto op de computer staan.