Kan iemand mij uitleggen waarom dit topic opslot ging ?
HAAKSBERGEN - Grote vreugde bij IJsch, de ijs- en skeelerclub van Haaksbergen. Het Twentse dorp heeft opnieuw de winterprimeur, want het houdt de eerste marathon op natuurijs. Alle wedstrijdrijders komen vrijdagavond in actie. Het ANP stelde enkele vragen aan Hans Jansen, een van de drijvende krachten achter de organisatie.
Gefeliciteerd. Haaksbergen heeft weer de ijsverenigingen Veenoord en Noordlaren afgetroefd. Hoe doen jullie dat toch?
,,Zodra een vorstperiode zich aandient, zetten we onze skeelerbaan onder water. Dan ligt er 5 centimeter en dat vriest normaal gesproken snel op. Zodra de ijslaag meer dan 3 centimeter dik is, zuigen we de rest van het water weg onder het ijs en ligt er een prachtige gladde ijsvloer.''
Waarom wil Haaksbergen zo graag de eerste zijn?
,,We zien het als een sport om Veenoord en Noordlaren voor te zijn. Onze werkgroep heet ook EMON, eerste marathon op natuurijs. Wij willen gewoon graag de eerste zijn, omdat we graag de schaatssport promoten. Bovendien is het profijtelijk voor de ijsclub. Het ledental is de afgelopen jaren gegroeid van 180 naar 320.''
Is het jullie niet om aandacht van de media te doen?
,,Dat is niet ons eerste oogmerk. Toen wij de eerste keer de primeur hadden, wisten we niet wat ons overkwam. Zoveel aandacht van de media hadden we nooit verwacht. Nu is het nog steeds geen doel op zich, maar het is natuurlijk wel leuk. De televisie zal er vrijdag wel weer bij zijn. Overigens is het gezonde rivaliteit, hoor. Als Veenoord of Noordlaren meer vorst hebben en eerder een marathon kunnen organiseren, dan zeggen wij: chapeau.''
Het gebrek aan sneeuw lijkt in Haaksbergen in de kaart te hebben gespeeld? In Twente heeft het nauwelijks gesneeuwd, terwijl Groningen en Drenthe onder een dik pak liggen.
,,Nee, want wij zouden zonder sneeuwval in Nederland ook de eerste zijn geweest. Veenoord en Noordlaren wilden op zaterdag de wedstrijd houden, terwijl wij aanvankelijk donderdag al planden. Alleen de vorst viel wat tegen hier; vandaar dat we naar vrijdag zijn gegaan. Met een graadje of 5 vorst vannacht moet het helemaal goedkomen. Mocht het toch gaan sneeuwen, dan zijn we daar met schuivers op voorbereid.''
bron
[ Bericht 3% gewijzigd door remlof op 18-12-2009 03:44 ]
Ik noem een Loekie Knol, een Jaap Stobbe, een Brammetje Biesterveld.
tennisboy [] vrijdag 18 december 2009 @ 21:02 (#2)
Bij de vrouwen wint Elma de Vries.
Bij de mannen doet Bob toch mee. Dus wellicht wordt het een complete Vries dag
tong80
Spleenheup [] zaterdag 19 december 2009 @ 10:42 (#3)
Wubben wint voor Stroetinga. Stroetinga kwam als eerste over de finish maar deed dat onregelementair.
Ik noem een Loekie Knol, een Jaap Stobbe, een Brammetje Biesterveld.
Ambrosius
SportFreak [ Moderator ] zaterdag 19 december 2009 @ 11:54 (#4)
Ok.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !