Bedankt, maar waar kan ik het vinden? Want dat is even belangrijk als het antwoord.quote:Op dinsdag 1 december 2009 19:21 schreef Lord_Vetinari het volgende:
1) nee
2) Zou kunnen. Maar dan moet het wel voor iedereen gelden.
Maar zodra de persoon in kwestie die overeenkomst tekent (en dat bij het volle verstand), dan mag het wel? Want dan is het met beide toestemming gedaan?quote:Op dinsdag 1 december 2009 19:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
1) Volgens mij in BW6 (artikel blijf ik je schuldig), maar een contract kan alleen met wederzijds goedvinden ontbonden worden.
Lijkt mij persoonlijk van wel.quote:Op dinsdag 1 december 2009 19:25 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Maar zodra de persoon in kwestie die overeenkomst tekent (en dat bij het volle verstand), dan mag het wel? Want dan is het met beide toestemming gedaan?
Is het niet BW 7 of 7A? Ik ga even zoeken op overheid.nl.quote:Op dinsdag 1 december 2009 19:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
1) Volgens mij in BW6 (artikel blijf ik je schuldig), maar een contract kan alleen met wederzijds goedvinden ontbonden worden.
2) Zou ik na moeten zoeken in mijn cursus.
Maar kan die overeenkomst niet worden vervangen door een nieuwe overeenkomst?quote:Op dinsdag 1 december 2009 19:26 schreef morpheus_at_work het volgende:
Een contract voor bepaalde tijd heeft geen opzegtermijn tenzij deze contractueel is overeengekomen.
Ja, oké, maar waar staat in de wet dat hij dit niet mag doen? Daar gaat het me om.quote:Als hij vind dat personeel de kantjes eraf loopt , dan hangt hij maar een prikklok op.
Contract is contract, komt de werkgever niet onderuit tenzij er zwaar wegende redenen zijn (ontslag op staande voet) Heeft de werknemer een overeenkomst ondertekend waarin hij toestemming geeft dat zijn contract eind 2009 word beeindigd, dan heeft de werknemergeen poot meer om op te staanquote:Op dinsdag 1 december 2009 19:13 schreef Federer-fan het volgende:
Ik ben iemand bijles aan het even over arbeidsrecht maar er zijn twee vragen waar ik het antwoord niet op weet:
1) Een werknemer heeft een contract tot mei 2010, maar de werkgever zegt het volgende: "Ik geef je tot eind 2009 de tijd om een andere baan te vinden. Je krijgt van mij alle ruimte om te solliciteren. Hier heb je een overeenkomst en deze moet je ondertekenen. Maar als jij eind 2009 geen baan hebt gevonden dan moet je weg." De werknemer is namelijk in eigen tijd gaan solliciteren bij een andere werkgever en zijn huidige werkgever is hier achtergekomen. Mag de huidige werkgever dit doen?
Het lijkt mij dat het op zichzelf mag want hij biedt de werknemer blijkbaar een andere overeenkomst aan maar de werknemer is natuurlijk niet verplicht die te ondertekenen.
durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen, er mogen wel maatregelen worden getroffen, maar misschien na eerst 1 of enkele officiele waarschuwingenquote:2) Een manager vindt dat zijn personeel vaak te laat op kantoor komt. Hij stelt een nieuwe regel in: de eerstvolgende keer dat je te laat bent, lever je een vakantiedag in. Mag dit?
Het lijkt mij van niet. Vakantiedagen afpakken mag volgens mij eigenlijk nooit.
Ik hoor graag jullie reactie, graag met een bron (wetsartikel, rechterlijke uitspraak of iets dergelijks.)
Bedankt.
quote:Op dinsdag 1 december 2009 19:34 schreef babipangang het volgende:
[..]
Contract is contract, komt de werkgever niet onderuit tenzij er zwaar wegende redenen zijn (ontslag op staande voet) Heeft de werknemer een overeenkomst ondertekend waarin hij toestemming geeft dat zijn contract eind 2009 word beeindigd, dan heeft de werknemergeen poot meer om op te staan
[..]
durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen, er mogen wel maatregelen worden getroffen, maar misschien na eerst 1 of enkele officiele waarschuwingen
Ja, precies, je bedoelt dat de werknemer het zelf in de hand heeft? Als hij het contract niet tekent, is hij gewoon tot mei 2010 in dienst; als hij het wel tekent, eindigt zijn arbeidsovereenkomst eind 2009. Is dat wat je bedoelt?quote:Op dinsdag 1 december 2009 19:34 schreef babipangang het volgende:
[..]
Contract is contract, komt de werkgever niet onderuit tenzij er zwaar wegende redenen zijn (ontslag op staande voet) Heeft de werknemer een overeenkomst ondertekend waarin hij toestemming geeft dat zijn contract eind 2009 word beeindigd, dan heeft de werknemergeen poot meer om op te staan
Ja, precies.quote:[..]
durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen, er mogen wel maatregelen worden getroffen, maar misschien na eerst 1 of enkele officiele waarschuwingen
Overeenkomst kan met wederzijdsgoedkeuren opengebroken worden om een beter contract aan te bieden.quote:Op dinsdag 1 december 2009 19:28 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Maar kan die overeenkomst niet worden vervangen door een nieuwe overeenkomst?
[..]
Ja, oké, maar waar staat in de wet dat hij dit niet mag doen? Daar gaat het me om.
ja een werknemer heeft officieel gezien recht op 3 weken aaneengesloten weken vakantie. Alleen bij zwaar wegende redenen, die goed onderbouwt moeten worden mag soms van die 3 weken afgeweken worden, zoiets is het volgens mij. Volg er een opleiding voor, alleen nog niet zolang mee bezigquote:Op dinsdag 1 december 2009 19:40 schreef Federer-fan het volgende:
Wat de tweede vraag betreft, leek me dit wel een antwoord: "De werkgever is verplicht de werknemer ieder jaar in de gelegenheid te stellen de vakantie op te nemen waarop de werknemer op grond van artikel 634 ten minste aanspraak heeft." (art. 7:638 BW)
Dat lijkt me een bepaling van dwingend recht, waarvan de werkgever niet mag afwijken.
Ja, maar dat minimum is 20 dagen. De overige dagen zijn dus "over"quote:Op dinsdag 1 december 2009 19:40 schreef Federer-fan het volgende:
Wat de tweede vraag betreft, leek me dit wel een antwoord: "De werkgever is verplicht de werknemer ieder jaar in de gelegenheid te stellen de vakantie op te nemen waarop de werknemer op grond van artikel 634 ten minste aanspraak heeft." (art. 7:638 BW)
Dat lijkt me een bepaling van dwingend recht, waarvan de werkgever niet mag afwijken.
ja dat bedoel ik, natuurlijk weet ik niet wat er in die overeenkomst staat, maar als hij niet tekent kan de werkgever hoog en laag springen, maar het contract van de werknemer eindigt pas in mei 2010quote:Op dinsdag 1 december 2009 19:42 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Ja, precies, je bedoelt dat de werknemer het zelf in de hand heeft? Als hij het contract niet tekent, is hij gewoon tot mei 2010 in dienst; als hij het wel tekent, eindigt zijn arbeidsovereenkomst eind 2009. Is dat wat je bedoelt?
[..]
Nee dat minimum is 4 vakantieweken, wat die week inhoud voor iedereen is afhankelijk van aantal dagen per week en aantal uur in de week.quote:Op dinsdag 1 december 2009 19:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, maar dat minimum is 20 dagen. De overige dagen zijn dus "over"
Oftewel 20 dagen bij 1 FTE (en dus naar rato bij een part time dienstverband)quote:Op dinsdag 1 december 2009 19:53 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
Nee dat minimum is 4 vakantieweken, wat die week inhoud voor iedereen is afhankelijk van aantal dagen per week en aantal uur in de week.
bij 40 uur in de week is het 160 uur het minimum en daarboven bovenwettelijk.quote:Op dinsdag 1 december 2009 19:57 schreef sanger het volgende:
[..]
Oftewel 20 dagen bij 1 FTE (en dus naar rato bij een part time dienstverband)
quote:Vermindering vakantiedagen
Bij regelmatig te laat komen kun je deze sanctie vrij eenvoudig toepassen. De tijd dat je werknemer te laat is hoef je namelijk niet uit te betalen. Wil hij deze inkomensachteruitgang voorkomen dan kun je hem de keuze stellen: of afzien van het loon over de niet-gewerkte tijd of vakantie-uren inleveren voor de verzuimde tijd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |