1 mei 2009 is onze lieve poes Dewi ♥ overleden
8 juli 2009 is onze lieve poes Eto ♥ overleden
Ik heb niet eerder in dit topic durven kijken en lezen.
Het begon allemaal eind 2005, vriendje en ik waren in de zomer gaan samenwonen en we kregen steeds meer de gedachte om een kat als huisdier in huis te nemen.
Eind 2005 zijn we gaan zoeken online, bij websites van asiels.
Ik wilde heel graag een pers, want ik hou veel van lang haar ♥
Al vrij snel in onze zoektocht kwamen we een poes tegen in Hilversum in het crailo asiel. Haar naam was Eto (waar we eerst wel eventjes aan moesten wennen, maar in 2 dagen wisten we al niet meer beter)
Ze stond een beetje gek op de foto hihi, we hebben gebeld en voor 3 januari hadden we een afspraak om bij haar te komen kijken! Een vriend van ons heeft meerdere katten, voor ons zou ze de eerste zijn, hij is meegegaan en we hebben van hem een reismandje geleend. De dagen voor oud&nieuw hebben we inkopen gedaan, een kattenbak en speeltjes en krabpaal etc. 3 januari was het eindelijk zover! We zijn naar Hilversum gereden en we kwamen het asiel binnen. Daar lag ze! Eerst zagen we het bijna niet, ze was net een kussentje dat in 1 van de mandjes lag. Maar toen pakte we haar op en ze lag meteen in onze armen te genieten van een lading kroelen ♥ Als een babietje lag ze in goede vriend zijn armen en we kroelden zelfs op haar buik! Ze was klein van stuk, 13 jaar oud, super zacht en helemaal zwart!
We hebben haar meteen meegenomen ♥
In het asiel hebben ze vertelt dat ze eerst bij een echtpaar heeft gewoond waar ze van de vrouw des huizes was. Helaas is die mevrouw toen overleden en de man heeft (meer dan) een jaar lang de katten thuis gehouden maar er nauwelijks naar omgekeken. Hij werkte fulltime en had geen tijd voor de katten. Na een aantal maanden was Eto het zat, ze zat onder de klitten en wilde niet meer zindelijk zijn.
We weten niet hoe het allemaal verlopen is, maar in het asiel was Eto weer zindelijk(er) geworden en ze was een erg rustig poesje. Bij ons thuis merkten we wel dat ze toch een behoorlijke klap van alles heeft gehad. Het eerste halfjaar was ze redelijk zindelijk, maar daarna ging ze weer buiten de bak plassen en poepen. Vooral als wij een keer een dagje wegwaren en ook 's nachts. We denken dat ze dan de aandacht miste en het daarom ging doen. We hebben verschillende dingen geprobeerd, zoals aluminium folie en een extra kattenbak, maar ze plaste en poepte elke keer op een andere plek. Als we het zagen gebeuren dan gaven we haar wel een standje, maar vaak deed ze het als we niet keken.
En ach, ze was al steeds ouder aan het worden en we wilden haar ook niet van streek maken, dus elke ochtend liepen we het huis langs en ruimden we alles op. En als we weg waren geweest hetzelfde.
We vonden haar nog steeds super lief en ze lag graag vlakbij ons te slapen. Ze is uiteindelijk 17 jaar geworden.
Terug in 2006, 3 januari hebben we Eto opgehaald en omdat Eto altijd samen met andere katten had gewoond, en het niet leuk vond om alleen te zijn, besloten we dat het misschien leuk was om wat gezelschap te zoeken. Al heel snel vonden we Dewi! We hebben haar op 30 januari al opgehaald!
Ze was net als Eto een pers van 13 jaar oud, ook klein van stuk en helemaal zwart.
Dewi was opgegroeid bij een meneer (die later is gaan samenwonen met zijn vriendin/vrouw), ze was een klein kitten toen hij haar kreeg. Ze was geboren zonder neusgaatjes en toen ze vier was geopereerd. Hierdoor had ze wel nog altijd een snotneusje en maakte ze ook een soort gekke geluidjes afentoe. De meneer was rond onze leeftijd geweest toen hij haar als kitten kreeg en was blij dat wij haar nu zouden gaan verzorgen. Zelf ging hij emigreren en ze konden haar niet meenemen. Hij moest huilen bij het afscheid. Wel heeft ie ons veel vertelt over haar leven, dat was wel leuk, want bij Eto wisten we vrij weinig!
Eto en Dewi wenden vrij snel aan elkaar. Ze werden geen dikke vriendinnen die de hele dag samen lagen te slapen of spelen, maar ze lagen we altijd een beetje in de buurt en aten samen uit 1 bakje.
Dewi is trouwens, ondanks Eto haar onzindelijkheid, altijd heel netjes zindelijk gebleven.
Dewi, of Dewer zoals we haar vaak noemde, heette trouwens op haar deftige stamboom "Loraine van Projoinbo"

En ze was een echte schootkat. Toen ze bij ons kwam was ze best dik en ze kon niet zelf op de bank springen. We moesten haar elk moment optillen omdat ze op schoot wilde. Later was ze iets afgevallen en toen lukte het haar soms wel, maar ze was al zo lang er aan gewend om getild te worden, dat ze niet vaak zelf probeerde te springen. Later hebben we met een kartonnendoos een trappetje gemaakt voor dr waardoor ze zelf op de bank kon komen. Dat was voor ons zelf ook wel handiger, al bleef ze vaak op je been tikken dat je haar op moest tillen

Dewer was een allemans vriendje en ze kroelde het liefst de hele dag!
