quote:
Op dinsdag 1 december 2009 15:51 schreef Montov het volgende:Ik denk niet dat afkomst de beslissende factor is: elke vorm van criminaliteit behelst moreel verwerpelijk gedrag, en criminaliteit komt bij alle lagen van de bevolkingen voor (bij sommige lagen meer dan een andere). Iedereen weet ook hoe auto-eigenaren veel plezier hebben van hun mooie auto, maar dat weerhoudt sommige vbaldadigen er niet van om een buitenspiegel kapot te schoppen of de lak te bekrassen, puur uit verveeldheid, stoerdoenerij of recalcitrantie. Ik denk dat het hier zo ook is begonnen (het beschadigen van pakpapier), echter escaleert het doordat de zogenaamde stoere jongens het niet kunnen hebben wanneer iemand wat terugdoet (pepernoten gooien)
In dit specifieke voorbeeld (zwarte pieten lastigvallen) denk ik dat afkomst WEL een zeer belangrijke factor is. Als je alle vormen van criminaliteit en overlast samenvoegt, is afkomst één van de vele factoren.
Wat mij verder wel fascineert is het actie-reactie-gedeelte. Ze vallen Pieten lastig en zitten met hun klauwen aan het pakpapier. De pieten gooien een paar pepernoten terug. Einde verhaal, zou je zeggen. Maar nee: deze jongeren gaan hun vrienden optrommelen om daarna de Pieten af te rossen.
Vooral dat laatste stukje is zo typisch...