quote:
ik heb geen antwoord op al je vragen, want ben zelf ook geen doorgewinterde hardloper... maar:
Naar mijn mening kun je het beste zo sportspecifiek mogelijk trainen. als jij een marathon wil gaan lopen, is het uiteindelijk effectiever om lange duurlopen te doen, dan om enkel korte zeer intensieve intervaltraining te volgen. om een marathon te kunnen lopen, zal je lichaam het moeten aankunnen om gedurende langere tijd inspanning te leveren.
In het begin is het echter denk ik vooral van belang om je algemene conditie (daar bedoel ik eigenlijk mee, je hart, longen en loopspieren) te verbeteren. dit kan door bij voorkeur 3x per week een trainingsprikkel aan je lichaam toe te dienen. Deze trainingsprikkel moet zó zijn, dat je daadwerkelijk wat van je lichaam vraagt en jezelf aan het werk zet. je laatste vraag bijvoorbeeld: als jij 20 min op een tempo gaat lopen waarvan je het gevoel hebt dat nog een uur vol te kunen houden, zal je lichaam er níet beter van worden. Wat je dan kunt doen is de duur van de training verlengen en ook daadwerkelijk nog een uur eraan vastplakken, maar je kunt ook de intensiteit omhoog gooien en nóg harder gaan lopen. Een laatste optie is de frequentie van je training verhogen: door vaker te gaan trainen en dus minder hersteltijd te hebben, vraag je ook meer van je lichaam.
Nadat je hebt getraind, heb je je lichaam als het ware een beetje kapot gemaakt. Het moet dan herstellen (dmv rust! dus als jij meer gaat trainen zal je ook meer rust nodig hebben! meer slaap kan hierbij zeker handig zijn). Deze herstelcurve loopt echter nog verder door zodat je een paar dagen later hóger uitkomt dan je voor de training was. op dít moment wil je de volgende trainingsprikkel toedienen. zodat je weer even je lichaam 'kapot' maakt en daarna nog weer hoger uitkomt, op deze manier bereik je een stijgende lijn en wordt je conditie steeds beter.
Op een gegeven moment zullen je longen & spieren (hart is ook een spier) zoveel zijn verbeterd dat je zal merken dat je een erg goede conditie hebt. Dan is het zaak om dit vast te houden en verder te verbeteren en je te gaan richten op de langere afstanden lopen (je zal dan ook dichter bij het evenement zijn inmiddels). ik zou dan een mooi opbouwschema volgen om steeds verder te kunnen lopen, waarbij je vlak voor jouw marathon 35 km ofzo kunt lopen. Die laatste paar km kun je toch niet meer trainen geloof ik, die zul je op wilskracht uitlopen (maar dat laatste heb ik ook maar gehoord van iemand).
Hoop dat je hier iets aan hebt! succes met trainen!
Vergeet niet, een goede sportprestatie heeft 3 componenten: Goed trainen, gezond en vooral voldoende eten, maar ook voldoende rust en hersteltijd
I'm not G.I. Jane, I'm attachment barbie