De avond voor 1 mei, toen kreeg ze een soort epileptische aanval. Het was al laat en we schrokken ons rot! Ze was daarna erg zwak en wilde niks eten en drinken. We zijn uiteindelijk naar bed gegaan, maar ik kon niet slapen en elke keer ben ik bij dr gaan kijken. Ze was telkens niet verplaatst. Soms probeerde ze te lopen, maar het lukte niet goed. Elke keer probeerde ik haar wat drinken aan te bieden, maar ze wilde niks. Na een paar uur wilde ik niet verder slapen en ben ik bij haar gaan zitten (ongeveer 6 uur sochtends). Ik belde mijn ouders om te vragen hoe en wat, ze hebben haar nog behandeld. Rond 9 uur sochtends heb ik vriendje wakker gemaakt en we hebben samen met haar op het kleed gezeten. We hebben haar op een handdoekje gelegd. Toen kreeg ze nog meer epileptische aanvallen. Ze ging steeds zwaarder ademen en kon niet meer lopen. Haar ogen deden het niet meer en om 11 uur blies ze haar laatste adem uit. Het was vooral ouderdom en ze heeft niet veel geleden. Vanaf de vorige avond at en dronk ze (ik denk expres) niks meer en binnen 12 uur was ze (vrij) rustig ingeslapen.
We hebben hard gehuild. Nog opvallend: precies op het moment dat ze haar laatste adem uitblies, ging Eto overgeven!
We hebben Eto laten snuffelen en Dewi nog even op het kleedje laten liggen. We hebben een doos uitgezocht en haar in de avond bij mijn ouders begraven. Lekker ingewikkeld in de handdoek, in het doosje. We hebben 3 bloemen gekocht en die op haar grafje geplant.
Amper 2 maanden later was er een hittegolf. Op 1 dag in de avond liep Eto opeens heel gek rond. Ze botste overal tegen aan en toen we naar haar keken had ze extreem grote pupillen.
Vriendje herinnerde zich van zijn vader die eens een zonnesteek had, dat hij daar toen ook een paar uur blind van was geweest. We kroelden met Eto, maar ze vond het best eng allemaal. Even over 12en in de avond begonnen haar ogen bij te trekken en kon ze weer zien. We hebben de volgende ochtend allerlei ventilatoren aangeschaft om ervoor te zorgen dat Eto het niet al te heet zou hebben.
Een week lang ging het prima en toen op 7-7 in de avond kreeg Eto een epileptische aanval. Precies zoals bij Dewi. Ze was verzwakt, wilde niks meer eten en drinken. We zijn op de bank bij haar gaan liggen en snachts kreeg ze nog meer epileptische aanvallen. We hadden al snel door dat het precies zoals bij Dewi ging. En de volgende ochtend heeft ze haar laatste adem uitgeblazen.
Vanaf dat Dewi dood was gegaan, merkte je wel aan Eto dat ze Dewi miste. Ze was wat stiller. Maar ze kreeg wel een dubbele dosis kroelen, want we misten Dewi allemaal een berg.
Ik ben heel blij dat ik/we deze twee oude dames nog een paar mooie laatste jaren hebben gegeven. Jaren waarin het voor Eto niet meer uitmaakte dat ze niet zindelijk wilde zijn. Jaren waarin we Dewi toch elke keer op de bank tilden, ook al had ze een trapje
En voor ons jaren met een heleboel warmte en liefde in huis van twee kleine wezentjes die echt met ons een gezinnetje vormden.
Toen we Eto gingen begraven wilde ik niet meer naar huis. Er was toch niemand meer die daar op ons aan het wachten was. Uiteindelijk laat in de avond toch gegaan. Het was stil. Er stond nog poezeneten en poezendrinken en de kattenbak stond er nog. De krabpaal en wat speeltjes..
Heel erg gek.
Ik voelde me echt heel eenzaam in het huis. Toen kon ik echt goed merken hoe die twee kleine poezen het huis elke keer hadden gevuld met hun aanwezigheid!
We wisten zeker dat we nieuwe poesjes wilden, en in de zomer hebben we twee kittens gekregen.
Ook weer persjes, want ik hou van het knuffelgehalte ♥
En dit keer kittens omdat we niet wilden dat ze weer binnen een paar jaar dood zouden gaan en omdat het echt fijn is om te weten hoe hun hele leven vergaat. Bij Eto wisten we bijna niks en dat was soms wel moeilijk. En bij Dewi wisten we iets meer, maar toch zo'n gevoel dat je 3 kwart van haar leven gewoon niet had meegemaakt. Daarom dit keer kleintjes zodat we wel hun hele leven meemaken en ze kunnen zien opgroeien.
Ze zijn heel lief en ik denk dat Eto en Dewi ook stiekem wel een beetje op ze passen.
Lieve Eto en Dewi, onze allereerste poesjes, we zullen jullie missen en voor altijd van jullie houden! ♥
Eto:
![]()
Dewi:
Sorry voor het lange verhaal, en dankjewel dat ik het van me af kon schrijven hier!