abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76110072
Ligt eraan wat voor objectief je overweegt? Over alleen het merk valt niet zo gek veel te zeggen.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 27 december 2009 @ 18:20:44 #52
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_76110920
quote:
Op donderdag 24 december 2009 19:58 schreef peterzx9r het volgende:
alvast bedankt
ik vind het nog veel scheelen in prijs met of zonder is en heb pas deze camera gekocht dus nog maar een Heel klein butget
en ik merk buiten als ik fotos maak van mn kids dat een 18/55 het net niet is
ik zou beginnen met je camera te leren kennen en dan pas gaan kijken naar nieuwe lenzen.
hoogstens nu een tele erbij voor t verderaf werk.

iig niet meteen al je geld gaan gooien op IS lenzen.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_76112719
Ik zit even te kijken op dealextreme, en kwam deze tegen:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5123
en
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5121

Maar wat is nou het nut van die eerste? die is toch gewoon doorzichtig..

ik heb nog geen andere flitser, maar vroeg me het af wat nou het verschil is..
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 27 december 2009 @ 19:27:37 #54
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_76113291
quote:
Op zondag 27 december 2009 19:11 schreef mug89 het volgende:
Ik zit even te kijken op dealextreme, en kwam deze tegen:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5123
en
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5121

Maar wat is nou het nut van die eerste? die is toch gewoon doorzichtig..

ik heb nog geen andere flitser, maar vroeg me het af wat nou het verschil is..
Die eerste is een witte plu, daar kun je doorheen flitsen of hem als reflector gebruiken.
Gebruik je hem als reflector dan zal er minder licht gereflecteerd worden maar dat licht is dan wel een stuk diffuser dan dat uit een zilveren plu.
Flits je er doorheen dan krijg je een prachtige bundel diffuus licht. Met de DE-prijzen zou ik ze gewoon alletwee bestellen, een flitser erachter en spelen maar.
Ik kan me nog een tijd herinneren dat een flitsplu een prijskaartje had waarvoor je ruim twintig van die DE-pluutjes koopt
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_76114094
Ah bedankt, maar ik heb nog geen enkele externe flitser,

is het dan de bedoeling dat ik op mijn camera een flitser heb en via zo'n paraplu?

of moet ik op mn camera geen flitser hebben en via die paraplu flitsen?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 27 december 2009 @ 20:00:39 #56
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_76114474
quote:
Op zondag 27 december 2009 19:49 schreef mug89 het volgende:
Ah bedankt, maar ik heb nog geen enkele externe flitser,

is het dan de bedoeling dat ik op mijn camera een flitser heb en via zo'n paraplu?

of moet ik op mn camera geen flitser hebben en via die paraplu flitsen?
Van oudsher gebruik je die plu's op studioflitsers.
Wat je nodig bent om tegenwoordig een beetje lekker door een plu te flitsen is een externe flitser, een kabel of zender om hem te kunnen aansturen en een koppelingetje waarop flitser en plu op een statief kunnen. Hoeft allemaal niet absurd veel geld te kosten.
al vind ik voor dit soort dingen studioflitsers net iets lekkerder werken, maar da's persoonlijk
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_76126142
Ik heb een digitale camera, namelijk een Canon Powershot SX110 IS. Ik knip mijn foto's altijd op manual, maar ik weet nog steeds niet wat 1 ding betekend, je kunt uit 3 dingen kiezen: Evaluative, Center Weighted Avg. en Spot. Wat is nou het verschil tussen deze 3?

En mijn volgende vraag; ik zie weleens time lapses, en dan hebben camera's hier een speciale functie voor. Ik heb op die van mij nog niks gevonden, weet iemand waar deze functie zit?

En nog eentje (wel geen fotografie, maar film); als ik begin met opnemen focust de camera zich op een bepaalt punt, ga ik met de camera ergens anders heen waar iets verder weg is of dichterbij dan blijft hij gefocust op het vorige punt. Is hier iets aan in te stellen? (Wat ik niet gezien heb) Of is er misschien custom software voor deze camera gemaakt dat het wel kan?

En als laatste, geen echte vraag; ik zie veel professionele camera's waarbij de ISO niet lager kan worden gezet als 100, bij mijn digitale camera kan deze echter tot 80. Heb ik gewoon een goede camera ( ) of overzie ik iets wat ik niet snap?

Alvast bedankt,

Patrick
  maandag 28 december 2009 @ 00:21:37 #58
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_76126595
Appelboomzor ( ):

1. Dat is je lichtmeting modus. Als je bijv. je cam op spot zet en je richt met het midden van je schermpje op de zon, dan zal de zon correct belicht zijn en alles daaromheen donker. Avg = gemiddelde waarde over het hele scherm etc.

2. Volgens mij heeft jouw cam dat niet -> handleiding.

3. Niet in te stellen. Sommige cam's blijven focussen tijdens het filmen, sommige niet.

4. Lager wil niet (per definitie) zeggen beter. Een prof sensor genereerd op ISO 100-200 etc al betere pics dan jouw compact op 80.
Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
pi_76126981
quote:
Op maandag 28 december 2009 00:21 schreef kvdv het volgende:
Appelboomzor ( ):

1. Dat is je lichtmeting modus. Als je bijv. je cam op spot zet en je richt met het midden van je schermpje op de zon, dan zal de zon correct belicht zijn en alles daaromheen donker. Avg = gemiddelde waarde over het hele scherm etc.

2. Volgens mij heeft jouw cam dat niet -> handleiding.

3. Niet in te stellen. Sommige cam's blijven focussen tijdens het filmen, sommige niet.

4. Lager wil niet (per definitie) zeggen beter. Een prof sensor genereerd op ISO 100-200 etc al betere pics dan jouw compact op 80.
APPELBOOM was al bezet

1. Duidelijk, morgen maar eens mee gaan spelen

2. Hmm, jammer. Morgen voor de zekerheid toch nog eens de handleiding doorlezen.

3. Aarghh... en er bestaat waarschijnlijk ook geen zelfgemaakte software (door een particulier oid) waarbij het dan wel kan? Op de Canon site zijn geen updates voor deze camera te vinden.

4. En ook dat is duidelijk.

En nu ga ik eerst maar slapen en hopen dat vannacht nog iemand mijn derde vraag beantwoord

Tot zover heel erg bedankt!
pi_76129486
Wat je derde vraag betreft: ik heb zelf geen (recente) Powershot, dus misschien heb ik het verkeerd, maar ik denk ook niet dat er software van derden bestaat waarmee je tijdens 't filmen kunt focussen. Voor Powershots is wel CHDK-software (Canon Hack Development Kit) te downloaden, waarmee je firmware uitgebreid wordt met een aantal extra mogelijkheden, maar het focussen tijdens filmen lijkt me meer een hardware-iets eigenlijk.

Wel beantwoord ik hiermee denk ik meteen je tweede vraag: voor zover ik weet zit er in Powershots namelijk geen speciale timelapse-functie o.i.d., maar met de CHDK is dat volgens mij wél mogelijk. Lijkt me dus best een interessant stukje software voor Powershot-bezitters, check hier maar eens.

Moet je het wel 'aandurven' natuurlijk om die software op je geheugenkaart te zetten. De makers vermelden vrij duidelijk dat de originele firmware van je camera niet wordt aangepast (dan zou je namelijk je garantie verliezen) en de CHDK dus echt alleen vanaf de geheugenkaart geladen wordt, maar ik zou me zo voor kunnen stellen dat niet iedereen het een fijn idee vindt.
pi_76134352
quote:
Op maandag 28 december 2009 02:50 schreef Omniej het volgende:
Wat je derde vraag betreft: ik heb zelf geen (recente) Powershot, dus misschien heb ik het verkeerd, maar ik denk ook niet dat er software van derden bestaat waarmee je tijdens 't filmen kunt focussen. Voor Powershots is wel CHDK-software (Canon Hack Development Kit) te downloaden, waarmee je firmware uitgebreid wordt met een aantal extra mogelijkheden, maar het focussen tijdens filmen lijkt me meer een hardware-iets eigenlijk.

Wel beantwoord ik hiermee denk ik meteen je tweede vraag: voor zover ik weet zit er in Powershots namelijk geen speciale timelapse-functie o.i.d., maar met de CHDK is dat volgens mij wél mogelijk. Lijkt me dus best een interessant stukje software voor Powershot-bezitters, check hier maar eens.

Moet je het wel 'aandurven' natuurlijk om die software op je geheugenkaart te zetten. De makers vermelden vrij duidelijk dat de originele firmware van je camera niet wordt aangepast (dan zou je namelijk je garantie verliezen) en de CHDK dus echt alleen vanaf de geheugenkaart geladen wordt, maar ik zou me zo voor kunnen stellen dat niet iedereen het een fijn idee vindt.
Dat klinkt zeer interessant! Ik zal er even op googlen, en kijken naar wat reviews/meiningen. Ondertussen meld ik me ook op het forum van CHDK aan, zodat ik daar een beetje info door kan lezen.
En ik hoor het ook graag als hier iemand ervaring met CHDK heeft

En zoals belooft ga ik dadelijk de handleiding even doorlezen
pi_76148931
iemand beetje verstand van lenzen?

ik heb de kitlens namelijk van Canon (18-55 IS) maar zie een mooie aanbieding,

Canon EF 50/1.8 II voor maar 90 euro.

nu vraag ik me af of het zo'n verbetering is ten opzichte van de kitlens en of ik het dus moet overwegen
toevallig iemand die m heeft?
pi_76150003
Een 50mm/1.8 ligt altijd rond de 100 euro

Het punt is dat hij een vast brandpunt heeft en dus heel eenvoudig is qua constructie. Optisch zal deze zonder twijfel superieur zijn aan je kitlens, maar je kunt dus niet zoomen. Als all-round is hij dus wellicht wat minder bruikbaar, dat is vooral afhankelijk van hoe 'lui' je bent als fotograaf

Ik heb sinds de kerst de 50mm/1.8 van Nikon, en ik vind het een erg fijn lensje
pi_76151585
quote:
Op maandag 28 december 2009 02:50 schreef Omniej het volgende:

Gast, je bent geweldig!

Vandaag een cardreader gekocht in de stad (jaja, ik weet die zijn klote duur, maar ik had geen tijd om 3 dagen te wachten om hem via internet te bestellen) en daarna de software er op gegooit. Werkt HEERLIJK! Ik zit er nu een kwartiertje mee te kloten en nog steeds kijk ik zo:
Kwaliteit van het filmen is beter geworden, ik kan optisch zoomen (!) en ik kan nu bij het zoomen ook focussen! (En er zijn nog 5000 andere dingen, maar filmen was voor mij toch echt heel belangrijk)

Sinds vandaag is mijn camera 100 euro meer waard

Bedankt!
pi_76168277
Oh, cool, dan doet de CHDK blijkbaar zelfs nog meer dan ik eigenlijk verwachtte.

Had niet gedacht dat je er ook meteen optisch mee kon zoomen en focussen bij het filmen, maar ik ben blij dat je er blij mee bent.

@mug89: heb zelf geen ervaring met die lens (wilde hem laatst wel aanschaffen omdat het toch zo'n spotgoedkoop ding is, maar ga nu toch voor de 1.4), maar ik weet wel dat die lens niet voor niets de 'plastic fantastic' genoemd wordt. Op zich kun je voor die 90 euro ook niet echt een miskoop doen natuurlijk... Prijs/kwaliteit verhouding van het ding is dus sowieso gewoon erg goed. Het blijft verder natuurlijk een goedkoop plastic lensje, maar ik hoor er altijd zeer positieve geluiden over.
pi_76176314
Ik wil binnenkort een externe flitser aanschaffen (Canon 430EX II) en ik zou graag willen weten of je dan ook in de landschap-modus kan flitsen. Met een ingebouwde flitser kan dat namelijk niet, vandaar mijn vraag.
Indien het flitsen mogelijk is, is mijn vraag of daarmee de functies van de flitser niet worden beperkt?
Ik heb trouwens een Canon 450D, als dat wat uitmaakt.

Alvast bedankt
pi_76178180
Waarom zou je dat willen?

Flitsen als je een landschap fotografeert is nogal zinloos, omdat het bereik van je flitser daar veel te klein voor is en het dus geen enkel effect heeft. Als je geen landschap fotografeert, waarom zou je hem dan in de landschapstand zetten?

Geen idee of het kán dus, maar het lijkt me sowieso niet handig
pi_76182963
zou dit 'slecht' zijn voor de kwaliteit?

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11068

aangezien hij zo goedkoop is..
  dinsdag 29 december 2009 @ 21:44:40 #69
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_76197536
Waar wil je hem op zetten?
pi_76204361
eventueel op een 50mm Canon die ik (nog) niet heb
  donderdag 31 december 2009 @ 01:26:27 #71
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_76249916
f/1.4 of f/1.8?

Ik zou hem wel kopen maar er niet constant op zetten. Zo'n goedkope filter is niet echt geweldig voor de kwaliteit van je foto's, dus bij normaal gebruik eraf. Sta je iets te fotograferen waar je frontelement niet van houdt(laten we zeggen naast een helikopter bv., veel rondvliegende dingetjes ed.) doe hem erop. Dat kwaliteitsverlies neem je dan maar voor lief, dan maar iets meer flare op je foto's ipv. geen foto's.
pi_76250170
f/1.8, 1.4 is me nog ff te duur nu..

en inderdaad, dat is wel een goeie zovaak ben ik ook niet in de buurt van rondvliegend puin/zand etc.
met een paar dagen maar ff de lens halen denk ik
pi_76255783
quote:
Op dinsdag 29 december 2009 12:48 schreef Jeanna het volgende:
Ik wil binnenkort een externe flitser aanschaffen (Canon 430EX II) en ik zou graag willen weten of je dan ook in de landschap-modus kan flitsen. Met een ingebouwde flitser kan dat namelijk niet, vandaar mijn vraag.
Indien het flitsen mogelijk is, is mijn vraag of daarmee de functies van de flitser niet worden beperkt?
Ik heb trouwens een Canon 450D, als dat wat uitmaakt.

Alvast bedankt
Als je met landschap-modus bedoelt dat je bovenop je camera een draaiwieltje hebt die je op een icoontje van bergen o.i.d. zet, ben je waarschijnlijk beter af als je leert fotograferen in M, Av of desnoods P mode.

De vraag is eigenlijk waarom je voor landschap-modus kiest.

Bij het fotograferen van landschappen (vergezichten) heb je niet zo veel aan een flits, want alleen de voorgrond en zeer reflectieve objecten zoals verkeersborden zullen er door oplichten wat meestal niet de bedoeling is. De meeste landschappen worden met een klein diafragma (hoge getal voor A), single shot of handmatige focus (scherpstelling) en het liefst met tripod gefotografeerd.
  donderdag 31 december 2009 @ 11:38:27 #74
170585 peterzx9r
buiten honger thuis eten
pi_76257048
ok ff een vraag
ik wil vanavond fotos van het vuurwerk maken
iemand tips over instelingen
ik heb een 1000d met een 18/55 lens met is
en een statief
sorry voor mn taal ik ben dyslectisch
  donderdag 31 december 2009 @ 11:39:23 #75
121348 Erasmo