Heb je Atlas gekregen voor kerst?quote:Op woensdag 6 januari 2010 16:23 schreef conleche het volgende:
Ik haat Eco.Met grote haat. Vind het pretentieus geneuzel. Zonder gevoel geschreven. Beetje alsof hij de computer erop los heeft gelaten........ow wacht..........
Dan moet jij (en degene die onder je heeft gepost) JUIST Baudolino lezen! Dat is veel vrolijker en meer een schelmenroman.quote:Op woensdag 6 januari 2010 16:23 schreef conleche het volgende:
Ik haat Eco.Met grote haat. Vind het pretentieus geneuzel. Zonder gevoel geschreven. Beetje alsof hij de computer erop los heeft gelaten........ow wacht..........
Ja dat wel!!quote:Op woensdag 6 januari 2010 16:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb je Atlas gekregen voor kerst?
Robert Dijkgraaf bedoel je? Daar heb ik nooit wat van gelezen, maar ik neem aan dat hij non-fictie schrijft dan?quote:Op woensdag 6 januari 2010 16:40 schreef Dunckie het volgende:
Tja, literatuurmensen zijn meestal geen beta's, en veel beta's houden niet van prozaïsch schrijven. Jammer, want zij die het wel kunnen, zoals Dijkgraaf, leveren prachtige nieuwe invalshoeken.
Omdat ik net voordat ik daaraan begon De valse dageraad had gelezen, en de verhalen te veel op elkaar leken, denk ik. Van Aken's boek gaat ook over een jongen die in armoede is geboren maar zich als tweede man achter een grote leider weet te lullen, en protege van een intellectuele priester wordt. Waar Eco met Baudolino een punt probeert te maken over de grens tussen echte en gelogen geschiedenis, wil van Aken gewoon een leuk verhaal lezen. De valse dageraad leest echt onwaarschijnlijk lekker weg, maar doet toch authentiek aan. Zeker een aanrader!quote:Op woensdag 6 januari 2010 15:57 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Bedankt voor de tip! Ik zal hem binnenkort in mijn boekhandel gaan bestellen, ik zag dat Bol.com hem niet meer nieuw heeft. Ik heb wat recensies opgezocht en het klinkt veelbelovend....
Waarom vind jij, en vele anderen hier, Baudolino zo tegenvallen?
Ja, klopt. Het fluwelen labyrinth is volgens mij zijn enige boek dat zich niet eeuwen geleden afspeelt. Zijn laatste, Koning voor een dag, is ook historisch en goed te doen,maar De valse dageraad vind ik veruit de beste.quote:Op woensdag 6 januari 2010 00:02 schreef Meursault het volgende:
[..]
Jan van Aken wordt vergeleken met Eco, ja. Maar ik lees nu Het fluwelen labyrint, maar dat is echt anders dan ik had verwacht..
Zijn andere boeken zijn wat meer historisch, geloof ik.
Nicequote:Op woensdag 6 januari 2010 16:23 schreef conleche het volgende:
Ik krijg de indruk dat Karel van het Reve nogal graag over zijn eigen schrijversvak verteld. Een minpuntje wat mij betreft.quote:Op zondag 3 januari 2010 21:28 schreef friskvind het volgende:
Een ander voorbeeld uit 'Rusland voor beginners'
Ik herinner aan de cursussen in 'creative writing" die naar men zegt in de VS gegeven worden en waarin de beginnende schrijver wordt aangeraden zijn verhaal te openen met volzinnen als 'Jezus Christ, said the princess, take your hand of my knee!', omdat daarin zaken die het publiek het meeste boeien (sex, royalty en religion) verenigd zijn.
Pynchon is zeer goed leesbaar, hij heeft een prachtige cadans in zijn tekstenquote:Op woensdag 6 januari 2010 22:27 schreef Splackavellie02 het volgende:
[..]
NiceAl ben ik het niet met je eens. Zo pretentieus vind ik Eco niet. Ik heb nergens het gevoel dat Eco zijn boeken nodeloos moeilijk maakt om intellectuele punten te scoren. Hij schrijft zijn boeken om een punt duidelijk te maken. Dat geldt tenminste voor De slinger van Foucault, Baudolino en De mysterieuze vlam van koningin loana. Bij De naam van de roos kreeg ik het idee dat Eco gewoon het boek heeft geschreven dat hij zelf graag zou lezen.
Ik vind Joyce en Pynchon veel meer geforceerd moeilijk en overpretentieus. Bij Eco gaat de leesbaarheid tenminste niet verloren.
Tja de liedjes die er gezongen worden zijn zeker "volks" te noemen en iemand die op wat was het, anderhalve bladzijde beschrijft hoe de hoofdpersoon de poep eet van een (Nederlandse) vrouw kan ik niet voor pretentieus houden.quote:Op dinsdag 12 januari 2010 20:54 schreef Ereinion het volgende:
Ik vind Pynchon ook zeker niet overdreven pretentieus. Zijn boeken zijn soms moeilijk,maar nooit onbegrijpelijk. Zijn onderbroekenlol en verwijzingen naar popcultuur maken hem meestal eerder het tegenovergestelde van pretentieus.
quote:Op dinsdag 12 januari 2010 23:52 schreef geppie het volgende:
De kleine Johannes van Frederik van Eeden
quote:Op zaterdag 26 december 2009 13:05 schreef betty_sue het volgende:
Op dit moment is het Rumo en de wonderen in het donker van Walter Moers.
Je doet je voor als een kenner. Is diens Geschiedenis van de Russische literatuur. Van Vladimir de Heilige tot Anton Tsjechov uit 1985 het lezen waard?quote:Op woensdag 30 december 2009 13:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hij maakt ook wel eens een zeer hoogaangeschreven Russische auteur volledig af.
[...]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |