Tazuur en Tazijn van Paul Geerts is mijn favoriet.quote:Op vrijdag 25 december 2009 23:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
vertel eens BSB, wat heb jij zo aan literatuur in de kast staan en wat je favoriet
bij menig ander had ik gelachen, bij jou bekruipt me het gevoel dat je het meent.quote:Op vrijdag 25 december 2009 23:14 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Tazuur en Tazijn van Paul Geerts is mijn favoriet.²
Ik heb A Prayer dan op 2 staan, op 1 the Color Purple van Alice Walker, door dat boek ben ik echt van lezen gaan houdenquote:Op donderdag 3 december 2009 18:36 schreef conleche het volgende:
[..]
Mooi!![]()
Ik denk dat ik toch kies voor A prayer for Owen Meany van John Irving. Maar the Fountainhead staat in mijn top 5.
quote:Op dinsdag 29 december 2009 01:02 schreef bloodymary het volgende:
Hotel New Hampshire van John Irving
quote:Op vrijdag 25 december 2009 22:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wellicht moet je een zeker niveau hebben het te begrijpen.
Wat is er eigenlijk zo geweldig aan Karel?quote:Op zaterdag 19 december 2009 13:10 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Kijk, eindelijk iemand die beseft wie de enige grote Reve is.
Hey!quote:Op woensdag 30 december 2009 11:14 schreef FrankRicard het volgende:
maar omdat iedereen hier een fictieboek noemt:
Het is de humor van de zuivere rede.quote:Op dinsdag 29 december 2009 21:39 schreef Ribbenburg het volgende:
Wat is er eigenlijk zo geweldig aan Karel?
Oh? Zuivere rede is anders maar al te vaak cynisch.quote:Op woensdag 30 december 2009 11:26 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is de humor van de zuivere rede.
quote:Op woensdag 30 december 2009 12:22 schreef Ribbenburg het volgende:
Oh? Zuivere rede is anders maar al te vaak cynisch.
G.B. Shawquote:Pasteboard pies and paper flowers are being banished from the stage by the growth of that power of accurate observation which is commonly called cynicism by those who have not got it…
Communisme een kartonnen taart of een papieren bloem noemen kan ik in meegaan, maar wanneer Karel zegt: "Ik heb nooit enige sympathie kunnen opbrengen voor Jezus Christus" doet me dat toch de wenkbrauwen fronsen. Of was unser Karel al te zeer bezeten door de zuivere rede dat hij het moeilijk vond nog ergens anders sympathie voor aan de dag te leggen dan een handjevol Russische schrijvers?quote:
Het is inderdaad een schrijver die op de wenkbrauwen speelt. Als ik nou uitingen van emoties die bij zijn schrijven horen op het gezicht zou moeten aanwijzen dan hebben wenkbrauwen daar zeker een prominente plek in, net als de mondhoeken.quote:Op woensdag 30 december 2009 12:49 schreef Ribbenburg het volgende:
Communisme een kartonnen taart of een papieren bloem noemen kan ik in meegaan, maar wanneer Karel zegt: "Ik heb nooit enige sympathie kunnen opbrengen voor Jezus Christus" doet me dat toch de wenkbrauwen fronsen.
Hij maakt ook wel eens een zeer hoogaangeschreven Russische auteur volledig af. De zuivere rede is immers onafhankelijk en gaat aan status voorbij. Hij maakt ook Freud als wetenschapper volledig af. Hij fileert de literatuurwetenschap, voor heilige huisjes is geen plek in de zuivere rede. Ik vind dat niet negatief of iets dergelijks, ik kan me daar vrolijk over maken. Sommigen zouden het kind dat constateerde dat de keizer geen kleren aan had nog cynisme verwijten.quote:Of was unser Karel al te zeer bezeten door de zuivere rede dat hij het moeilijk vond nog ergens anders sympathie voor aan de dag te leggen dan een handjevol Russische schrijvers?
De zuivere rede is een onleefbare plek, omdat er geen heilige huisjes staan. Maar dat terzijde.quote:Op woensdag 30 december 2009 13:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is inderdaad een schrijver die op de wenkbrauwen speelt. Als ik nou uitingen van emoties die bij zijn schrijven horen op het gezicht zou moeten aanwijzen dan hebben wenkbrauwen daar zeker een prominente plek in, net als de mondhoeken.
[..]
Hij maakt ook wel eens een zeer hoogaangeschreven Russische auteur volledig af. De zuivere rede is immers onafhankelijk en gaat aan status voorbij. Hij maakt ook Freud als wetenschapper volledig af. Hij fileert de literatuurwetenschap, voor heilige huisjes is geen plek in de zuivere rede. Ik vind dat niet negatief of iets dergelijks, ik kan me daar vrolijk over maken. Sommigen zouden het kind dat constateerde dat de keizer geen kleren aan had nog cynisme verwijten.
Ik heb niets met heilige huisjes.quote:Op woensdag 30 december 2009 13:21 schreef Ribbenburg het volgende:
De zuivere rede is een onleefbare plek, omdat er geen heilige huisjes staan. Maar dat terzijde.
Mijn standpunt daarover zal duidelijk zijn. In een van eerdere posts staat een heel concrete tip.quote:Misschien moet ik maar eens iets van hem gaan lezen.
Heb ik ook allemaal gelezen, in mijn cynische periode in de wel juiste zin van het woord. Ik plaats hem ver onder Karel en ook nog een flink eindje onder Komrij. Hermans is veel meer iemand die de aanval zoekt, hij mist de luchtigheid van Karel. Die observeert, redeneert en fileert. Dan blijft er soms niks over van het onderwerp, de literatuurwetenschap bijvoorbeeld. Het is niet anders, het is dan niet dat hij de aanval zoekt, het is meer iemand die vol verwondering de wereld inkijkt, zich het een en ander afvraagt waar menige opvatting niet tegen bestand is.quote:Zoals je het beschrijft heeft hij wel wat weg van Willem Frederik Hermans, hoewel diens felheid van toon moeilijk te evenaren is. Hermans' gevoel voor humor ben ik niet al te dol op en Karel lijkt me wat minder op de persoon te spelen.
Er zijn genoeg heilige huisjes waar het goed toeven is.quote:Op woensdag 30 december 2009 13:32 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik heb niets met heilige huisjes.
[..]
De tip was dan ook niet persoonlijk bedoeld, misschien kun je hem maar beter niet lezen als je daar zo sterk aan hecht.quote:Op woensdag 30 december 2009 14:18 schreef Ribbenburg het volgende:
Er zijn genoeg heilige huisjes waar het goed toeven is.
Niet nodig, ik ben in bezit van De Nederlandse en Vlaamse literatuur vanaf 1880 in 200 essays samengesteld door Joost Zwagerman. Daarin zijn twee essays van Karel van het Reve opgenomen: Een dag uit het leven van de reuzenkoeskoes en De ongelooflijke slechtheid van het opperwezen.quote:Op woensdag 30 december 2009 14:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De tip was dan ook niet persoonlijk bedoeld, misschien kun je hem maar beter niet lezen als je daar zo sterk aan hecht.
Dat is inderdaad een toppertje. (als de vertaling niet heel erg verneukt isquote:Op woensdag 30 december 2009 23:10 schreef Faerie het volgende:
Mark Haddon - Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |